Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
  

Auteur Topic: Rivarossi 6391 goederenwagen Gmhs55  (gelezen 2692 keer)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3785
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Rivarossi 6391 goederenwagen Gmhs55
« Gepost op: 04 juni 2018, 18:09:36 »
Recentelijk heeft Rivarossi (nou ja Hornby...) een nieuw model van een tweeassige gesloten goederenwagen uitgeleverd. Het betreft een Gmhs55 van de Deutsche Bundesbahn in de uitvoering zoals deze wagen in de periode 1957-1961 door Europa reed.

Na WO2 was het Saarland Frans grondgebied. De spoorwegen in die streek hadden ook een aparte status, ze behoorden eigenlijk aan de SNCF, maar het materieel was sinds 1950 toen er door de geallieerden afspraken over werden gemaakt gekenmerkt met de maatschappij-aanduiding SAAR. Op 1 januari 1957 werd het Saarland onderdeel van de Bondsrepubliek Duitsland, waarna het spoorbedrijf bij de DB werd ondergebracht in de Bundesbahn Direktion Saarbrücken.

Wat heeft deze geschiedenis met dit wagentje te maken? Nou, het grote voorbeeld is in 1955 aangeschaft door de SAAR. Deze maatschappij was zo'n beetje de eerste besteller van de standaard gesloten tweeasser type UIC-G die uit de Duitse Gmhs53 uit 1953 was voort gekomen. De overeenkomst met de Duitse wagens betrof de zijwanden en kopwanden met houten planken, het verschil zat 'm in de details. Zo kreeg de Gmhs55 een stalen dak en stalen, verzinkte, ontluchtingsschuiven. De DB Gmhs53 daarentegen had een aluminiumdak en -ontluchtingsschuiven. Daarnaast waren verschillende SAAR-wagens uitgerust zonder eigen remmen (alleen doorgaande luchtleiding met kopkranen, aanduiding Gm55), terwijl de Duitse wagens alle beremd waren.

In 1957 kwamen de SAAR-wagens naar de DB en werden in de serie 55 genummerd, omdat de ombouwwagenserie 54 al was uitgegeven. Vanaf 1962 werden de metaalkleurige ontluchtingsschuiven roodbruin overgespoten en in 1964 kregen de wagens de nieuwe UIC-computernummers serie G(s)206 en verdwenen in 1976 van het spoor.

Het Rivarossi-model kent de DB-aanduiding en de nog niet roodbruin geschilderde schuiven. Tesamen met de revisieopschriften -Saarbrücken 16-11-1961- is dit model door de puristen te plaatsen rond 1962.


de weergave in H0 door Rivarossi

Het model is zeker geslaagd te noemen, goed op schaal, voorzien van filigraan uitgevoerde roosters en een volledige weergave van het Hildebrandt-Knorr remsysteem onder de bak.


De ashouders en verenpaketten zijn ook uiterste fijn uitgevoerd. Op het schuine deel rechts staan de revisieopschriften (1961 met volgende reviesie 1965).

Rivarossi heeft gekozen voor het wagennummer 254 925, identiek aan de voorbeeldfoto in het Carstens-boek Güterwagen deel 1, maar helaas ook identiek aan het Roco-model uit de jaren '90 met exact hetzelfde nummer (en te brede laaddeuren  ;D ).
De onderdelen zijn al aangezet, je hoeft alleen nog de gewenste koppelingen in de NEM-schachten te drukken.
Het model scoort met vrijstaande metalen handgrepen.


Het onderstel is gedetailleerd met een compleet remsysteem


best fijn, fijne roosters

Enig minpunt is dat de bufferbalken en de bufferhulzen, door de constructie van de kap gedwongen, niet zwart maar ook bruin zijn. De echte liefhebber zal dit met verfspuit of penseel weten te corrigeren. Uiteraard kan naar eigen smaak een weathering van dak, loopwerk en zijwanden worden aangebracht. De treeplanken even houtkleurig maken is ook niet verkeerd.

Een ander minpunt zijn de vier ronde buffers. Ten eerste zullen die verlijmd moeten worden, maar aan elke zijde zal er ook eentje moeten worden vlakgevijld. Immers met de Rug naar het Rijtuig is de Rechter buffer Rond, de bekende 4xR-regel van het spoor...


