Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
13 August 2025, 23:55:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Sikko
13 August 2025, 23:36:52
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door TonM
13 August 2025, 23:20:35
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
13 August 2025, 23:08:01
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
13 August 2025, 22:32:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door MichielB
13 August 2025, 22:25:43
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
13 August 2025, 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
13 August 2025, 22:19:39
booster vraag door Patrick Smout
13 August 2025, 22:05:38
Aachenau West door MichielB
13 August 2025, 22:02:43
Da's Daz 2 door Huup
13 August 2025, 22:02:43
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
13 August 2025, 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
13 August 2025, 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
13 August 2025, 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
13 August 2025, 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
13 August 2025, 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
13 August 2025, 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
13 August 2025, 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
13 August 2025, 18:23:28
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
13 August 2025, 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
13 August 2025, 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
13 August 2025, 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
13 August 2025, 16:40:13
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
13 August 2025, 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
13 August 2025, 16:30:02
Rijnstraat door Huup
13 August 2025, 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
13 August 2025, 15:40:21

Auteur Topic: Kortsluit beveiling met MrDirect en Delta Control Booster  (gelezen 8985 keer)

HansS

• Offline Offline
Kortsluit beveiling met MrDirect en Delta Control Booster
« Gepost op: 31 December 2007, 12:32:57 »
Hallo,

Gisteren heb ik mijn eerste experimentje gedaan met MrDirect en een Delta Control booster 6604. De booster is aangesloten zoals beschreven in de MrDirect handleiding, dus met de transistor over de ingang.
Alles werkte prima (inclusief aan- en afschakelen booster) totdat kortsluiting ontstond door het berijden van een verkeerd staande wissel (ik rij 2-rail N spoor met Peco code 55 rails).
De kortsluiting werd niet (tijdig?) gedetecteerd met als gevolg dat deze lok overleden is  >:(
Nu heb ik al elders op dit forum gelezen dat de Delta Control booster zijn eigen kortsluiting detectie heeft en dat daarom de DSR niet aangesloten wordt. Echter mijn ervaring met deze kortsluiting detectie zijn niet erg positief te noemen. Zijn er meer ervaringen hiermee?
schaal N | Peco Code 55 | Tijdperk V - NL | MrDirect

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Kortsluit beveiling met MrDirect en Delta Control Booster
« Reactie #1 Gepost op: 31 December 2007, 12:55:38 »
In de Delta Control zit een Bi-metaal als kortsluitbeveiling, alleen  deze zal te traag reageren. Die moet eerst opwarmen, en ik denk dat de stroomafnemer van de lok eerder de geest geven dan dat het bi-metaal aanspreekt.

Maar de DSR is ook helemaal niet in gebruik bij een Delta Control, wel de DTR.

Mvg
Wim
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

HansS

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 31 December 2007, 13:18:13 »
Bedankt Wim voor je snelle reactie.

Dit is dus blijkbaar een ongelukkige combinatie. Ik zal op zoek moeten gaan naar een booster met een snellere kortsluitdetectie.
Enige suggesties? De PaMaLi zelfbouw booster misschien? Of de Conrad/Tams booster?
Ik heb hier nog een Roco 10764 booster liggen, maar ik heb ook daarover gelezen dat kortsluitdetectie niet erg goed werkt. In combinatie met de MultiMaus werkt deze detectie trouwens wel prima.

Uit het feit dat de DSR niet in gebruik is bij de Delta Control maakte ik al op dat de kortsluiting niet gedetecteerd wordt door MrDirect. Bij boosters waar dit wel in gebruik is wordt deze kortsluiting aan MrDirect gemeld via de DSR lijn. Is dat juist?

Hans Keulen

• SIK 1:1
  • Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 01 January 2008, 19:45:10 »
De 10764 van Roco heeft GEEN kortsluitbeveiliging, althans die werkt niet als er geen MultiMaus of Lokmaus is aangesloten. De Mulitmaus/Lokmaus is nl. verantwoordelijk voor het uitschakelen van het railsignaal ! De 10764 geeft via Xpress net een kortsluiting door aan de Multimaus.

In mijn optiek is de goedkoopste echt zekere oplossing het gebruik van een Littfinski DB2 booster (bouwpakket 44,90, behuizing 4,10). Deze communiceer met MRDirect als een Märklin 6015/6017 booster en ondersteunt het volledige Märklin booster protocol, d.w.z. dat een kortsluiting ook wordt terug gemeld aan MR Direct en dat ook het "go" signaal via DTR aan de booster kan worden doorgegeven.

