Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Edwin2121992
Vandaag om 01:16:19
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door prutser
Vandaag om 01:00:09
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
27 August 2025, 23:39:58
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Duikeend
27 August 2025, 23:36:29
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door hervé
27 August 2025, 23:11:59
Fleischmann 4902 K set met KPEV 7316 door maartenvdb
27 August 2025, 23:01:02
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
27 August 2025, 22:41:43
Opstelbaan door HenkN
27 August 2025, 22:20:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
27 August 2025, 22:04:43
Dönsdorfer Bauberichte door Reinout van Rees
27 August 2025, 22:01:19
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Reinout van Rees
27 August 2025, 21:55:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
27 August 2025, 21:44:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
27 August 2025, 21:40:16
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
27 August 2025, 21:12:33
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
27 August 2025, 21:07:31
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
27 August 2025, 21:05:46
Veevervoer ss/ ns door prutser
27 August 2025, 20:56:01
Trix DXI van DC naar AC door puntenglijder
27 August 2025, 20:49:05
Database software door AlbertG
27 August 2025, 20:28:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paulus1201
27 August 2025, 20:27:58
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
27 August 2025, 19:45:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
27 August 2025, 19:30:23
Witmoosdorf door Bert55
27 August 2025, 19:29:10
Rheinburg, TP V/VI door Joz
27 August 2025, 18:06:05
Kato K10816 (class 66) drijfstangen vervangen door Wesley J
27 August 2025, 17:32:39
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
27 August 2025, 16:37:18
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Falkenberg
27 August 2025, 15:53:26
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
27 August 2025, 15:50:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
27 August 2025, 15:48:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
27 August 2025, 15:29:09
  

Auteur Topic: Dekkingssein nodig voor rangeren? (DB tijdperk 3/4)  (gelezen 5109 keer)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Dekkingssein nodig voor rangeren? (DB tijdperk 3/4)
« Reactie #30 Gepost op: 07 June 2018, 22:21:55 »
Goedenavond allemaal!
Zo, wat een reacties! Bedankt allemaal! Ik maak wel wat los ;D maar ik vind het erg interessant. :) Ook bedankt voor de diverse links met meer info. Ik ken wel enkele websites, maar deze geven weer meer/extra info.

Voor de goede orde: het is een drukke lijn met baanvaksnelheid van 80km/h. Er zijn dus in- en uitrijseinen vereist.
Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van een sleutel om het wissel naar het losspoor te ontgrendelen. Er is dus ook een rangeerder die aanwijzingen aan de machinist geeft. (Die rangeerder is sowieso nodig om wagens af of aan te koppelen). Voor het terugrijden van rechts naar links over het inrijwissel is dus bij mijn weten geen sein nodig. De mondelinge opdracht van de rangeerder is dan voldoende.

Verder: aan de linkerzijde van het station bevinden zich ook een inrijsein en 2 uitrijseinen. Er wordt daar niet gerangeerd, dus Sperrsignalen zijn links dus niet nodig.

Ik had het station inderdaad ook met 1 uitrijsein (Gruppenausfahrsignal) per richting kunnen uitrusten (+ 2 Sperrsignalen) maar ik vind hoofdseinen leuker staan. ;) Beperkt een Gruppenausfahrsignal de snelheid trouwens niet? Ik heb 2 x per dag een doorgaande sneltrein rijden die niet in dit station stopt en gewoon met 80 Stundenkilometer doortuft.

Het losspoortje wordt slechts kortstondig bediend. Tijdens die bediening vindt er (aan de rechterzijde) geen andere treinbeweging plaats, dus er hoeft geen sein (of bord) bij de uitgang van het losspoor te staan.
Dit brengt me wel bij een andere vraag: als ik aan de rechterzijde rangeer, zou ik dan aan de linkerzijde wel een trein mogen/kunnen binnenlaten op het andere (bovenste) hoofdspoor? Die trein zal dus stoppen voor sein B, want dat is vergrendeld vanwege het rangeren. Of gaat het hele station "op slot"?

Als ik alle reacties goed begrijp en samenvat, zou ik kunnen volstaan zonder Sperrsignal en mijn rangeerder (Herr Preiser) het rangeren in goede banen laten leiden.
Ik zou echter ook 1 Sperrsignal bij hoofdsein A kunnen plaatsen om het rangeren misschien iets te versnellen, maar noodzakelijk is het niet.
Mocht ik ook vanuit het andere spoor (met sein B) willen rangeren, dan is daar ook een Sperrsignal nodig (mocht ik ze uberhaupt plaatsen).
Klopt dit verhaal?

Groet, Wim

PS:
Wie o wie heeft toevallig de navolgende boekjes uit de kleine Modellbahnreihe? Deel 9 is het Signalbuch für die Modellbahn en deel 12 heet Fahren + rangieren auf der Modellbahn.
Ik heb een boekje uit de serie die daarna kwam: Alba - Modellbahnpraxis Band 8 (Betrieb + Signale)
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4056
Re: Dekkingssein nodig voor rangeren? (DB tijdperk 3/4)
« Reactie #31 Gepost op: 07 June 2018, 22:52:36 »
Citaat
als ik aan de rechterzijde rangeer, zou ik dan aan de linkerzijde wel een trein mogen/kunnen binnenlaten op het andere (bovenste) hoofdspoor?
Hangt van de Durchrutschweg af. Als er achter het sein rechts op spoor 2 niet minstens 50 meter ligt tot het gevarenpunt van de wissel mag er geen trein binnen rijden, want die kan dan wellicht het rangeerdeel raken. Is die Durchrutschweg er wel, dan kan er gewoon van links op spoor 2 bionnen worden gereden. Alleen geef je aan de Ng op spoor 1 binnen te laten en dan de personentrein op 2 te laten kruisen. Dan is niet gebruikelijk, want dan blokkeert de Ng spoor 2 voor de reizigers (en de reizigers begeven zich al naar perron voor spoor 2 als de Ng binnentijdt. Beter is dan spoor 2 voor de Ng. Blokkeer je wel ook spoor 1 bij rangeren op het zijspoor.

keuzes, keuzes...

dirkjan

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Dekkingssein nodig voor rangeren? (DB tijdperk 3/4)
« Reactie #32 Gepost op: 07 June 2018, 23:19:11 »
Hallo Dirk Jan,

Dank voor je reactie!
Ik heb voor de duidelijkheid de tekening iets uitgebreid:


Ik heb plaatsgebrek (wie niet?). De Durchrutschweg zal korter dan 50 m zijn (eerder 20 m denk ik), dus dan is gelijktijdig rangeren én het binnenkomen van een trein van links niet toegestaan. Het vertrekken van een trein uit spoor 2 (naar links) wel als ik het goed begrijp?

Het EG komt trouwens aan de noordzijde, dus de reizigers worden niet behinderd door de Ng die op spoor 1 staat en kunnen de personentrein op spoor 2 gewoon bereiken. Waarschijnlijk ga ik een middenperron plaatsen dat via een overpad bij het EG te bereiken is.
Ik bedenk me nu net dat de spoornummering misschien net andersom moet: spoor 1 bij het EG. Ik had het doorgaande spoor als 1 genummerd.

Groet, Wim

Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256