Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
27 maart 2024, 18:22:53
  

Auteur Topic: De toekomst van de modelspoorhobby  (gelezen 28391 keer)

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: De toekomst van de modelspoorhobby
« Reactie #150 Gepost op: 20 juli 2018, 22:42:55 »
Het is ook niet de fabrikant, maar zijn vertegenwoordigers, die meelezen  ;D

Dat is ook zwaar overschat  :P

RobertH

  • Offline Offline
  • Berichten: 159
Re: De toekomst van de modelspoorhobby
« Reactie #151 Gepost op: 20 juli 2018, 22:53:05 »
Ik zou als vertegenwoordiger een goed boek pakken ;D

Rob
Charles Bukowski — 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: De toekomst van de modelspoorhobby
« Reactie #152 Gepost op: 20 juli 2018, 23:04:57 »
In Noord Nederland is een Facebook Group actief op het gebied van modelspoor. Ze timmeren behoorlijk aan de weg. In het kader van de discussie hier, word ik heel blij van het onderstaande bericht.



Gr, Hans

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: De toekomst van de modelspoorhobby
« Reactie #153 Gepost op: 20 juli 2018, 23:21:46 »
Ik heb het idee dat de hobby langzaam uitsterft, ook al komen er mondjesmaat wat jonge mensen bij die beginnen aan een baan of modulebak.
Sommige verenigingen zijn erg succesvol en zijn overal te zien met hun banen op allerlei beurzen en exposities. Ik merk dat er ook verenigingen zijn, waar de leeftijd en vastgeroestheid dusdanig is dat niet meer gewerkt wordt aan mooie verenigingsbanen waar van alles te zien is en waarmee op pad gegaan wordt. Vervolgens is er dan een bestuur waar elke week vergaderd wordt, maar belangrijke zaken meer dan een jaar duren voordat voortgang op gang komt. Nieuwe ideeen worden geweerd of tegengewerkt, en dus stappen jonge mensen met visie en kunde op, waardoor verenigingen uitsterven en afstevenen op een dood spoor.  Er zijn een aantal kunstenaars die rondreizen met hun banen en bakken en de rest knutselt vooral thuis op zolder.
Op de grote tech-evenementen waaronder die voor jeugd worden modelspoorders niet meer uitgenodigd. Het heeft helaas nog een erg stoffig imago terwijl het absoluut niet meer stoffig is.
Ik heb al een aantal keer getracht de hobby te promoten maar het valt niet mee, we blijven echter doorgaan!

Groeten Jake

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Re: De toekomst van de modelspoorhobby
« Reactie #154 Gepost op: 21 juli 2018, 11:36:11 »


Sorry dat ik het zeg, maar de fabrikanten zorgen ervoor dat de jonge nederlandse modelspoorder uitsterft, er word de laatste jaren nauwelijks modellen uitgebracht die nu 1:1 rondrijden , Rivarossi was bijna de laatste met de VIRM IV , en Roco met de 1731 , maar verder word vooral zeer oude modellen uitgebracht en dat helpt ook niet mee, ik denk dat een kind die op zolder een baan wilt bouwen graag wilt identificeren met de echt treinen die nu dagelijks rond rijd. Maar ik kan het mis hebben :)
« Laatst bewerkt op: 21 juli 2018, 12:11:30 door Bert van Gelder »
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: De toekomst van de modelspoorhobby
« Reactie #155 Gepost op: 21 juli 2018, 12:41:19 »
Als je even nadenkt, snap je wel hoe dat komt:
1. Van nieuw materieel zijn nog niet veel kleurvarianten mogelijk en dat beperkt dus de mogelijke oplages.
2. Jonge modelspoorders zijn minder kapitaalkrachtig dan oudere, dus richt men zich logischerwijs eerder daar op.

Verder zijn er genoeg jongeren die juist oudere treinen leuk vinden. Het valt mij vaak op dat ze zelfs kiezen voor treinen van (ver) voor hun eigen geboortedatum. Vervolgens ziet het er in de nabije toekomst naar uit dat er juist wel meer actuele modellen zullen komen aangezien NS zelf geen treinen meer ontwerpt en dus bestaande locs zal inkopen. Die worden dan toch al gemaakt en het NS-model is niet meer dan een kleurvariant die er ook nog wel bij kan. Al met al ziet het er voor de jonge Nederlandse modelspoorder dus eigenlijk best goed uit.


Steyn

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3841
Re: De toekomst van de modelspoorhobby
« Reactie #156 Gepost op: 21 juli 2018, 15:34:20 »
Ben ik betreft de kleurvarianten niet mee eens.
IRM VIRM VIRMm een goede op schaal, kan je behoorlijk wat varianten van maken.
FLIRT vrij eenvoudig de NS, Arriva en Abellio.
Kleine varianten, maar je kan veij eenvoudig deze aanpassen.

Thalys, eerste kleurstelling.
Vorige kleurstelling, huidige kleurstelling.

En dan nog de uitvoeringen met reclame erop.
Om maar iets te noemen.

Bij een SLT ben ik het met je eens  :D

En qua kapitaalkrachtig, wat kost een PlayStation met spellen?
Kan je een mooie VIRM voor kopen  8)
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4497
Re: De toekomst van de modelspoorhobby
« Reactie #157 Gepost op: 21 juli 2018, 16:44:23 »
Rick heeft dit in het Artitec DDM-1 draadje toegelicht. Van VIRM zijn wel een aantal varianten te maken, maar de vraag is of die varianten voldoende potentieel marktafzet hebben. Ondanks dat ik het verschil heel goed zie tussen een IRM en een VIRM, heb ik wel besloten alleen maar VIRM af te nemen mocht deze in 1:87 komen. Het gaat er in die zin om of een model voldoende representatief is voor andere modellen. In dat geval blijft er bij VIRM een kleiner lijstje over dan dat ik zou hopen.

