Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Lobomotion69
Vandaag om 14:45:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MathynK
Vandaag om 14:42:31
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Spoor- en tramweg parafernalia door Rob Ellerman
Vandaag om 14:05:02
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 13:53:03
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 13:47:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 13:47:06
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 13:39:13
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:36:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:13:19
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
  

Auteur Topic: HTM 250er serie in messing  (gelezen 14597 keer)

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1677
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: HTM280er in messing
« Reactie #45 Gepost op: 03 June 2018, 16:16:17 »
De serie 250 , 280 en 290 hebben een plat dak met een lichtkap daarop en geen tondak zoals bv.de 800 .
Ik heb alleen maar een foto van het dak van de Buitenlijner serie 51 - 80 , die het zelfde soort dak had .



Hier samen met een Fluitketel .

[url=https://flic.kr/p/26GSzw9]

« Laatst bewerkt op: 03 June 2018, 16:24:16 door ronald1956. Reden: aanvulling »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11248
    • nulpunt
Re: HTM280er in messing
« Reactie #46 Gepost op: 03 June 2018, 17:26:09 »
Als modelbouwer, bouwer van hetzelfde model in schaal-0, bestudeer ik foto's en ik moet toch zeggen....dak is niet 100% plat. Zal centimeters of millimeters zijn, maar in het midden lijkt het hoger. Waterafschot ?
Kijk eens naar foto's van de binnenzijde (o.a. HTM 290 in boek Haagse Trams van Johan Blok, blz 78).

Corrigeer me als ik het fout heb maar.....mijn model maak ik niet over. Het is voor de weet.

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 475
Re: HTM280er in messing
« Reactie #47 Gepost op: 03 June 2018, 17:27:52 »
"..De serie 250 , 280 en 290 hebben een plat dak met een lichtkap daarop en geen tondak zoals bv.de 800 ...."
Sorry, maar dat klopt niet. Ik heb een praktisch totaal verbleekte copie tekening waarop dakrondte te zien is.
Woensdag zal ik eens kijken of ik een foto kan maken in de 290-er ex pekeltram waar ik bij kan.
« Laatst bewerkt op: 03 June 2018, 17:30:15 door jjg koopmans »

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1677
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: HTM280er in messing
« Reactie #48 Gepost op: 03 June 2018, 17:44:29 »
Een verloop van een cm noem ik voor het gemak plat , bij een tondak is dat beduidend meer .
In schaal 1/87 hou je van een paar cm niet veel meer over .

Kijk naar foto`s van een 800 of bv een salonwagen en je ziet het verschil .

« Laatst bewerkt op: 03 June 2018, 17:48:05 door ronald1956 »

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3804
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: HTM280er in messing
« Reactie #49 Gepost op: 03 June 2018, 21:16:31 »
Het dak lijkt in het midden inderdaad minimaal hoger op sommige foto's. Ook aan de steunblokken onder de lijncijfer en sluitlantarens zou  je zeggen dat dit niet fag niet plat was op de uiteinden maar inderdaad een dubbele kromming had.
Op bijgaande deeltekeningen is zowel op het front- als op het zijaanzicht een dubbele kromming te zien.





Onder de 250ers en 280ers waren verschillende trucks toegepast die er ook anders uitzagen. De 280ers hadden dan weer geklonken trucks. In 1938 werden de trucks bij de 250ers ook vervangen door geklonken exemplaren.
De 265-279 werden afgeleverd met een bruin raamfront, net als het museum rijtuig 265 en kregen later pas crème stijlen met bruine raamlijsten, dit evenals de 280-289.
De 265-269 hadden bij aflevering opklapbare treeplanken.
In 1936 kregen alle 250ers behalve de 279 vier balkondeuren ipv de tot dan toe gebruikelijke drie.
Weerstanden op het dak hebben de 250-289 pas na 1939 gekregen daarvoor zaten ze onder de balkons.
De 290ers 290-299 hadden weer andere trucks, direct een richtingfilmkast en lijncijferfilmkasten zoals in Rotteram met de lijncijfers aan de zijkant van de richtingfilm. Later werd de lijncijferfilmkast verplaatst naar het midden zoals in Den Haag gebruikelijk was. Bij de 290ers zaten de weerstanden vanaf aflevering op het dak.

