BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: janw op 01 juli 2018, 12:36:53

Titel: NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club
Bericht door: janw op 01 juli 2018, 12:36:53
Ik had al teveel projecten lopen, dus kon er nog wel een bij. Een tijd terug kreeg ik van een ouder clublid van de Haagse Modelbouw Club een deels gebouwde 6100-kit. Hij gaat hem niet afbouwen; indertijd heeft hij er met veel hulp van anderen aan gebouwd, maar dat is lang geleden en hij wil zich nu op andere modellen richten (vooral trams). Nu heb ik hem dus. Ronald1956 heeft de zijne al eens op BNLS laten zien.
De kit is uit 1986, zo blijkt uit de meegeetste datum op de fret; hij is indertijd door een aantal clubleden ontwikkeld. Ik kende het model vooral door het demonstratie-exemplaar in een vitrine op de club dat echter nogal matig geschilderd is en daardoor minder goed 'uit de verf' komt dan het potentieel van de kit eigenlijk is. Verder zijn er duidelijk wat simpele verbeterpunten aan het uiterlijk; de bij de kit meegeleverde dom en schoorsteen zijn te groot (m.n. de schoorsteen) en de detaillering is voor de begrippen van nu alweer wat te simpel (hoewel zeker ook niet slecht). Ook de aandrijving zal ik nu anders aanpakken. Maar met de hele rest lijkt weinig mis, dit moet een goed model kunnen worden. De vorm zit er goed in, detaillering in het etswerk is op behoorlijk niveau, verder vallen o.m. de cylinders positief op.
Aan het soldeerwerk dat ik in handen kreeg vielen veel kleine en een paar wat grotere zaken nog te verbeteren; dat heb ik inmiddels gedaan. Zie vooral de vorm vande voetplaat helemaal voor. Verder veel hoeken en lijnen recht gemaakt die het net niet waren, en soldeerverbindingen die niet goed gevloeid waren overgedaan. Handstang op de rookkastdeur gemaakt. De dom vervangen door een witmetalen van Modelloco afkomstig van een 6000. Resin na-oorlogse schoorsteen is besteld bij Piet. Het wordt een 6102 of 6108, dus zonder wangen aan de rookkast, gewoon omdat ik die lelijk vind. Ik vind de locs in hun na-oorlogse simpelheid het meest karakteristiek, dus die uitvoering wordt het. De raampjes boven de vuurkist moeten dus ook nog verdwijnen.

Plaatjes. De kit als ontvangen:

(http://i248.photobucket.com/albums/gg167/janw1/DSC04647a.jpg) (http://s248.photobucket.com/user/janw1/media/DSC04647a.jpg.html)

(http://i248.photobucket.com/albums/gg167/janw1/DSC04648a.jpg) (http://s248.photobucket.com/user/janw1/media/DSC04648a.jpg.html)


Na het genoemde verhersoldeerwerk:

(http://i248.photobucket.com/albums/gg167/janw1/DSC04659a.jpg) (http://s248.photobucket.com/user/janw1/media/DSC04659a.jpg.html)

(http://i248.photobucket.com/albums/gg167/janw1/DSC04658a.jpg) (http://s248.photobucket.com/user/janw1/media/DSC04658a.jpg.html)

Na de basale verbeteringen aan de kap was het onderstel aan de beurt. De drijfassen zitten in een eigen frame dat ook de aandrijving gaat dragen. De assen zijn gecompenseerd; deze compensatie en de lagers zaten niet bij de kit maar moesten zelf gemaakt worden. De achterste as zit vast en wordt aangedreven.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC05012a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC05012a.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC05014a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC05014a.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC05022a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC05022a.jpg)

Lagers: ik maak ze uit drie laagjes. Met behulp van blinde assen (samengesteld uit drie diktes messing) worden ze op maat gevijld; net zolang aan voor- en achterkant vijlen tot de hulpassen met de koppelstangen erop vrij kunnen draaien. Boven- en onderkant zijn tamelijk vrij, die moeten immers kunnen bewegen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC05023a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC05023a.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC05025a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC05025a.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC05033a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC05033a.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC05035a_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC05035a_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC05039a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC05039a.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC05041a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC05041a.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC05042a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC05042a.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC05043a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC05043a.jpg)

Dit kost tijd, maar het lukt. En je hebt het gevoel hetzelfde te doen als wat je op oude werkplaatsfoto's in het groot ziet.  ;D


Titel: Re: NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club
Bericht door: Dave....... op 01 juli 2018, 15:12:33
Ik verwonder me ook hier weer over de handigheid van medeforumleden.
Weer een leuk topic om te volgen
Titel: Re: NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club
Bericht door: Haradigi op 01 juli 2018, 17:59:34
Ik heb ook nog iets liggen dus kijk hier mee.

groet
Harald
Titel: Re: NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club
Bericht door: janw op 01 juli 2018, 19:17:27
Dank voor de belangstelling. Het vervolgverhaal gaat verder.

Met de aandrijving zoals geleverd was het geen optie meer: een heel ouderwetse motor, die je geacht werd te plaatsen in de tenderbak, en met een cardan naar het centrale aandrijf'wagentje'. Het gewicht rust dan dan dus niet op de drijfassen. Bovendien miste er een (Engels) tandwiel. En een extra complicatie was de leeftijd van de Gibson wielen, Weliswaar heel mooie wielen, uit 1986, maar het was duidelijk dat de kunststof spaken al op leeftijd waren, brossser geworden en meerdere wielbanden zaten los. Dus prutsen om kwartering goed te krijgen ofzo zat er niet in, het moest in een keer direct goed worden gedaan. Of andere wielen kopen.
Gelukkig kreeg ik hulp van een oud-klasgenoot en bekwamere modelbouwer, die ook wel van een uitdaging houdt, dus we besloten om te proberen deze wielen te redden.
Eerst zochten we het ontbrekende tandwiel dat we vonden in het assortiment voor radiografisch bestuurbare auto's. (HPI Racing 6920, pinion gear 20 tooth 48 pitch).
Wel veel te breed maar dat werd op de draaibank opgelost.
Een vervangende Mashima motor werd nu aan de andere kant op de aandrijving gezet, zodat deze in de vuurkist zit; mijn deskundige helper maakte een mooi nieuw verbindingsstuk dat ook nog een keer uit elkaar kan. De motor is weliswaar feitelijk niet veel jonger dan de kit , maar een hele generatie moderner dan de bijgeleverde motor.
Dan de puzzel met de wielen -- om een lang verhaal kort te maken, er zijn nieuwe 'kernen' in de wielen gezet waar de assen aan vast zitten, en de wielstellen zijn netjes gekwarteerd. Dit is een one-off; er kan niets meer verplaatst worden zonder dat het plastic sneuvelt, maar het zit en het werkt. Ook de lagers zitten dus op de assen opgesloten. De wielbanden zijn vastgelijmd met 2-componentenlijm.  De voorste twee wielstellen kunnen natuurlijk wel uit hun lagers, dus enig stel- en vijlwerk aan de lagers is nog mogelijk.  Dat blijkt ook nodig; ik heb de lagers 'op hun kop' pas gemaakt (en toen draaiden de assen ongehinderd), maar als je het eindresultaat rechtop zet valt het allemaal niet hetzelfde en zitten er toch kleine onzuiverheden in, die ontstaan doordat de lagers iets scheef in de schenen kunnen zakken -- zit er toch iets teveel speling in de lager-scheen-combinaties. Maar met soldeer of een klein draadje is dit nog te corrigeren en dan loopt het wel zuiver, of althans zuiver genoeg. Het drijfwiel rechts voor zwabbert wat, misschien vind ik nog een keer uit hoe ik dat oplos.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC05013a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC05013a.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06127a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06127a.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06128a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06128a.jpg)

