Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Doornvliet door cor_b
Vandaag om 10:59:07
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Dave.......
Vandaag om 10:49:12
7 april De Karel on tour door Rick
Vandaag om 10:39:15
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
Vandaag om 10:32:52
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 10:21:50
De (3d) knutsels van Ronald. door Johan Schalken
Vandaag om 10:12:14
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 10:12:00
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
  

Auteur Topic: De toekomst van de modelspoorhobby  (gelezen 28409 keer)

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: De toekomst van de modelspoorhobby
« Reactie #120 Gepost op: 19 juli 2018, 16:03:25 »
bijvoorbeeld http://www.trix.nl/producten/nederlandse-modellen/2015/16894-elektrische-locomotief-ers-railways-189-213
waar is die film waar de pantografen op en neer gaan
ik de fraaie lichteffecten kan bekijken ?
1 simpel plaatje moet het doen ?


Ik zie in het overzicht nergens staan dat die pantografen op en neer gaan. Dat lijkt me ook stug voor een loc van 200 euro...
In de tekst staat slechts dat de buitenste stroomafnemers elektrisch werkend zijn. Dat betekent dus dat het functionele stroomafnemers zijn.
En functioneel dan in de zin dat ze spanning kunnen doorgeven. Maar op en neer gaan zie ik nergens als functie staan. Dus daar kan dan ook geen filmpje van zijn.


Steyn

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: De toekomst van de modelspoorhobby
« Reactie #121 Gepost op: 19 juli 2018, 17:01:50 »
 (y)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: De toekomst van de modelspoorhobby
« Reactie #122 Gepost op: 19 juli 2018, 17:10:29 »
@u43hvs.
Misschien moet je even 'in het Duits' zoeken naar filmpjes op  YouTube.
Met Nederlandse zoekbegrippen kom je niet ver....

Ja, klein beetje gekkigheid van mij.
Kom er in ieder geval heel wat tegen.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

u43hvs

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
  • Beginnend digitale n-spoorder.
Re: De toekomst van de modelspoorhobby
« Reactie #123 Gepost op: 19 juli 2018, 17:18:23 »
Ook van minitrix zelf? https://youtu.be/D3v4ei-QJ6I
Met vriendelijke groeten.
Hisko de Vries.
Beginnend digitale n-spoorder. Weet eigenlijk nergens wat van af.

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 5762
Re: De toekomst van de modelspoorhobby
« Reactie #124 Gepost op: 19 juli 2018, 17:24:13 »
Umgebauter Taurus. En je weet gelijk hoe sound klinkt: als Radio Kootwijk ooit op de lange golf zender. ;D

Hoe dan ook, het heeft weinig met het onderwerp te maken: de toekomst van de hobby.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: De toekomst van de modelspoorhobby
« Reactie #125 Gepost op: 19 juli 2018, 20:26:00 »
Ook van minitrix zelf? https://youtu.be/D3v4ei-QJ6I

Filmpje vast niet, te brak om als promo door te gaan.

Supercitroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 151
Re: De toekomst van de modelspoorhobby
« Reactie #126 Gepost op: 19 juli 2018, 23:37:44 »
tsja, waar zijn de Piko n hondekoppen en 1200 loks met soundrecorder ?

https://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=5&vw_name=detail&vw_id=61

Oke, geen filmpjes, de hondekop zit er niet bij, maar het maakt wel duidelijk welke geluiden er in de meeste piko-locs zitten!

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: De toekomst van de modelspoorhobby
« Reactie #127 Gepost op: 19 juli 2018, 23:42:39 »
Edit:

- Demofilmpjes digitale modellen, geluiden, panto's kan men beter in een apart topic starten.

Mvg Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Sjoerd van de Wal

  • Offline Offline
  • Berichten: 334
Re: De toekomst van de modelspoorhobby
« Reactie #128 Gepost op: 20 juli 2018, 08:14:28 »
Beste allemaal,

Even als relatief jongere, 36 is niet oud toch?
Ik denk dat de hobby zal verdwijnen, echter zal deze wel veranderen net als dat de wereld veranderd.
Waar ooit de beweging en controle tot de verbeelding sprak is de wereld van nu een stuk sneller geworden.
Jongeren zijn gewend aan de directe beschikbaarheid van informative geraakt en de snelheid van de wereld, dit moet ook in de hobby terug komen.
Men weet tenslotte niet beter helaas.

