Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 12:26:42
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
  

Auteur Topic: NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club  (gelezen 13274 keer)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club
« Gepost op: 01 juli 2018, 12:36:53 »
Ik had al teveel projecten lopen, dus kon er nog wel een bij. Een tijd terug kreeg ik van een ouder clublid van de Haagse Modelbouw Club een deels gebouwde 6100-kit. Hij gaat hem niet afbouwen; indertijd heeft hij er met veel hulp van anderen aan gebouwd, maar dat is lang geleden en hij wil zich nu op andere modellen richten (vooral trams). Nu heb ik hem dus. Ronald1956 heeft de zijne al eens op BNLS laten zien.
De kit is uit 1986, zo blijkt uit de meegeetste datum op de fret; hij is indertijd door een aantal clubleden ontwikkeld. Ik kende het model vooral door het demonstratie-exemplaar in een vitrine op de club dat echter nogal matig geschilderd is en daardoor minder goed 'uit de verf' komt dan het potentieel van de kit eigenlijk is. Verder zijn er duidelijk wat simpele verbeterpunten aan het uiterlijk; de bij de kit meegeleverde dom en schoorsteen zijn te groot (m.n. de schoorsteen) en de detaillering is voor de begrippen van nu alweer wat te simpel (hoewel zeker ook niet slecht). Ook de aandrijving zal ik nu anders aanpakken. Maar met de hele rest lijkt weinig mis, dit moet een goed model kunnen worden. De vorm zit er goed in, detaillering in het etswerk is op behoorlijk niveau, verder vallen o.m. de cylinders positief op.
Aan het soldeerwerk dat ik in handen kreeg vielen veel kleine en een paar wat grotere zaken nog te verbeteren; dat heb ik inmiddels gedaan. Zie vooral de vorm vande voetplaat helemaal voor. Verder veel hoeken en lijnen recht gemaakt die het net niet waren, en soldeerverbindingen die niet goed gevloeid waren overgedaan. Handstang op de rookkastdeur gemaakt. De dom vervangen door een witmetalen van Modelloco afkomstig van een 6000. Resin na-oorlogse schoorsteen is besteld bij Piet. Het wordt een 6102 of 6108, dus zonder wangen aan de rookkast, gewoon omdat ik die lelijk vind. Ik vind de locs in hun na-oorlogse simpelheid het meest karakteristiek, dus die uitvoering wordt het. De raampjes boven de vuurkist moeten dus ook nog verdwijnen.

Plaatjes. De kit als ontvangen:






Na het genoemde verhersoldeerwerk:





Na de basale verbeteringen aan de kap was het onderstel aan de beurt. De drijfassen zitten in een eigen frame dat ook de aandrijving gaat dragen. De assen zijn gecompenseerd; deze compensatie en de lagers zaten niet bij de kit maar moesten zelf gemaakt worden. De achterste as zit vast en wordt aangedreven.








Lagers: ik maak ze uit drie laagjes. Met behulp van blinde assen (samengesteld uit drie diktes messing) worden ze op maat gevijld; net zolang aan voor- en achterkant vijlen tot de hulpassen met de koppelstangen erop vrij kunnen draaien. Boven- en onderkant zijn tamelijk vrij, die moeten immers kunnen bewegen.

















Dit kost tijd, maar het lukt. En je hebt het gevoel hetzelfde te doen als wat je op oude werkplaatsfoto's in het groot ziet.  ;D


« Laatst bewerkt op: 01 juli 2018, 23:56:15 door janw »

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3844
Re: NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club
« Reactie #1 Gepost op: 01 juli 2018, 15:12:33 »
Ik verwonder me ook hier weer over de handigheid van medeforumleden.
Weer een leuk topic om te volgen
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club
« Reactie #2 Gepost op: 01 juli 2018, 17:59:34 »
Ik heb ook nog iets liggen dus kijk hier mee.

groet
Harald

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club
« Reactie #3 Gepost op: 01 juli 2018, 19:17:27 »
Dank voor de belangstelling. Het vervolgverhaal gaat verder.