De stroomafname wordt verzorgd door een stukje printplaat onder de assen, dat meteen dient om de assen op te sluiten, en zelf op z'n plaats wordt gehouden door een aangesldeerd haakje aan de ene kant, dat om een verbindingsbalkje tussen de frameplaten grijpt, en een 0,5mm draadje door twee opgesoldeerde handrailhouders. Door dat draadje weg te halen kan de printplaat weer losgehaald worden.


Dan weer verder met de uiterlijkheden aan de kap.

Zonneschermpjes bij de voorruiten:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06031a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06031a.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06032a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06032a.jpg)


ganghandel
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06034a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06034a.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06035a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06035a.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06038a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06038a.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06042a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06042a.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06047a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06047a.jpg)


Tenderbak. Bij de gesoldeerde kit zoals ik 'm had overgenomen zat de tenderbak bij nader inzien toch niet recht genoeg in elkaar. Dus uit elkaar gehaald en opnieuw. Tevens de gelegenheid gebruikt om de deksel open te zetten; dus dan moet er een bak met bodem in gemaakt worden, en eht deksel doorgezaagd en echt open gezet. Dus met hulp van een paar stukjes fosforbrons:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06056a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06056a.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06058a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06058a.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06060a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06060a.jpg)

De leidende foto is deze op Retours.eu (en die ontbreekt in het 6100 boek!): http://retours.eu/nl/15-van-de-poll-amsterdam-cs-1932/#6

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06063a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06063a.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06065a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06065a.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06066a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06066a.jpg)


De regengoot op het dak heb ik voorzien van een opstaand randje uit 0.3 messing. De bogies zijn ook een heel eind; foto's hiervan een volgende keer.
Titel: Re: NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club
Bericht door: nighttrain1 op 01 juli 2018, 22:04:01
Leuk, nog een messing bouwer op het forum erbij!
Erg duidelijke omschreven en met veel foto’s, I like it (y)
Succes met de bouw. Ga je (zo nu en dan) volgen.
Titel: Re: NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club
Bericht door: Met een sik op 02 juli 2018, 22:30:26
Dit ga ik volgen (y)
Titel: Re: NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club
Bericht door: Tulpendaal op 03 juli 2018, 06:34:36
ditto (y)
Titel: Re: NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club
Bericht door: janw op 04 juli 2018, 10:47:25
Overigens, wat betreft 'ere wie ere toekomt';  de belangrijkste ontwikkelaar van deze kit was Peter Hulleman (inmiddels overleden). De club-collectie bevat ook een aantal andere mooie modellen van gebouwen en materieel van zijn hand.
Titel: Re: NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club
Bericht door: janw op 12 juli 2018, 00:19:08
Het werk gaat verder. Wat meer details op het machinistenhuis; hijsogen, regengootje verbeterd, en dat pijpje bij het luik, dat ze zien is op de eerder verwezen foto van Retours.eu  (waar is dat pijpje voor?)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06621a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06621a.jpg)

Volgende stap is om de bevestiging van de kap op de voetplaat uit te denken en te maken. Ik vermoed dat de opzet van de kit ooit is geweest deze verbinding gewoon helemaal te solderen, maar dat vind ik te riskant ivm de latere toegankelijk van het binnenleven. Weliswaar kan het geheel van motor, aandrijving en drijfwielen als een los karretje worden uitgenomen, maar ook de rest heeft misschien ooit nog wel aandacht nodig. Dus schroefbaar maken. Het huidige plan is de hele bovenkant van machinistenhuis, tender- en waterbakken, ketel en rookkast uiteindelijk aan elkaar te lijmen, zodat dat wel een eenheid wordt. Anders voorzie ik weer schade aan het schilderwerk bij demontage. Maar de voetplaat blijft dus los. En die wordt met twee schroeven aan de 'kap' verbonden, één in de tenderbak en één onder de rookkast.
In de tenderbak is veel plaats. Hier gebruik ik een blokje met schroefdraad afkomstig uit afgedankt stekkermateriaal.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06620a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06620a.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06619a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06619a.jpg)

Aan het onderstel is een l-vormige plaat met een gat erin gezet waar de schroef doorheen valt. Deze is het eerst vastgezet. Daarna bleek dat de achterwand van binnen dikker moest worden om het schroefblokje te raken; hiervoor zijn twee plaatsen van 0,5 mm messing toegevoegd (en vertind). Dan het blokje aan een kant vertinnen, met de schroef op zń plek zetten en de kap erover. Het blokje raakte de achterwand; dus van buiten met de Action creme-brulee brander zo kort mogelijk verhitten en het zit op z'n plek.

Dan voor voorkant. Hier is het ingewikkelder want de rookkast was nog te laag; de ketel hing naar voren geheld. Bovendien was de hele rookkast alleen nog maar één slap laagje messing. Gelukkig wel netjes in vorm gebogen maar zonder stevigheid.
Eerst maar eens foto's kijken. Mijn exemplaar wordt een na-oorlogse 6108, dus zonder de wangen en met nieuw cylinderblok. De loks met het nieuwe cylinderblok hadden een extra rand onderaan de rookkast. Dat komt goed uit, die kunnen we gebruiken om de rookkast iets hoger te zetten en meer stevigheid te geven.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06622a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06622a.jpg)

Het was wel even prutsen en driemaal opnieuw doen voor dit correct stond, netjes aansloot en de ketel in de gewenste horizontale stand zette.
Vervolgens ook weer een bevestigingspunt aan de voetplaat onder de rookkast gesoldeerd, nu uit 1mm messing, lekker lomp. Wordt toch niet zichtbaar.
 
