Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

23 augustus modelspoorbeurs Houten door orientexpress
Vandaag om 10:29:32
RTM in 0m door Jan den Haan
Vandaag om 10:28:33
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Dick55
Vandaag om 10:26:17
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 10:25:15
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 10:05:08
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 10:02:58
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door MaraNCS
Vandaag om 09:58:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door CeesJ
Vandaag om 09:56:25
De Projecten van RetroJack door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 09:50:10
Dönsdorfer Bauberichte door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 09:48:48
Swalbenburg, N modulebaan door meino
Vandaag om 09:22:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 09:07:58
Roco 2025 door Bob R.
Vandaag om 08:14:28
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 07:59:14
De projecten van Ruben (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 07:34:24
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 07:34:00
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door tothebeach
Vandaag om 06:33:25
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Lobomotion69
Vandaag om 02:38:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door laurent
24 August 2025, 23:17:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
24 August 2025, 23:16:01
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
24 August 2025, 22:51:29
Aachenau West door Erwin 054
24 August 2025, 22:49:57
Rheinburg, TP V/VI door Dennis1984
24 August 2025, 22:17:49
Liliput L382003 Wagen set Rheingold HO - Handleiding door Ronald69
24 August 2025, 22:13:23
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
24 August 2025, 21:42:43
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
24 August 2025, 21:24:19
Au bord de la Cèze door Frank 123
24 August 2025, 20:22:56
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
24 August 2025, 20:01:32
Trix DXI van DC naar AC door wob
24 August 2025, 19:49:25
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
24 August 2025, 18:03:55
  

Auteur Topic: Hornby herfst/winternieuws  (gelezen 34371 keer)

US modeller

  • Offline Offline
  • Berichten: 356
Re: Hornby herfst/winternieuws
« Reactie #30 Gepost op: 03 July 2018, 21:16:27 »
En ze hebben twee wagens te weinig zie ik.
( wat dus ook voor de Thalys geldt)


Als je telt naar afbeeldingen/catalogus nummers dan zijn er drie te kort. :-)
Regards Joshua
Het spoor kent geen 'bochten', wel bogen.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4411
Re: Hornby herfst/winternieuws
« Reactie #31 Gepost op: 03 July 2018, 21:30:06 »
Dat bedoel ik  ;D
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2579
Re: Hornby herfst/winternieuws
« Reactie #32 Gepost op: 04 July 2018, 01:08:39 »
Zie nu op de tekening als je goed kijkt gewoon planken op de kopse kant zitten bij de Gs-t (die t lijkt trouwens wel een l op de tekening). Voor alle wijzigingen aan de Gs tot Gs-t: zie het boek van Hans Nahon op blz. 110.

De andere twee Gs modellen hebben op de tekeningen trouwens onderling verschillende opschriften van dienstwagens. Dat is dan wel weer leuk bedacht en onderscheidt ze van het pas uitgebrachte model.

Ik merk op dat een van die dienstwagens de 951 020-2 met depot Zutphen, het model is bestemd voor de onkruidbeheersingstrein. Kan zo achter de Ns2530 van Kleinspoor gehangen worden.
Echter is de 1:1 wagon wel een ex VG&L gs met vlakke kopse kanten en beschermschotten op de deuren. Foto zal ik later even inscannen ter vergelijking.

Jeroen
We're all riders on this train.

Peter Crossrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 658
Re: Hornby herfst/winternieuws
« Reactie #33 Gepost op: 04 July 2018, 07:17:20 »
Het 1e klas rijtuig (HJ3000) moet je tweemaal aanschaffen, voor rijtuig 2 en 3. Dan de los verkrijgbare bar (HJ3002), daarop volgend zou rijtuig 5 moeten volgen,maar die gaan ze niet maken(?), want niet afgebeeld. Deze is spiegelbeeld aan de 6 en 7, zoals de 1e klas remorque's (juiste betiteling), maar daar staat geen 2 (2e klas) op.
Vervolgens moet je voor rijtuig 6 en 7 de HJ 3001 aanschaffen.