De Tams boosters zijn ook bruikbaar, maar net iets duurder. De interne kortsluitbeveiliging isgoed, maar kortsluitingen worden NIET doorgegeven aan MRDirect.

Van de PaMaLi booster hoor ik veel goeds. Het vermogen is ook wat hoger (4A). dan Helaas is het zo dat je als particulier tegenwoordig zoveel betaalt voor de onderdelen dat zelfbouw (als er als alternatief een goed bouwpakket is) nauwelijks meer loont.

Hans

« Laatst bewerkt op: 01 January 2008, 19:50:58 door Hans Keulen »

Dave van der Locht

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 01 January 2008, 20:28:39 »
De Tams boosters zijn ook bruikbaar, maar net iets duurder. De interne kortsluitbeveiliging isgoed, maar kortsluitingen worden NIET doorgegeven aan MRDirect

De B-2 boosters beschikken wel degelijk over een terugmelding van kortsluitingen. Zie de handleiding van de booster, en de handleiding van MrDirect voor een aansluit-schema.

Van de PaMaLi booster hoor ik veel goeds. Het vermogen is ook wat hoger (4A). dan Helaas is het zo dat je als particulier tegenwoordig zoveel betaalt voor de onderdelen dat zelfbouw (als er als alternatief een goed bouwpakket is) nauwelijks meer loont.

Dat is niet helemaal waar... Zelfbouw loont nog regelmatig, in tegenstelling tot nauwelijks. Zeker de PaMaLi booster is hier een goed voorbeeld van. Het maken van een print e.d. is vaak het grootste struikelblok voor de meesten. Maar dan nog ben je hiermee goedkoper uit dan een bouwpakketje van € 44,90.

Groetjes,
Dave
« Laatst bewerkt op: 01 January 2008, 20:30:24 door Dave van der Locht »
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

HansS

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 01 January 2008, 21:08:15 »
Ook ik zie op tegen het zelf maken van een print. Vandaar dat mijn voorkeur dan toch wel uitgaat naar de Tams of LDT booster.
Er is overigens ook een Tams DB-3 booster, is de booster die genoemd wordt in de MrDirect handleiding de DB-2 of de DB-3, of geldt het aansluitschema voor beide?
Waar kun je de LDT booster in Nederland kopen? Bij Conrad schijnen ze hem niet te hebben.

Catweazle

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 01 January 2008, 21:09:39 »
Dit draadje interesseert mij en heeft bij mij direct een vraag opgeroepen:

Ook ik heb al enige tijd een 6604 als booster tezamen met mrdirect en heb deze toendertijd aangesloten volgens de mrdirecthandleiding ( versie 6.1). Die kon je rechtstreeks aansluiten met een optionele stop/go relais dat heb ik toen niet gedaan Mijn kortsluitdetectie werkt maar ik heb geen idee of dat voldoende veilig is.
In de huidige documentatie zie ik als extra's geschakeld een BC557B met twee weerstanden.

Wat zijn de verschillen en waarom?

Edwin
Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zügeheim
| schaal N | periode III/IV |

Dave van der Locht

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 01 January 2008, 21:17:01 »
Ook ik zie op tegen het zelf maken van een print. Vandaar dat mijn voorkeur dan toch wel uitgaat naar de Tams of LDT booster.
Er is overigens ook een Tams DB-3 booster, is de booster die genoemd wordt in de MrDirect handleiding de DB-2 of de DB-3, of geldt het aansluitschema voor beide?
hem niet te hebben.

Volgens mij geldt deze voor beiden, ik weet dit echter niet 100% zeker gezien het feit de B-3 een aparte aansluiting voor MM of DCC centrale heeft. En de nieuwere B-2 een selectie-jumper heeft voor MM of DCC.

Waar kun je de LDT booster in Nederland kopen? Bij Conrad schijnen ze hem niet te hebben.

Bij De Spoorkraam, ook te vinden op de beurs in Houten. Zie deze link voor meer info: http://www.ldt-infocenter.com/netherland/home_nl.htm

Groetjes,
Dave

Hans Keulen

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 01 January 2008, 21:42:46 »
De B-2 boosters beschikken wel degelijk over een terugmelding van kortsluitingen. Zie de handleiding van de booster, en de handleiding van MrDirect voor een aansluit-schema.

Je hebt gelijk Dave. Het verschil is dat de Littfinski booster ook door de centrale in bedrijf kan worden gesteld ("go" functie). Dit kan B2 niet, maar moet middels een schakelaar. Deze schakelaar kan weliswaar worden overbrugd, maar dan werkt de interne kortsluitdetectie niet.