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06623a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06623a.jpg)

Dan een beugel voor in de rookkast gemaakt met een gat voor een schroef in het midden. Nog niet vastzeten, wel proefpassen. Plaat aan het onderstel met een tweede laagje 1mm verhogen. Dan hetzelfde recept als aan de achterkant: alle onderdelen zo buigen dat ze goed aansluiten, dan vertinnen en op hun plek zetten, en dan kort vastsolderen met de vlam.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06625a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06625a.jpg)

resultaat van boven gezien:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06628a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06628a.jpg)

en van onder
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06627a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06627a.jpg)

Nu was de ruimte in de rookkast om de ketel nog te groot. Weliswaar zat er bij de kit een ijzeren ring om het diameter-verschil tussen ketel en rookkast te vullen maar er bleef iets over waardoor de ketel niet netjes in de rookkast stak. Met een strookje messing folie dat ik nog had is dit opgevuld; tevens laat ik deze laag uit de rookkast steken zodat er straks een mogelijkheid is om de messing rand tussen ketel en rookkast na te maken (nl. door het tin weer weg te halen, al vermoed ik dat dit niet gaat gebeuren. Je ziet deze rand nl. wel op de mooie NS-briefkaart uit de afleveringstijd, maar na de oorlog zal dit allemaal wel overgeschilderd zijn geweest. Hoe dan ook, de mogelijkheid is er nu.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06630a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06630a.jpg)

En dan de rookkastdeur-sluiting; een klein onderdeeltje maar erg typisch NS en erg prominent zichtbaar, dus belangrijk.
In het setje geëtste handwielen van Brassmasters komt de middelste maat wel mooi in de buurt. Dus hieraan een 0,3 mm draadje gezet. Dan een tweede draadje met een oogje eromheen voor de verticale stang. het betreffende setje en het resultaat:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06632a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06631a.jpg)

Het geëtste gat in de rookkastdeur was te groot. Gevuld met een 0,8mm buisje, dat zorgt meteen dat het draaiwieltje niet gaan 'hangen'.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06633a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06633a.jpg)

En het gezamenlijke beeld:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06634a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06634a.jpg)

Je zou nu kunnen vinden dat de buitenrand van het wieltje net iets te dik of misschien te plat is. Desalniettemin vind ik dat het geheel wel goed het beeld van de NS-rookkast overbengt.  Beeldbepalende details mogen soms best iets 'vetter' worden aangezet ( bij veel Philotrain modellen vind ik dit onderdeel te iel, niet sprekend genoeg voor zo'n smoelbepalend detail). Voorlopig laat ik dit dus zo, ik vind het totaabeeld kloppen met de foto's in het 6100 boek.

Titel: Re: NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club
Bericht door: janw op 13 juli 2018, 14:05:48
de briefkaart die ik bedoelde is hier al eens gepost, dus maar even erbij halen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS3900_6100_6300.jpg)
Titel: Re: NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club
Bericht door: zuylen op 13 juli 2018, 17:21:12
Mooie kit! Leuke lok! En leuke ansichtkaart.
Titel: Re: NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club
Bericht door: FritsT op 13 juli 2018, 17:45:29
Mochten er vragen zijn die m.b.v de 1:10 tekening op te lossen zijn..roep maar. Detailfoto's zijn zo gemaakt.

(https://farm1.staticflickr.com/922/41576988230_499852ffbd_z.jpg) (https://flic.kr/p/26m1W5E)IMG_5897 (https://flic.kr/p/26m1W5E) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr

(https://farm1.staticflickr.com/836/29514896608_0fe506b964_z.jpg) (https://flic.kr/p/LY8ytJ)IMG_5896 (https://flic.kr/p/LY8ytJ) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr

(https://farm1.staticflickr.com/843/43385051041_372ea48438_z.jpg) (https://flic.kr/p/296MJap)IMG_5895 (https://flic.kr/p/296MJap) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr

gr. FritsT
Titel: Re: NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club
Bericht door: janw op 14 juli 2018, 21:36:24
Ha Frits,
Gaaf zo'n tekening! Als ik wat wil weten meld ik me...
Titel: Re: NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club
Bericht door: Eelco Storm op 15 juli 2018, 21:41:10
de briefkaart die ik bedoelde is hier al eens gepost, dus maar even erbij halen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS3900_6100_6300.jpg)

D'r hoort ook nog een ansicht van een 3800 in die serie kaarten.
Titel: Re: NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club
Bericht door: janw op 14 november 2018, 02:13:18
Poeh, de tijd gaat snel, laatste post is alweer uit juli. Maar er is wel wat gebeurd intussen.

Eerder beschreef ik het maken en afregelen van de het centrale deel van de loc, dwz het karretje met de drijfwielen en de motor. Op de rollenbank liep dit uiteindelijk voldoende naar tevredenheid. Daarna was ik weer een tijdje bezig met de uiterlijk opbouw van de loc, totdat de belangrijkste delen van het uiterlijjk op een correcte manier in elkaar pasten. De 'contour' van de kap was daarmee af. Wat het uiterlijk van de kap betreft volgt nu eigenlijk alleen nog verdere detaillering.
Die moet echter wachten tot de volgende belangrijke stap achter de rug is, nl. het werkelijk rijdbaar maken van de gehelel loc. Altijd een uitdaging, zeker als er zoveel eigenbouw en eigen oplossingen voor nodig zijn.
Het echte testrijden moest dan weer wachten tot de baan die ik in aanbouw heb daarvoor gereed was. Mijn grote spoorbrug was in de zomer even op pad, maar kwam volgens plan en heelhuids terug, dus toen konden we weer rijden. Het gaat om een baan met hellingen, bogen en wissels, en zelfs combinaties daarvan, helaas maar in de ruimte onvermijdelijk.

Als eerste werden de draaistellen voor en achter toegevoegd.  Het voorste draaistel is afgeveerd met een rond veertje boven het midden van het draaistel (rond het pseudo-draaipunt daarover zometeen meer), het achterste draaistel niet. Beide draaistellen afveren leidde tot een omvallende loc.
Straks als de cylinders gemonteerd zijn zit de achterste as van het voorste draaistel in een nauwe ruimte tussen de leibanen, een klassiek probleem bij modellen van NS-stoomlocs. Om alvast de uitslag van die wielen zoveel mogelijk te beperken is het draaipunt van het voorste draaistel daarom naar achter verlegd, dicht bij de achterste as, zodat deze zo weinig mogelijk uitzwenkt en de toekomstige leibanen hopelijk niet zal raken. Dat betekent dat de voorste as evenredig veel meer gaat uitzwenken, maar daar is iets meer ruimte. Het 'optische' draaipunt van het voorste draaistel wordt dus een pseudo-draaipunt, waar ik wel een verticale pin heb gehandhaafd, om het bovengenoemde veertje mee op z'n plek te houden; tevens dient deze ter betere geleiding van de beweging van het draaistel: in het locframe loopt de pin door een cirkelsegmentvormige groef.
 
