Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Schrootplaats
door
IJmc
Vandaag
om 18:07:28
Raadplaatje
door
Magic
Vandaag
om 18:05:54
Les Billards du Vivarais
door
Hans1963
Vandaag
om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's
door
Joost O
Vandaag
om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Keska
Vandaag
om 17:39:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ronald69
Vandaag
om 17:16:38
Piko lok digitaal rijdt direct weg
door
Ronaldk
Vandaag
om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels
door
Voske
Vandaag
om 16:57:37
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
MathynK
Vandaag
om 16:48:56
Meedhuizen in H0
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 16:31:17
diorama, voor lange treinen.
door
FritsT
Vandaag
om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1
door
sncf231e
Vandaag
om 15:37:10
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
Vandaag
om 15:26:45
"Nederlandse" modellen
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
AlbertG
Vandaag
om 13:26:02
RhB H0m, Albulisch
door
R.C.Grootveld
Vandaag
om 12:59:03
h0 diorama USA “The Paintshops”
door
Mudhen
Vandaag
om 11:58:57
Doornvliet
door
mass am see
Vandaag
om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Jack Black (NS1220)
Vandaag
om 11:14:03
19 Toen
door
PlanU
Vandaag
om 11:01:05
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
door
Eric v C
Vandaag
om 10:42:29
20 en 21 april MobExpo
door
MOVisser
Vandaag
om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee?
door
RBlok
Vandaag
om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024
door
D_Loc
Vandaag
om 09:38:55
Station Roodeschool
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:36:23
US diorama in H0
door
puntenglijder
Vandaag
om 07:31:13
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Valse bezetmelding
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Valse bezetmelding (gelezen 1223 keer)
MRdirect
Offline
Berichten: 234
Marco Roede
Valse bezetmelding
«
Gepost op:
02 juni 2018, 11:48:51 »
Ik rij 3-rail op Marklin K-rails, dus met “massa” bezetmelders.
Mijn baan staat in een absoluut vochtvrije kamer. Nu doet zich van de week het probleem voor dat een drietal bezetmelders een bezetmelding geven indien er spanning op de baan staat. Dus als de baanspanning uit is dan geven ze geen bezetmelding. De baan functioneert al jaren.
Spontaan is dit probleem bij twee melders niet meer opgetreden. Bij de andere blijft het bestaan. Het betreft een spoor in een klimspiraal dus het is niet eenvoudig visueel te controleren.
Is het mogelijk de gevoeligheid van de S88 unit te verlagen? Het betreft een S88-unit van Huub Maaskant.
M.vr.gr.
Marco
Gelogd
Sinds april 2020 IntelliBox 650 ipv MRdirect en via LocoNet twee Power4 boosters.
Rosoft servo-wisseldecoders, Henk Kooiman stappenmotor draaischijf mbv Peter Giling hardware en eigen ontwerp DCC-decoder.
teunistreinen
Offline
Berichten: 132
Re: Valse bezetmelding
«
Reactie #1 Gepost op:
02 juni 2018, 11:59:29 »
Hallo Marco
Het is de vraag of het probleem wordt veroorzaakt door een "overgevoelige" terugmelder.
Ik denk eerder dat de railstaven van de K-rail door warmte, hoge vochtigheid etc, gaan uitzetten, waardoor de geisoleerde railstaaf contact maakt met de massa van de rails. Dit kan ook worden veroorzaakt door vuil van de baan, dat zich verzamelt in de (uitgeslepen) ruimte tussen de railstaven.
Dit kan je eventueel verhelpen door de ruimte tussen de railstaven iets ruimer te maken (dremelen).