EDIT Het lijkt er op dat de nieuwe versie van de B2 booster intern anders werkt. Volgens mij gaat daarom het schema zoals in de handleiding van MRDirect niet zonder meer werken EINDE EDIT

Dat is niet helemaal waar... Zelfbouw loont nog regelmatig, in tegenstelling tot nauwelijks. Zeker de PaMaLi booster is hier een goed voorbeeld van. Het maken van een print e.d. is vaak het grootste struikelblok voor de meesten. Maar dan nog ben je hiermee goedkoper uit dan een bouwpakketje van € 44

Je daagt me uit. Ik heb het een paar maanden geleden uitgerekend. Toen scheelde het 10 Euro, excl. de print. En daar ga ik met amateur hulpmiddelen geen print voor zitten etsen. Aan jouw Avatar te zien zit je professioneel in de electronica en kun je je onderdelen ergens anders inkopen dan degenen die aangewezen zijn op Conrad of de electronicawinkel in stad (als die er nog is). En dat kan natuurlijk veel schelen.

Hans

« Laatst bewerkt op: 01 January 2008, 21:55:58 door Hans Keulen »

Hans Keulen

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 01 January 2008, 21:45:12 »
De LDT Booster is ook te koop bij trainspecials.com. Zie de aanbiedingen pagina op dit forum  ;)

Dave van der Locht

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 01 January 2008, 21:58:04 »
Hans,

Dat is inderdaad het nadeel van de B-2 wat de (goedkopere) Littfinski booster wel goed doet.

Verder is het bij de PaMaLi booster ook wel makkelijk dat er al een ACK-detectie t.b.v. uitlezen van decoders in zit.

Ik zit overigens niet professioneel in de elektronica, dit is een (uit de hand gelopen) hobby;).  90% van de componenten die ik nodig heb bestel ik ook bij Conrad.

Een tijd terug heb ik ook eens uitgerekend wat zo'n PaMaLi booster kost met Conrad-prijzen. Ik kwam op rond de € 25,- verschil (excl. print) met de LDT booster (bouwpakket). Maar dat is al weer even geleden en ik zag zojuist dat de PaMaLi booster sindsdien ook enigzins uitgebreid is met relatief dure componenten. Dan kan ik me voorstellen dat het minder scheelt en dat maakt een LDT booster met losse ACK-detectie print (indien gewenst) mogelijk interessanter voor velen.

Ook gezien het feit niet iedereen de materialen en evt. apparatuur in huis heeft om zelf printen te maken. Een enkele print maken en daarvoor de materialen en chemicaliën in huis halen is ook erg duur als je dat verder nauwelijks doet.

Groetjes,
Dave

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #11 Gepost op: 01 January 2008, 22:06:56 »
Ooit heb ik dit ontworpen.

Eenvoudige booster met ACK, S88LPT en een 5V voeding, dus alles in één speciaal voor MRD.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

HansS

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 02 January 2008, 10:50:45 »
Bedankt voor alle info heren,

Dit lezende denk ik dat de LDT booster voor mij de interessantse optie is. Ik denk dat ik die maar eens eentje ga aanschaffen.

HansS

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 12 January 2008, 22:01:55 »
Hallo,

Inmiddels heb ik de LDT DB-2 booster gekocht als bouwpakket bij de Spoorkraam. Het bouwpakket heb ik opgebouwd en op aanraden van de heer Kramer van de Spoorkraam aangesloten als Marklin 6015 booster op MrDirect PC.
Gezien mijn vorige ervaring ben ik wat voorzichtiger geworden, vandaar eerst maar eens gemeten wat er uit de booster komt ipv meteen op de baan aansluiten.
Ik meet nu met een multimeter, ingesteld op wisselspanning, 18 V AC, maar als ik de meetpennen van de multimeter verwissel, meet ik 25 V AC.
Als de booster is afgeschakeld door MrDirect, meet ik 0 V AC, maar met de meetpennen verwisseld meet ik 45 V AC.
Met mijn Roco booster 10764 meet ik in beide richtingen 20 V AC.
Kan iemand mij uitleggen waar dit verschil vandaan komt? Ik dacht altijd de polarisatie niet uitmaakt bij wisselspannings meting?

Mvg,
Hans

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #14 Gepost op: 12 January 2008, 22:14:43 »
Met een normale multi-meter kun je hier ook niet aan meten,  dus wat je meet is nooit juist. Hoe je wel kunt meten staat onder op deze pagina http://people.zeelandnet.nl/zondervan/digispan.html
Wat je beter kunt doen,  is gewoon aansluiten en dan met een schroevendraaier op de rails kortsluiting maken, en kijken of het onmiddellijk uit gaat. Is een betere test dan meten.

Mvg
Wim.