Draaistel voor:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20181016_122131.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20181016_122131.jpg)

Het echte draaipunt zit rechts, onder de as, ter hoogte van het moertje en de ring. Het 'model' (optische) draaipunt in het midden is een verticale pen zonder moer die een gleuf heen en weer kan schuiven (zie onderste foto), en het veertje tussen frame en bogie op z'n plaats houdt.  Op die foto is het niet af, de gleuf is nog recht terwijl die (natuurlijk) cirkelsegmentvormig is geworden. Uiteindelijk moest ook de speling van de bogie in de lengterichting van de loc geminimaliseerd worden, anders wordt het bochtgedrag inconsistent. Dit is gedaan door een 0,3 mm draadje aan de voorzijde in de gleuf te solderen en de ruimte opnieuw in vorm te vijlen. Ook het echte draaipunt is geen vaste pen maar een boutje dat ook in een gleuf heen en weer kan schuiven; hier is die uitslagruimte vervolgens weer beperkt door de ring die op de foto staat. Bij het echte draaipunt is dus een beperkte uitslag in de breedte mogelijk, maar zo weinig dat de bogiewielen de leibanen niet kunnen raken.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20181016_122541.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20181016_122541.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20181017_231353.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20181017_231353.jpg)

Draaistel achter:

Ook weer een gleuf die de maximale uitslag in de breedte geeft; de uitslag is hier gemaximeerd door ook de kap van het boutje tot een smal streeptje terug te vijlen. Daar is vervolgens weer een U-vormig haakje overheen gezet, waarvan de korte pootjes over de geleidebalk heen vallen, om te voorkomen dat de bout gewoon door de gleuf uit de loc valt. 

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20181017_231527.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20181017_231527.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20181016_121950.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20181016_121950.jpg)

Aan de onderkant van dit draaistel zit een printplaatje met stroomafnemers, dus de moer moet dan weer goed van de printplaat geisoleerd worden (beter is een nylon moertje, deze heb ik besteld maar niet nog in huis).

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20181016_122311.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20181016_122311.jpg)


Na flink wat trial en error en oplossingen zoeken liep de loc tenslotte min of meer rustig over de hele baan rond. Er is geen eenduidig recept voor te geven, gewoon goed kijken en doorprutsen.  Alle wielen moeten voldoende vrijheid in de frame platen hebben; de halfronde openingen zijn allemaal wat groter gevijld, alles naar bevind van zaken. Het achterste draaistel heeft stroomafnemertjes. Het kostte veel tijd om dat kortsluitvrij te krijgen maar ook dit lijkt gelukt.

Dus hoewel de loc nu rondliep, was te zien dat niet alle drijfwielen altijd de rails raakten. Dat zou consequenties voor de trekkracht hebben dus dat moest beter.
Ik had goede ervaringen met de gedeelde koppelstang op mijn MK 2900 (net als de 6100 een loconderstel met 3 drijfassen, waarvan de achterste door de motor wordt aangedreven). Alle wielen houden de rails als een rupsband en die loc ontspoort zelden; dus dat gaan we hier dan ook maar proberen.
Ik had nog wat restjes van drijfstangen uit een loc-onderstel-setje van MK (no. 603, helaas niet meer leverbaar) en die waren precies lang genoeg om 'halve' koppelstangen voor de 6100 van te maken.
Eerst uit een plaatje MDF en 3 pennen van 1,5 mm (de gatmaat in de koppelstang) een mal gemaakt van een bestaande koppelstang. Dan in die mal de nieuwe delen opzetten. Elk halfje bestaat uit 4 delen; de voorkant met de groef twee achterdelen met elk één gat, en een klein deeltje met een gat op het einde van de stang, om de dikte op te vullen; aan de verbindende kant valt het voorste deel van de andere helft over het gat heen. Zie foto's:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20181013_173959.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20181013_173959.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20181013_175535.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20181013_175535.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20181013_180328.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20181013_180328.jpg)

En dan bijvijlen en -knippen tot de stang de juiste vorm heeft.  Ik heb aan beide kanten de voorste helft van de koppelstang vervangen.
Het afzagen van de bestaande (passende!) koppelstang is een griezelig point-of-no-return, maar het is goed afgelopen, de loc loopt even soepel met de gedeelde stangen als met de oude maar houdt op hellingen en kleine hoogteverschilletjes netjes alle wielen op de rails!

EDIT: tekst en foto's over voor- en achterbogie toegevoegd.
Titel: Re: NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club
Bericht door: janw op 14 november 2018, 13:37:10
Dus toen konden we verder met cylinders en de drijfstang.
HIer speelt het al genoemde klassieke probleem van de bewegingsvrijheid van het loopdraaistel binnen de leibanen. Uitvoering precies op schaal leidt tot een model dat alleen doorbogen kan die niet veel krapper zijn dan schaalbreedte, en dus niet op een gewone modelbaan met veel krappere bogen kan rijden. Zelf ben ik al blij dat ik op mijn baan niets krapper dan Roco R3 heb liggen (straal van 42 cm).
De meest gebruikte oplossing voor stoomlocs met dit probleem is het naar buiten plaatsen van de cylinders, zodat ook de ruimte tussen de leibanen wijder wordt en het draaistel z'n bewegingsruimte krijgt. Optisch heeft dit het nadeel dat het aanzicht van model verstoord kan worden -- met als berucht 'hoogtepunt'  de oude NS 3900 van DJH waar de cylinders als een soort volle boodschappentassen ver opzij van de loc hangen. 
In het echt, en volgens de tekenigen, steken de cylinders bij de 3700, 6100, 3900 en 6300 niet buiten de breedte van de voetplaat uit. Bij modernere modellen van bv. de 3700 is de 'uitsteek´  tot aanvaardbare proporties teruggebracht. Ik heb zelf een 3700 van Modelloco die er op het oog prima uitziet; bij nameten blijkt het toch nog om dik 2 mm buiten de voetplaat te gaan.  Gelukkig is het dan wel weer zo dat op foto's van deze loctypes in het echt, die meestal niet recht van voren zijn genomen, niet goed te zien is dat de cylinders niet buiten de voetplaat uitsteken; op foto's die schuin van voren zijn genomen lijkt het vaak alsof ze dat wel doen. Voor de modelbouw komt dat dus goed uit. Dus daarmee kunnen we aan de slag; zoek de kleinst mogelijke uitsteek die door R3 bogen kan.

