Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 17:08:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 16:37:18
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
brutus
Vandaag
om 16:27:35
Roco ns 309 ac>dc
door
Bob11
Vandaag
om 16:18:47
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3)
door
Falkenberg
Vandaag
om 15:53:26
De bouw van “Bahnstrecke Lahr”
door
Peter.v.L
Vandaag
om 15:50:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Wim Vink
Vandaag
om 15:48:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
Jeronimos
Vandaag
om 15:29:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
MOVisser
Vandaag
om 14:57:20
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:49:01
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
WimC
Vandaag
om 13:28:14
Spoor 0 meterspoor
door
maartenvdb
Vandaag
om 13:26:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
bollen neus
Vandaag
om 12:34:38
Opstelbaan
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 12:20:05
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann)
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 12:15:39
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet)
door
Bert55
Vandaag
om 12:07:27
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
Eric v C
Vandaag
om 11:21:53
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Jeronimos
Vandaag
om 11:10:17
Duitser met hoedje (Beurs Houten)
door
Vonkentrekker
Vandaag
om 10:48:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 09:05:13
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 08:39:10
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 08:30:51
Fleischmania Nostalgia
door
spoorijzer
Vandaag
om 07:44:30
Wissel decoder WD8D
door
henk
Vandaag
om 07:40:18
Artitec Opel vrachtwagen in H0 (10.366)
door
trainiac
Vandaag
om 06:14:44
RTM in 0m
door
Jan den Haan
26 August 2025, 23:26:25
trix vraagje
door
Quinzeedied
26 August 2025, 23:20:13
VSM Oostenrijkers
door
WesleyMunnik
26 August 2025, 22:58:37
BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
door
prutser
26 August 2025, 22:44:00
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Wim Vink
26 August 2025, 22:32:49
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Kriegslok BR 50
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Kriegslok BR 50 (gelezen 2942 keer)
ca.gorter
Offline
Berichten: 787
Kriegslok BR 50
«
Gepost op:
14 July 2018, 22:25:29 »
Ik heb deze BR 50 en zou graag willen weten wel nummer deze zou hebben gehad als DRG loc voor of in de 2e oorlog.
Tijdens de 2e wereld oorlog zijn deze loc's van onnodige onderdelen ontdaan.
Ik wil hem weer in oude staat terug brengen.
Dus als er mensen foto's of gegevens hebben zie ik die graag.
Alvast mijn dank
Kees
Gelogd
https://modeltrein-spoor-n.jouwweb.nl/
Wies
Offline
Berichten: 1183
Re: Kriegslok BR 50
«
Reactie #1 Gepost op:
14 July 2018, 22:55:37 »
Hi Kees,
Ik heb deze link gevonden:
https://www.dampflokomotivarchiv.de/index.php?nav=1412934&lang=1&id=101219&action=portrait
De loc had oorspronkelijk het nummer 50 685. Succes ermee.
Met vriendelijke groet,
Wies.
Gelogd
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.
Jeff
Offline
Berichten: 518
Re: Kriegslok BR 50
«
Reactie #2 Gepost op:
14 July 2018, 23:30:22 »
Lok heeft altijd bij de DRG en OBB het zelfde nummer behouden.
Op die foto is er al het nodige verbouwd.
Oorspronkelijk had de ketel een stoomdom en voedingdom en 2 zandkisten.
Half verzonken in de rookkast lag een voorwarmer.
Gelogd
Met vriendelijke groet: Jeff van Alphen
Nederlands modelspoor tussen 1948 en 1955 in H0.
Zwitsers spoor, RhB in H0m en IIm
VictorPM
Offline
Berichten: 594
Re: BR 50
«
Reactie #3 Gepost op:
15 July 2018, 00:30:09 »
BR 50 is geen "Kriegslok", dat is de BR 52.
Gelogd
NS2200
Offline
Berichten: 93
NS 2200
Re: Kriegslok BR 50
«
Reactie #4 Gepost op:
15 July 2018, 00:34:17 »
Het is volgens mij zelfs geen BR 50ÜK, übergangskriegslokomotive. Maar wel drie keer de woordwaarde. Leuk model trouwens.
