Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schrootplaats door IJmc
Vandaag om 18:07:28
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 18:05:54
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:16:38
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 16:48:56
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
  

Auteur Topic: Valse bezetmelding  (gelezen 1223 keer)

MRdirect

  • Offline Offline
  • Berichten: 234
  • Marco Roede
Valse bezetmelding
« Gepost op: 02 juni 2018, 11:48:51 »
Ik rij 3-rail op Marklin K-rails, dus met “massa” bezetmelders.
Mijn baan staat in een absoluut vochtvrije kamer. Nu doet zich van de week het probleem voor dat een drietal bezetmelders een bezetmelding geven indien er spanning op de baan staat. Dus als de baanspanning uit is dan geven ze geen bezetmelding. De baan functioneert al jaren.
Spontaan is dit probleem bij twee melders niet meer opgetreden. Bij de andere blijft het bestaan.  Het betreft een spoor in een klimspiraal dus het is niet eenvoudig visueel te controleren.
Is het mogelijk de gevoeligheid van de S88 unit te verlagen? Het betreft een S88-unit van Huub Maaskant.

M.vr.gr.
Marco
Sinds april 2020 IntelliBox 650 ipv MRdirect en via LocoNet twee Power4 boosters.
Rosoft servo-wisseldecoders, Henk Kooiman stappenmotor draaischijf mbv Peter Giling hardware en eigen ontwerp DCC-decoder.

teunistreinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 132
    • Raptorforum Voor en Door Raptor gebruikers
Re: Valse bezetmelding
« Reactie #1 Gepost op: 02 juni 2018, 11:59:29 »
Hallo Marco

Het is de vraag of het probleem wordt veroorzaakt door een "overgevoelige" terugmelder.
Ik denk eerder dat de railstaven van de K-rail door warmte, hoge vochtigheid etc, gaan uitzetten, waardoor de geisoleerde railstaaf contact maakt met de massa van de rails. Dit kan ook worden veroorzaakt door vuil van de baan, dat zich verzamelt in de (uitgeslepen) ruimte tussen de railstaven.
Dit kan je eventueel verhelpen door de ruimte tussen de railstaven iets ruimer te maken (dremelen).

Groeten van teunis
« Laatst bewerkt op: 02 juni 2018, 12:01:09 door teunistreinen »
Marklin M-rails, ca 100 electr.wissels, ca 50 loks met 60902 of ESU. Bestuurd door Trainbrain, Koploper en nu Raptor. Zelfbouw van EDITS wissel- en schakeldecoders, boosters en terugmelders. Zelfbouw van Viessman lichtseinen, LDT seindecoders en Boosters.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re: Valse bezetmelding
« Reactie #2 Gepost op: 02 juni 2018, 12:04:20 »
Ik denk dat Teunis gelijk heeft en dat er niks anders opzit dan de boel door te meten. Dat kan op enige afstand. Dat wil zeggen, de betreffende terugmelddraad losmaken van de S88 en meten of die draad direct met massa is verbonden. Zo ja, dat moet je toch bij de spiraal aan de gang.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

MRdirect

  • Offline Offline
  • Berichten: 234
  • Marco Roede
Re: Valse bezetmelding
« Reactie #3 Gepost op: 02 juni 2018, 12:27:29 »
Als er een verbinding is met de andere railstaaf door te kleine of vervuilde ruimte dan zou de bezetmelding ook bestaan als er geen baanspanning aanwezig is. Toch?
Vocht is uitgesloten. Juist het verschil bij baan aan / uit vind ik vreemd.
M.vr.gr.
Marco
Sinds april 2020 IntelliBox 650 ipv MRdirect en via LocoNet twee Power4 boosters.
Rosoft servo-wisseldecoders, Henk Kooiman stappenmotor draaischijf mbv Peter Giling hardware en eigen ontwerp DCC-decoder.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re: Valse bezetmelding
« Reactie #4 Gepost op: 02 juni 2018, 12:40:43 »
Zonder baanspanning staat er toch geen massa op de rails?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Valse bezetmelding
« Reactie #5 Gepost op: 02 juni 2018, 12:49:58 »
Ik zou toch maar beginnen met meten. Dus draad los van de s88 en dan even ohms meten of er een valse verbinding is.
Als de draad los is moet de bezetmelding meteen wegvallen, daarmee kan je uitsluiten dat het in de s88 zit.
En waarom zou een visuele controle niet kunnen? Je kan er misschien niet met je kop tussen, maar met een spiegeltje lukt het waarschijnlijk wel.

MRdirect

  • Offline Offline
  • Berichten: 234
  • Marco Roede
Re: Valse bezetmelding
« Reactie #6 Gepost op: 02 juni 2018, 13:16:08 »
Zonder baanspanning staat er toch geen massa op de rails?
Ik gebruik als centrale MRdirect met de Editsbooster. Deze configuratie schakelt de baanspanning uit door de ingang van de booster als het ware kort te sluiten.
Met uitgeschakelde baan werken de bezetmelders gewoon en bestaat er geen verschil in werking met ingeschakelde baan.

Klaas; ik zal eens gaan meten en het betreffende spoor schoon borstelen en stofzuigen.

M.vr.gr.
Marco
Sinds april 2020 IntelliBox 650 ipv MRdirect en via LocoNet twee Power4 boosters.
Rosoft servo-wisseldecoders, Henk Kooiman stappenmotor draaischijf mbv Peter Giling hardware en eigen ontwerp DCC-decoder.

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Valse bezetmelding
« Reactie #7 Gepost op: 02 juni 2018, 15:55:39 »
Controleer ook de "harde" massa (ringleiding ?) op het betreffende baanvak.
Als daar iets niet helemaal zuiver is kan ook gekke dingen doen denk ik.
In algemene zin wil een wazige storing nog wel eens het gevolg zijn van slechte massa.
Groet, Ronald.

MRdirect

  • Offline Offline
  • Berichten: 234
  • Marco Roede
Re: Valse bezetmelding
« Reactie #8 Gepost op: 02 juni 2018, 16:12:59 »
Daar had ik nog niet aan gedacht. Bedankt.
« Laatst bewerkt op: 02 juni 2018, 17:12:55 door 44 »
Sinds april 2020 IntelliBox 650 ipv MRdirect en via LocoNet twee Power4 boosters.
Rosoft servo-wisseldecoders, Henk Kooiman stappenmotor draaischijf mbv Peter Giling hardware en eigen ontwerp DCC-decoder.