Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

W.V. Kalender 2026 door puntenglijder
Vandaag om 09:25:53
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door marco
Vandaag om 09:21:21
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 09:17:32
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 09:11:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 09:05:52
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Jelmer
Vandaag om 08:56:25
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:17:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 08:14:59
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:13:09
Rivarossi MDDm, losse onderdelen verkrijgbaar? door Jos B.
Vandaag om 00:19:01
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor? door Sikko
01 November 2025, 23:23:03
Rondom Charlois door Alewijn
01 November 2025, 23:16:08
Minibaan Visserskaai H0 door Alewijn
01 November 2025, 23:10:28
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
01 November 2025, 22:23:00
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Ronald Halma
01 November 2025, 22:19:04
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Dave.......
01 November 2025, 21:56:58
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ferry As
01 November 2025, 21:54:39
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Pauldg
01 November 2025, 21:40:14
Roco NS 1631 wisselstroom naar gelijkstroom door Jan Breman
01 November 2025, 21:32:17
Update: baan in de tropen door phdirk
01 November 2025, 21:22:41
reed contact onder de baan door R1954
01 November 2025, 20:33:55
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
01 November 2025, 20:21:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ed K.
01 November 2025, 19:58:13
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
01 November 2025, 19:17:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
01 November 2025, 19:17:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
01 November 2025, 19:16:52
Lenz Standard+ V2 doet gek door Nijboer
01 November 2025, 19:12:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
01 November 2025, 18:08:18
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
01 November 2025, 17:47:32
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
01 November 2025, 17:39:31
  

Auteur Topic: Kriegslok BR 50  (gelezen 3025 keer)

ca.gorter

  • Offline Offline
  • Berichten: 809
    • Modeltrein spoor N
Kriegslok BR 50
« Gepost op: 14 July 2018, 22:25:29 »








Ik heb deze BR 50 en zou graag willen weten wel nummer deze zou hebben gehad als DRG loc voor of in de 2e oorlog.
Tijdens de 2e wereld oorlog zijn deze loc's van onnodige onderdelen ontdaan.
Ik wil hem weer in oude staat terug brengen.
Dus als er mensen foto's of gegevens hebben zie ik die graag.

Alvast mijn dank

Kees

Wies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1217
Re: Kriegslok BR 50
« Reactie #1 Gepost op: 14 July 2018, 22:55:37 »
Hi Kees,

Ik heb deze link gevonden: https://www.dampflokomotivarchiv.de/index.php?nav=1412934&lang=1&id=101219&action=portrait

De loc had oorspronkelijk het nummer 50 685. Succes ermee.

Met vriendelijke groet,
Wies.
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.

Jeff

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: Kriegslok BR 50
« Reactie #2 Gepost op: 14 July 2018, 23:30:22 »
Lok heeft altijd  bij de DRG en OBB het zelfde nummer behouden.


Op die foto is er al het nodige verbouwd.

Oorspronkelijk had de ketel een stoomdom en voedingdom en 2 zandkisten.
Half verzonken in de rookkast lag een voorwarmer.
Met vriendelijke groet: Jeff van Alphen
Nederlands modelspoor tussen 1948 en 1955 in H0.
Zwitsers spoor, RhB in H0m en IIm

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 599
Re: BR 50
« Reactie #3 Gepost op: 15 July 2018, 00:30:09 »
BR 50 is geen "Kriegslok", dat is de BR 52.

NS2200

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
  • NS 2200
Re: Kriegslok BR 50
« Reactie #4 Gepost op: 15 July 2018, 00:34:17 »
Het is volgens mij zelfs geen BR 50ÜK, übergangskriegslokomotive. Maar wel drie keer de woordwaarde. Leuk model trouwens.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1785
Re: Kriegslok BR 50
« Reactie #5 Gepost op: 15 July 2018, 01:39:11 »
Hallo

Het is wel al een ük.
De eerste "entfeinerungen" betroffen de windleiplaten en nog wat "onzichtbare" dingetjes. Echter; ük loks waren (enkele uitzonderingen daargelaten) natuurlijk wel al geheel ijzergrijs.

