Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Edwin2121992
Vandaag om 00:13:50
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 00:07:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Longtall203
16 July 2025, 23:25:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
16 July 2025, 23:05:28
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Piko 2025 door Railpassie
16 July 2025, 22:51:35
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Eric B
16 July 2025, 21:43:35
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
16 July 2025, 21:14:40
Railpro 607 door Bob11
16 July 2025, 21:11:55
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
16 July 2025, 20:00:59
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
16 July 2025, 19:17:08
Raadplaatje door grossraumwagen
16 July 2025, 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
16 July 2025, 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
16 July 2025, 18:15:23
Lima plan E bankjes door klusser
16 July 2025, 18:02:28
Sikje 225 door Huup
16 July 2025, 17:26:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
16 July 2025, 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
16 July 2025, 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
16 July 2025, 13:22:31
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
16 July 2025, 13:06:06
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
16 July 2025, 12:29:54
Station Roodeschool door Eric B
16 July 2025, 12:17:40
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
16 July 2025, 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
16 July 2025, 11:03:46
  

Auteur Topic: Advies gevraagd over inbouw verlichting  (gelezen 2257 keer)

Hans Mol

  • Offline Offline
  • Berichten: 259
    • Echaztalbahn 2.0
Advies gevraagd over inbouw verlichting
« Gepost op: 11 May 2018, 16:16:16 »
Beste medespoorders,

Ik ben momenteel bezig met de bouw van de Faller kolenkraan.
Deze zal middels een servo een draaibeweging krijgen. Nu zou ik in de cabine ook graag een led aanbrengen. Maar aangezien dit deel draait lijkt mij het aanbrengen van de bedrading hiervoor niet zo gemakkelijk.
Heeft iemand hier inmiddels al een slimme oplossing voor toegepast of denk ik hier gewoon te moeilijk over. Alle ideeën zijn welkom!



Alvast bedankt voor het meedenken.

Hans

Remco_Nzo

  • Offline Offline
  • Berichten: 276
Re: Advies gevraagd over inbouw verlichting
« Reactie #1 Gepost op: 11 May 2018, 16:32:24 »
In mijn hoofd worden draaiende dingen pas lastig als er geen ruimte is, of als ze meer dan klokje rond kunnen.

In de kraan lijkt me genoeg ruimte zo op het oog.
En omdat het met een servo bestuurd wordt zal het niet meer dan iets van 120 graden draaien ?
Dan is het volgens mij gewoon een kwestie van lekker dun + soepel draad gebruiken.

N-spoor in de koelkast gezet - nu heerlijk bezig met LGB op zolder (dcc, multimaus, massoth, mardec, arloco)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3444
    • Mijn van-alles website
Re: Advies gevraagd over inbouw verlichting
« Reactie #2 Gepost op: 11 May 2018, 18:00:53 »
En vooral verbindingen dubbel aanleggen.

De bedrading daarnaast in een spiraal met meerdere 'windingen' leggen, helpt ook enorm om de schade te beperken. Op die manier wordt de beweging zo goed mogelijk over de hele draad verdeeld in plaats van alleen een klein stukje.

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6157
Re: Advies gevraagd over inbouw verlichting
« Reactie #3 Gepost op: 11 May 2018, 18:02:15 »
Niet zo'n probleem idd. Komt je servo in de "basis" met een asje omhoog? Dan dicht bij het draaipunt blijven; snoertjes losjes om het asje en je kunt een flinke draai maken.
Geen noodzaak voor gedoe met ringen en slepers.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Hans Mol

  • Offline Offline
  • Berichten: 259
    • Echaztalbahn 2.0
Re: Advies gevraagd over inbouw verlichting
« Reactie #4 Gepost op: 11 May 2018, 18:11:11 »
@Remco_Nzo

@Menno

Waarschijnlijk zie ik bergen die er niet zijn. Ik heb idd heel dun en soepele draad beschikbaar. Dus ik ga dit gewoon proberen.  De uitslag is dd niet zo groot dus zal waarschijnlijk geen probleem geven.

Bedankt voor het meedenken

Groeten

Hans

GertW

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
Re: Advies gevraagd over inbouw verlichting
« Reactie #5 Gepost op: 11 May 2018, 18:25:31 »
Ik heb de grote kolenkraan van Faller en ik heb zo'n stekkertje en chassisdeel gebruikt, zoals deze ook gebruikt worden bij je laptop.
Stekker in bodemplaat kraanhuis en Chassisdeel in de bovenplaat van het onderstuk.
Alles blijft mooi draaien en staat stevig.

Hans Mol

  • Offline Offline
  • Berichten: 259
    • Echaztalbahn 2.0
Re: Advies gevraagd over inbouw verlichting
« Reactie #6 Gepost op: 11 May 2018, 22:51:49 »
Helaas GertW

Daar is dit model te klein voor
Maar wel een goed idee wanneer de ruimte wel beschikbaar is.

Groeten

Hans

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26633
    • Pagina van klaas
Re: Advies gevraagd over inbouw verlichting
« Reactie #7 Gepost op: 11 May 2018, 23:19:03 »
Zo'n laptopstekker werkt eigenlijk als een sleepring.
Het makkelijkst is het als het kraanhuis op een holle as draait. dan kan je de draadjes door de as steken. Een beetje overlengte aan de onderkant en dan kunnen de draden makkelijk de draai volgen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.