Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 21:28:37
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Joz
Vandaag om 21:20:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
Vandaag om 21:09:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 21:09:28
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
Vandaag om 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
Vandaag om 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:51:10
diorama, voor lange treinen. door JohnRobertGrunn
Vandaag om 20:25:07
Les Billards du Vivarais door Frank 123
Vandaag om 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 19:59:22
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:20:47
Gewoon wat busfoto's door Keska
Vandaag om 19:20:28
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 19:04:37
19 Toen door defender
Vandaag om 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
  

Auteur Topic: Prijzen modelspoor  (gelezen 14888 keer)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8062
  • Spoor N
Re: Prijzen modelspoor
« Reactie #45 Gepost op: 29 mei 2018, 08:14:12 »
Waarbij 'actuele handelswaarde' betekent 'wat de gek ervoor betaalde', eigenlijk waar dit topic over gaat.  :)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3375
    • Zeedoorn
Re: Prijzen modelspoor
« Reactie #46 Gepost op: 29 mei 2018, 09:00:24 »
Wat de gek er voor geeft geld natuurlijk bij alle 2de hands spullen. Kijk bv maar naar audio, racefietsen, auto’s etc. Mensen vinden hun eigen spullen vaak bijna nog de nieuwprijs waard terwijl wanneer ze iets kopen veel minder willen betalen.

Maar soms zijn er inderdaad nog gekken die dan langskomen en wel ergens de hoofdprijs voor geven (en gelukkig heb ik die zelf ook aan de deur gehad 😀).

Groet,
Chris

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21676
Re: Prijzen modelspoor
« Reactie #47 Gepost op: 29 mei 2018, 09:06:54 »
Het heeft niks met gek te maken. Als het aanbod veel kleiner is dan de vraag, dan wordt de prijs wat de hoogste bieder nog wil/kan betalen. Internet heeft daar in zoverre een rol in gespeeld dat de markt veel transparanter is geworden. Meer mensen weten dat een schaars artikel te koop staat en kunnen meebieden.
Het werkt ook omgekeerd. Een aanbieder kan wel beweren dat een artikel schaars is, maar via internet kom je er snel genoeg achter of dat ook zo is. Het is veel gemakkelijker geworden om marktkennis op te doen.
« Laatst bewerkt op: 29 mei 2018, 09:20:59 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5198
Re: Prijzen modelspoor
« Reactie #48 Gepost op: 29 mei 2018, 10:13:01 »
Je slaat de spijker op zijn kop, Henk. En, zoals reeds een aantal keren hier opgemerkt, het is en blijft een individuele keuze. Wil je iets graag hebben en kun je het betalen: kopen. En dan geldt dat je het risico neemt dat je (even) later hetzelfde artikel elders voor minder ziet. Maar aan de andere kant geldt: misschien zie je het artikel nooit meer omdat het uitverkocht is en niemand er van af wil.
Groet, Frank

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Prijzen modelspoor
« Reactie #49 Gepost op: 29 mei 2018, 10:26:09 »
Ja voor recent spul in kleine oplage klopt dat allemaal wel, maar geloof niet dat t daarom ging bij kunstmatig hoge prijzen. De eindeloze stapels overal dezelfde jaren 70 fleischmann-sh*t in houten, wordt dat spul verkocht voor de toch wel aanzienlijke bedragen die men ervoor wil hebben? Het ligt er elke keer weer... das geen vraag en aanbod, das gewoon hardnekkig vasthouden aan t idee dat die meuk geld waard is terwijl uh ja, wat moet je dr mee...

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5198
Re: Prijzen modelspoor
« Reactie #50 Gepost op: 29 mei 2018, 10:32:46 »
Klopt ook Floris. Ik loop die kramen altijd vrij snel voorbij in Houten (en die met die witte dozen nog sneller), maar verbaas mij dat zo iemand geen speciale acties houdt. Zo in de trant van 'Vandaag alle goederenwagns van merk x minus 20%'. Iedere keer sjouwen ze dezelfde spullen mee. Maar goed, dat is niet mijn probleem.
Groet, Frank

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Prijzen modelspoor
« Reactie #51 Gepost op: 29 mei 2018, 10:53:31 »
ook niet t mijne, want ik heb al een trein.  (y)
Maar goed, de drie verzamelaars van oude fleischmannmeuk zijn allang voorzien dus ram de rest de markt op voor een tientje en ga er massaal mee rond de kerstboom vlammen en wie weet krijg je dr nog wat klein grut enthousiast mee. tis niet minder degelijk dan myworld ofzo dus waarom niet...

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5676
Re: Prijzen modelspoor
« Reactie #52 Gepost op: 29 mei 2018, 11:06:06 »
Die verkopers denken aan de "nostalgische waarde" en vergeten dat de Fleischmannfabriek duizenden van zo'n model heeft gemaakt   :)

@spoorzeven,
Ah, jij bent ook zo'n witte_dozen_snelwandelaar!
« Laatst bewerkt op: 29 mei 2018, 11:31:39 door Bert van Gelder »
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Prijzen modelspoor
« Reactie #53 Gepost op: 29 mei 2018, 11:14:57 »
Leuk voorbeeldje is ook de Trix BR 189 Van Gogh.
Als je zo eentje nog wil te pakken krijgen, schiet je de hhoofdvogel meestal af.