Dit zal zeker zijn weerslag hebben op diverse aspecten van de hobby, maar de algemene interesse zal zeker blijven.
Echter vermoed ik dat deze zich pas op latere leeftijd zal openbaren, het is tenslotte niet stoer om op je 19e met treintjes te spelen.

Veel andere hobbies worstelen ook met dit aspect, ik zie het binnen de oldtimer wereld ook, de kennis van oude techniek en handwerk verdwijnt en men wil geen viese handen hebben.

Maar volgens mij blijven de hobbies voorlopig nog wel bestaan.

Gr.

Sjoerd
Knutselt thuis aan een Britse fantasie baan ergens in Yorkshire midden jaren 30.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: De toekomst van de modelspoorhobby
« Reactie #129 Gepost op: 20 juli 2018, 08:57:20 »

Echter vermoed ik dat deze zich pas op latere leeftijd zal openbaren, het is tenslotte niet stoer om op je 19e met treintjes te spelen.

Dat komt ook door hoe we het zelf noemen. Iemand van 19 doet inderdaad niet meer ergens mee "spelen"
Maar als je zegt dat iemand van 19 zijn eigen wereld ontwerpt, of zijn eigen stad ontwerpt, doet aan landschapsarchitectuur in zijn vrij tijd, of bedenk eens wat andere moeilijke woorden hiervoor, dan wordt het al een heel ander verhaal.

Ook dat hoort bij de veranderingen van deze tijd. Eenvoudige termen mag tegenwoordig niet meer en alles moet "duur" heten, dus misschien ook eens wat dure termen bedenken voor onze hobby.

Roelco

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: De toekomst van de modelspoorhobby
« Reactie #130 Gepost op: 20 juli 2018, 09:44:41 »
Jongeren zijn gewend aan de directe beschikbaarheid van informative geraakt en de snelheid van de wereld, dit moet ook in de hobby terug komen.
Ha, tijd voor een hyperloop in model.  ;D

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: De toekomst van de modelspoorhobby
« Reactie #131 Gepost op: 20 juli 2018, 11:01:20 »
@Klaas,

Zoiets?

https://youtu.be/J9b0J29OzAU

Een domein wat hier nog niet aan de orde is gekomen, is de Maker Movement. Zo wordt op 29/30 september a.s. voor de vijfde keer de Maker Faire Eindhoven georganiseerd. Vorig jaar bezochten meer dan 10.000 mensen deze kijk-en-doe beurs, waaronder enorm veel kinderen.

Het is niet moeilijk om de modelspoorhobby te koppelen aan dit snel groeiende hobby-platform. Als spin-off zijn er in Eindhoven al 10 Tech Playgrounds waar wekelijks 1.000 kinderen en jongeren met techniek spelen.

Gr, Hans

sebastian-97

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: De toekomst van de modelspoorhobby
« Reactie #132 Gepost op: 20 juli 2018, 11:15:26 »
Beste allen,

Hier een mening van iemand van 21, sinds kleins af aan al met treinen bezig is en nog geen jaar een modeltreinbaan heeft. Wat ik al een aantal keer heb gelezen is dat het inderdaad niet cool is om met treintjes te spelen, want zo wordt de hobby snel genoemd. Treintjes zijn niet cool. Helaas weet de hedendaagse jongere niet wat de hobby nog meer inhoudt. Het verzamelen van modellen, het prutsen aan de modellen, het bouwen van het landschap, de elektronica erachter en nog zo veel meer. Op mijn werk (supermarkt) waar ik leiding gaf aan mensen die 2 tot 4 jaar jonger waren en mij iets zagen lezen over de modelspoorhobby, dan is het eerste wat ze zeggen: speel jij met treintjes. als ik dan zeg ja, beginnen ze eerst te lachen. Als ik zeg wat het nog meer inhoudt (zoals hierboven), dan zijn ze ineens stil, maar nog steeds de gedachte dat het niet cool is. Dit beeld zal ook niet (snel) veranderen. kleine kinderen vinden het geweldig om te zien, maar zodra de puberteit om de hoek komt kijken verandert het beeld in één keer.

