Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

4 oktober modelspoorbeurs Houten door Miniature Holland
Vandaag om 07:55:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Miniature Holland
Vandaag om 07:55:09
Bollenwagen, diverse vragen door gtw6016
Vandaag om 05:20:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:01:20
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door roadster36
Vandaag om 01:53:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 01:11:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Syb030
Vandaag om 00:01:32
Klompentrein door grossraumwagen
04 October 2025, 23:17:25
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Tomasso
04 October 2025, 23:14:03
Da's Daz 2 door Huup
04 October 2025, 22:50:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
04 October 2025, 22:45:46
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
04 October 2025, 22:37:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
04 October 2025, 22:36:38
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Thom
04 October 2025, 22:18:32
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
04 October 2025, 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
04 October 2025, 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
04 October 2025, 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
04 October 2025, 20:47:32
Pendel module door Golden Oldie
04 October 2025, 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
04 October 2025, 19:52:47
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
04 October 2025, 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
04 October 2025, 18:24:01
Problemen met Marklin Startup 29124 door Wumpus
04 October 2025, 17:36:11
Märklin 2025 door Rob Ellerman
04 October 2025, 17:33:50
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
04 October 2025, 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
04 October 2025, 15:58:29
Station Roodeschool door Torikoos
04 October 2025, 14:57:19
De wijntrein door Frits C
04 October 2025, 14:43:27
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
04 October 2025, 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
04 October 2025, 13:51:04
  

Auteur Topic: Waar electronica componenten te plaatsen  (gelezen 997 keer)

Hannes

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Waar electronica componenten te plaatsen
« Gepost op: 29 December 2007, 16:47:45 »
Nu ik bijna kan gaan beginnen aan het plaatsen van de elektronica onder mijn baan, liep ik tegen de volgende vraag aan:

Wat is de beste plaats om de electronica componenten (wisseldecoders/bezetmelders etc) te plaatsen?

1. Dit kan onder de baan, dichtbij daar waar het nodig is. Voordelen hiervan zijn weinig bedrading. Echter een nadeel is dat het vervangen van een component misschien wat moeilijker gaat, omdat je er achteraf niet makkelijk bij kan.

2. Of op 1 centrale plaats, waar je makkelijk bij kan (soort van meterkast zeg maar). Voordeel is dat dit makkelijk is bij het vervangen, echter een groot nadeel is de vele meters bedrading die hiervoor nodig is.

Nu ben ik wel eens benieuwd naar jullie mening, waarvoor hebben jullie gekozen en wat was hiervoor de belangrijkste reden. Wellicht dat dit mij kan helpen in mijn keuze.
Zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4026
Re: Waar electronica componenten te plaatsen
« Reactie #1 Gepost op: 29 December 2007, 17:02:01 »
 Hallo Hannes,
 Om mogelijke problemen te voorkomen door lange bedrading, moet  je de elektronika zo dicht mogelijk bij de plek zetten waar het nodig is: wisseldekoders bij een groep wissels  die zij moeten bedienen, bezetmeldersekties bij S88 of soortgelijke melderschakelingen.
Die printen/bakjes/kastjes moet je dan onder de voorkant van je baan monteren.De print moet je dan weer zo in het bakje/kastje monteren, dat die eruit gehaald kan worden. Alle draad aansluitingen  en bevestigingen  moet je dus bereikbaar houden.Want een keer defekt raakt er zeker iets.
Op die manier kan je er ook aan meten bij storingen ,zonder het printje meteen te moeten verwijderen  van zijn plek.
    Als je de kastjes enz liever niet zien wil, kan je  er een losse strook  van een of ander materiaal of een gordijntje  voor hangen.
  Groeten,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2892
    • Richie's homepage
Re: Waar electronica componenten te plaatsen
« Reactie #2 Gepost op: 29 December 2007, 17:22:22 »
Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe groot je baan is. Is je baan slechts een paar meter (tot 4 meter of zo), dan maakt het volgens mij niet uit. Bij grotere banen zou het kunnen uitmaken, alhoewel ik geen ervaring heb met digitaal. Vraag dan ook aan Hannes: is de apparatuur zo gevoelig dat je geen langere draden kunt gebruiken?

Ik had bij mijn vorige baan de printjes onder aan de treinplaat geschroefd, maar dan zijn ze inderdaad moeilijk bereikbaar. Bij mijn huidige baan in opbouw ga ik alles centraal in een 19" kast zetten.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26817
    • Pagina van klaas
Re: Waar electronica componenten te plaatsen
« Reactie #3 Gepost op: 29 December 2007, 17:33:41 »
Ik rijd dan wel niet digitaal, maar er zitten toch zo'n 20 bezetmelders onder de baan. Die heb ik allemaal zo dicht mogelijk bij de betreffende spoorsectie geplaatst, en ze zijn ter plekke aan de ringleiding aangesloten.
Ik vind dat zelf het meest overzichtelijk.
Bereikbaarheid is geen probleem, de hele spoorbaan is opgebouwd in secties. Dus als ik ergens bij moet zet ik zo'n sectie op zijn kant.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.