Cylinder compleet, als meegeleverd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20181016_122819.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20181016_122819.jpg)

Als ik deze cylinders monteer zoals (kennelijk) bedoeld in het ontwerp van de bouwset zitten ze perfect in schaalpositie. Dat gaat dus helaas niet. Ik heb er eerst eens een met een opvulstukje van 0,5 mm tussen frameplaat en cylinder vastgezet, een kruiskop op de leibanen gezet en eens op een R3 rail geprobeerd. Dat is te krap, maar het zal wel al in de buurt. Losgemaakt en een tweede 0,5 mm toegevoegd, zodat het totaal ruim 1 mm wordt (messing + soldeer), en de kruiskop aan de binnenzijde iets smaller gevijld ( de meegeleverde exemplaren waren dik genoeg om dit aan te kunnen). En zowaar, in combinatie met de draaipuntverlegging van de voorbogie is dit al genoeg om door R3 te kunnen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20181018_143114.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20181018_143114.jpg)
Cylinders gemonteerd, opvulstukje is links te zien.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07229a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07229a.jpg)
Kruiskop, als geleverd

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20181017_231559.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20181017_231559.jpg)
De uiteindelijke uitsteek

Volgende stap: monteren van de cylinderdeksels. Dit zijn in deze kit losse delen van gedraaid aluminium (zie foto hierboven), erg fraai dus (want geen geschilderd nep-metaal straks). Helaas liep nu wel de flens van het voorste wiel net tegen het voordeksel aan, met kortsluiting als gevolg. Aangezien het een kwestie van tiende mm's was, het deksel in de boorkolom met een vijl iets afgedraaid  (diameter en dikte) en nu lopen de wielen vrij.

Intussen ook wat details toegevoegd, de schermpjes boven de ramen achter, en de luchtpomp:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20181016_122629.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20181016_122629.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20181016_122651.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20181016_122651.jpg)

aanzichten van het geheel zover:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07233a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07233a.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07230a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07230a.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07232a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07232a.jpg)


Proefrit:
https://youtu.be/gLuFfMYMHnY
Titel: Re: NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club
Bericht door: janw op 03 december 2018, 00:39:53
Het volgende stapje was het boren van een kleine 40 gaatjes voor handgrepen, seinijzers etc. Deze zijn niet voorgeëtst in de kit, dus dat wordt boren in de al grotendeels gebouwde kap.

Uit twee stukken MDF uit de rommelbak heb ik een soort standaard gemaakt waarmee ik de kap onder de boorkolom kan zetten.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07319a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07319a.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07320a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07320a.jpg)

De gegoten handgreephouders van Philotrain vind ik te groot, dus ik buig oogjes uit 0,3 mm messing draad, die na het solderen nog wat bijgevijld worden. De gaatjes boor ik dus met 0,4 mm, dan kan een vertind 0,3 draadje er netjes doorheen. Op de te boren plekken heb ik kleine vierkantjes van afplaktape geplakt, zodat de boor niet wegloopt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07321a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07320a.jpg)

Voor de gaatjes in de bufferbalken kan zelfs het hele onderstel op deze manier worden opgesteld:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07322a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07322a.jpg)

En het resultaat. Blijkt ook weer het nut van foto's maken want dat de houder aan het eind van de handrail aan de kolenbak nog wat kleiner kan, zag ik pas op de foto.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07331a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07331a.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07332a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07331a.jpg)

Op de achterwand van de waterbak (het brede stuk) zitten sluitseinhouders die in het echt erg onopvallend zijn. Ik heb ze hier geimiteerd met 0,5 mm messing draad, na montage platgevijld. Niet functioneel dus.
Titel: Re: NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club
Bericht door: Dave....... op 03 december 2018, 10:44:34
Prachtig!
Titel: Re: NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club
Bericht door: station goes op 03 december 2018, 21:16:15
Fraai Jan, ben benieuw naar t rijdende eindproduct.

Gr Rik
Titel: Re: NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club
Bericht door: janw op 03 december 2018, 23:06:32
Ha Rik,

Filmpje gezien? (einde vorige post)
Titel: Re: NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club
Bericht door: ronald1956 op 05 december 2018, 18:01:50
Ook ik ben overtuigd , Ik ga die aanpassingen ook allemaal toepassen . (y)
Titel: Re: NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club
Bericht door: station goes op 05 december 2018, 19:56:10
Hoi jan, zeker fraai werk hoor zeker met die haakse hoeken bij de HMC.

Gr rik
Titel: Re: NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club
Bericht door: janw op 05 december 2018, 20:39:56
@Rik --nou mijn baan thuis bevat anders ook wel een enkel horrorpunt (noodgedwongen), maar daar komt-ie nu dus ook  doorheen. Ik moet eerlijk zeggen dat het me dik meevalt dat dat is gelukt met deze toch best beperkte te-breed-zetting van de cylinders.
Dat is overigens mede mogelijk door die 'truc' met de afgevijlde moerkop in de bevestiging van de achterbogie. Omdat het hele locframe één geheel is hangen de beperkingen aan de voor- en achterkant direct samen; doordat de achterkant nu ver kan uitslaan in bogen heeft de voorbogie genoeg aan de beperkte ruimte die hij overheeft.
Titel: Re: NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club
Bericht door: janw op 02 februari 2019, 23:47:37
De afgelopen tijd ben ik bezig geweest om de loopeigenschappen verder te verbeteren. Op bovenstaand filmpje ziet 't er al best aardig uit.
Echter, bij lage snelheden en kruipen stond de loc nog vaak stil. Dus eerst dat maar eens bestuderen. Kortsluiting? Was de stroomafname toch minder gelukt?
pro memorie, 't zag er zo uit (foto van vorige pagina); en daarnaast ook stroomafname op de achterbogie. Alles van stripjes fosforbrons

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06128a.jpg)

Eerst de kortsluittest. Ik heb een ledje + weerstand parallel aan de voeding naar de rails gezet. Dat brandt dus als er geen kortsluiting is (immers gelijk aan een ledje voor verlichting in de loc, maar onafhankelijk van diens stroomafname), en gaat uit als er kortsluiting is. Resultaat: kortsluiting komt maar zelden voor. Meestal brandt de led terwijl de loc stilstaat. Kennelijk is de stroomafname toch slecht. Hoe kan dat beter?
Mijn door MK's studio deels gemonteerde 2900 heeft stroomafnemers van messing draad, die in een zig-zag gelegd zijn om meer lengte (en dus meer verend vermogen) te krijgen. Dus dat ook maar eens geprobeerd, uit 0.3 mm stijf messing (uit de knutselmaterialenwinkel voor het onderwijs). Dan wordt het zo:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07435a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07435a.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07436a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07436a.jpg)

