BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: janarnhem55 op 03 mei 2018, 23:01:57
-
als starter; ik rijd marklin. wat betekent AC & DC? wat is het verschil? of overeenkomst?
-
AC = "alternating current" = wisselstroom
DC = "dual current" = gelijkstroom
Reinout
-
DC = Direct Current
-
Ah, ik vroeg me al af of ik die 100% OK had. In ieder geval is het gelijkstroom :)
Reinout
-
* Basic *
In technische termen:
Gelijkstroom, vaak kort aangeduid als DC (Engels: Direct Current), is een elektrische stroom met constante stroomrichting.
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Gelijkstroom
Wisselstroom is een elektrische stroom met een periodiek wisselende stroomrichting.
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Wisselstroom
In "modeltrein"-termen:
In de winkel wordt 3-rail (Marklin) vaak aangeduid met AC en 2-rail (Roco, Fleischmann, etc.) vaak met DC
Verder gaat mijn kennis niet ;D
Edit: label toegevoegd :)
* Basic * Basic antwoord, antwoordgever heeft algemene treinen kennis. Is enthousiaste hobbyist.
* Expert * Expert antwoord, antwoordgever heeft diepere kennis van de materie. Doet dit als werk of heeft ervoor gestudeerd.
* Bullsh_t * Onzin antwoord, antwoordgever zit volkomen uit zijn nek te kletsen maar weet het zo te brengen dat niemand dat doorheeft. Is wel enthousiast.
-
Niks meer aan doen Rondje-H0. (y)
Die toevoeging over het taalgebruik in de modelspoorwinkel is wel van belang. In het wereldje worden de termen AC of DC nu eenmaal gebruikt om alles wat met het drierailsysteem of het tweerailsysteem te maken heeft aan te duiden. Tot aan op de doosjes van de fabrikanten aan toe, kan je de aanduiding AC of DC vinden waar dat niets meer met wisselstroom of gelijkstroom heeft te maken. Technisch klopt dat niet en sommige mensen kunnen zich daar over opwinden. Maar een winkelier die zijn winkel draaiende wil houden, kan zich maar beter aan die gewoonte houden. De klant vaak ook trouwens. Een klant die vraag om een wielstel met een geïsoleerd wiel loopt het risico dat hij glazig wordt aangekeken (ervaringsdeskundige ;D). Een ‘gelijkstroomas’ wordt meteen begrepen, hoewel die term technisch niet klopt.
-
En ik vond dat de Encyclopedie Beneluxspoor (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Woorden_-_A) het al zo netjes verwoordde.
Als dat ontoereikend is voor een schaal h0-Märklin-rijder, dan vind ik dat begrijpelijk.
Uit Märklin trafo's komt AC (wisselstroom) zowel voor de trein als voor het schakelen van wissels, seinen, lampjes.
De rest van de treinwereld rijdt op DC (gelijkstroom), en wat er uit hun trafo's komt verschilt nog al. Er zijn trafo's, zoals van Kleinbahn, waaruit gelijkstroom komt voor het rijden, en wisselstroom voor het schakelen van lampjes, wissels en seinen.
Ik rijdt 2+3 rail op k-rails en 2-rail wissels met pukkeltjes.
Al mijn loks, dus ook die van Märklin, rijden op gelijkstroom,
dat kan zonder die Märklin-loks om te moeten bouwen.
Alleen bij het rijrichting wisselen maak ik onderscheid.
Bij analoog 2-rail keer ik de stroomrichting om (rijrichting-polarisatie).
Bij analoog 3-rail geef ik een puls van maximaal 24 volt
(en om dat niet te hoeven doen, moet ik die Märklin loks wel ombouwen).
-
Maar veel banen rijden niet meer op AC of DC, maar op digitale stroom. Die wisselt wel van polariteit, maar is ook weer geen AC zoals dat uit een trafo komt. De term AC kan dan slaan op het gebruik van een digitaal protocol, bijvoorbeeld Motorola, dat vooral in de drierailwereld wordt gebruikt. Technisch niet correct, maar wel modelspoorjargon.