Geheel zwart werden ze bij de BBÖ pas na de oorlog.

Bart

ca.gorter

  • Offline Offline
  • Berichten: 809
    • Modeltrein spoor N
Re: Kriegslok BR 50
« Reactie #6 Gepost op: 15 July 2018, 08:33:27 »
Iedereen mijn dank.
Ik heb deze lok laatst in Houten gekocht voor € 19,00
Het aandrijfwerk ( stangen )  was stuk, en de verkoper wist niet of het motortje nog in orde was.
Er zat geen doosje bij , dus geen stickers, ook niet op de lok.
Alles heb ik weer goed gekregen, heeft goede rijeigenschappen.
Leuk dat ik de geschiedenis nu weet en het juiste nummer.
Nu nog de kleur, bij aflevering, of in oorlogstijd.
Na de oorlog weer zwart.
Indien hij grijs was, welke Ral kleur moet ik hebben.
Graag een foto van z,n grijze lok.
Was alles grijs ?

Kees

puntenglijder

  • Online Online
  • Berichten: 6113
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Kriegslok BR 50
« Reactie #7 Gepost op: 15 July 2018, 09:33:24 »
Tik even in op internet.

Roco 69250, komt ze in het grijs naar boven. ;)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Supercitroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
Re: Kriegslok BR 50
« Reactie #8 Gepost op: 15 July 2018, 10:03:21 »
Indien hij grijs was, welke Ral kleur moet ik hebben.

RAL 7011

ca.gorter

  • Offline Offline
  • Berichten: 809
    • Modeltrein spoor N
Re: Kriegslok BR 50
« Reactie #9 Gepost op: 15 July 2018, 10:15:22 »
Dank je wel.

Kees

Twinkie

  • Offline Offline
  • Berichten: 882
Re: Kriegslok BR 50
« Reactie #10 Gepost op: 15 July 2018, 10:16:49 »
Hallo Kees,

De vraag is natuurlijk: wat wil je met deze lok? Wil je er de "echte" 50.685 van maken? Dan klopt-ie in deze staat niet zo heel erg, maar wil je er een beetje algemene 50-er van maken dan hoef je er slechts een ander nummer op te plakken wat een beetje overeenkomt met de toestand waarin het model nu verkeert.

De 50.658 is in 1940 afgeleverd door de Wiener Lokomotivfabrik Floridsdorf aan de DRG, nog als gewone standaard 50-er, de "vredesuitvoering" zeg maar. Het grote "Entfeinerungsprogramm" bij de DRG is pas in 1941 echt in gang gezet, de eerste BR 50 ÜK's zijn meen ik pas in 1941 van de band gelopen. Deze lok is dus met gewoon nog voorwarmer en windleiplaten geleverd, daar ben ik wel zeker van. Ik denk dat ze ook nog gewoon in het zwart is geleverd, maar dat is een vermoeden, bewijs heb ik daar niet van. Na WO2 is de lok bij de Oostenrijkse spoorwegen gebleven.

In 1957 was de lok gewoon zwart, en had ze gewoon nog de windleiplaten en de originele ketel. (Bahn im Bild 71, Die Pyhrnbahnstrecke, bladzijde 56, foto van Alfred Luft). Op latere foto's  uit zowel de ÖBB-tijd als de de GKB-tijd is de ketel en het machinistenhuis anders, dus er heeft een in ieder geval ketelwisseling plaatsgevonden in de periode voordat de lok naar de GKB is gegaan. In de laatste periode is de lok bij de ÖBB nog wat gepimpt met de rode strepen en de Pflatsch, maar dat is absoluut niet standaard geweest.