Groeten van teunis
«
Laatst bewerkt op: 02 juni 2018, 12:01:09 door teunistreinen
»
Gelogd
Marklin M-rails, ca 100 electr.wissels, ca 50 loks met 60902 of ESU. Bestuurd door Trainbrain, Koploper en nu Raptor. Zelfbouw van EDITS wissel- en schakeldecoders, boosters en terugmelders. Zelfbouw van Viessman lichtseinen, LDT seindecoders en Boosters.
henk
Offline
Berichten: 21678
Re: Valse bezetmelding
«
Reactie #2 Gepost op:
02 juni 2018, 12:04:20 »
Ik denk dat Teunis gelijk heeft en dat er niks anders opzit dan de boel door te meten. Dat kan op enige afstand. Dat wil zeggen, de betreffende terugmelddraad losmaken van de S88 en meten of die draad direct met massa is verbonden. Zo ja, dat moet je toch bij de spiraal aan de gang.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
MRdirect
Offline
Berichten: 234
Marco Roede
Re: Valse bezetmelding
«
Reactie #3 Gepost op:
02 juni 2018, 12:27:29 »
Als er een verbinding is met de andere railstaaf door te kleine of vervuilde ruimte dan zou de bezetmelding ook bestaan als er geen baanspanning aanwezig is. Toch?
Vocht is uitgesloten. Juist het verschil bij baan aan / uit vind ik vreemd.
M.vr.gr.
Marco
Gelogd
Sinds april 2020 IntelliBox 650 ipv MRdirect en via LocoNet twee Power4 boosters.
Rosoft servo-wisseldecoders, Henk Kooiman stappenmotor draaischijf mbv Peter Giling hardware en eigen ontwerp DCC-decoder.
henk
Offline
Berichten: 21678
Re: Valse bezetmelding
«
Reactie #4 Gepost op:
02 juni 2018, 12:40:43 »
Zonder baanspanning staat er toch geen massa op de rails?
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 25302
Re: Valse bezetmelding
«
Reactie #5 Gepost op:
02 juni 2018, 12:49:58 »
Ik zou toch maar beginnen met meten. Dus draad los van de s88 en dan even ohms meten of er een valse verbinding is.
Als de draad los is moet de bezetmelding meteen wegvallen, daarmee kan je uitsluiten dat het in de s88 zit.
En waarom zou een visuele controle niet kunnen? Je kan er misschien niet met je kop tussen, maar met een spiegeltje lukt het waarschijnlijk wel.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
MRdirect
Offline
Berichten: 234
Marco Roede
Re: Valse bezetmelding
«
Reactie #6 Gepost op:
02 juni 2018, 13:16:08 »
Citaat van: henk op 02 juni 2018, 12:40:43
Zonder baanspanning staat er toch geen massa op de rails?
Ik gebruik als centrale MRdirect met de Editsbooster. Deze configuratie schakelt de baanspanning uit door de ingang van de booster als het ware kort te sluiten.
Met uitgeschakelde baan werken de bezetmelders gewoon en bestaat er geen verschil in werking met ingeschakelde baan.
Klaas; ik zal eens gaan meten en het betreffende spoor schoon borstelen en stofzuigen.
M.vr.gr.
Marco
Gelogd
Sinds april 2020 IntelliBox 650 ipv MRdirect en via LocoNet twee Power4 boosters.
Rosoft servo-wisseldecoders, Henk Kooiman stappenmotor draaischijf mbv Peter Giling hardware en eigen ontwerp DCC-decoder.
Calimero
Offline
Berichten: 1042
Re: Valse bezetmelding
«
Reactie #7 Gepost op:
02 juni 2018, 15:55:39 »
Controleer ook de "harde" massa (ringleiding ?) op het betreffende baanvak.
Als daar iets niet helemaal zuiver is kan ook gekke dingen doen denk ik.
In algemene zin wil een wazige storing nog wel eens het gevolg zijn van slechte massa.
Gelogd
Groet, Ronald.
MRdirect
Offline
Berichten: 234
Marco Roede
Re: Valse bezetmelding
«
Reactie #8 Gepost op:
02 juni 2018, 16:12:59 »
Daar had ik nog niet aan gedacht. Bedankt.
«
Laatst bewerkt op: 02 juni 2018, 17:12:55 door 44
»
Gelogd
Sinds april 2020 IntelliBox 650 ipv MRdirect en via LocoNet twee Power4 boosters.
Rosoft servo-wisseldecoders, Henk Kooiman stappenmotor draaischijf mbv Peter Giling hardware en eigen ontwerp DCC-decoder.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Valse bezetmelding