Met geduld en wat mazzel via 321meins voor een leuke prijs  ;D

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Prijzen modelspoor
« Reactie #54 Gepost op: 29 mei 2018, 12:02:00 »
Een aanbieder kan wel beweren dat een artikel schaars is, maar via internet kom je er snel genoeg achter of dat ook zo is. Het is veel gemakkelijker geworden om marktkennis op te doen.

Inderdaad. Aanleiding voor de topic-opener was een opmerking* die ik had geplaatst bij een advertentie in de rubriek Vraag en Aanbod. Iemand biedt daar kappen van Roco-locs aan voor een prijs die zowat 60 procent boven de winkelprijs ligt en dat terwijl je die kappen dus nog gewoon in de winkel kunt krijgen of bij Roco zelf bestellen. Leve het internet en leve Google, want mijn gut feeling dat die prijs veel te hoog was, werd dus snel bevestigd.


Het ligt er elke keer weer... das geen vraag en aanbod, das gewoon hardnekkig vasthouden aan t idee dat die meuk geld waard is

Dat is inderdaad het probleem bij een deel van de modelspoorders: blijven volhouden dat hun modellen, hun verzameling of hun handelswaar heel veel waard is. Zelfs tegen beter weten in. Sommige mensen rekenen zichzelf rijk. Ik voorspel dat die advertentie met die veel te hoog geprijsde Roco-kappen er over een maand nog staat en over een half jaar ook nog...

Grosso modo is modelspoor gewoon een heel erg slechte belegging. Slecht een enkele keer is er wel sprake van forse waardestijging. Een mooi voorbeeld is de Northlander-set die Märklin nu precies 40 jaar geleden op de markt bracht. Destijds moest je voor dat treinstel maar liefst 350 DM betalen, een ongekend hoog bedrag in die tijd. Vandaag de dag kun je nog altijd op circa 1.100 euro rekenen als je er eentje wilt kopen.


Steyn

* Opmerkingen bij advertenties plaatsen is dus niet de bedoeling heb ik geleerd. Ik zal dat niet meer doen. Wie 60% boven de nieuwprijs voor zijn tweedehands waar wil vragen moet dat dan maar doen. Realistisch is het echter niet.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Prijzen modelspoor
« Reactie #55 Gepost op: 29 mei 2018, 12:02:32 »
@Steyn: volgens mij was de clou juist dat de kappen wel in de winkel stonden voor een lagere prijs maar dat deze echter niet meer geleverd konden worden/gemaakt werden. Dus vandaar de hogere prijs. Zie bijvoorbeeld LS Models ICR'en of Artitec plan E blauwe reclamebanen.


Klopt ook Floris. Ik loop die kramen altijd vrij snel voorbij in Houten (en die met die witte dozen nog sneller), maar verbaas mij dat zo iemand geen speciale acties houdt. Zo in de trant van 'Vandaag alle goederenwagns van merk x minus 20%'. Iedere keer sjouwen ze dezelfde spullen mee. Maar goed, dat is niet mijn probleem.



Dat zijn wat ik de "veteraan-verkopers" noem. Die staan al heel lang op elke beurs en telkens met dezelfde dozen met dezelfde zooi. Als ze alles voor 1/5 van de prijs zouden doen zouden ze wellicht met twee beurzen meer overhouden dan nog 5 of 10 jaar lang elke beurs opnieuw sta-geld te moeten betalen  :(
« Laatst bewerkt op: 29 mei 2018, 12:04:50 door Rondje_HO »

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Prijzen modelspoor
« Reactie #56 Gepost op: 29 mei 2018, 12:05:35 »
Die mannen staan vermoedelijk jaar in jaar uit op al die beurzen voor hun sociale contacten en/of om even een dagje weg te zijn van hun vrouw, anders valt het niet te verklaren.  ;)


Steyn

rietdijk tt

  • Offline Offline
  • Berichten: 292
Re: Prijzen modelspoor
« Reactie #57 Gepost op: 29 mei 2018, 12:08:03 »
ik zit elke dag wel te loeren naar tweedehands op div sites.
maar ik krijg toch ook de indruk dat bepaalde periodes van het jaar mee spelen in de prijzen die gevraagd worden.
kerst , vakantie geld periode.
Voor het gene wat word aan geboden en wat ik zou willen kopen, altijd eerst wat googelen en dan bieden via een persoonlijk bericht.
Wat je dan zou willen betalen voor een item ligt dan geheel bij je zelf , maar ik kijk naar de staat en hanteer 2/3 van de nieuw prijs , maar ja als je al heel lang opzoek ben ......
Ik kocht ( off topic ) laatst een oldtimer auto en kon hem gelijk de zelfde dag nog voor bijna het dubbele verkopen . Niet gedaan en zo zal het met trein spul wel eens gaan en dan kom je vanzelf op wat de gek er voor geeft.
Dus we houden zelf ook de prijs hoog naar mijn mening .   ::) 
groet rene

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Prijzen modelspoor
« Reactie #58 Gepost op: 29 mei 2018, 12:11:07 »
@Steyn: oh ja, dat kan natuurlijk ook  ;D

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4115
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Prijzen modelspoor
« Reactie #59 Gepost op: 29 mei 2018, 12:31:58 »
Ah, jij bent ook zo'n witte_dozen_snelwandelaar!

 ;D Ik word zo blij van alle dingen die ik in Houten NIET hoef te kopen  (off-topic, maar waar)
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.