BeneluxSpoor.net forum

Materieel => Materieelbespreking => Materieelbespreking overige merken => Topic gestart door: sneek op 04 juni 2018, 18:09:36

Titel: Rivarossi 6391 goederenwagen Gmhs55
Bericht door: sneek op 04 juni 2018, 18:09:36
Recentelijk heeft Rivarossi (nou ja Hornby...) een nieuw model van een tweeassige gesloten goederenwagen uitgeleverd. Het betreft een Gmhs55 van de Deutsche Bundesbahn in de uitvoering zoals deze wagen in de periode 1957-1961 door Europa reed.

Na WO2 was het Saarland Frans grondgebied. De spoorwegen in die streek hadden ook een aparte status, ze behoorden eigenlijk aan de SNCF, maar het materieel was sinds 1950 toen er door de geallieerden afspraken over werden gemaakt gekenmerkt met de maatschappij-aanduiding SAAR. Op 1 januari 1957 werd het Saarland onderdeel van de Bondsrepubliek Duitsland, waarna het spoorbedrijf bij de DB werd ondergebracht in de Bundesbahn Direktion Saarbrücken.

Wat heeft deze geschiedenis met dit wagentje te maken? Nou, het grote voorbeeld is in 1955 aangeschaft door de SAAR. Deze maatschappij was zo'n beetje de eerste besteller van de standaard gesloten tweeasser type UIC-G die uit de Duitse Gmhs53 uit 1953 was voort gekomen. De overeenkomst met de Duitse wagens betrof de zijwanden en kopwanden met houten planken, het verschil zat 'm in de details. Zo kreeg de Gmhs55 een stalen dak en stalen, verzinkte, ontluchtingsschuiven. De DB Gmhs53 daarentegen had een aluminiumdak en -ontluchtingsschuiven. Daarnaast waren verschillende SAAR-wagens uitgerust zonder eigen remmen (alleen doorgaande luchtleiding met kopkranen, aanduiding Gm55), terwijl de Duitse wagens alle beremd waren.

In 1957 kwamen de SAAR-wagens naar de DB en werden in de serie 55 genummerd, omdat de ombouwwagenserie 54 al was uitgegeven. Vanaf 1962 werden de metaalkleurige ontluchtingsschuiven roodbruin overgespoten en in 1964 kregen de wagens de nieuwe UIC-computernummers serie G(s)206 en verdwenen in 1976 van het spoor.

Het Rivarossi-model kent de DB-aanduiding en de nog niet roodbruin geschilderde schuiven. Tesamen met de revisieopschriften -Saarbrücken 16-11-1961- is dit model door de puristen te plaatsen rond 1962.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180604-172039-resized.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180604-172039-resized.jpg)
de weergave in H0 door Rivarossi

Het model is zeker geslaagd te noemen, goed op schaal, voorzien van filigraan uitgevoerde roosters en een volledige weergave van het Hildebrandt-Knorr remsysteem onder de bak.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180604-172116-resized.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180604-172116-resized.jpg)
De ashouders en verenpaketten zijn ook uiterste fijn uitgevoerd. Op het schuine deel rechts staan de revisieopschriften (1961 met volgende reviesie 1965).

Rivarossi heeft gekozen voor het wagennummer 254 925, identiek aan de voorbeeldfoto in het Carstens-boek Güterwagen deel 1, maar helaas ook identiek aan het Roco-model uit de jaren '90 met exact hetzelfde nummer (en te brede laaddeuren  ;D ).
De onderdelen zijn al aangezet, je hoeft alleen nog de gewenste koppelingen in de NEM-schachten te drukken.
Het model scoort met vrijstaande metalen handgrepen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180604-172214-resized.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180604-172214-resized.jpg)
Het onderstel is gedetailleerd met een compleet remsysteem

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180604-172251-resized.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180604-172251-resized.jpg)
best fijn, fijne roosters

Enig minpunt is dat de bufferbalken en de bufferhulzen, door de constructie van de kap gedwongen, niet zwart maar ook bruin zijn. De echte liefhebber zal dit met verfspuit of penseel weten te corrigeren. Uiteraard kan naar eigen smaak een weathering van dak, loopwerk en zijwanden worden aangebracht. De treeplanken even houtkleurig maken is ook niet verkeerd.

Een ander minpunt zijn de vier ronde buffers. Ten eerste zullen die verlijmd moeten worden, maar aan elke zijde zal er ook eentje moeten worden vlakgevijld. Immers met de Rug naar het Rijtuig is de Rechter buffer Rond, de bekende 4xR-regel van het spoor...