De door mij gebouwde Philo kitjes van een 250er uitgerust als 265er bij aflevering dus met bruine frontramen.
In deze uitvoering konden zij echter niet de truck hebben van na de verbouwing in 1939, dat is dus fout. Dat geldt in feite ook voor het museumstel 265 dat een afleveringsuitvoering voorstelt maar waar een foute truck onder zit. ;D







Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
145* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: HTM280er in messing
« Reactie #50 Gepost op: 03 June 2018, 21:33:20 »
Goedenavond,
Ik ben blij dat de tramhoek weer wakker geworden is en mee praat..
Allereerst het gaat me hier niet om wie recht heeft, maar ik ben dezelfde mening als Frits en ik wil graag weten hoe het er in 1:1 uitziet.

@jjkoopmans, ik zou graag een copy zien van die verbleekte tekening. En alle fotos van het dak, vooral van de bovenkant zijn zeer welkom.

Ronald, bedankt voor de fotos van je modellen (y), zijn deze van dezelfde ets of zelf gezaagd. Zou blij zijn als ik ook zo ver zou zijn.

Bij het bouwen van zulke modellen maar ook bij huizen streef ik ernaar zo dicht als mogelijk bij het orgineel te komen. Nu wormt me bij deze ets, dat als het dak recht zou zijn deze niet goed aansluit bij de zijkant en de dakzijkant, dus moet er aangepast worden. De vraag is voor mij waar, hetzelfde vraagt zich bij de zijkanten. Die passen ook niet gewoon recht, moeten deze naar onder gericht worden?

Wes, ik heb bij een van je draadtjes de halve messing 280 gezien en die ziet er nun mal anders uit :police: ;)

Nu ja, daar ik weer een week werken voor me heb, kan ik nog wat langer eraan rond studeren, dus graag 1:1 technische en zo input.

Gerard, je was me net voor met posten, bedankt voor de tekeningen en de info. Ga ze eens goed bestuderen (y) Hoe heb jij het dak dan geconstrueerd, waar loopt de rondingslijn?

Okke

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
    • spoor nul blog
Re: HTM280er in messing
« Reactie #51 Gepost op: 03 June 2018, 21:52:49 »
Hallo,

Heb je hier misschien wat aan?, niet een hele scherpe foto maargoed. Het bovendak heeft een kromming van laten we zeggen een 1cm.
Het lager liggende dak is gekromd richting de goot, vanwege de afwatering.

Dak 294


Okke

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: HTM280er in messing
« Reactie #52 Gepost op: 03 June 2018, 22:22:40 »
Okke, bedankt, je beeld heeft me weer een inzicht gebracht (y) De opstaande lichtvensters, staan dichter bij elkaar als de bijbehorende gaatjes in het dak, vandaag heb ik die vastgezet zodat ze boven en onder in de gleufjes passen. Daardoor staan ze eigenlijk scheef. Allerdings als ik die lichte boog in het dak zie dan past dat bij de ets. Jammer dat de ets ontwerper gestorven is en er geen beschrijvingen van hem bij dit model zijn overleverd.
Misschien een gedeelte van het dak nieuw uit messing maken :-\

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 475
Re: HTM280er in messing
« Reactie #53 Gepost op: 03 June 2018, 23:25:47 »
Goedenavond,
.....
@jjkoopmans, ik zou graag een copy zien van die verbleekte tekening. En alle fotos van het dak, vooral van de bovenkant zijn zeer welkom.
Die tekening is een lichtdruk uit ca 1970 en verbleekt, ik zou niet weten hoe er nog informatie uit te halen is behalve dat originele dikke
lijnen nog zichtbaar zijn maar het onderlinge verband is verdwenen. Ik kijk woensdag wel even naar het dak van de 290-er.

