Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-02-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Concept en vragen voor eenvoudig bloksysteem met transistors door Joost O
Vandaag om 01:12:51
Waterstoftrein als alternatief voor diesel door ReneN
Vandaag om 01:06:59
Pimpen van Audi 80 (mijn eerste auto) door ReneN
Vandaag om 00:51:44
RAIL 2020 21, 22 en 23 februari, Houten. door arnout
Vandaag om 00:51:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 00:45:35
Frans diorama 1:48 door Wim Corduwener
Vandaag om 00:36:59
Uhlenbrock goldcap condensator 71800 aansluiten aan decoder? door sneek
Vandaag om 00:22:28
Eindelijk de bouw....SS3 nadert voltooing en nu SS4 door Wim Vink
26 februari 2020, 23:50:21
NS modelbaan Hoekdam H0 door Wim Vink
26 februari 2020, 23:48:20
NS C-4704 coupérijtuig in messing. Spoor-0 door FritsT
26 februari 2020, 23:44:40
Diorama in een Billykast door Remco_Nzo
26 februari 2020, 23:23:11
Raadplaatje door GerardvV
26 februari 2020, 23:22:30
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 februari 2020, 23:19:08
Bremer Lagerhaus-Gesellschaft Flachwaggon der Bauart 100 door Rockerbox2
26 februari 2020, 23:17:40
Lima en Rivarossi Mat’46 Muizeneus: problemen en oplossingen door prutser
26 februari 2020, 22:54:48
Frans loodsje et cetera door Noordernet
26 februari 2020, 22:43:04
Uhlenbrock 76320 decoder, kortsluiting? door Timo
26 februari 2020, 22:27:28
ESU Lokpilot 4 decoder, verlichting tegengesteld aan rijrichting door Timo
26 februari 2020, 22:18:24
NS 6700 dierenserie etchmodels door Beached
26 februari 2020, 22:08:13
NS DE-5 op basis van Lima Mat'46. door NS8714
26 februari 2020, 22:07:47
Segment draaischijf zelf bouwen? door heuvelbaan
26 februari 2020, 22:01:12
NL-baan in Canada door Eric B
26 februari 2020, 21:56:55
Open rijden wissels door johanw
26 februari 2020, 21:50:15
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Ronald Halma
26 februari 2020, 21:49:29
Poolse meuk in 0e. door Stedahult
26 februari 2020, 21:07:04
Oude schilden roesten niet. Fleischmann motorschild voor DCC door Overet
26 februari 2020, 20:58:38
Gezocht deze wagon, gezien in Zweden, wie maken 'm en art.nr.? door nighttrain1
26 februari 2020, 20:35:23
Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels door Mitchell
26 februari 2020, 20:21:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door raymond erdtsieck
26 februari 2020, 20:15:34
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Edde
26 februari 2020, 20:12:33
  

Auteur Topic: Spoorwandeling oude Kersenlijn  (gelezen 8905 keer)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1270
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Reactie #15 Gepost op: 01 mei 2018, 14:21:34 »
De lijn is afgelopen tijd in meerdere bestemmingsplannen terecht gekomen en het leek er op een zeker moment op dat er een doorbraak leek te komen in een besluit over deze lijn maar door terugkerende tegenwerking van verschillende gemeentes en onderlinge verhoudingen tussen beide provincies is iedere poging tot goede samenwerking tot nu toe zonder succes gebleven. Ideologische plannen zijn er ook in V'daal maar sluiten niet aan op die van Amersfoort. Potentie is er hoofdzakelijk in de spitsuren op de busverbinding 80 Rhenen-Veenendaal-Woudenberg-Leusden-Amersfoort, niet voldoende voor een treindienst zo las ik dat laatst in een verslag hierover.

Een railverbinding met de Betuwe zal inderdaad wel een plan van jaren worden omdat de Rijnbrug bij Rhenen nu als 2 baansverbinding een bottleneck in het verkeer vormt in de N233, uitbreiding naar 4 baans is al een groot probleem, ook omdat de oude (spoor) peilers nog onder de brug staan. Een extra railoptie zal niemand voorlopig willen betalen.

Maar ondenkbaar in een verdere toekomst is het zeker niet.

Groeten, Richard




« Laatst bewerkt op: 01 mei 2018, 14:28:16 door Modellbahnwagen »
Groeten,
Richard

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 5796
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Reactie #16 Gepost op: 01 mei 2018, 14:24:45 »
Zie hier wat de bedoeling is: infrastructuur


Maar de oude beelden van deze wandeling blijven wel het leukst natuurlijk :D

Als het stoort splitsen we af!

