Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 13:15:50
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
door
fleischmann1
Vandaag
om 13:13:26
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30)
door
MacArthur
Vandaag
om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei?
door
Paul552
Vandaag
om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Sven
Vandaag
om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
RK
Vandaag
om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
door
eitreb
Vandaag
om 12:16:32
Al mijn goede ideeën...
door
Karst Drenth
Vandaag
om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1
door
MaraNCS
Vandaag
om 11:39:38
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jack Black (NS1220)
Vandaag
om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
door
Hans GJ
Vandaag
om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:27:15
Bauarbeiten im gange
door
Dave.......
Vandaag
om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO
door
Duikeend
Vandaag
om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk)
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024
door
bernhard67
Vandaag
om 08:42:53
De Hondsrugbaan
door
mass am see
Vandaag
om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
Vandaag
om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
door
J. Moors
Vandaag
om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag
door
WimM
Vandaag
om 00:42:50
Raadplaatje
door
Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet
door
Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0
door
Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais
door
Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
term uitleg: wat is AC en DC?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omlaag
Auteur
Topic: term uitleg: wat is AC en DC? (gelezen 10316 keer)
janarnhem55
Offline
Berichten: 15
vrede en alle goeds
term uitleg: wat is AC en DC?
«
Gepost op:
03 mei 2018, 23:01:57 »
als starter; ik rijd marklin. wat betekent AC & DC? wat is het verschil? of overeenkomst?
«
Laatst bewerkt op: 03 mei 2018, 23:35:02 door Reinout van Rees. Reden: Titel verduidelijkt
»
Gelogd
Scandinavië; i love it!
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7361
Forummoderator
Re: term uitleg: wat is AC en DC?
«
Reactie #1 Gepost op:
03 mei 2018, 23:35:33 »
AC = "alternating current" = wisselstroom
DC = "dual current" = gelijkstroom
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
VictorPM
Offline
Berichten: 534
Re: term uitleg: wat is AC en DC?
«
Reactie #2 Gepost op:
03 mei 2018, 23:40:38 »
DC = Direct Current
Gelogd
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7361
Forummoderator
Re: term uitleg: wat is AC en DC?
«
Reactie #3 Gepost op:
03 mei 2018, 23:52:59 »
Ah, ik vroeg me al af of ik die 100% OK had. In ieder geval is het gelijkstroom
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Rondje_HO
Offline
Berichten: 8133
Re: term uitleg: wat is AC en DC?
«
Reactie #4 Gepost op:
03 mei 2018, 23:53:32 »
* Basic *
In technische termen:
Gelijkstroom, vaak kort aangeduid als DC (Engels: Direct Current), is een elektrische stroom met constante stroomrichting.
Bron:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gelijkstroom
Wisselstroom is een elektrische stroom met een periodiek wisselende stroomrichting.
Bron:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wisselstroom
In "modeltrein"-termen:
In de winkel wordt 3-rail (Marklin) vaak aangeduid met AC en 2-rail (Roco, Fleischmann, etc.) vaak met DC
Verder gaat mijn kennis niet
Edit: label toegevoegd
* Basic * Basic antwoord, antwoordgever heeft algemene treinen kennis. Is enthousiaste hobbyist.
* Expert * Expert antwoord, antwoordgever heeft diepere kennis van de materie. Doet dit als werk of heeft ervoor gestudeerd.
* Bullsh_t * Onzin antwoord, antwoordgever zit volkomen uit zijn nek te kletsen maar weet het zo te brengen dat niemand dat doorheeft. Is wel enthousiast.
«
Laatst bewerkt op: 06 mei 2018, 08:39:33 door Rondje_HO
»
Gelogd
Met vr. groet, Martijn.
Mijn banen:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70445.0.html
Nieuw; nu met foto's:
https://www.flickr.com/gp/151072373@N04/240tu5
henk
Offline
Berichten: 21631
Re: term uitleg: wat is AC en DC?
«
Reactie #5 Gepost op:
04 mei 2018, 07:13:30 »
Niks meer aan doen Rondje-H0.
Die toevoeging over het taalgebruik in de modelspoorwinkel is wel van belang. In het wereldje worden de termen AC of DC nu eenmaal gebruikt om alles wat met het drierailsysteem of het tweerailsysteem te maken heeft aan te duiden. Tot aan op de doosjes van de fabrikanten aan toe, kan je de aanduiding AC of DC vinden waar dat niets meer met wisselstroom of gelijkstroom heeft te maken. Technisch klopt dat niet en sommige mensen kunnen zich daar over opwinden. Maar een winkelier die zijn winkel draaiende wil houden, kan zich maar beter aan die gewoonte houden. De klant vaak ook trouwens. Een klant die vraag om een wielstel met een geïsoleerd wiel loopt het risico dat hij glazig wordt aangekeken (ervaringsdeskundige
). Een ‘gelijkstroomas’ wordt meteen begrepen, hoewel die term technisch niet klopt.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Te 2/2
Offline
Berichten: 969
Metrop-Märklin
Re: term uitleg: wat is AC en DC?
«
Reactie #6 Gepost op:
04 mei 2018, 08:53:27 »
En ik vond dat de
Encyclopedie Beneluxspoor
het al zo netjes verwoordde.