En ja, meteen veel beter. De loc kon toen wel kruipen. Kennelijk was de fosforbrons toch te stijf om permanent contact te maken. Het is wel een eindeloos en precies gepruts om de stroomafnemertjes correct gebogen te krijgen; en kortsluiting blijft boven de markt hangen. Het frame maakt contact met de wielen aan een zijde (links), rechts moet geisoleerd zijn. Uiteindelijk is dus ook weer isolatie op sommige draadjes aangebracht (gemaakt van isolatie van gewoon modeltreinsoer). Verder is het heel voorzichtig aan doen met de draadjes, ze zijn zo verbogen. Maar het resultaat is voorlopig dat de loc netjes kruipt, mits de rails netjes liggen. Ondanks de compensatie blijft de loc, althans qua stroomafname, erg gevoelig voor slecht gelegde rails. Ontsporen van de drijfwielen komt gelukkig zelden voor, dus in dat opzicht werkt de compensatie wel goed.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07455a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07455a.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07456a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07456a.jpg)

Volgende stap; een koppeling zodat er ook wat getrokken kan worden. Moet die aan het frame of aan een draaistel aangrijpen?
Ik heb ooit een onafgebouwde Modelloco 6000 overgenomen, daar zitten een NEM-schachten in de bogies. Dus dat hier ook maar eens proberen.
Koperen lip gemaakt uit een rest van een etsfret, met een gaatje waar een (aangepaste) Liliput-NEMschacht die ik nog had liggen in kan.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07437a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07437a.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07438a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07438a.jpg)

volgens dit idee dus

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07439a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07439a.jpg)

Maar die vorm voldeed niet. Beetje styreen ertussen om te voorkomen dat de koppeling teveel omlaag gaat hangen:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07443a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07443a.jpg)

En dan proefrijden maar. Nog geen succes, koppeling zit veel te laag. Gelukkig heeft Roco in hoogte verstelbare koppelhouders, waarvan toevallig een defecte in mijn onderdelenbak lag, die nog wel te gebruiken was om een aangepaste koppeling te maken.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07446a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07446a.jpg)

Van het eindresultaat heb ik geen foto, maar tussen de twee 'hoorntjes' is een standaardkoppelingskop gelijmd met tweecomponentenlijm ,en het verbindende deel is met snijden en vijlen (trial and error)  zo klein mogelijk gemaakt om de beweging van de bogie zo weinig mogelijk te beperken. De koppeling hangt nu op de juiste hoogte en de loc kanin theorie  wagens trekken.
Echter, door de krachten op de achterbogie gaat deze nu makkelijker ontsporen. Om dat tegen te gaan zijn plaatjes daklood aan de bogie toegevoegd zodat deze zwaarder en beter op de rail ligt. Ook is de schroefdraad van de bout die bogie met frame verbindt waar mogelijk vlak gevijld om zeker te weten dat de verticale beweging van de bogie soepel kan verlopen. Na een paar uurtjes proberen en aanpassen kwam ook dit goed.

Vervolgens is de adhesie van de loc verbeterd door drie laagjes daklood in elke waterbak te lijmen (weer met tweecomponentenlijm).

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07444a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07444a.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07445a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07445a.jpg)

Mijn baan heeft een 3% helling die ook deels in een boog ligt. Helaas, maar in de gegeven ruimte onvermijdelijk. De loc trekt hier nu een trein van 5 vierassers netjes doorheen, en dit is voorlopig genoeg.
Bij testrijden op de HMC clubbaan bleken er helaas toch weer dingen fout te gaan met de achterbogie (met een last van 5 Roco plan D's als proeftrein). Dus, een verdere modicatie is het aanbrengen van een veertje aan het frame dat op de bogie drukt, om hem nog steviger op de rail te drukken. Het blijft een probleem dat de bogie de neiging heeft om door de naar achteren gerichte trekkracht om de bevestigingsbout te gaan kantelen, waardoor de ene of de andere as uit het spoor getild kunnen worden. Helaas is er te weinig ruimte over tussen bogie en frame om daar een gewoon rond veertje tussen te zetten. Het zal nog wel even verder puzzelen zijn voor de achterbogie echt betrouwbaar loopt, maar tot nu toe ben ik er steeds uit gekomen dus dat zal nu ook wel lukken.

Dus nog maar even een plaatje om de inspiratie voor het eindresultaat vast te houden:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07448a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07448a.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07451a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07451a.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07453a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07453a.jpg)

Titel: Re: NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club
Bericht door: MathynK op 03 februari 2019, 18:17:00
Hoi Jan,

Als je huidige oplossing voor de koppeling niet werkt heb ik misschien een alternatief voor je. Ben je bekend met de koppelboom van de Artitec 6300? Hier heb ik de oplossing voor mijn Philotrain NS 6000 op gebaseerd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/koppelboom_01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/koppelboom_01.jpg)
Deze koppelboom komt boven het frame van de bogie. De schroef die de bogie op zijn plek houdt gaat door het schroefgat heen. Aan de achterzijde steekt een stukje draad uit die ik door een oogje aan het frame steek. Hierdoor staat de koppelboom altijd netjes recht. Het plaatje messing is zo slank mogelijk gehouden en aan het uiteinde is een nemschacht gelijmd. Ook deze is zo klein mogelijk gehouden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kopelboom_02.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kopelboom_02.jpg)
De bogie iets aangepast zodat de koppeling vrij kan hangen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/koppelboom_03.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/koppelboom_03.jpg)
Ik heb de mazzel dat, zodra de koppelboom op de bogie ligt, de koppeling op de juiste hoogte hangt. In een ander geval kan de hoogte met een aantal ringetjes aangepast worden. De veer die de bogie naar beneden drukt, drukt de koppelboom tegen het frame van de bogie aan. Alles blijft zo keurig op zijn plek.

Het grote voordeel hiervan is dat er geen trekkracht op de bogie komt die ertoe kan leiden dat ze ontspoort.