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 01 mei 2018, 14:29:51 door NS264 »
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 3712
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Reactie #17 Gepost op: 01 mei 2018, 14:31:03 »
Leuk! Alleen was het een lijn van de H(IJ)SM en niet van de SS.

Klopt. Alles was al gereed; lijn, gebouwen en alles, maar tegen de verwachting in mocht de HSM deze exploiteren.
Zie 'Amersfoort-Kesteren, n veel besproken spoorlijn' van Ger Russer.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1270
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Reactie #18 Gepost op: 01 mei 2018, 14:40:00 »
Koen, interessante studie, en afsplitsen hoeft niet hoor, teveel in het verleden blijven hangen is ook niet zo gezond.
Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1270
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Reactie #19 Gepost op: 01 mei 2018, 15:10:04 »

Om het nog wat completer te maken:



Bedrijvigheid rond het station op 17-03-2018




Voormalig spoorzijde van station Woudenberg waar de later aangebouwde loods goed te zien is.




Het woonhuis met SS windvaan. Op deze plek kan ik mij nog de op het niet meer bestaande spoor op de voorgrond de heen-en weer rijdende "Rocket" herinneren. Dat was in september 1981 en was ter ere van het 50 jarige jubileum van de NVBS. Als 12 jarige vond ik die Rocket niet echt interessant trouwens, veel leuker waren die plan E rijtuigen met SSN 41 105 vond ik toen.....






De oude losweg langs het voormalige emplacement van Woudenberg gezien in de richting van Leusden en Amersfoort.

Hierna koffiegedronken in het (?) stations koffiehuis en met bus 80 terug naar huus.

De volgende wandeling start ik in Woudenberg en loop tot Leusden Pon, op dat stuk zijn vorig jaar de laatste stukken spoor weggehaald maar ben toch benieuwd hoe het er nu dan uitziet.

Groeten, Richard


Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1270
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Reactie #20 Gepost op: 01 mei 2018, 15:15:07 »
Leuk boekje Gert, af en toe kom je het nog wel eens tegen...
Groeten,
Richard

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 5795

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3585
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Reactie #22 Gepost op: 01 mei 2018, 17:01:59 »
Het lage gedeelte van het station is dus helaas weggesloopt en vervangen door een loods. Ik heb een foto gezien van de afbraak ervan. En ja ik was erbij op stoom 81! Hoorde heel veel geweldige fluiten waarbij ik me afvroeg waar dat vandaan kwam. Uiteindelijk ontdekte ik dat het van het oude station afkwam. Gelijk naar toe gegaan! De volgende dag heb ik toen met mijn ouders een ritje gemaakt over de spoorlijn. Heb ik goede herinneringen aan. Helaas is mijn vader inmiddels overleden.
« Laatst bewerkt op: 01 mei 2018, 17:06:24 door zuylen »

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 10602
    • sleutelspoor
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Reactie #23 Gepost op: 01 mei 2018, 18:16:31 »



Was toen best wel druk ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3585
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Reactie #24 Gepost op: 01 mei 2018, 18:26:47 »
Ja dat was zeker druk! De parkeergelegenheden waren niet zo erg berekend op de toeloop van 10.000 mensen ineens. Er bestaat een 8mm smalfilm van het evenement. Die zou ik graag nog eens zien. Ik dacht dat die in het archief van de VSM lag. Erg zeker weet ik dat helaas niet. De smalfilm werd vertoond in het naast de spoorlijn gelegen Hotel Schimmel te Woudenberg. En ik was daar ook bij! Dus ik weet dat ie er is.

Ooit heeft de MBS dit lijntje als alternatief aangeboden gekregen om te zorgen dat ze op de huidige locatie vertrokken. Daar gingen ze niet op in, want ze horen in Haaksbergen. Aan de andere kant had ik dan een museum kortbij gehad. :-\

Overigens vond ik die plan  E rijtuigen toen veeeeeel te modern. Had gehoopt dat er toen ook couperijtuigen achter zaten. Ik wist helaas toen nog niet wat er allemaal wel en niet bewaard was. Evenals of dit soort rijtuigen in rijvaardige staat waren. Die plan E's waren dat in ieder geval wel! Toen reden ze nog, en hadden we ze maar bewaard!!

Nu is het terrein volgebouwd met een filiaal van de supermakrtketen Hoogvliet. Het spoorterrein is dus nooit meer voor de trein beschikbaar, ondanks dat het station er nog staat. Reactivering van de lijn is dus ook nooit meer mogelijk. Gelukkig hebben we de foto's nog! (y)

« Laatst bewerkt op: 01 mei 2018, 18:41:08 door zuylen »

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1270
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Reactie #25 Gepost op: 01 mei 2018, 23:46:41 »
Martijn, bedankt voor de foto van het station (y) zo'n scherp plaatje had ik er nog niet eerder van gezien!