Gelogd
Bahn-AG
Offline
Berichten: 1755
Re: Kriegslok BR 50
«
Reactie #5 Gepost op:
15 July 2018, 01:39:11 »
Hallo
Het is wel al een ük.
De eerste "entfeinerungen" betroffen de windleiplaten en nog wat "onzichtbare" dingetjes. Echter; ük loks waren (enkele uitzonderingen daargelaten) natuurlijk wel al geheel ijzergrijs.
Geheel zwart werden ze bij de BBÖ pas na de oorlog.
Bart
Gelogd
ca.gorter
Offline
Berichten: 787
Re: Kriegslok BR 50
«
Reactie #6 Gepost op:
15 July 2018, 08:33:27 »
Iedereen mijn dank.
Ik heb deze lok laatst in Houten gekocht voor € 19,00
Het aandrijfwerk ( stangen ) was stuk, en de verkoper wist niet of het motortje nog in orde was.
Er zat geen doosje bij , dus geen stickers, ook niet op de lok.
Alles heb ik weer goed gekregen, heeft goede rijeigenschappen.
Leuk dat ik de geschiedenis nu weet en het juiste nummer.
Nu nog de kleur, bij aflevering, of in oorlogstijd.
Na de oorlog weer zwart.
Indien hij grijs was, welke Ral kleur moet ik hebben.
Graag een foto van z,n grijze lok.
Was alles grijs ?
Kees
Gelogd
https://modeltrein-spoor-n.jouwweb.nl/
puntenglijder
Offline
Berichten: 5985
Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Kriegslok BR 50
«
Reactie #7 Gepost op:
15 July 2018, 09:33:24 »
Tik even in op internet.
Roco 69250, komt ze in het grijs naar boven.
Kees.
Gelogd
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#
Supercitroen
Offline
Berichten: 151
Re: Kriegslok BR 50
«
Reactie #8 Gepost op:
15 July 2018, 10:03:21 »
Citaat van: ca.gorter op 15 July 2018, 08:33:27
Indien hij grijs was, welke Ral kleur moet ik hebben.
RAL 7011
Gelogd
ca.gorter
Offline
Berichten: 787
Re: Kriegslok BR 50
«
Reactie #9 Gepost op:
15 July 2018, 10:15:22 »
Dank je wel.
Kees
Gelogd
https://modeltrein-spoor-n.jouwweb.nl/
Twinkie
Offline
Berichten: 879
Re: Kriegslok BR 50
«
Reactie #10 Gepost op:
15 July 2018, 10:16:49 »
Hallo Kees,
De vraag is natuurlijk: wat wil je met deze lok? Wil je er de "echte" 50.685 van maken? Dan klopt-ie in deze staat niet zo heel erg, maar wil je er een beetje algemene 50-er van maken dan hoef je er slechts een ander nummer op te plakken wat een beetje overeenkomt met de toestand waarin het model nu verkeert.
De 50.658 is in 1940 afgeleverd door de Wiener Lokomotivfabrik Floridsdorf aan de DRG, nog als gewone standaard 50-er, de "vredesuitvoering" zeg maar. Het grote "Entfeinerungsprogramm" bij de DRG is pas in 1941 echt in gang gezet, de eerste BR 50 ÜK's zijn meen ik pas in 1941 van de band gelopen. Deze lok is dus met gewoon nog voorwarmer en windleiplaten geleverd, daar ben ik wel zeker van. Ik denk dat ze ook nog gewoon in het zwart is geleverd, maar dat is een vermoeden, bewijs heb ik daar niet van. Na WO2 is de lok bij de Oostenrijkse spoorwegen gebleven.
In 1957 was de lok gewoon zwart, en had ze gewoon nog de windleiplaten en de originele ketel. (Bahn im Bild 71, Die Pyhrnbahnstrecke, bladzijde 56, foto van Alfred Luft). Op latere foto's uit zowel de ÖBB-tijd als de de GKB-tijd is de ketel en het machinistenhuis anders, dus er heeft een in ieder geval ketelwisseling plaatsgevonden in de periode voordat de lok naar de GKB is gegaan. In de laatste periode is de lok bij de ÖBB nog wat gepimpt met de rode strepen en de Pflatsch, maar dat is absoluut niet standaard geweest.