Misschien heb je er nog iets aan.  (y)

Groet, Mathyn
Titel: Re: NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club
Bericht door: janw op 13 mei 2019, 21:14:28
Voortgang en tegenslag met de 6100.
Nadat ik de stroomafname als hierboven verbeterd had, en de loc netjes rondreed, was de volgende stap: een koppeling.
Poging 1: koppeling aan de achterbogie vastmaken. Met wat kunst- en vliegwerk en best veel tijd kwam dit voor elkaar, maar uiteindelijk reed de loc op mijn baan thuis rondjes met 5 vierassers erachter. Testritten de HMC clubbaan wilden echter niet lukken, de achterbogie bleef  op voorspelbare en niet voorspelbare punten ontsporen. Niet goed genoeg dus.
Poging 2; met een koppelboom die aan het frame aangrijpt, volgens het principe dat Mathyn hierboven laat zien. Draaistelkoppeling weer uitgebouwd en daar begon het ge&#@#; achterbogie ontspoorde nu ook op m'n eigen baan. Oorzaak niet duidelijk, ondanks vele uurtjes zoeken en prutsen. Zodra je ergens een aanpassing doet, komen er allerlei andere, al eerder 'opgeloste' problemen elders weer terug: kortsluitingen, ontsporen van de drijfwielen, onvoldoende stroomafname. Ben de hele constructie weer doorgeweest. Zo gaat het dus helaas ongeveer bij elke testrit na een volgend bouwstapje. Wel weer soort van opgelost uiteindelijk, dwz probleem was na tig kleine aanpassingen weg, zonder dat echt duidelijk was hoe het nou kwam.

Hoe dan ook, koppelboom gemaakt en gemonteerd.
Het principe is hier te zien: een strip messing met een haak en een 'stootrand' aan de ene kant, en een draaipunt aan de andere kant. De strip loopt recht van de moer een eindje door, om afhangen van de koppeling te voorkomen. Zodanig buigen dat hij de achterbogie niet hindert. Niet te zien op deze foto, maar aan de onderkant is er een stukje messing haaks op gezet als 'meenemer' die tussen de zijplaten van de achterbogie valt en zorgt dat de koppelboom meebeweegt met de achterbogie.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20190513_210533.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20190513_210533.jpg)

Dan weer testrijden en weer die reeks oude en nieuwe probleempjes. Weer uitvoerig zoeken en troubleshooten, weer in orde gekregen. Zucht.  Zowel thuis als op de HMC baan rijdt de loc tenslotte rond. Maar ik baal er wel van dat het resultaat zo instabiel is, je weet nooit zeker of je je resultaat van vandaag morgen ook nog hebt.

Volgende stap: remwerk aan de bogies. Op de BNLS-dag in Nieuw-Vennep bood Gerard van de Seinarm zijn geetste 3900/6100/6300-draaistellen aan, en later zag ik dat Piet Peetoom, die beneden stond met z'n winkel, de gegoten remcylinders had liggen. Die dus ook maar meegenomen. Uiteindelijk besloten om die laatste te gebruiken, en Gerards bogies te bewaren voor toekomstige projecten (3900 en 6300). De 6100 bogies kunnen wel wat extra gewicht gebruiken, heb ik al gemerkt, de gegoten delen komen dus goed van pas. Achterdraaistel gedaan, alle wielen lopen goed vrij; maar bij terugplaatsen in de loc en testrijden weer allerlei gedoe met kortsluiting, slechte stroomafname etc. Het blijft de teneur van dit project; één stap vooruit, dan dus ook twee achteruit en weer de hele bekende reeks probleempjes door zonder dat ze ooit lijken te kunnen worden opgelost. Maar uiteindelijk ook nu weer in orde gekregen. Testrit op de HMC baan, afgelopen dinsdag, met wagens aan de koppeling:

https://www.youtube.com/watch?v=kiX7YgMB-ps

De loc heeft bijna drie kwartier zonder moeilijkheden gereden. Had aan eind daarvan wel vuile wielen, maar verder geen klachten. Eind goed al goed?

Dan het remwerk op de bogie voor, dat moet simpeler zijn wat die is niet stroomvoerend.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07682a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07682a.jpg)

De remblokken zijn afkomstig van Roco GTM's (zonder K dus) die ik ooit had verwijderd en bewaard. Gaatje 0,8mm erin en dan passen ze op de horizontale stangen voor en achter. Vastgezet met secondelijm.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07685a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07685a.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07687a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07687a.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07688a_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07688a_1.jpg)

Remwerk aldus geplaatst, goed gechecked op vrijlopen van de wielen en mogelijke kortsluitingen. Maar (natuurlijk) na terugplaatsing moet ik toch weer hetzelde proces door: kortsluitingen, slechte stroomafname. Nu ook ontsporen van de 1e drijfas. Om gek van te worden. Waar komt het nou steeds vandaan? En waarom bereik ik nooit een stabiel resultaat?
Verder onderzoek. Opnieuw drijf- en koppelstangen en stroomafname helemaal gedemonteerd, om de lagers nog maar weer een keer te onderzoeken. Het drijfwiel rechts voor zat duidelijk niet haaks op de as; misschien een losse willband? As verwijderd, voorzichtig wielband aan alle kanten aandrukken en toen krak:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20190513_163105.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20190513_163105.jpg)

Het oude plastic is natuurlijk bros, maar dit wiel moet al beschadigd zijn geweest want ik drukte niet hard.
Maar goed; heeft iemand soms een ongebruikt Gibson-wiel als dit liggen; diameter 21,9 mm, en niet nodig? 18 spaken, afstand hart kruk tot hart vd as ca. 3,8 mm (op t het oog gemeten).
 
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20190513_163144.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20190513_163144.jpg)
Titel: Re: NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club
Bericht door: janw op 14 mei 2019, 15:20:20
Ik heb een nieuw wielstel bij Piet Peetoom besteld, nu hopen dat-ie inderdaad gelijk is aan de andere...
Titel: Re: NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club
Bericht door: Ko.V op 18 mei 2019, 22:55:30
Hay Janw , je draaistellen worden mooi , zoals de gehele loc je maakt er echt goed werk van.
Mijn 6100 zal even aan de kant blijven liggen, want ik ben net terug van een operati en zal nog moeten bjkomen.


Groet Ko
Titel: Re: NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club
Bericht door: Tulpendaal op 09 juni 2019, 10:12:08
Goh, wat wordt die mooi, alleen al al die plaatjes kijken voor details kost veel tijd (y) laat staan het bouwen.

Gr Joke
Titel: Re: NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club
Bericht door: janw op 01 september 2019, 23:10:20
Dank Ko en Joke voor de complimentjes, ondanks de tegenslag. Die is inmiddels weer overwonnen, en ik ben alweer een heel eind verder. Maar nu eindelijk weer eens posten in plaats van alleen maar bouwen (kent u dat dilemma?)