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: De toekomst van de modelspoorhobby
« Reactie #158 Gepost op: 21 juli 2018, 16:58:52 »
Ben ik betreft de kleurvarianten niet mee eens.
IRM VIRM VIRMm een goede op schaal, kan je behoorlijk wat varianten van maken.

Thalys, eerste kleurstelling.
Vorige kleurstelling, huidige kleurstelling.


IRM kwam in 1994 op de rails, dat is zowat een kwart eeuw geleden, dus dat kun je moeilijk nieuw materieel noemen.
Zelfde geldt voor de Thalys. Ook alweer ruim twintig jaar op de rails en dus niet echt als nieuw te bestempelen.



Steyn

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4497
Re: De toekomst van de modelspoorhobby
« Reactie #159 Gepost op: 21 juli 2018, 17:10:22 »
......

Het is maar wat je nieuw noemt natuurlijk. In dit geval is de overeenkomst dat het materieel nu rond rijdt en niet (op correcte schaal) is uitgebracht.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: De toekomst van de modelspoorhobby
« Reactie #160 Gepost op: 21 juli 2018, 17:17:57 »
Ik betwijfel of het hebben van nieuw materieel zo’n grote rol speelt bij jonge kinderen. Misschien wel voor jong volwassenen. Voor jonkies telt volgens mij veel meer dat ze hun fantasie kunnen uitleven in het maken van een landschap en huisjes waar een trein of autootjes door heen rijden.



Kinderen kunnen ook voor langere tijd geboeid blijven voor onze hobby, mits de ouders de moeite nemen om samen met hun kroost er mee bezig te zijn. En dat bezig zijn, hoeft in geen geval te betekenen dat het allernieuwste of allerduurste wordt aangeschaft. Ergens voor moeten sparen, is overigens net zo’n belangrijk punt. Het kind zal er beslist zuiniger op zijn.

Gr, Hans

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: De toekomst van de modelspoorhobby
« Reactie #161 Gepost op: 22 juli 2018, 15:27:07 »
En soms ontstaan er ook trends die niemand van te voren had zien aankomen :) Hoewel geen modelspoor is er in Japan een trend onder voornamelijk dames: het namaken op kleinere of werkelijke grootte van snoepgoed! Luxe cakejes, koekjes, bonbons, ijsjes ter decoratie of als "diorama". En daar komen bijna dezelfde werkwijzen en technieken aan te pas als bij andere modelbouw.

http://www.garieinternational.com.sg/clay/shop/decoration_series.htm

http://www.tamiya.com/english/deco/index.htm




(c) http://www.garieinternational.com/



Edit: bovenstaand is geen modelspoor maar wel om aan te geven dat er wel degelijk nog geknutseld wordt :)

« Laatst bewerkt op: 22 juli 2018, 15:44:05 door Rondje_HO »

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re: De toekomst van de modelspoorhobby
« Reactie #162 Gepost op: 22 juli 2018, 16:23:24 »
Ik vind dat Marklin (Myworld) goed aan de weg timmert met zijn betaalbare batterijtreinen. Die treinen kunnen zelfs een aantal geluidjes afspelen en het werkt op afstandsbesturing. Nee, het lijkt totaal niet op de werkelijkheid. Maar dat deed mijn eerste Fleischmann treintje (loc1309 met railovaaltje) toen ook niet. En die had geen geluid en afstandsbediening.
« Laatst bewerkt op: 22 juli 2018, 16:26:15 door zuylen »

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: De toekomst van de modelspoorhobby
« Reactie #163 Gepost op: 22 juli 2018, 18:27:43 »
Ik heb als 12 jarige nog blikranden afgeknipt, dan recht timmeren en daar rails mee zitten maken.
Van het blik de bielzen (nee dwarsliggers) gevouwen en dan solderen.
Dat waren nog eens tijden.

Ronald Visser
(het aantal pleisters liep recht-evenredig met de lengte van de rails)
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Treintje_komt_zo

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re: De toekomst van de modelspoorhobby
« Reactie #164 Gepost op: 22 juli 2018, 20:23:03 »
L.S.

Ik wil aangeven dat "we" ons meer moeten laten zien. De verhalen zijn bekend van de etalages met St. Klaas (toen mocht dat nog) en Kerst en de speelgoedwinkels die er ook "treintjes" bij deden. Dat waren mijn momenten waardoor ik in contact kwam met "treintjes". Het moment van besmetting.

De etalages en speelgoedwinkels zijn er niet meer of verdwijnen steeds meer. We moeten ons meer laten zien. Beurzen, wie komt daar toch wel??, zullen niet echt veel nieuwe zieltjes winnen, misschien een laatste zetje geven of meer ideeen geven. "We" moeten de boze wereld in, "we" zijn toch wel een beetje rare mensen/nerds die met treintjes spelen....

Zijn we verloren? Nee! Mijn kleindochter, gek op jurkjes en poppen, van 4 jaar is ook gek op treintjes! Op school de houten treintjes en bij opa op zolder. Velen onder ons zullen dit herkennen, de besmettelijkheid bestaat nog steeds!

We zitten nog niet in de hoek van de Postduiven en Sigarenbandjes/Postzegel verzamelaars maar we moeten ons wel laten zien! En buiten onze comfortzone. Zo weten ook de meeste van mijn (inter/nationale) collega's dat ik aan de treintjes ben. Ik ben uit de kast gekomen!

Ik hoop ook eens een positief geluid neer te kunnen zetten.


Ncio