Geen punten op de bruine bufferbalken en -hulzen en de 4 ronde buffers

En daarmee staat een op het eerste gezicht doorsnee wagentje op de baan.
Doorsnee omdat er heel wat gesloten tweeassers zijn, bijzonder om de geschiedenis van het voorbeeld die een ontwikkeling in het naoorlogse Duitsland representeert.

grtz,
Wim
« Laatst bewerkt op: 05 juni 2018, 00:07:22 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Rivarossi 6391 goederenwagen Gmhs55
« Reactie #1 Gepost op: 04 juni 2018, 18:57:01 »
Bedankt, leuk verslag  (y)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3785
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Rivarossi 6391 goederenwagen Gmhs55
« Reactie #2 Gepost op: 04 juni 2018, 21:27:49 »
 (y) graag gedaan.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2960
Re: Rivarossi 6391 goederenwagen Gmhs55
« Reactie #3 Gepost op: 04 juni 2018, 21:54:52 »
Kijk, dit is nu een leuk verslag. Dank, Wim!

Hoewel mijn eerste opwelling is om te roepen dat het ding veel te modern is, valt dat bij nader inzien wel mee. Van dit soort wagens heb je feitelijk nooit genoeg.En dan is het mooi dat Rivarossi een uitvoering levert die in details iets anders is dan de standaardwagen.

Wolter
Moins mais mieux.

FreekH

  • Offline Offline
  • Berichten: 515
Re: Rivarossi 6391 goederenwagen Gmhs55
« Reactie #4 Gepost op: 04 juni 2018, 21:57:05 »
Immers met de Rug naar het Rijtuig is de Rechter buffer Rond, de bekende 4xR-regel van het spoor...

Leuke regel, nieuw voor mij. Bedankt!

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5175
Re: Rivarossi 6391 goederenwagen Gmhs55
« Reactie #5 Gepost op: 04 juni 2018, 23:04:51 »
Is dit nu dezelfde mal als de nieuwe Gs van de NS?
Groet, Frank

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3785
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Rivarossi 6391 goederenwagen Gmhs55
« Reactie #6 Gepost op: 05 juni 2018, 00:04:48 »
Klopt Frank, voor Rivarossi 6416 hebben ze dezelfde kap gebruikt. Nou ja, is ook een UIC-G standaardwagen al zijn er wel verschillen in details zoals de sluitseinhouders om maar wat te noemen. Dat kap en onderstel van de NS Gs wel geheel bruin zijn is correct, het is een tijdperk 4b uitvoering. Ze zullen de mal wel niet gaan aanpassen om er een kloppende 'geelbander' (opvulstukken bufferplaten, metalen delen zijdeuren en kopwanden) van te maken  :-\

grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: Rivarossi 6391 goederenwagen Gmhs55
« Reactie #7 Gepost op: 05 juni 2018, 09:42:35 »
Citaat
Een ander minpunt zijn de vier ronde buffers.
Nou wil het geval dat vanaf 1961 4 ronde buffers werden gemonteerd. Zeg ik niet, maar Carstens, deel 6. Met een revisiedatum uit 1961 is dat dus precies goed.

dirkjan

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5175
Re: Rivarossi 6391 goederenwagen Gmhs55
« Reactie #8 Gepost op: 05 juni 2018, 12:20:03 »
Klopt Frank, voor Rivarossi 6416 hebben ze dezelfde kap gebruikt. Nou ja, is ook een UIC-G standaardwagen al zijn er wel verschillen in details zoals de sluitseinhouders om maar wat te noemen. Dat kap en onderstel van de NS Gs wel geheel bruin zijn is correct, het is een tijdperk 4b uitvoering. Ze zullen de mal wel niet gaan aanpassen om er een kloppende 'geelbander' (opvulstukken bufferplaten, metalen delen zijdeuren en kopwanden) van te maken  :-\

grtz,
Wim
Vrees dat je geljk hebt maar - en dat heb ik vaker geuit - een model van een Gs-t (de geelbander) zou wel een verkoophit kunnen worden, zeker als er genoeg verschillende nummers worden geproduceerd.
Groet, Frank

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5175
Re: Rivarossi 6391 goederenwagen Gmhs55
« Reactie #9 Gepost op: 05 juni 2018, 19:47:49 »
Gebaseerd op je lovende woorden over de DB uitvoering heb ik de NS versie maar besteld, Wim. Ligt al klaar in Vlaardingen. ;D
Groet, Frank

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Rivarossi 6391 goederenwagen Gmhs55
« Reactie #10 Gepost op: 05 juni 2018, 19:53:38 »
Mooie bespreking. Dankjewel!   :)


Steyn

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3785
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Rivarossi 6391 goederenwagen Gmhs55
« Reactie #11 Gepost op: 06 juni 2018, 17:15:29 »
De vraag was hoeveel van deze ex-SAAR wagens er bij de DB waren.
De 'Carstens deel 6' geeft antwoord. In het nummerplan 1962 van de DB was de nummerserie 254 800 -254 970 er voor gereserveerd. Een deel van de wagens werd in de Europ-pool ingezet. Als Rivarossi deze variant gaat maken kan die dus ook op de Nederlandse tijdperk 3 baan worden ingezet  ;)
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.