BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: MRdirect op 02 juni 2018, 11:48:51

Titel: Valse bezetmelding
Bericht door: MRdirect op 02 juni 2018, 11:48:51
Ik rij 3-rail op Marklin K-rails, dus met “massa” bezetmelders.
Mijn baan staat in een absoluut vochtvrije kamer. Nu doet zich van de week het probleem voor dat een drietal bezetmelders een bezetmelding geven indien er spanning op de baan staat. Dus als de baanspanning uit is dan geven ze geen bezetmelding. De baan functioneert al jaren.
Spontaan is dit probleem bij twee melders niet meer opgetreden. Bij de andere blijft het bestaan.  Het betreft een spoor in een klimspiraal dus het is niet eenvoudig visueel te controleren.
Is het mogelijk de gevoeligheid van de S88 unit te verlagen? Het betreft een S88-unit van Huub Maaskant.

M.vr.gr.
Marco
Titel: Re: Valse bezetmelding
Bericht door: teunistreinen op 02 juni 2018, 11:59:29
Hallo Marco

Het is de vraag of het probleem wordt veroorzaakt door een "overgevoelige" terugmelder.
Ik denk eerder dat de railstaven van de K-rail door warmte, hoge vochtigheid etc, gaan uitzetten, waardoor de geisoleerde railstaaf contact maakt met de massa van de rails. Dit kan ook worden veroorzaakt door vuil van de baan, dat zich verzamelt in de (uitgeslepen) ruimte tussen de railstaven.
Dit kan je eventueel verhelpen door de ruimte tussen de railstaven iets ruimer te maken (dremelen).

Groeten van teunis
Titel: Re: Valse bezetmelding
Bericht door: henk op 02 juni 2018, 12:04:20
Ik denk dat Teunis gelijk heeft en dat er niks anders opzit dan de boel door te meten. Dat kan op enige afstand. Dat wil zeggen, de betreffende terugmelddraad losmaken van de S88 en meten of die draad direct met massa is verbonden. Zo ja, dat moet je toch bij de spiraal aan de gang.
Titel: Re: Valse bezetmelding
Bericht door: MRdirect op 02 juni 2018, 12:27:29
Als er een verbinding is met de andere railstaaf door te kleine of vervuilde ruimte dan zou de bezetmelding ook bestaan als er geen baanspanning aanwezig is. Toch?
Vocht is uitgesloten. Juist het verschil bij baan aan / uit vind ik vreemd.
M.vr.gr.
Marco
Titel: Re: Valse bezetmelding
Bericht door: henk op 02 juni 2018, 12:40:43
Zonder baanspanning staat er toch geen massa op de rails?
Titel: Re: Valse bezetmelding
Bericht door: Klaas Zondervan op 02 juni 2018, 12:49:58
Ik zou toch maar beginnen met meten. Dus draad los van de s88 en dan even ohms meten of er een valse verbinding is.
Als de draad los is moet de bezetmelding meteen wegvallen, daarmee kan je uitsluiten dat het in de s88 zit.
En waarom zou een visuele controle niet kunnen? Je kan er misschien niet met je kop tussen, maar met een spiegeltje lukt het waarschijnlijk wel.
Titel: Re: Valse bezetmelding
Bericht door: MRdirect op 02 juni 2018, 13:16:08
Zonder baanspanning staat er toch geen massa op de rails?
Ik gebruik als centrale MRdirect met de Editsbooster. Deze configuratie schakelt de baanspanning uit door de ingang van de booster als het ware kort te sluiten.
Met uitgeschakelde baan werken de bezetmelders gewoon en bestaat er geen verschil in werking met ingeschakelde baan.

Klaas; ik zal eens gaan meten en het betreffende spoor schoon borstelen en stofzuigen.

M.vr.gr.
Marco
Titel: Re: Valse bezetmelding
Bericht door: Calimero op 02 juni 2018, 15:55:39
Controleer ook de "harde" massa (ringleiding ?) op het betreffende baanvak.
Als daar iets niet helemaal zuiver is kan ook gekke dingen doen denk ik.
In algemene zin wil een wazige storing nog wel eens het gevolg zijn van slechte massa.
Titel: Re: Valse bezetmelding
Bericht door: MRdirect op 02 juni 2018, 16:12:59
Daar had ik nog niet aan gedacht. Bedankt.