Als dat ontoereikend is voor een schaal h0-Märklin-rijder, dan vind ik dat begrijpelijk.
Uit Märklin trafo's komt AC (wisselstroom) zowel voor de trein als voor het schakelen van wissels, seinen, lampjes.
De rest van de treinwereld rijdt op DC (gelijkstroom), en wat er uit hun trafo's komt verschilt nog al. Er zijn trafo's, zoals van Kleinbahn, waaruit gelijkstroom komt voor het rijden, en wisselstroom voor het schakelen van lampjes, wissels en seinen.
Ik rijdt 2+3 rail op k-rails en 2-rail wissels met pukkeltjes.
Al mijn loks, dus ook die van Märklin, rijden op gelijkstroom,
dat kan zonder die Märklin-loks om te moeten bouwen.
Alleen bij het rijrichting wisselen maak ik onderscheid.
Bij analoog 2-rail keer ik de stroomrichting om (rijrichting-polarisatie).
Bij analoog 3-rail geef ik een puls van maximaal 24 volt
(en om dat niet te hoeven doen, moet ik die Märklin loks wel ombouwen).
«
Laatst bewerkt op: 05 mei 2018, 10:19:11 door Te 2/2. Reden: typefout verbeterd
»
Gelogd
Jan Willem
analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail
henk
Offline
Berichten: 21631
Re: term uitleg: wat is AC en DC?
«
Reactie #7 Gepost op:
04 mei 2018, 10:02:29 »
Maar veel banen rijden niet meer op AC of DC, maar op digitale stroom. Die wisselt wel van polariteit, maar is ook weer geen AC zoals dat uit een trafo komt. De term AC kan dan slaan op het gebruik van een digitaal protocol, bijvoorbeeld Motorola, dat vooral in de drierailwereld wordt gebruikt. Technisch niet correct, maar wel modelspoorjargon.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3602
Als het maar elektrisch is.
Re: term uitleg: wat is AC en DC?
«
Reactie #8 Gepost op:
04 mei 2018, 10:58:37 »
Of digitaal van polariteit wisselt hangt af van de gebruikte centrale. De IB wisselt inderdaad van polariteit (Halve H-brug als eindtrap). Echter de nieuwere centrales zijn uitgerust met H-bruggen als eindtrap, en deze wisselen strikt genomen niet van polariteit. De spanning op de beide railstaven wisselt wel van railstaaf. De ene staaf is dan "0V of GND", terwijl de andere de digitale spanning heeft. Het volgende moment is het andresom. Ik schrijf "0V of GND", omdat deze railstaaf via een electronisch component met de 0V of GND is verbonden en dus een iets hogere spanning zal voeren. Dit is de reden waarom boosters ook dubbelpolig gescheiden moeten zijn.
Verder klopt de verklaring van de analoge wereld.
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 25180
Re: term uitleg: wat is AC en DC?
«
Reactie #9 Gepost op:
04 mei 2018, 12:10:27 »
Digitaal wisselt op de spoorstaven altijd van polariteit, of de centrale nou een push-pull is (halve brug) of een volle H-brug. Het verschil is dat bij een push-pull 1 spoorstaaf altijd aan GND ligt, terwijl bij een volle brug de spoorstaven afwisselend + en - zijn.
Voor de decoders maakt het allemaal niks uit, die kijken alleen maar naar de polariteitswisselingen.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3602
Als het maar elektrisch is.
Re: term uitleg: wat is AC en DC?
«
Reactie #10 Gepost op:
04 mei 2018, 12:56:07 »
Klaas,
Ik neem aan dat je een scoop hebt, maar geen digitaal centrale. Anders zou ik zeggen kijk eens met een scoop.
Bij H-bruggen blijven de spanningen op beide railstaven toch echt aan dezelfde kant van de GND van het systeem.
Dus er is sprake van een wisselende gelijkspanning op beide railstaven. De ene railstaaf is maximaal, terwijl op hetzelfde moment de andere minimaal is.
Ompolen zoals bij AC het geval is gebeurd niet.
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 25180
Re: term uitleg: wat is AC en DC?
«
Reactie #11 Gepost op:
04 mei 2018, 14:56:06 »
Gerard, het hangt er maar net vanaf waar je de GND van de scoop aansluit. Als je die op één van de railstaven aansluit dan zal je toch echt de andere railstaaf van plus naar min heen en weer zien wapperen.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Offline
Berichten: 15310
Modelrailroading is fun!
Re: term uitleg: wat is AC en DC?
«
Reactie #12 Gepost op:
04 mei 2018, 15:06:08 »
Tja, en dat vroeg de vraagsteller helemaal niet.......
Gelogd
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn blog!
Mijn USA reizen
EdwardJK
Offline
Berichten: 14
Re: term uitleg: wat is AC en DC?
«
Reactie #13 Gepost op:
04 mei 2018, 15:14:49 »
Nou Jan,
Allen bericht 2,3 en 5 zijn voor jou als starter relevant....
De rest...
Gelogd
Fritsprt
Offline
Berichten: 2617
Re: term uitleg: wat is AC en DC?
«
Reactie #14 Gepost op:
04 mei 2018, 16:49:22 »
Jan is inmiddels afgehaakt........................
Gelogd
Groet Frits
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
term uitleg: wat is AC en DC?