Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 18:54:07
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door Marc tramt
Vandaag om 18:48:41
Beilhack xrotm: rijrichting door Ben
Vandaag om 18:42:32
Modulebanen algemeen; Is de megabiels uitgerangeerd? door MOVisser
Vandaag om 18:25:23
Problemen met digitale koppeling Roco door De eerste Ivo
Vandaag om 18:24:42
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Miniature Holland
Vandaag om 18:18:41
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 17:59:53
Aachenau West door wob
Vandaag om 17:47:10
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Herb73
Vandaag om 17:46:45
advies gevraagd over gelijkstroommotoren en de aansturing door BR41
Vandaag om 17:42:45
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 17:42:34
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 17:25:25
4 ledjes op één voorweerstand? door Herb73
Vandaag om 17:11:11
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 16:49:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:47:20
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:23:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:20:08
Rheinburg, TP V/VI door Bram S
Vandaag om 16:06:09
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 14:43:57
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
Vandaag om 13:37:10
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
Vandaag om 13:23:41
Piko 2025 door spoorzeven
Vandaag om 13:06:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:02:43
Da's Daz 2 door Keska
Vandaag om 12:57:24
Rookgenerator aansluiting op lok NS4808 (ex BR57) door Mar-Cas
Vandaag om 11:43:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:25:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 09:24:05
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Jelmer
Vandaag om 09:16:39
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven" door Servé
Vandaag om 08:52:24
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:09:18
  

Auteur Topic: Advies gevraagd over inbouw verlichting  (gelezen 2275 keer)

Hans Mol

  • Offline Offline
  • Berichten: 259
    • Echaztalbahn 2.0
Advies gevraagd over inbouw verlichting
« Gepost op: 11 May 2018, 16:16:16 »
Beste medespoorders,

Ik ben momenteel bezig met de bouw van de Faller kolenkraan.
Deze zal middels een servo een draaibeweging krijgen. Nu zou ik in de cabine ook graag een led aanbrengen. Maar aangezien dit deel draait lijkt mij het aanbrengen van de bedrading hiervoor niet zo gemakkelijk.
Heeft iemand hier inmiddels al een slimme oplossing voor toegepast of denk ik hier gewoon te moeilijk over. Alle ideeën zijn welkom!



Alvast bedankt voor het meedenken.

Hans

Remco_Nzo

  • Offline Offline
  • Berichten: 276
Re: Advies gevraagd over inbouw verlichting
« Reactie #1 Gepost op: 11 May 2018, 16:32:24 »
In mijn hoofd worden draaiende dingen pas lastig als er geen ruimte is, of als ze meer dan klokje rond kunnen.

In de kraan lijkt me genoeg ruimte zo op het oog.
En omdat het met een servo bestuurd wordt zal het niet meer dan iets van 120 graden draaien ?
Dan is het volgens mij gewoon een kwestie van lekker dun + soepel draad gebruiken.

N-spoor in de koelkast gezet - nu heerlijk bezig met LGB op zolder (dcc, multimaus, massoth, mardec, arloco)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3451
    • Mijn van-alles website
Re: Advies gevraagd over inbouw verlichting
« Reactie #2 Gepost op: 11 May 2018, 18:00:53 »
En vooral verbindingen dubbel aanleggen.

De bedrading daarnaast in een spiraal met meerdere 'windingen' leggen, helpt ook enorm om de schade te beperken. Op die manier wordt de beweging zo goed mogelijk over de hele draad verdeeld in plaats van alleen een klein stukje.

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6222
Re: Advies gevraagd over inbouw verlichting
« Reactie #3 Gepost op: 11 May 2018, 18:02:15 »
Niet zo'n probleem idd. Komt je servo in de "basis" met een asje omhoog? Dan dicht bij het draaipunt blijven; snoertjes losjes om het asje en je kunt een flinke draai maken.
Geen noodzaak voor gedoe met ringen en slepers.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Hans Mol

  • Offline Offline
  • Berichten: 259
    • Echaztalbahn 2.0
Re: Advies gevraagd over inbouw verlichting
« Reactie #4 Gepost op: 11 May 2018, 18:11:11 »
@Remco_Nzo

@Menno

Waarschijnlijk zie ik bergen die er niet zijn. Ik heb idd heel dun en soepele draad beschikbaar. Dus ik ga dit gewoon proberen.  De uitslag is dd niet zo groot dus zal waarschijnlijk geen probleem geven.

Bedankt voor het meedenken

Groeten

Hans

GertW

  • Offline Offline
  • Berichten: 96
Re: Advies gevraagd over inbouw verlichting
« Reactie #5 Gepost op: 11 May 2018, 18:25:31 »
Ik heb de grote kolenkraan van Faller en ik heb zo'n stekkertje en chassisdeel gebruikt, zoals deze ook gebruikt worden bij je laptop.
Stekker in bodemplaat kraanhuis en Chassisdeel in de bovenplaat van het onderstuk.
Alles blijft mooi draaien en staat stevig.

Hans Mol

  • Offline Offline
  • Berichten: 259
    • Echaztalbahn 2.0
Re: Advies gevraagd over inbouw verlichting
« Reactie #6 Gepost op: 11 May 2018, 22:51:49 »
Helaas GertW

Daar is dit model te klein voor
Maar wel een goed idee wanneer de ruimte wel beschikbaar is.

Groeten

Hans

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26772
    • Pagina van klaas
Re: Advies gevraagd over inbouw verlichting
« Reactie #7 Gepost op: 11 May 2018, 23:19:03 »
Zo'n laptopstekker werkt eigenlijk als een sleepring.
Het makkelijkst is het als het kraanhuis op een holle as draait. dan kan je de draadjes door de as steken. Een beetje overlengte aan de onderkant en dan kunnen de draden makkelijk de draai volgen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.