Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Prutsert
Vandaag om 22:15:54
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 22:09:31
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
  

Auteur Topic: Roco 1100 met botsneus  (gelezen 215903 keer)

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Roco 1100 met botsneus
« Reactie #510 Gepost op: 15 November 2008, 14:37:02 »
Het is maar hoe erg je dat irriteert, maar als je het eenmaal weet..... ;D ;)
Vr. groeten,
Bob

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Roco 1100 met botsneus
« Reactie #511 Gepost op: 15 November 2008, 14:44:55 »
Ik heb eens rustig gekeken naar de situatie :) en als je nu het volgende doet:



Bij de rode pijl die schroef los draaien en dan bij de blauwe pijl aan beide kanten een u-vormig
plaatje styreen er tussen schuift met de dikte van het verschil. Dan is volgens mij 1. het probleem weg
2. De randjes zullen er niet voor niets zitten dus die laat ik liever met rust en 3. Mocht er een omruil komen van Roco dan heb je je loc niet al te ernstig toegetakeld :)

Gr. Remco.

Ps. En even een pluspunt voor Roco: Wat gaat het kap eraf halen toch soepel!!

Ps 2. Nog even over die randjes, als je de lok wat heen en weer beweegt in zijwaartse beweging merk je dat het draaistel met de nokjes een stuk strakker in het frame zit als de andere. Dus door het verschil weg te vullen blijft alles qua beweegelijkheid nog gelijk en denk ik dat de rijeigenschappen niet afnemen.
« Laatst bewerkt op: 15 November 2008, 14:50:42 door Remco »

ad.M

  • Offline Offline
  • Berichten: 752
Re: Roco 1100 met botsneus
« Reactie #512 Gepost op: 15 November 2008, 15:15:55 »
Bij de rode pijl die schroef los draaien en dan bij de blauwe pijl aan beide kanten een u-vormig
plaatje styreen er tussen schuift met de dikte van het verschil.


Probeer het maar Remco dan zul je zien dat de lok in z'n geheel te hoog op z'n poten komt te staan.

Ad
« Laatst bewerkt op: 15 November 2008, 15:20:51 door Sander Lageveen. Reden: quoten van hele berichten is zinloos, quote aangepast. »

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Roco 1100 met botsneus
« Reactie #513 Gepost op: 15 November 2008, 15:51:49 »
Hoi Ad,

Ja dat snap ik, dat hij dan in zijn geheel hoger komt. Maar daarmee voorkom je denk ik wel dat je mogelijk bijzonderheden krijgt als je iets weg vijlt. Want niemand weet precies waar de nokjes voor dienen. En mogelijk als je dat weg haalt krijg je misschien minder briljant rijgedrag en daar zit je dan mee  opgescheept.

Ik wacht liever even op een reactie van Roco en als het me echt stoort dan ga ik liever voor de vulling dan voor het vijlen.

Maar goed iedereen moet doen waar hij zich lekker bij voelt ;D

Gr. Remco.

ad.M

  • Offline Offline
  • Berichten: 752
Re: Roco 1100 met botsneus
« Reactie #514 Gepost op: 15 November 2008, 16:04:36 »
Hallo Remco,

Waar je het pijltje op je foto gezet hebt , daar vijl je ongeveer 1 mm af.(dus aan de bovenzijde)

Dat beinvloed de rijkwaliteiten in het geheel niet.

Heb het zelf bij de 1103 ook gedaan en het werkt prima. Nu de 1145 nog.

Mvg Ad

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Roco 1100 met botsneus
« Reactie #515 Gepost op: 15 November 2008, 16:07:20 »
Hoi Ad,

Ok dat kan ook, ik had begrepen dat de nokjes eraf moesten, maar dat is dan aan die kant maar de andere kant van de lok. Dit is de lage kant zeg maar die je op de foto ziet.

Gr. Remco.

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: Roco 1100 met botsneus
« Reactie #516 Gepost op: 15 November 2008, 16:28:55 »
Ik heb ook een 1145 en ik heb geconstateerd dat de hoeveelheid smeermiddel die er af fabriek (bij mijn exemplaar) niet echt toereikend is, o.a. de motor had erg weinig olie gekregen en ik heb de beide cardanasjes ook van wat extra vet voorzien. Ik kijk in principe niet bij al mijn nieuwe loks maar ietwat extra geluid tijdens de eerste proefrit wees mij richting dit kleine euvel.
Daarnaast vet ik de cardanasjes altijd al een beetje extra aangezien deze het door mijn relatief bochtige baan vrij zwaar hebben.
Gevolg is dat de 1145 nu sierlijk over de baan snort.

Met betrekking tot het schreef staan, ik kan niet anders concluderen als dat mijn exemplaar toch keurig recht staat, de afstand aspot-body is volgens mij overal gelijk.

Groet Petertrein81,

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Roco 1100 met botsneus
« Reactie #517 Gepost op: 15 November 2008, 16:43:49 »
Met betrekking tot het schreef staan, ik kan niet anders concluderen als dat mijn exemplaar toch keurig recht staat, de afstand aspot-body is volgens mij overal gelijk.
Bij mij gaat het niet om de grijs gele, in ieder geval geeft dit hoop. (ik moet mijn 1145 nog ontvangen en besteed mijn hobbytijd liever ergens anders aan)
Staat die van jouw niet te hoog op z'n poten ?
« Laatst bewerkt op: 15 November 2008, 16:46:15 door Bob »
Vr. groeten,
Bob

1606

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
Re: Roco 1100 met botsneus
« Reactie #518 Gepost op: 15 November 2008, 16:49:07 »
Zojuist mijn 1145 binnen gekregen. Ook dit exemplaar is scheef:


Klik voor vergroting

Verder viel mij op dat twee van de drie lensjes van de frontseinen uitstaken (zie linkerkant van de foto). Dit is uiteraard simpel te verhelpen, maar het is wel slordig van Roco...