Voor genoemde 10 rijtuigen variant geldt dat deze nog in het voorbeeld gemaakt moet worden, want die bestaat niet.

Ik bedoelde de 10-delige samenstelling, motorwagens dus meegerekend. Had ik een beetje ongelukkig geformuleerd.

Dragen de thalys rijtuigen in het echt iets van rijtuignummers? Want dan kun je dus niet zomaar een artikelnummer 2x kopen. Dan krijg je dubbele nummers in één stam...

Mvg, Peter

US modeller

  • Offline Offline
  • Berichten: 356
Re: Hornby herfst/winternieuws
« Reactie #34 Gepost op: 04 July 2018, 07:46:12 »

Rijtuigen zijn herkenbaar aan het volledige nummer onderaan de 'stelbalk' net boven de schortplaten en in de afficheurs links naast de deur.

H.G. Jos
« Laatst bewerkt op: 04 July 2018, 08:28:51 door Bert van Gelder »
Regards Joshua
Het spoor kent geen 'bochten', wel bogen.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8507
  • Spoor N
Re: Hornby herfst/winternieuws
« Reactie #35 Gepost op: 04 July 2018, 10:10:23 »
Zie nu op de tekening als je goed kijkt gewoon planken op de kopse kant zitten bij de Gs-t (die t lijkt trouwens wel een l op de tekening).
Als ik me niet vergis staat op de Minitrixversie van deze wagens ook Gs-l en geen Gs-t, hoort er een l of t te staan?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18622
    • Het Groterdam Project
Re: Hornby herfst/winternieuws
« Reactie #36 Gepost op: 04 July 2018, 10:31:24 »
Het 1e klas rijtuig (HJ3000) moet je tweemaal aanschaffen, voor rijtuig 2 en 3. Dan de los verkrijgbare bar (HJ3002), daarop volgend zou rijtuig 5 moeten volgen,maar die gaan ze niet maken(?), want niet afgebeeld. Deze is spiegelbeeld aan de 6 en 7, zoals de 1e klas remorque's (juiste betiteling), maar daar staat geen 2 (2e klas) op.
Vervolgens moet je voor rijtuig 6 en 7 de HJ 3001 aanschaffen.

Voor genoemde 10 rijtuigen variant geldt dat deze nog in het voorbeeld gemaakt moet worden, want die bestaat niet.

Heeft de aandacht reeds.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Hornby herfst/winternieuws
« Reactie #37 Gepost op: 04 July 2018, 10:50:56 »
Als ik me niet vergis staat op de Minitrixversie van deze wagens ook Gs-l en geen Gs-t, hoort er een l of t te staan?

Moet Gs-t zijn, waarbij de kleine letter t van een smal lettertype is dat uit de verte idd op een L leek.
De stalen deurschotten werden aangebracht nadat heftruckvorken de nodige beschadigde planken hadden opgeleverd. Toen de Gs-wagens instroomden als vervanger van de vierdeurswagens in het VGL-park hadden ze de eerste tijd dus nog geheel houten deuren. Nou ja, met die info kan Rivarossi met deze modellen weg komen.
De ventilatieluiken zijn op de modeltekeningen in elk geval gesloten. Zo hoort dat, bij de geelbanders waren de luiken vastgezet in de gesloten stand.


Grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5579
Re: Hornby herfst/winternieuws
« Reactie #38 Gepost op: 04 July 2018, 11:06:04 »
Wim, helaas komen ze er niet mee weg (dat vind ik althans). De kopschotten zijn namelijk onlosmakelijk verbonden aan een Gs-t. Dat is een van de wijzigingen die voorafgaande aan de inzet als stukgoedwagen werden aangebracht en direct ook de meest ingrijpende en zichtbare. Met die deuren komen ze nog wel weg (al is de uitslag aangepast om de doorgangsopening te vergroten, maar dat valt niet zo op in model: een iets langere regengoot is alles) en bovendien kun je die oplossing nog kiezen die ik hiervoor al heb geschetst (uitwendige versteviging). Kortom: voor het geld dat het setje gaat kosten (ik verwacht toch wel rond € 65) zal Rivarossi eigenlijk toch iets moeten gaan vinden op dat kopschottenprobleem. Kunnen ze ook het probleem van die ene dienstwagen oplossen dat Jeroen (Thowra) aangeeft.
« Laatst bewerkt op: 04 July 2018, 11:09:46 door spoorzeven »
Groet, Frank

