Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: BMB-Module: “Wateringbury”  (gelezen 60179 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: BMB-Module: “Wateringbury”
« Reactie #60 Gepost op: 31 maart 2019, 21:42:04 »
In verband met de Verzamelbeurs over twee weken moet ik wat keuzes maken. Een servo aandrijving in een 3D geprint dak, moet nog even wachten. Daarvoor in de plaats een tijdelijk dak van karton, beplakt met lasergesneden stroken die de rooftiles moeten voorstellen.



Wel grappig, het karton bolt hier en daar wat op. Waardoor de rooftiles wat minder regelmatig op het dak liggen. Als de zaak droog is, krijgen de tiles een mengeling van grijstonen.

Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: BMB-Module: “Wateringbury”
« Reactie #61 Gepost op: 01 april 2019, 21:31:37 »
Vandaag niet zoveel gedaan... Was veel te mooi weer.
Wel een begin gemaakt met de kajuit. En en passant ook de twee zwaarden gesneden. Lekker priegelwerk.



Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: BMB-Module: “Wateringbury”
« Reactie #62 Gepost op: 02 april 2019, 16:30:44 »
Op dit moment wordt de romp van mijn Thames Barge geprint op een Ultimaker S5. Zoals verwacht doet de printer er ruim 20 uur over. Afwachten dus, of het wordt zoals gehoopt.



En warempel, er zijn zomaar een aantal kaboutertjes langsgekomen die mijn Goods Shed in een kleurtje hebben gezet. ;D De rooftiles zijn geschilderd in een mengsel van Home Deco Vintage Paint grijs en Chalkpaint. Beide van de Action.



Er is ook een deur gemonteerd met scharnieren. Daar had ik onverwacht wat problemen mee.



In het ontwerp van het scharnier is rekening gehouden met de breedte van het snijvlak van de laser. Die bedraagt ongeveer 0,9mm. Bij een deurdikte van 2mm is de klem om de deur in het ontwerp niet 2mm, maar 1,8mm.

Nu maak ik mijn deuren niet uit 2mm plaat, maar uit 2 platen van 1mm, waarbij de binnenste een lattenframe moet voorstellen. En wat blijkt, 1x 2mm MDF is niet even dik als 2x 1mm MDF. Ofwel de 1mm plaat is klaarblijkelijk een fractie dikker dan gedacht. Kortom, ik heb de deurklem een ietsje pietsie ruimer moeten maken.

Gr, Hans



Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: BMB-Module: “Wateringbury”
« Reactie #63 Gepost op: 03 april 2019, 19:03:26 »
De romp van de Thames Barge is gereed. De printer heeft er ruim 20 uur over gedaan. Hij is natuurlijk nog lang niet af, maar dat geeft niet. Alles op z’n gemak. Op de Verzamelaarsbeurs op 13/14 april a.s. In de Jaarbeurs te Utrecht is het bootje (voor zover af) life te zien.



De BMB module vordert gestaag. Vooral een lekkere kliederboel.



Gr, Hans

Jan Bouwman

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
Re: BMB-Module: “Wateringbury”
« Reactie #64 Gepost op: 03 april 2019, 20:13:01 »
Fraai bootje geworden, Hans!  (y)
Succes met het vervolg.

Bye
Jan
Goed gereedschap is het halve werk, maar zonder vakmanschap blijft het daarbij ...

Mijn bouwdraadje: In the Dutch Mountains

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: BMB-Module: “Wateringbury”
« Reactie #65 Gepost op: 03 april 2019, 22:34:00 »
Dank je Jan,

De Barge lijkt nu net een Ark van Noe. 😀

Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: BMB-Module: “Wateringbury”
« Reactie #66 Gepost op: 04 april 2019, 20:26:30 »
De print van de Thames Barge is erg netjes, en tamelijk glad geworden. Hij wordt nog verder afgewerkt, maar dat wordt pas ná de Verzamelaarsbeurs.



Hieronder een detail van de boeg.



Er ontbreken nog veel details, maar die zijn zo filigraan, dat ze bij Shapeways geprint moeten worden. Dat geldt ook voor veel van de koppelstukken voor de masten.



En hier van de achterzijde.

Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: BMB-Module: “Wateringbury”
« Reactie #67 Gepost op: 05 april 2019, 21:35:26 »
Wederom is de dakdekker langs geweest. Nu voor het stationsgebouw van Wateringbury. Jammer genoeg waren mijn strookjes op. En veel zin had ik trouwens ook niet meer. 😀



Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: BMB-Module: “Wateringbury”
« Reactie #68 Gepost op: 06 april 2019, 23:01:32 »
Het is wellicht niet helemaal naar de werkelijkheid, maar voor de rijdag op de Verzamelaarsbeurs komend weekend, volstaat dit denk ik wel.