Mooi al die herinneringen die je hebt aan stoom'81, leuk om te lezen André. Zelf weet ik nog dat er die dagen met 2 rijtuigstammen gependeld werd tussen Woudenberg en Amersfoort, waarbij dan telkens in Leusden werd gekruist. Het was dacht ik een plan E stam van 3 rijtuigen en de andere stam bestond uit blokkendozen van de Hoogovens, ook deden er van die rare Zwitserse spanden wagens van de SHM mee, maar weet dat niet meer zeker. Bij elke rit stond er weer een andere loc voor de trein.

Bij Schimmel (het koffiehuis dus) ben ik toen ook geweest. Weet jij nog dat vanaf de overweg richting Veenendaal smalspoor trams van de NSS of RTM reden op een eigen stukje aangelegd smalspoor van een paar honderd meter?

De 8mm film over stoom'81 heeft de NVBS dacht ik.

Die nieuwe Hoogvliet houd inderdaad elke vorm reactivering tegen, tenzij er wordt gekozen voor die al bekende sneltram variant, die voor het station afbuigt richting Woudenberg dorp en via Leusden Zuid en Leusden naar Amersfoort zou moeten lopen.

Dat van de MBS hoor ik nu voor het eerst :laugh: nooit geweten.

Groeten, Richard
« Laatst bewerkt op: 01 mei 2018, 23:51:10 door Modellbahnwagen »
Groeten,
Richard

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 1973
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Reactie #26 Gepost op: 02 mei 2018, 08:30:04 »
Niels

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3585
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Reactie #27 Gepost op: 02 mei 2018, 09:53:55 »
Ah, leuk! Maar het is niet de film die ik bedoelde. Die was ongeveer een uur lang. De filmspoel die op de projector geschoven werd, was ook ontiegelijk groot, kon ik mij herinneren. Maar het kan een stukje van die film zijn. Want er is toen ook gefilmd in Woudenberg zelf bij het oude station. Kan me ook herinneren dat er opnamen van alle locs, inclusief Rocket gemaakt zijn.

Er zijn wel plannen geweest (Ik geloof van Oud Woudenberg) om het station te restaureren. Alleen wat doe je er dan mee? Horeca zit al in Hotel Schimmel dat vlakbij is! Dus dat gaat niet. Bovendien is het industrieterrein niet echt een mooie locatie. En het stationsgebouw staat tegenwoordig verscholen achter de supermarkt Hoogvliet. Dus alles is weer afgeschoten.

Overigens zat ik dus in de stam plan E-rijtuigen, maar dat wisten jullie al. ;D

Die smalspoortreinen reden overigens later, meen in het jaar 1985 tijdens Koninginnedag activiteiten. Niet op stoom 81. Bij die smalspoorhappening was ik uiteraard ook bij! Vanaf het station had de smalspoorstichting een paar honderd meter rails gelegd richting de eerste overweg richting Amersfoort. Bovenop de oorspronkelijke rails. Daar pendelden de treinen op. De activiteiten waren mede georganiseerd door Buurtvereniging Het Spoor.
« Laatst bewerkt op: 02 mei 2018, 10:06:36 door zuylen »

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 1973
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Reactie #28 Gepost op: 02 mei 2018, 10:05:06 »
Trouwens is in dat filmpje ook iets leuks te zien voor Artitec: een groen/creme Dg (in de trein met Blokkendozen).

Nog een filmpje met stoom op deze lijn.
Niels

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3585
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Reactie #29 Gepost op: 02 mei 2018, 10:15:57 »
Geweldig filmpje. Alleen dit is weer later in de tijd. Jaren 90. Was hier niet bij wegens GRIEP! Drama dus :-\. Treinen mochten niet meer richting Woudenberg omdat de rails afgekeurd waren. Voordat de rails bij Woudenberg werd opgebroken, is er nog een NS 2200 richting Woudenberg gependeld om nog één maal het idee te geven dat Woudenberg op de railkaart stond. Geloof dat dit eigenlijk niet mocht van de NS omdat de rails te slecht waren. Lang is de lijn overigens nog ingetekend in wegenkaarten! Ook toen de lijn al lang weg was.

Maar Ok. Later nog vele werkende treinen in Amersfoort richting Leusden gezien bij 175 jaar spoorwegen. De rode Diesel 3 onder andere.
« Laatst bewerkt op: 02 mei 2018, 10:18:13 door zuylen »