Wat betreft het model: ik denk dat het gewoon een aangepaste Duitse versie is: een Oostenrijks nummer erop en dan klaar. Zoals hierboven al aangegeven: het hangt helemaal af van wat je er mee wil hoe je de lok eventueel verder wil aanpassen aan het nummer, of het nummer aanpassen aan de uitvoering. Je hebt er in ieder geval een leuk hobbyprojectje mee
gr. Twinkie
«
Laatst bewerkt op: 15 July 2018, 10:38:22 door Twinkie
»
Gelogd
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15431
Re: Kriegslok BR 50
«
Reactie #11 Gepost op:
15 July 2018, 10:21:13 »
In het begin werd RAL 7011 (Eisengrau) voorgeschreven. Het grijze jasje was in niet bedoeld als camouflage, maar om het personeel er op attent te maken dat het om een ÜK- of een Kriegslok ging, zodat men kon verwachten dat bepaalde zaken niet voorhanden of in ieder geval anders zouden kunnen zijn (zoals ontbreken van voorwarmer, ontbreken van een tweede peilglas, aanwezigheid vaneen tweede straalpomp ipv een zuigerpomp als voedingspomp en nog veel meer), dingen die men normaal gesproken wel of juist niet op een lok in 'vredesuitvoering' zou mogen verwachten.
Omdat al vrij snel bleek dat de loks vanuit de lucht nogal opvielen door de vrij lichte kleur (RAL 7011), stapte men over op een donkerder variant, RAL 7021 (schwarzgrau).
De lok in kwestie roept wel heel veel vragen op. Blijkbaar is er in de loop der tijd her en der aan verbouwd en veranderd. De laatste foto die je via de link van Wies kunt vinden wijst er op dat de twee gegoten zandkisten op een gegeven moment zijn vervangen door slechts één gelast exemplaar. Verder zie je veranderingen aan de cilinderblokken (vergelijk foto 04.01.1975 - Graz, Köflacher Bahnhof [A] met de andere foto's, ook die van Kees zelf), de lok is (volgens mij) op alle foto's voorzien van BR 52-drijfstangen en zo zijn er nog wel een paar dingen.
Het Fleischmann-model heeft een voorwarmer met bijbehorende zuigerpomp, iets wat op geen van de voorbeeldfoto's staat afgebeeld. Ook heeft de GFN-50er Indusimagneten en ook die ontbreken op de voorbeeldfoto's.
Of de Fleischmann-interpretatie ook schijfwielen op de voorloopas heeft, kan ik niet goed zien. De echte lok heeft ze in elk geval op alle foto's wel.
«
Laatst bewerkt op: 15 July 2018, 11:25:54 door 44
»
Gelogd
Twinkie
Offline
Berichten: 879
Re: Kriegslok BR 50
«
Reactie #12 Gepost op:
15 July 2018, 10:37:25 »
Op de site van Eisenbahn Museumsfahrzeuge staat nog wat info, onder andere:
Verzeichnis der eingebauten Kessel:
1959-1976: Krauss-Maffei AG (München-Allach), Baujahr: 1943, Fabriknummer: 16298
(seit 29.06.1959, von Lok 52.6845, ursprünglich geliefert mit 52 2425)
seit 1976: Natorp & Eberhardt (Halle a.d. Saale), Baujahr: 1944, Fabriknummer: 4035
(seit 28.12.1976, von Lok 152.6729)
Dus de orginele ketel zit er sowieso niet meer op, en dat kan ook wel wat van de andere veranderingen verklaren...
gr. Twinkie
Gelogd
puntenglijder
Offline
Berichten: 5985
Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Kriegslok BR 50
«
Reactie #13 Gepost op:
15 July 2018, 11:07:38 »
Hier ook nog wat info.
http://www.albert-gieseler.de/dampf_de/lokdaten14/lokdet143994.shtml
Kees.
«
Laatst bewerkt op: 15 July 2018, 11:09:16 door puntenglijder
»
Gelogd
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#
ca.gorter
Offline
Berichten: 787
Re: Kriegslok BR 50
«
Reactie #14 Gepost op:
15 July 2018, 19:51:33 »
Nogmaals mijn dank.
Ik ga kijken naar de Ral kleuren 7011 of 7021
Kees
Gelogd
https://modeltrein-spoor-n.jouwweb.nl/
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Kriegslok BR 50