Met de aandrijving zoals geleverd was het geen optie meer: een heel ouderwetse motor, die je geacht werd te plaatsen in de tenderbak, en met een cardan naar het centrale aandrijf'wagentje'. Het gewicht rust dan dan dus niet op de drijfassen. Bovendien miste er een (Engels) tandwiel. En een extra complicatie was de leeftijd van de Gibson wielen, Weliswaar heel mooie wielen, uit 1986, maar het was duidelijk dat de kunststof spaken al op leeftijd waren, brossser geworden en meerdere wielbanden zaten los. Dus prutsen om kwartering goed te krijgen ofzo zat er niet in, het moest in een keer direct goed worden gedaan. Of andere wielen kopen.
Gelukkig kreeg ik hulp van een oud-klasgenoot en bekwamere modelbouwer, die ook wel van een uitdaging houdt, dus we besloten om te proberen deze wielen te redden.
Eerst zochten we het ontbrekende tandwiel dat we vonden in het assortiment voor radiografisch bestuurbare auto's. (HPI Racing 6920, pinion gear 20 tooth 48 pitch).
Wel veel te breed maar dat werd op de draaibank opgelost.
Een vervangende Mashima motor werd nu aan de andere kant op de aandrijving gezet, zodat deze in de vuurkist zit; mijn deskundige helper maakte een mooi nieuw verbindingsstuk dat ook nog een keer uit elkaar kan. De motor is weliswaar feitelijk niet veel jonger dan de kit , maar een hele generatie moderner dan de bijgeleverde motor.
Dan de puzzel met de wielen -- om een lang verhaal kort te maken, er zijn nieuwe 'kernen' in de wielen gezet waar de assen aan vast zitten, en de wielstellen zijn netjes gekwarteerd. Dit is een one-off; er kan niets meer verplaatst worden zonder dat het plastic sneuvelt, maar het zit en het werkt. Ook de lagers zitten dus op de assen opgesloten. De wielbanden zijn vastgelijmd met 2-componentenlijm.  De voorste twee wielstellen kunnen natuurlijk wel uit hun lagers, dus enig stel- en vijlwerk aan de lagers is nog mogelijk.  Dat blijkt ook nodig; ik heb de lagers 'op hun kop' pas gemaakt (en toen draaiden de assen ongehinderd), maar als je het eindresultaat rechtop zet valt het allemaal niet hetzelfde en zitten er toch kleine onzuiverheden in, die ontstaan doordat de lagers iets scheef in de schenen kunnen zakken -- zit er toch iets teveel speling in de lager-scheen-combinaties. Maar met soldeer of een klein draadje is dit nog te corrigeren en dan loopt het wel zuiver, of althans zuiver genoeg. Het drijfwiel rechts voor zwabbert wat, misschien vind ik nog een keer uit hoe ik dat oplos.







De stroomafname wordt verzorgd door een stukje printplaat onder de assen, dat meteen dient om de assen op te sluiten, en zelf op z'n plaats wordt gehouden door een aangesldeerd haakje aan de ene kant, dat om een verbindingsbalkje tussen de frameplaten grijpt, en een 0,5mm draadje door twee opgesoldeerde handrailhouders. Door dat draadje weg te halen kan de printplaat weer losgehaald worden.


Dan weer verder met de uiterlijkheden aan de kap.

Zonneschermpjes bij de voorruiten:






ganghandel











Tenderbak. Bij de gesoldeerde kit zoals ik 'm had overgenomen zat de tenderbak bij nader inzien toch niet recht genoeg in elkaar. Dus uit elkaar gehaald en opnieuw. Tevens de gelegenheid gebruikt om de deksel open te zetten; dus dan moet er een bak met bodem in gemaakt worden, en eht deksel doorgezaagd en echt open gezet. Dus met hulp van een paar stukjes fosforbrons:







De leidende foto is deze op Retours.eu (en die ontbreekt in het 6100 boek!): http://retours.eu/nl/15-van-de-poll-amsterdam-cs-1932/#6








De regengoot op het dak heb ik voorzien van een opstaand randje uit 0.3 messing. De bogies zijn ook een heel eind; foto's hiervan een volgende keer.
« Laatst bewerkt op: 01 juli 2018, 22:23:51 door janw »

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club
« Reactie #4 Gepost op: 01 juli 2018, 22:04:01 »
Leuk, nog een messing bouwer op het forum erbij!
Erg duidelijke omschreven en met veel foto’s, I like it (y)
Succes met de bouw. Ga je (zo nu en dan) volgen.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 815
  • mekkerend het leven door
Re: NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club
« Reactie #5 Gepost op: 02 juli 2018, 22:30:26 »
Dit ga ik volgen (y)
Groet,

Gerard

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club
« Reactie #6 Gepost op: 03 juli 2018, 06:34:36 »
ditto (y)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club
« Reactie #7 Gepost op: 04 juli 2018, 10:47:25 »
Overigens, wat betreft 'ere wie ere toekomt';  de belangrijkste ontwikkelaar van deze kit was Peter Hulleman (inmiddels overleden). De club-collectie bevat ook een aantal andere mooie modellen van gebouwen en materieel van zijn hand.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club
« Reactie #8 Gepost op: 12 juli 2018, 00:19:08 »
Het werk gaat verder. Wat meer details op het machinistenhuis; hijsogen, regengootje verbeterd, en dat pijpje bij het luik, dat ze zien is op de eerder verwezen foto van Retours.eu  (waar is dat pijpje voor?)