Wat betreft het model: ik denk dat het gewoon een aangepaste Duitse  versie is: een Oostenrijks nummer erop en dan klaar. Zoals hierboven al aangegeven: het hangt helemaal af van wat je er mee wil hoe je de lok eventueel verder wil aanpassen aan het nummer, of het nummer aanpassen aan de uitvoering. Je hebt er in ieder geval een leuk hobbyprojectje mee :)

gr. Twinkie
« Laatst bewerkt op: 15 July 2018, 10:38:22 door Twinkie »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Kriegslok BR 50
« Reactie #11 Gepost op: 15 July 2018, 10:21:13 »
In het begin werd RAL 7011 (Eisengrau) voorgeschreven. Het grijze jasje was in niet bedoeld als camouflage, maar om het personeel er op attent te maken dat het om een ÜK- of een Kriegslok ging, zodat men kon verwachten dat bepaalde zaken niet voorhanden of in ieder geval anders zouden kunnen zijn (zoals ontbreken van voorwarmer, ontbreken van een tweede peilglas, aanwezigheid vaneen tweede straalpomp ipv een zuigerpomp als voedingspomp en nog veel meer), dingen die men normaal gesproken wel of juist niet op een lok in 'vredesuitvoering' zou mogen verwachten.
Omdat al vrij snel bleek dat de loks vanuit de lucht nogal opvielen door de vrij lichte kleur (RAL 7011), stapte men over op een donkerder variant, RAL 7021 (schwarzgrau).

De lok in kwestie roept wel heel veel vragen op. Blijkbaar is er in de loop der tijd her en der aan verbouwd en veranderd. De laatste foto die je via de link van Wies kunt vinden wijst er op dat de twee gegoten zandkisten op een gegeven moment zijn vervangen door slechts één gelast exemplaar. Verder zie je veranderingen aan de cilinderblokken (vergelijk foto 04.01.1975 - Graz, Köflacher Bahnhof [A] met de andere foto's, ook die van Kees zelf), de lok is (volgens mij) op alle foto's voorzien van BR 52-drijfstangen en zo zijn er nog wel een paar dingen.

Het Fleischmann-model heeft een voorwarmer met bijbehorende zuigerpomp, iets wat op geen van de voorbeeldfoto's staat afgebeeld. Ook heeft de GFN-50er Indusimagneten en ook die ontbreken op de voorbeeldfoto's.
Of de Fleischmann-interpretatie ook schijfwielen op de voorloopas heeft, kan ik niet goed zien. De echte lok heeft ze in elk geval op alle foto's wel.
« Laatst bewerkt op: 15 July 2018, 11:25:54 door 44 »

Twinkie

  • Offline Offline
  • Berichten: 882
Re: Kriegslok BR 50
« Reactie #12 Gepost op: 15 July 2018, 10:37:25 »
Op  de site van Eisenbahn Museumsfahrzeuge staat nog wat info, onder andere:

Verzeichnis der eingebauten Kessel:
1959-1976: Krauss-Maffei AG (München-Allach), Baujahr: 1943, Fabriknummer: 16298
(seit 29.06.1959, von Lok 52.6845, ursprünglich geliefert mit 52 2425)
seit 1976: Natorp & Eberhardt (Halle a.d. Saale), Baujahr: 1944, Fabriknummer: 4035
(seit 28.12.1976, von Lok 152.6729)

Dus de orginele ketel zit er sowieso niet meer op, en dat kan ook wel wat van de andere veranderingen verklaren...

gr. Twinkie

puntenglijder

  • Online Online
  • Berichten: 6113
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Kriegslok BR 50
« Reactie #13 Gepost op: 15 July 2018, 11:07:38 »
« Laatst bewerkt op: 15 July 2018, 11:09:16 door puntenglijder »
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

ca.gorter

  • Offline Offline
  • Berichten: 809
    • Modeltrein spoor N
Re: Kriegslok BR 50
« Reactie #14 Gepost op: 15 July 2018, 19:51:33 »
Nogmaals mijn dank.
Ik ga kijken naar de Ral kleuren 7011 of 7021

Kees