Ik moet nog iets gaan bedenken om de draadjes beter op hun plaats te houden.

Gr, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB-Module: “Wateringbury”
« Reactie #69 Gepost op: 07 april 2019, 00:34:32 »
Mooi plaatje, Hans!  (y)

Leen.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: BMB-Module: “Wateringbury”
« Reactie #70 Gepost op: 07 april 2019, 01:04:19 »
Hans

Heb je een zeilplan voor de Thames Barge? Er zijn wel een paar puntjes waar je op kunt letten,zoals blokken, verschillende kleur voor het lopend en staand want. Verder hebben de Thames barges een strijkbare mast, en ik mis de tabernakel waar de mast in hoort te staan. Sorry voor de puntjes maar misschien is het niet je bedoeling om een exact model te maken.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: BMB-Module: “Wateringbury”
« Reactie #71 Gepost op: 07 april 2019, 08:14:41 »
@Meino,

Je hoeft je niet te verontschuldigen hoor, ik kan het erg op prijs stellen dat je meedenkt. Of het mijn bedoeling is een exact model te maken? Al zou ik het willen, op deze kleine schaal is dat niet mogelijk. 😀

Voor het zeilplan en tuigage heb ik deze twee tekeningen:



Zoals je ziet, twee variaties. Ik kies voor de linker variant. Er moeten nog heel wat draadjes bij, trouwens. Maar omdat de Barge het uitzicht op het stationsgebouw niet mag ontnemen, gebruik ik alleen het voorzeil en bezaanzeil. Nog wel een dingetje trouwens om het hoofdzeil en topzeil opgerold op de masten te krijgen. So wie so om een soepel stofje te vinden in een donker bruine kleur.

De hoek van de schuine mast die het hoofdzeil draagt, is fout. Dat moet ik veranderen, maar ik heb een probleem met het maken van de koppelstukjes. Misschien is het solderen van messing ringetjes een beter idee dan 3D printen. Om dezelfde reden mis je het kleine mastje nog bovenin.



Verder heb je gelijk dat de hoofdmast in een tabernakel moet staan. Daar heb ik al wel een ontwerp van gemaakt, samen met de spaninrichtingen en het takelwerk voor het anker. Maar die moeten geprint worden bij Shapeways.

 

Ik vraag me wel af, of dat tabernakel niet iets groter moet worden. Best lastig om dat te bepalen. Er zijn daar maar weinig foto’s van te vinden. Ik heb me laten inspireren door een foto van een gebouwd model (1:32)

Er is, alles samengevat, nog wel wat werk aan de winkel. Maar dat ga ik niet meer redden in een week tijd. Na de beurs van volgend weekend, gaan we eens kijken hoe ver we kunnen komen.

Gr, Hans

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: BMB-Module: “Wateringbury”
« Reactie #72 Gepost op: 07 april 2019, 10:26:46 »
Hans, bij de tabernakels had ik meer een idee zoals die bij de bruine vloot zijn, die zijn wat simpeler dan wat jij laat zien. Die had ik dus gewoon van stripje hout of styreen gemaakt.
Dan over die zeilen. Het zal inderdaad moeilijk worden om dun materiaal te vinden. Ik heb ooit ook een tweetal boten gebouwd - vierkant getuigd en schaal 1:64 en 1:96 - bij de eerste heb ik wel zeil aangebracht, maar zeer beperkt, en de meeste zeilen heb ik opgehaald waardoor ik het met een klein rolletje kon nabootsen. Bij de 2e heb ik daar maar van afgezien omdat ik het zicht op het tuig- en houtwerk wel zo mooi vond. Maar jij wilt het zeil opgerold hebben, dan is het wat makkelijker omdat je dan niet het hele zeil hoeft te modelleren, maar je kunt volstaan met het maken van een rolletje voor het hoofdsein. Dat rolletje loopt dan van de top van de spriet naar de mast en dan naar beneden langs de mast, maar ik denk dat je wel foto's daarvan hebt. Volgens de beschrijvingen die ik vond laten ze het topzeil gewoon langs de mast naar beneden zakken, dus dat is ook gewoon met wat gedrapeerde stof wel na te bootsen, daar hoef je ook niet het hele zeil voor te hebben.
Overigens het wordt wel een erg mooi ding.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1138
Re: BMB-Module: “Wateringbury”
« Reactie #73 Gepost op: 07 april 2019, 18:58:04 »
Ziet er goed uit Hans!  (y)

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: BMB-Module: “Wateringbury”
« Reactie #74 Gepost op: 07 april 2019, 20:38:45 »
@Meino,

Ik heb toch nog een keer naar het zeilen en tuigageplan gekeken. Een paar draden veranderen, en wat andere toevoegen doet wonderen. Oordeel zelf...



Gr, Hans