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180604-172326-resized.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180604-172326-resized.jpg)
Geen punten op de bruine bufferbalken en -hulzen en de 4 ronde buffers

En daarmee staat een op het eerste gezicht doorsnee wagentje op de baan.
Doorsnee omdat er heel wat gesloten tweeassers zijn, bijzonder om de geschiedenis van het voorbeeld die een ontwikkeling in het naoorlogse Duitsland representeert.

grtz,
Wim
Titel: Re: Rivarossi 6391 goederenwagen Gmhs55
Bericht door: Rondje_HO op 04 juni 2018, 18:57:01
Bedankt, leuk verslag  (y)
Titel: Re: Rivarossi 6391 goederenwagen Gmhs55
Bericht door: sneek op 04 juni 2018, 21:27:49
 (y) graag gedaan.
Titel: Re: Rivarossi 6391 goederenwagen Gmhs55
Bericht door: Noordernet op 04 juni 2018, 21:54:52
Kijk, dit is nu een leuk verslag. Dank, Wim!

Hoewel mijn eerste opwelling is om te roepen dat het ding veel te modern is, valt dat bij nader inzien wel mee. Van dit soort wagens heb je feitelijk nooit genoeg.En dan is het mooi dat Rivarossi een uitvoering levert die in details iets anders is dan de standaardwagen.

Wolter
Titel: Re: Rivarossi 6391 goederenwagen Gmhs55
Bericht door: FreekH op 04 juni 2018, 21:57:05
Immers met de Rug naar het Rijtuig is de Rechter buffer Rond, de bekende 4xR-regel van het spoor...

Leuke regel, nieuw voor mij. Bedankt!
Titel: Re: Rivarossi 6391 goederenwagen Gmhs55
Bericht door: spoorzeven op 04 juni 2018, 23:04:51
Is dit nu dezelfde mal als de nieuwe Gs van de NS?
Titel: Re: Rivarossi 6391 goederenwagen Gmhs55
Bericht door: sneek op 05 juni 2018, 00:04:48
Klopt Frank, voor Rivarossi 6416 hebben ze dezelfde kap gebruikt. Nou ja, is ook een UIC-G standaardwagen al zijn er wel verschillen in details zoals de sluitseinhouders om maar wat te noemen. Dat kap en onderstel van de NS Gs wel geheel bruin zijn is correct, het is een tijdperk 4b uitvoering. Ze zullen de mal wel niet gaan aanpassen om er een kloppende 'geelbander' (opvulstukken bufferplaten, metalen delen zijdeuren en kopwanden) van te maken  :-\

grtz,
Wim
Titel: Re: Rivarossi 6391 goederenwagen Gmhs55
Bericht door: Falkenberg op 05 juni 2018, 09:42:35
Citaat
Een ander minpunt zijn de vier ronde buffers.
Nou wil het geval dat vanaf 1961 4 ronde buffers werden gemonteerd. Zeg ik niet, maar Carstens, deel 6. Met een revisiedatum uit 1961 is dat dus precies goed.

dirkjan
Titel: Re: Rivarossi 6391 goederenwagen Gmhs55
Bericht door: spoorzeven op 05 juni 2018, 12:20:03
Klopt Frank, voor Rivarossi 6416 hebben ze dezelfde kap gebruikt. Nou ja, is ook een UIC-G standaardwagen al zijn er wel verschillen in details zoals de sluitseinhouders om maar wat te noemen. Dat kap en onderstel van de NS Gs wel geheel bruin zijn is correct, het is een tijdperk 4b uitvoering. Ze zullen de mal wel niet gaan aanpassen om er een kloppende 'geelbander' (opvulstukken bufferplaten, metalen delen zijdeuren en kopwanden) van te maken  :-\

grtz,
Wim
Vrees dat je geljk hebt maar - en dat heb ik vaker geuit - een model van een Gs-t (de geelbander) zou wel een verkoophit kunnen worden, zeker als er genoeg verschillende nummers worden geproduceerd.
Titel: Re: Rivarossi 6391 goederenwagen Gmhs55
Bericht door: spoorzeven op 05 juni 2018, 19:47:49
Gebaseerd op je lovende woorden over de DB uitvoering heb ik de NS versie maar besteld, Wim. Ligt al klaar in Vlaardingen. ;D
Titel: Re: Rivarossi 6391 goederenwagen Gmhs55
Bericht door: IJsselsteyn op 05 juni 2018, 19:53:38
Mooie bespreking. Dankjewel!   :)


Steyn
Titel: Re: Rivarossi 6391 goederenwagen Gmhs55
Bericht door: sneek op 06 juni 2018, 17:15:29
De vraag was hoeveel van deze ex-SAAR wagens er bij de DB waren.
De 'Carstens deel 6' geeft antwoord. In het nummerplan 1962 van de DB was de nummerserie 254 800 -254 970 er voor gereserveerd. Een deel van de wagens werd in de Europ-pool ingezet. Als Rivarossi deze variant gaat maken kan die dus ook op de Nederlandse tijdperk 3 baan worden ingezet  ;)