Volgende stap is om de bevestiging van de kap op de voetplaat uit te denken en te maken. Ik vermoed dat de opzet van de kit ooit is geweest deze verbinding gewoon helemaal te solderen, maar dat vind ik te riskant ivm de latere toegankelijk van het binnenleven. Weliswaar kan het geheel van motor, aandrijving en drijfwielen als een los karretje worden uitgenomen, maar ook de rest heeft misschien ooit nog wel aandacht nodig. Dus schroefbaar maken. Het huidige plan is de hele bovenkant van machinistenhuis, tender- en waterbakken, ketel en rookkast uiteindelijk aan elkaar te lijmen, zodat dat wel een eenheid wordt. Anders voorzie ik weer schade aan het schilderwerk bij demontage. Maar de voetplaat blijft dus los. En die wordt met twee schroeven aan de 'kap' verbonden, één in de tenderbak en één onder de rookkast.
In de tenderbak is veel plaats. Hier gebruik ik een blokje met schroefdraad afkomstig uit afgedankt stekkermateriaal.





Aan het onderstel is een l-vormige plaat met een gat erin gezet waar de schroef doorheen valt. Deze is het eerst vastgezet. Daarna bleek dat de achterwand van binnen dikker moest worden om het schroefblokje te raken; hiervoor zijn twee plaatsen van 0,5 mm messing toegevoegd (en vertind). Dan het blokje aan een kant vertinnen, met de schroef op zń plek zetten en de kap erover. Het blokje raakte de achterwand; dus van buiten met de Action creme-brulee brander zo kort mogelijk verhitten en het zit op z'n plek.

Dan voor voorkant. Hier is het ingewikkelder want de rookkast was nog te laag; de ketel hing naar voren geheld. Bovendien was de hele rookkast alleen nog maar één slap laagje messing. Gelukkig wel netjes in vorm gebogen maar zonder stevigheid.
Eerst maar eens foto's kijken. Mijn exemplaar wordt een na-oorlogse 6108, dus zonder de wangen en met nieuw cylinderblok. De loks met het nieuwe cylinderblok hadden een extra rand onderaan de rookkast. Dat komt goed uit, die kunnen we gebruiken om de rookkast iets hoger te zetten en meer stevigheid te geven.



Het was wel even prutsen en driemaal opnieuw doen voor dit correct stond, netjes aansloot en de ketel in de gewenste horizontale stand zette.
Vervolgens ook weer een bevestigingspunt aan de voetplaat onder de rookkast gesoldeerd, nu uit 1mm messing, lekker lomp. Wordt toch niet zichtbaar.
 


Dan een beugel voor in de rookkast gemaakt met een gat voor een schroef in het midden. Nog niet vastzeten, wel proefpassen. Plaat aan het onderstel met een tweede laagje 1mm verhogen. Dan hetzelfde recept als aan de achterkant: alle onderdelen zo buigen dat ze goed aansluiten, dan vertinnen en op hun plek zetten, en dan kort vastsolderen met de vlam.



resultaat van boven gezien:


en van onder


Nu was de ruimte in de rookkast om de ketel nog te groot. Weliswaar zat er bij de kit een ijzeren ring om het diameter-verschil tussen ketel en rookkast te vullen maar er bleef iets over waardoor de ketel niet netjes in de rookkast stak. Met een strookje messing folie dat ik nog had is dit opgevuld; tevens laat ik deze laag uit de rookkast steken zodat er straks een mogelijkheid is om de messing rand tussen ketel en rookkast na te maken (nl. door het tin weer weg te halen, al vermoed ik dat dit niet gaat gebeuren. Je ziet deze rand nl. wel op de mooie NS-briefkaart uit de afleveringstijd, maar na de oorlog zal dit allemaal wel overgeschilderd zijn geweest. Hoe dan ook, de mogelijkheid is er nu.