Okke

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
    • spoor nul blog
Re: HTM280er in messing
« Reactie #54 Gepost op: 03 June 2018, 23:47:05 »
Hallo,

Misschien schept dit nog wat duidelijkheid, een dwarsdoosnede van het dak van een 290er:


Okke

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: HTM280er in messing
« Reactie #55 Gepost op: 04 June 2018, 05:58:49 »
Okke,
bedankt deze met de tekening daarvoor maakt zeer veel duidelijk en bevestigt mijn gevoel hoe de ets gedacht is. De ets had in iedergeval een dubbele ronding gepland.
Gr. Joke

skiptram

  • Offline Offline
  • Berichten: 476
    • skiptram
Re: HTM280er in messing
« Reactie #56 Gepost op: 04 June 2018, 09:33:58 »
De inmiddels overleden Cees van der Vis ( Cw Modelbouw) maakte vele trams en andere modellen. Dat deed hij later in een soort noodwoning in het afgelegen Groningen. Hij had toen nog niet de beschikking over de uitgebreide internet hulp waarover wij nu beschikken. Ondanks nauwkeurig onderzoek miste er toch wel eens het een en ander ( eufemisme) . Constant was zijn ontwerpwijze vanuit een hulpdak frame waarin de zijwanden gesoldeerd werden.
Ik zelf vond in 1961 onderstaan al heel wat

HTM ombouwer  Rivarossi

dus de ( foute) messing modellen van Philotrain c.s. waren al een verademing. Ze waren voor mijn vader en mij toen te duur.

Inderdaad ben ik ook blij dat de tramgemeente weer wakker is want het suft hier in mede door het kakelen op Facebook.

Joke je schrijft fantastisch Nederlands met wat Schweitzerismen, maar ik begrijp ( en dat ligt aan mij) het niet altijd en vind ( zoals al eerder gezegd) een foto het meest verhelderend. Dat blijkt ook uit de reacties die vergezeld gaan van tekeningen en of foto-delen. Ik durf vaak ze niet te plaatsen vanwege het auteursrecht, maar je kunt vaak niet anders.

Op de tekening is sprake van een dak verval van 2,5 cm en dat is H0 0,02 mm op een plaatdikte van 0,37. Moge ik Frits en mezelve gelijk geven dat we de modellen zo laten.

Het model is door Cees getekend als GTG 41 ex HTM 267 en later H16.
Ik vergeef hem niet alles, maar wel het platte dak.

Joke ik wens je weer veel modelbouw en forum plezier
N.B. de forum( computer) tijd gaat af van de modelbouwtijd ( uitspraak volgens Vis)

Groet van Paul
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1677
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: HTM280er in messing
« Reactie #57 Gepost op: 04 June 2018, 12:31:39 »
Officiele tekening , dus ik neem aan maten in mm.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: HTM280er in messing
« Reactie #58 Gepost op: 04 June 2018, 12:55:11 »
Tot nu toe allen bedankt voor de rege discussies, informaties en beeldmateriaal. (y)
Alle modellen die hier voorbij komen zijn mooi en een bewijs van de vooruitgang in modelbouw. En ik kan alleen maar van deze leren, daar ik nog lang niet zo ver ben als de meeste hier op het tram forum.

Het was me van begin af klaar dat dit model een uitdaging zou worden.

Terug naar mijn overleggingen: Als ik tijd heb deze week dan maak ik de fotos om het geheel te analyseren. Ik zal proberen alle informatie in een schets samen te nemen als template voor de dak konstruktie. Het kan zijn dat ik de dak konstruktie nieuw bouwen moet, maar dat gaan we dan zien hier.

Paul, op mijn werk ben ik ook soms te snel en niet te volgen. ;D Soms speelt ook de automatische spell check niet mee.

thonis

  • Offline Offline
  • Berichten: 449
Re: HTM280er in messing
« Reactie #59 Gepost op: 04 June 2018, 14:19:12 »
Hoi hoi!
Is het al opgevallen, dat op de etsplaat de ramen in de koepel (glaspui voor Amsterdammers) geen houten binnenlijsten hebben? Bij de HTM werd dit bij enkele wagens, meestal na een aanrijding zo uitgevoerd, vaak maar aan een kant. Met het oude model truck past dit volgens mij al helemaal niet. Overigens veel succes bij de bouw van dit mooie model!
Groet van Thonis