Groeten,
Gertjan.

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: Roco 1100 met botsneus
« Reactie #519 Gepost op: 15 November 2008, 16:50:32 »
Bij mij gaat het niet om de grijs gele, in ieder geval geeft dit hoop. (ik moet mijn 1145 nog ontvangen en besteed mijn hobbytijd liever ergens anders aan)
Staat die van jouw niet te hoog op z'n poten ?

Nee, absoluut niet. Het ziet keurig, de draaistellen passen precies langs de body.
Ik heb trouwens wel mijn kap eraf gehad, ik weet niet of dat invloed kan hebben en hij heeft nog geen decoder, want ik rij nog analoog.

Even vergelijken:

Mijn 1145 is wel recht, maar lijkt inderdaad wel iets hoger op zijn pootjes te staan.
En ja, hij heeft de Roco plan W's al gevonden om mee te spelen.

Groet Petertrein81,
« Laatst bewerkt op: 15 November 2008, 17:29:40 door Petertrein81 »

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Roco 1100 met botsneus
« Reactie #520 Gepost op: 15 November 2008, 17:40:28 »
Zojuist heeft de 1145 z'n "afleveringsproefrit" gemaakt. ESU Lokpilot basic erin en karren maar.
Mijn 1145 en 1103 hebben geen last van het scheef staan... alleen in het begin, toen ik er een Lenz decoder inhad. Inmiddels geen problemen meer. Rangeersein  truc van Bernd moet ik nog doen bij de beide loks.

Natuurlijk ook even een familieportret gemaakt:


Zusje 1300 op de achtergrond was jaloers en moest en zou ook op de foto... dus een echt familieportert!

Wel opvallend, hoe goed de eerste 1100 in 1984 (? was het toch ?) eigenlijk wel niet was qua detaillering, volgens mij zijn bijvoorbeeld de draaistellen nooit aangepast.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2579
Re: Roco 1100 met botsneus
« Reactie #521 Gepost op: 15 November 2008, 18:30:16 »
Heb de beide 1100'n binnen. Natuurlijk meteen wezen inspecteren wat betreft het scheef staan van de kap.
En helaas hebben alle 1100'n dit euvel. De een nog erger dan de ander. De foto van Bob laat dit goed zien.
Mijn blauwe 1103 iets minder dan de geel/grijze 1145. Beetje slordig is het wel van Roco. Maar goed volgens Ad zijn bevindingen moet dit op te lossen zijn. :)

Daarbij nog een vraag voor Ad. Welk kleur pijltje doel je op de foto van Remco? Geen idee waar nu te vijlen.
Misschien is het duidelijker om dit aan te geven(plaatje,tekening) aan de hand van pijltjes en wat er echt af kan. Niet alleen voor mij maar ook voor de andere bezoekers van dit forum.


Jeroen
« Laatst bewerkt op: 15 November 2008, 18:32:22 door Thowra »
We're all riders on this train.

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Roco 1100 met botsneus
« Reactie #522 Gepost op: 15 November 2008, 18:40:09 »
Hoi Jeroen,

Ik heb een paar uur geleden mijn 1145 omgeruild voor een andere omdat ik beschadigingen in de lak ontdekte. o.a bij de railing aan de voorkant. Dat doet er verder niet toe.

Maar die is wel recht, zo uit de doos. Wat ik wel ontdekte is dat de kap van deze een beetje kan bewegen en daardoor dus recht of scheef is te plaatsen.

Vwb het pijltje bedoeld Ad het blauwe pijltje, oftewel het lichte ijzer en dat zou je dan moeten afvijlen tot hij recht staat.

Gr. Remco.

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2579
Re: Roco 1100 met botsneus
« Reactie #523 Gepost op: 15 November 2008, 19:12:31 »
Dank Remco voor je antwoordt.

Wat betreft het scheef staan is nu verholpen. Heb de kap afgenomen en omgedraaid. Daarbij de imitatie machinisten-binneninrichting wat aangedrukt en dat heeft kennelijk geholpen. Echter kom ik nu wel een paar lichte zakkers in de verf tegen nabij de ronde raampjes. In het licht is dat goed te zien met een wat donkere waas tussen het geel door. Kennelijk in een keer teveel geel gespoten op het model met donkergrijze ondergrond. Dus deze gaat zeker terug.  :-|
Wat is dat toch de laatste tijd met Roco? Vroeger had ik dit nooit aan de hand met de Roco modellen.

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 15 November 2008, 19:14:32 door Thowra »
We're all riders on this train.

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Roco 1100 met botsneus
« Reactie #524 Gepost op: 15 November 2008, 19:19:02 »
Ja ik weet het niet ik had bij de gele neus aan 1 kant ( zijkant ) dat hij ook niet egaal was maar beetje sinaasappelhuidje.

Tevens waren de verdikkingen bij de ronde raampjes aan de bovenkant ook niet zo mooi gespoten. Deze die ik nu heb, heeft dat voorzover ik heb kunnen zien, niet.

Misschien toch een beetje tijdsdruk bij Roco ? Als je nagaat dat deze met de 2200 startset tegelijk had uit moeten komen. Wie zal het zeggen...

Gr. Remco.