En dan de rookkastdeur-sluiting; een klein onderdeeltje maar erg typisch NS en erg prominent zichtbaar, dus belangrijk.
In het setje geëtste handwielen van Brassmasters komt de middelste maat wel mooi in de buurt. Dus hieraan een 0,3 mm draadje gezet. Dan een tweede draadje met een oogje eromheen voor de verticale stang. het betreffende setje en het resultaat:



Het geëtste gat in de rookkastdeur was te groot. Gevuld met een 0,8mm buisje, dat zorgt meteen dat het draaiwieltje niet gaan 'hangen'.



En het gezamenlijke beeld:



Je zou nu kunnen vinden dat de buitenrand van het wieltje net iets te dik of misschien te plat is. Desalniettemin vind ik dat het geheel wel goed het beeld van de NS-rookkast overbengt.  Beeldbepalende details mogen soms best iets 'vetter' worden aangezet ( bij veel Philotrain modellen vind ik dit onderdeel te iel, niet sprekend genoeg voor zo'n smoelbepalend detail). Voorlopig laat ik dit dus zo, ik vind het totaabeeld kloppen met de foto's in het 6100 boek.

« Laatst bewerkt op: 12 juli 2018, 00:27:56 door janw »

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club
« Reactie #9 Gepost op: 13 juli 2018, 14:05:48 »
de briefkaart die ik bedoelde is hier al eens gepost, dus maar even erbij halen:

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re: NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club
« Reactie #10 Gepost op: 13 juli 2018, 17:21:12 »
Mooie kit! Leuke lok! En leuke ansichtkaart.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club
« Reactie #11 Gepost op: 13 juli 2018, 17:45:29 »
Mochten er vragen zijn die m.b.v de 1:10 tekening op te lossen zijn..roep maar. Detailfoto's zijn zo gemaakt.

IMG_5897 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_5896 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_5895 by Nulpunt0, on Flickr

gr. FritsT

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club
« Reactie #12 Gepost op: 14 juli 2018, 21:36:24 »
Ha Frits,
Gaaf zo'n tekening! Als ik wat wil weten meld ik me...

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club
« Reactie #13 Gepost op: 15 juli 2018, 21:41:10 »
de briefkaart die ik bedoelde is hier al eens gepost, dus maar even erbij halen:


D'r hoort ook nog een ansicht van een 3800 in die serie kaarten.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club
« Reactie #14 Gepost op: 14 november 2018, 02:13:18 »
Poeh, de tijd gaat snel, laatste post is alweer uit juli. Maar er is wel wat gebeurd intussen.

Eerder beschreef ik het maken en afregelen van de het centrale deel van de loc, dwz het karretje met de drijfwielen en de motor. Op de rollenbank liep dit uiteindelijk voldoende naar tevredenheid. Daarna was ik weer een tijdje bezig met de uiterlijk opbouw van de loc, totdat de belangrijkste delen van het uiterlijjk op een correcte manier in elkaar pasten. De 'contour' van de kap was daarmee af. Wat het uiterlijk van de kap betreft volgt nu eigenlijk alleen nog verdere detaillering.
Die moet echter wachten tot de volgende belangrijke stap achter de rug is, nl. het werkelijk rijdbaar maken van de gehelel loc. Altijd een uitdaging, zeker als er zoveel eigenbouw en eigen oplossingen voor nodig zijn.
Het echte testrijden moest dan weer wachten tot de baan die ik in aanbouw heb daarvoor gereed was. Mijn grote spoorbrug was in de zomer even op pad, maar kwam volgens plan en heelhuids terug, dus toen konden we weer rijden. Het gaat om een baan met hellingen, bogen en wissels, en zelfs combinaties daarvan, helaas maar in de ruimte onvermijdelijk.

Als eerste werden de draaistellen voor en achter toegevoegd.  Het voorste draaistel is afgeveerd met een rond veertje boven het midden van het draaistel (rond het pseudo-draaipunt daarover zometeen meer), het achterste draaistel niet. Beide draaistellen afveren leidde tot een omvallende loc.
Straks als de cylinders gemonteerd zijn zit de achterste as van het voorste draaistel in een nauwe ruimte tussen de leibanen, een klassiek probleem bij modellen van NS-stoomlocs. Om alvast de uitslag van die wielen zoveel mogelijk te beperken is het draaipunt van het voorste draaistel daarom naar achter verlegd, dicht bij de achterste as, zodat deze zo weinig mogelijk uitzwenkt en de toekomstige leibanen hopelijk niet zal raken. Dat betekent dat de voorste as evenredig veel meer gaat uitzwenken, maar daar is iets meer ruimte. Het 'optische' draaipunt van het voorste draaistel wordt dus een pseudo-draaipunt, waar ik wel een verticale pin heb gehandhaafd, om het bovengenoemde veertje mee op z'n plek te houden; tevens dient deze ter betere geleiding van de beweging van het draaistel: in het locframe loopt de pin door een cirkelsegmentvormige groef.
 