Piet van GM&S kon gelukkig zonder problemen een identieke nieuwe as met wielen leveren. Alleen de kleur van de kunststof spaken is ietsje anders maar dat is niet erg. Het voordeel van de nieuwe was is dat het plastic nog gewoon wat kan hebben, dus bij deze is kan ik wel met de kwartering fiebelen tot hij goed is.
Onvermijdelijk trad er bij het her-assembleren met de nieuwe as wat gedoe met de lagers op, maar niets waar we inmiddels niet meer uitkomen.
Toen waren we dus weer waar we in mei waren gebleven, maar met toch ook een beetje winst in zoverre dat de loc toch wat rustiger rijdt nu --waarschijnlijk zat er dan toch een kleine afwijking in de kwartering op de voorste drijfas. Na nog zowat proefritten waren dan eindelijk de kortsluitingen uit de bogies (let op die remmechanieken) en konden we verder.

Wat dan nog rest is echt detaillering. Aan de ketel zitten links en rechts twee stoomaansluitingen. Deze heb ik gemaakt van handrailhouders en een 'pipe union' uit het assortiment van Brassmasters (http://www.brassmasters.co.uk/gwr_etched_components.htm, no. E21).  Ik vind die handrailhouders meestal veel te grof voor waar ze voor bedoeld zijn, maar zo'n messing afsluiter heeft dezelfde vorm en is wel een stuk forser.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08042a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08042a.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08045a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08045a.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08050a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08050a.jpg)

Als ik het goed heb, is dit de stoomaansluiting van de blazer (de leiding naar voren gaat de rookkast in), en voedt het exemplaar rechts op de ketel de luchtpomp. De rechte stang de andere kant op gaat naar de bedieningshandel in het machinistenhuis.


Dan aandacht voor de onderdelen onder de voet plaat achter en in samenhang daarmee de exhaust-injecteur pijp tussen rookkast en waterbak. De kit levert een deel ervan, het pijpwerk is zelf gemaakt:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08046a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08046a.jpg)


De pijp van de exhaustinjecteur bestaat simpelweg uit 2 mm buis, gebogen en gevijld aan de uiteinden, met stukjes 3mm buis eromheen. Alles vastgesoldeerd:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08049a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08049a.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08051a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08051a.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08055a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08055a.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08057a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08057a.jpg)

Dan de exhaustpijp voor; deze zat niet in de kit, dus zelf iets gemaakt met een kraal als oliescheider. De bevestiging aan de rookkast was al eerder voorbereid door daar een pinnetje te maken van een stukje draad, waar de pijp opgeschoven wordt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08058a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08058a.jpg)

Lampen voor en opstaptreden voor. Lampen van MK; treden zaten bij de kit. De treden hebben een potentieel conflict met de uitslag van de voorbogie. Eerste poging is om nog iets van de onderste trede te redden, maar dit bleek niet haalbaar. Inmiddels is de onderste trede helemaal verdwenen.
noot bij de lampen: op foto's uit de jaren '50 (van de versie die ik bouw) zijn de blokken onder de frontlampen verdwenen.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08059a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08059a.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08071a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08071a.jpg)

verder; lampen achter, dragers enzo

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08060a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08060a.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08065a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08065a.jpg)

Aanzicht

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08064a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08064a.jpg)

Daarmee is het solderwerk wel af en kunnen we verder met de gelijmde toevoegingen:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08073a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08073a.jpg)

Dom en schoorsteen komen uit een DJH 6000 kit, waar de dom is vervangen door een van messing en de schoorsteen sowieso over was (want kroonloos). Op dit na-oorlogse exemplaar wordt de dom geverfd, dus is witmetaal prima. De dom en schoorsteen die bij deze kit werden geleverd zijn beide te hoog.

Zandbakken uit styreen (onder het machinistenhuis):

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08077a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08077a.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08078a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08078a.jpg)

de exhaustinjecteur zelf (zie 6100 boek, p. 104)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08082a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08082a.jpg)

Smeernippels bij de rookkast; deze zijn gemaakt van 3 stukjes dun 2-aderig snoer, onder gestript boven niet, en naast elkaar gesoldeerd met een 0,3 mm draadje,

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06609a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06609a.jpg)

... en dan ingekort tot dit:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08117a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08117a.jpg)

Laatste leidingen langs de ketel toegevoegd. Overzicht:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08115a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08115a.jpg)


En dan spuiten. Eerst een lag etch-primer (geen foto's van). Dan de eerste kleurronde (uiteraard in delen, onderstel en kap los van elkaar in verschillende kleuren gespoten, voor het eerst met het double action-spuitpistool:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20190822_171408.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20190822_171408.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20190822_171357.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20190822_171357.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20190822_171345.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20190822_171345.jpg)

Standgroen dus, het wordt de 1608 in jaren '50 verschijning.

Wat dat betreft, de na-oorlogse kenmerken die ik heb gevonden zijn:
- geen blokken onder de frontlampen
- de leiding die linkerzijde de rookkast in gaat (blazer?) mist de afsluitkraan daar ter plekke en gaat direct de rookkast in
- 6102 en 6108 nieuwe cylinders zonder 'wangen'
- kleine raampjes voor, boven vuurkist dichtgemaakt (1937)
-  geen schoorsteenkroon
- standgroen ipv olijfgroen, dom ook groen
- aandrijving snelheidsmeter (linkerzijde onder voorzijde machinistenhuis) zie ik niet meer.

Weet iemand nog meer?

Dus nu nog maar een kort lijstje. Wat moet er nu nog gebeuren?

-beschildering afmaken (zwarte delen, biezen, sommige delen weer kaal)
- decals van locnummers op bufferbalk en tenderbak
- zijdematte aflak
-ramen-inzet machinistenhuis
-ketelfront met regulateur enz.
- 2x krik maken of vinden
-buffers completeren, remslangen en koppelingen aanbrengen
- laddertjes achter
- zuigerstangbeschermhulzen, voor zover mogelijk
-nummerplaten
-assembleren


Titel: Re: NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club
Bericht door: roadster36 op 01 september 2019, 23:24:05
de aanhouder wint  (y)
top idee voor de smeernippels
Titel: Re: NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club
Bericht door: janw op 02 september 2019, 01:21:53
Had toch nog een detailfoto daarvan, dacht dat-ie kwijt was maar nee. Hierboven tussengevoegd nu.
Titel: Re: NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club
Bericht door: Weerd op 02 september 2019, 16:05:00
Volgens mij horen de bovenkanten van de waterbakken ook zwart te zijn.
Heel fraai al die details die je hebt aangebracht.  (y)

Gerard
Titel: Re: NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club
Bericht door: janw op 03 september 2019, 00:06:31
Ja, die worden zwart. Zie lijstje resterende werkzaamheden.