-
Of digitaal van polariteit wisselt hangt af van de gebruikte centrale. De IB wisselt inderdaad van polariteit (Halve H-brug als eindtrap). Echter de nieuwere centrales zijn uitgerust met H-bruggen als eindtrap, en deze wisselen strikt genomen niet van polariteit. De spanning op de beide railstaven wisselt wel van railstaaf. De ene staaf is dan "0V of GND", terwijl de andere de digitale spanning heeft. Het volgende moment is het andresom. Ik schrijf "0V of GND", omdat deze railstaaf via een electronisch component met de 0V of GND is verbonden en dus een iets hogere spanning zal voeren. Dit is de reden waarom boosters ook dubbelpolig gescheiden moeten zijn.
Verder klopt de verklaring van de analoge wereld.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Digitaal wisselt op de spoorstaven altijd van polariteit, of de centrale nou een push-pull is (halve brug) of een volle H-brug. Het verschil is dat bij een push-pull 1 spoorstaaf altijd aan GND ligt, terwijl bij een volle brug de spoorstaven afwisselend + en - zijn.
Voor de decoders maakt het allemaal niks uit, die kijken alleen maar naar de polariteitswisselingen.
-
Klaas,
Ik neem aan dat je een scoop hebt, maar geen digitaal centrale. Anders zou ik zeggen kijk eens met een scoop.
Bij H-bruggen blijven de spanningen op beide railstaven toch echt aan dezelfde kant van de GND van het systeem.
Dus er is sprake van een wisselende gelijkspanning op beide railstaven. De ene railstaaf is maximaal, terwijl op hetzelfde moment de andere minimaal is.
Ompolen zoals bij AC het geval is gebeurd niet.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Gerard, het hangt er maar net vanaf waar je de GND van de scoop aansluit. Als je die op één van de railstaven aansluit dan zal je toch echt de andere railstaaf van plus naar min heen en weer zien wapperen.
-
Tja, en dat vroeg de vraagsteller helemaal niet....... ;D
-
Nou Jan,
Allen bericht 2,3 en 5 zijn voor jou als starter relevant....
De rest... :(
-
Jan is inmiddels afgehaakt........................ :'(
-
Nee hoor. Hij is offline gegaan net na deze vraag: 03 mei 2018, 23:01:57
-
Het verschil tussen een Afhaal Chinees en een Dove Cavia. Serieus? ;)
-
Het is een veel voorkomend probleem een leek steld een vraag en vervolgens worden alleen maar pro antwoorden gegeven(dit zie je op bijna alle forums)
Het kan zo simpel zijn beantwoord gewoon simpel de vraag die gesteld word en de rest kun je beter in een discussie hoekje plaatsen ;)
Dus
AC=wisselstroom(3rail)
DC=gelijkstroom(2rail)
En dan zijn er nog een paar uitzonderingen maar dat is voor de meeste niet van toepassing.
-
In de dagelijkse praktijk wordt inderdaad AC vereenzelvigd met 3-rail en DC met 2-rail. Maar technisch gezien klopt daar in het digitale tijdperk niks meer van. Het zijn aanduidingen die niks meer met de realiteit te maken hebben.
En 2-rail = DC klopte ook in het analoge tijdperk niet altijd. De spoor 1 modellen van Märklin reden op 2-rail, maar wel met wisselstroom. En de analoge H0 modellen van Märklin doen het ook op gelijkstroom.
Ik vind dat fabrikanten en handel er eens over na moeten denken om over te stappen op de termen 2-rail en 3-rail, want dat is het wezenlijke verschil tussen de systemen.
-
Het is een veel voorkomend probleem een leek steld een vraag en vervolgens worden alleen maar pro antwoorden gegeven(dit zie je op bijna alle forums)
Het kan zo simpel zijn beantwoord gewoon simpel de vraag die gesteld word en de rest kun je beter in een discussie hoekje plaatsen ;)
Ja, laten we de leken vooral leek houden, en ze niet de kans geven ook maar iets meer te leren dan waar ze op dat moment aan toe zijn. Liever opschepen met halve feiten dan hun leerzin prikkelen. Want het is maar een hobby. En we zijn geen opvoedkundigen. (y)
-
OV? GND?