Draaistel voor:


Het echte draaipunt zit rechts, onder de as, ter hoogte van het moertje en de ring. Het 'model' (optische) draaipunt in het midden is een verticale pen zonder moer die een gleuf heen en weer kan schuiven (zie onderste foto), en het veertje tussen frame en bogie op z'n plaats houdt.  Op die foto is het niet af, de gleuf is nog recht terwijl die (natuurlijk) cirkelsegmentvormig is geworden. Uiteindelijk moest ook de speling van de bogie in de lengterichting van de loc geminimaliseerd worden, anders wordt het bochtgedrag inconsistent. Dit is gedaan door een 0,3 mm draadje aan de voorzijde in de gleuf te solderen en de ruimte opnieuw in vorm te vijlen. Ook het echte draaipunt is geen vaste pen maar een boutje dat ook in een gleuf heen en weer kan schuiven; hier is die uitslagruimte vervolgens weer beperkt door de ring die op de foto staat. Bij het echte draaipunt is dus een beperkte uitslag in de breedte mogelijk, maar zo weinig dat de bogiewielen de leibanen niet kunnen raken.





Draaistel achter:

Ook weer een gleuf die de maximale uitslag in de breedte geeft; de uitslag is hier gemaximeerd door ook de kap van het boutje tot een smal streeptje terug te vijlen. Daar is vervolgens weer een U-vormig haakje overheen gezet, waarvan de korte pootjes over de geleidebalk heen vallen, om te voorkomen dat de bout gewoon door de gleuf uit de loc valt. 





Aan de onderkant van dit draaistel zit een printplaatje met stroomafnemers, dus de moer moet dan weer goed van de printplaat geisoleerd worden (beter is een nylon moertje, deze heb ik besteld maar niet nog in huis).




Na flink wat trial en error en oplossingen zoeken liep de loc tenslotte min of meer rustig over de hele baan rond. Er is geen eenduidig recept voor te geven, gewoon goed kijken en doorprutsen.  Alle wielen moeten voldoende vrijheid in de frame platen hebben; de halfronde openingen zijn allemaal wat groter gevijld, alles naar bevind van zaken. Het achterste draaistel heeft stroomafnemertjes. Het kostte veel tijd om dat kortsluitvrij te krijgen maar ook dit lijkt gelukt.

Dus hoewel de loc nu rondliep, was te zien dat niet alle drijfwielen altijd de rails raakten. Dat zou consequenties voor de trekkracht hebben dus dat moest beter.
Ik had goede ervaringen met de gedeelde koppelstang op mijn MK 2900 (net als de 6100 een loconderstel met 3 drijfassen, waarvan de achterste door de motor wordt aangedreven). Alle wielen houden de rails als een rupsband en die loc ontspoort zelden; dus dat gaan we hier dan ook maar proberen.
Ik had nog wat restjes van drijfstangen uit een loc-onderstel-setje van MK (no. 603, helaas niet meer leverbaar) en die waren precies lang genoeg om 'halve' koppelstangen voor de 6100 van te maken.
Eerst uit een plaatje MDF en 3 pennen van 1,5 mm (de gatmaat in de koppelstang) een mal gemaakt van een bestaande koppelstang. Dan in die mal de nieuwe delen opzetten. Elk halfje bestaat uit 4 delen; de voorkant met de groef twee achterdelen met elk één gat, en een klein deeltje met een gat op het einde van de stang, om de dikte op te vullen; aan de verbindende kant valt het voorste deel van de andere helft over het gat heen. Zie foto's:







En dan bijvijlen en -knippen tot de stang de juiste vorm heeft.  Ik heb aan beide kanten de voorste helft van de koppelstang vervangen.
Het afzagen van de bestaande (passende!) koppelstang is een griezelig point-of-no-return, maar het is goed afgelopen, de loc loopt even soepel met de gedeelde stangen als met de oude maar houdt op hellingen en kleine hoogteverschilletjes netjes alle wielen op de rails!

EDIT: tekst en foto's over voor- en achterbogie toegevoegd.
« Laatst bewerkt op: 14 november 2018, 14:03:39 door janw »