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Hornby herfst/winternieuws
« Reactie #39 Gepost op: 04 July 2018, 11:10:56 »
Ik vrees dat ze niets aan die kopschotten gaan doen. Ten eerste omdat ze zich waarschijnlijk niet bewust zijn van het probleem. Ten tweede omdat het tijd, geld en moeite kost om het aan te passen. We zullen zien wat het wordt.


Steyn

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8507
  • Spoor N
Re: Hornby herfst/winternieuws
« Reactie #40 Gepost op: 04 July 2018, 11:47:34 »
Moet Gs-t zijn, waarbij de kleine letter t van een smal lettertype is dat uit de verte idd op een L leek.
De stalen deurschotten werden aangebracht nadat heftruckvorken de nodige beschadigde planken hadden opgeleverd. Toen de Gs-wagens instroomden als vervanger van de vierdeurswagens in het VGL-park hadden ze de eerste tijd dus nog geheel houten deuren. Nou ja, met die info kan Rivarossi met deze modellen weg komen.
De ventilatieluiken zijn op de modeltekeningen in elk geval gesloten. Zo hoort dat, bij de geelbanders waren de luiken vastgezet in de gesloten stand.
Duidelijk, gezien de open luiken en afwezige gele strepen doe ik maar alsof het Minitrix-model een normale Gs is.  :)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5408
  • Modelspoor is emotie...
Re: Hornby herfst/winternieuws
« Reactie #41 Gepost op: 04 July 2018, 14:08:50 »
Ik vrees dat ze niets aan die kopschotten gaan doen. Ten eerste omdat ze zich waarschijnlijk niet bewust zijn van het probleem. Ten tweede omdat het tijd, geld en moeite kost om het aan te passen. We zullen zien wat het wordt.


Steyn

Steyn, ik denk dat ze zich terdege bewust van het 'probleem'. Ze zullen alleen voor deze kleine batch (ik denk 350 setjes) de mallen zéker NIET gaan aanpassen. Zou een ander verhaal worden als het bijvoorbeeld 2000 setjes (= 4000 wagens) zouden zijn, dan acht ik de kans wat groter. Maar dit soort dingen zijn voor een fabrikant de bekende melk-koeien...

Rob
Tbinnebarretije…

Hans.F

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • Hippel RRF 4 + Hippel 300640
Re: Hornby herfst/winternieuws
« Reactie #42 Gepost op: 04 July 2018, 20:15:38 »
Spoorgenoten,

Persoonlijk ben ik zeer benieuwd naar de kwaliteit van deze Thalys. Hoe zal het model zijn in vergelijk met modellen van andere merken/fabrikanten?
Daar komt bij dat ik een 10 delig toch niet kwijt kan, dus met een 7 delig stel spaar ik weer een hoop geld uit voor andere dingen.
Vervolgens wat te doen? Je gek laten maken en al iets bestellen wat er nog niet is? Of wachten met de kans dat alles dan al uitverkocht is?

Groet,
Hans

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4411
Re: Hornby herfst/winternieuws
« Reactie #43 Gepost op: 05 July 2018, 06:37:46 »
Die Thalys zal zeker wel mooi zijn hoor.
Als je op YouTube zoekt op tgv Jouef krijg je al wel een idee.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18622
    • Het Groterdam Project
Re: Hornby herfst/winternieuws
« Reactie #44 Gepost op: 05 July 2018, 11:07:08 »
De Jouef TGV modellen zijn zeer fraai. Zeer mooie fijne dakdetails en fraaie kortgekoppelde rijtuigen.
Allemaal net wat fijner dan de Mehano en zelfs Matrix.

Ik kijk er naar uit :)