-
ik ga eea op me in laten werken. Dank iig!! (y)
-
OV is eigenlijk 0V, ofwel nul Volt. GND is 'ground' oftewel 'aarde' en in veel gevallen de 'min'. Maar we kunnen het nog veel ingewikkelder maken dan nodig is. Ik hoop dat er een antwoord tussen zit waar je wat mee kan. Even globaal gezien bedoelen we met AC vaak het wisselstroom 3-rail systeem van Märklin en met DC het 2-rail gelijkstroom systeem van de andere merken. Officieel is AC dus de afkorting voor Alternating Current ofwel wisselstroom, waarbij de polariteit van de spanning niet gelijk is, zoals bij een stopcontact. DC is de afkorting voor Direct Current, ofwel gelijkstroom, waarbij de ene pool altijd plus is en de andere min, zoals bij een batterij
Soms maken we het hier te ingewikkeld omdat er zoveel kennis hier is. Het is dan makkelijk om te verdwalen in alle mogelijke correcte antwoorden. Als je hier vraagt: 'welke kleur heeft een gele trein' verwacht je eigenlijk als antwoord: 'geel', maar daar kunnen we ook heel erg uitgebreid over doorgaan :D Om maar niet te spreken van turkoois :P
Mvg,
Robert
-
Soms maken we het hier te ingewikkeld omdat er zoveel kennis hier is.
En soms komen er antwoorden voorbij die niet helemaal of helemaal niet juist zijn. Dan moeten de mensen met kennis de boel weer rechtzetten en dan wordt het inderdaad gauw ingewikkeld. ;)
-
ik ga eea op me in laten werken. Dank iig!! (y)
Let op: volgende week overhoring ;D
OV is eigenlijk 0V, ofwel nul Volt. GND is 'ground' oftewel 'aarde' en in veel gevallen de 'min'. Maar we kunnen het nog veel ingewikkelder maken dan nodig is. Ik hoop dat er een antwoord tussen zit waar je wat mee kan......
Ik stel voor om bij een antwoord voortaan * Basic * en * Expert * te vermelden :) Mijn antwoorden vallen dan onder * Basic * en bijvoorbeeld jouw antwoorden onder * Expert * (y)
En soms komen er antwoorden voorbij die niet helemaal of helemaal niet juist zijn. Dan moeten de mensen met kennis de boel weer rechtzetten en dan wordt het inderdaad gauw ingewikkeld. ;)
Bij onjuiste reacties laten we dan door de mods * Bullsh_t * zetten ;D
-
De volgende vraag is dan: wat is het verschil tussen spanning en stroom?
-
Misschien helpt dit
Spanning:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Elektrische_spanning
Stroom:
https://www.google.nl/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Elektrische_stroom&ved=2ahUKEwiy2Y202fDaAhUrIsAKHW-dDfkQFjADegQIARAB&usg=AOvVaw1LTyh3Hs6jvQVqdF3ELbE_
Ff in jip en janneke:
Als je gaat fietsen geven je benen een bepaalde kracht. Zie dat als Voltage, de meer kracht des temeer beweging.
Maar die kracht levert dus een vermogen wat we kennen als wattage. En die heb weer nodig om de weerstand van het fietsen te trotseren. De energie die je verbruikt kan je zien als stroom.
Dus voltage is de hoogte van de kracht om een vermogen te leveren, de stroom is de energie die je verbruikt om het vermogen te kunnen leveren.
In de modelspoor hebben we te maken met 4 verschillende spanningsvormen:
Gelijkspanning
Een constante positieve of negatieve pool en een constante 0 volt pool. De voltage varieert niet uit zichzelf. Veel gebruikt bij analoog 2 rail.
Wisselspanning
Een in een vaste periode van polariteit wisselende spanning. In Nederland gebeurd die wisseling vast 50 keer per seconde. Dit gebruiken we bij analoog 3 rail.
Puls Breedte Modulatie
Vaak toegepast bij het verbeterd aansturen van 2 rail analoog. Maar ook door digitale decoders gebruikt. Hierbij word de gelijkspanning gepulseerd waardoor een motor langzaam of heel snel kan draaien naar gelang de lengte van die puls.
Digitale spanning
Dat is een blokgolf gelijkspanning. Dus geen wisselspanning maar een in positief/negatief gepulseerd gelijkspanning. Dit gedraagt zich als een wisselende spanning en maakt het mogelijk informatie te verzenden over de rijspanning.
Groetjes Martin
Verstuurd vanaf mijn BLA-L29 met Tapatalk
-
De volgende vraag is dan: wat is het verschil tussen spanning en stroom?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/voltage-amp.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/voltage-amp.jpg)
-
Op het stopcontact staat een spanning van ruwweg 230 volt.