Wat ik merk is dat je voor de hobby wel geduld moet hebben. Een standaard rondje verveelt snel. Vroeger lag mijn hele kamer vol met een lego treinbaan en ben ik begonnen met een rondje en een trein. dat verveelt snel en nu heb ik een rondje, 2 uitbreidingssets voor zijsporen en 4 treinen. Nu ik wat meer kan met de baan is het ook leuker en krijg ik al zin om met blokken/seinen uit te vinden hoe dat zit. Dan heb ik het nog niet eens over het landschap bouwen waar nog veel meer geduld voor nodig is volgens mij. ik merk nu al dat ik te veel wil en moet me inhouden om nieuwe items te kopen. Het heeft daarnaast ook wel zijn prijskaartje, maar die vind ik er gewoon bij horen en is iets wat ook niet zal veranderen.

Voor mensen rond de middelbare school is het in mijn ogen dan ook geen doen deze hobby, je bent al snel anders en valt er net buiten. Men zal dan beginnen met de  hobby tegen het einde van de vervolgstudie. Hoe meer raakvlakken de opleiding met de hobby heeft, des te eerder ze in de hobby zullen rollen.

Natuurlijk zal de hobby veranderen, net als de rest om ons heen. Als je ziet dat het mogelijk is om met tablets en telefoons de baan gemakkelijk bestuurd kan worden, dan gaat de hobby al wel mee in de behoefte van de jongere. Deze zitten altijd op deze dingen (ik ben er zelf ook eentje van :-X).

De toekomst van de hobby draait niet alleen of we wel of geen nieuwe jongeren aan trekken. Het spelletje vraag en aanbod moet natuurlijk te spelen zijn. Ik denk dat dit spelletje prima te spelen is in de hobby, zowel nieuw als 2e of meerdere hands. Volgens mij zijn er genoeg kopers voor het nieuwe spul waardoor fabrikanten nieuwe items zullen maken of oude items opnieuw maken. Dit laatste is denk ik wel een goede voor deze hobby ook. Ondanks dat er al Plan V's, 6400'en, 16/17/1800'en gemaakt zijn, zullen ze een keer opnieuw gemaakt worden. Hetzij in dezelfde uitvoering, hetzij in een andere maar de vraag ernaar is er wel (waaronder ik :D ).

Wat je wel ziet opkomen zijn de webshops die voor en nadelen met zich meebrengen. We zitten steeds meer achter de telefoon en de pc. Door de webshops kunnen we makkelijk thuis iets bestellen en het wordt tot aan de voordeur bij je gebracht. In die zin gaat het verkoopgedeelte van de hobby wel mee met de trend. Voordeel voor als iets in Nederland er niet is maar in het buitenland wel. Ook makkelijk om te kijken waar iets het goedkoopste is, maar een nadeel voor de fysieke winkels. Deze krijgen natuurlijk minder bezoekers, tenzij we het in de winkel ophalen. Advies over de hobby kan ook simpel op het internet opgezocht worden met onze vriend google. Hiermee wil ik niet zeggen dat de winkels helemaal zullen verdwijnen, maar het zullen er wel minder worden.

Als laatste wordt de kwaliteit en functionaliteit van de producten beter. Modellen kunnen steeds meer en worden realistischer. De prijs zal nog wel iets hoger worden, maar de hobby was toch al prijzig dus ik zou het er voor over hebben.
 
De toekomst van de modelspoorhobby, daar maak ik me geen zorgen over. Ik denk dat we met genoeg zijn om deze heerlijke hobby op de been te houden :D


Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: De toekomst van de modelspoorhobby
« Reactie #133 Gepost op: 20 juli 2018, 11:24:37 »
Mensen, maak je niet druk.... de hobby leeft als nooit tevoren en ik heb als 53-jarige nog nooit zoveel mooie spullen kunnen kopen als op dit moment. Aanwas? Die komt best wel, daarvoor hoeven we niet langs de deur. Dat het verandert? Zeker, maar dat doet het in elke tijdsperiode.

Gewoon genieten en bouwen!!! :)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: De toekomst van de modelspoorhobby
« Reactie #134 Gepost op: 20 juli 2018, 11:28:56 »
@Sebastian,

Met een klein groepje van de Eindhovense Modelspoor Vereniging (EMV) nemen we dit jaar deel aan de Maker Faire in Eindhoven. Zónder treinen...

Precies om de argumenten die je noemt, zal de nadruk liggen op de achterliggende technieken zoals CAD ontwerpen, 3D printen, lasersnijden, microcontrollers (Arduino, Arcomora e.d.), DCC mbv smartphone en Trainsimulatie.

Gr, Hans