Zodra je een lamp op het stopcontact aansluit, gaat er stroom lopen.
Het plaatje van Paul laat zien dat er een verband is tussen spanning, weerstand en stroom: stroom = spanning x weerstand. Dat heet de Wet van Ohm. Behoort tot de eerste dingen die scholieren bij natuurkunde leren en daarna meestal weer vergeten. Voor mij ging het pas leven toen het toepasbaar bleek op de modelbaan. :)
-
De volgende vraag is dan: wat is het verschil tussen spanning en stroom?
Spanning staat, stroom loopt. Op het stopcontact staat altijd spanning maar er gaat pas stroom lopen op het moment dat je er een apparaat (een verbruiker) op aansluit.
De stroom die er loopt is (vaak) afhankelijk van de spanning die je op een verbruiker zet. Een gloeilamp van 12 Volt 12 Watt, zal op de juiste spanning dus 1 Ampère trekken. Zet er 24 Volt op en de lamp zal ook licht geven, zij het heel kort. De stroom wordt minstens 4 keer zo groot en de lamp brandt al snel door.
Digitale spanning
Dat is een blokgolf gelijkspanning. Dus geen wisselspanning maar een in positief/negatief gepulseerd gelijkspanning. Dit gedraagt zich als een wisselende spanning en maakt het mogelijk informatie te verzenden over de rijspanning.
Pas op! Maak het nou niet nóg verwarrender door het verkeerd uit te leggen!
Blokgolf-gelijkspanning is een spanning die tussen 0 en een bepaalde positieve waarde variëert in blokgolf-signaal: de spanning gaat nooit door een nuldoorgang om vervolgens negatief te worden ten opzichte van 0.
Maar u legt het uit als een 'positief/negatief gepulseerde gelijkspanning', wat dus tóch een wisselspanning is, zij het in blokvorm en waarbij de spanning dus wél door een nuldoorgang gaat.
-
Hier zie je duidelijk dat de gepulseerd gelijkspanning loopt van vmax positief naar vmax negatief in een puls om zo een 1 of een 0 te creëren. Vandaar dat hij wisselt. Een wisselende spanning dus, niet te verwarren met wissel spanning (vaste frequentie).
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180506/8cc66f027c492194a64ae6fb062c1ba9.jpg)
Bron: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Digital_Command_Control (https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Digital_Command_Control)
In je tekst spreek je overigens jezelf tegen door te zeggen dat een blokgolf niet wisselt van polariteit tenzij het in blokvorm is. Een blokgolf die niet in blokvorm is lijkt me een raar fenomeen.
Overigens was mij uitleg naar eigen mening erg basic en simpel. Door op de materie juist dieper in te willen gaan maak je het zelf ingewikkelder.
De vraagsteller is beginner's niveau, als de experts het leuk vinden elkaar te verbeteren doe dat dan in een los draadje, dan blijft het jip en janneke voor de vraagsteller.
Wel een kudo voor je eerste zin, over staan en lopen. Die is heel sterk verwoord.
Groetjes
Verstuurd vanaf mijn BLA-L29 met Tapatalk
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/voltage-amp.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/voltage-amp.jpg)
Kijk, dit is uitleg op mijn niveau ;D serieus bedankt, eens ga ik het begrijpen :)
-
Ik ga wel weer naar AC/DC luisteren, dat is beter om aan te horen dan dit geëmmer hier ::) :angel: ;D
-
Beetje thunderstruck kerel
Doe ik deze wel(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180507/642ca2a4f8630dd782abf8719625e8ba.jpg)
Verstuurd vanaf mijn BLA-L29 met Tapatalk
-
ik ga eea op me in laten werken. Dank iig!! (y)
Welkom terug in de arena (y) (y)
Op het stopcontact staat een spanning van ruwweg 230 volt.
Zodra je een lamp op het stopcontact aansluit, gaat er stroom lopen.
Als ik mijn vingers in het stopcontact steek, gaat er een lampje bij me branden. (y)
-
Als ik mijn vingers in het stopcontact steek, gaat er een lampje bij me branden.
Volgens mij gaat je lichtje dan juist uit ;D ;D ;D ;D
Groeten,
Bert
-
Tijd voor de nuance (in dit draadje steevast een must): alleen bij stroomstoring.
Als het licht uitgaat, dus, en ik twee trappen omlaag moet om de aardlekschakelaar terug te kieperen.