Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Op Zuid (NL H0) door Ruben90
Vandaag om 17:57:21
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ben
Vandaag om 17:51:04
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ben
Vandaag om 17:42:28
Een leuke vrachtwagen door tothebeach
Vandaag om 17:40:03
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
Vandaag om 17:36:19
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 17:30:37
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 17:27:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 17:25:44
Terschellinger Spoor door defender
Vandaag om 17:15:47
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 16:59:26
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:58:17
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Wim Vink
Vandaag om 16:56:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 16:36:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 16:30:06
De fabriek - Spoor 0 door g-j
Vandaag om 16:13:49
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:02:14
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 15:29:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:19:03
Welke decoder is dit? door Ben
Vandaag om 15:09:20
Tram reageert niet door R1954
Vandaag om 15:00:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:11:34
PB Models, ICR-rijtuigen door serie1200
Vandaag om 14:10:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door nighttrain1
Vandaag om 14:09:15
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
Vandaag om 14:07:26
Nieuwe generatie spoorseinen NL door Eric B
Vandaag om 13:59:34
Kato ETA 515 door mamory
Vandaag om 13:42:14
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:20:07
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 13:16:35
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 11:57:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:02:16

Auteur Topic: LED's in serie parallel geschakeld  (gelezen 14298 keer)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re: LED's in serie parallel geschakeld
« Reactie #15 Gepost op: 30 December 2007, 21:37:24 »
Wat moet ik daar nou weer op zeggen.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks.  :-X
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Casey Jones

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 31 December 2007, 09:04:05 »
Hallo Klaas

Ik zeg maar zo, ik zeg maar niets dan kan ik altijd nog wat zeggen.
Dus?

Mijn idee is misschien niet goed maar ik refereer aan de radiobuizentechniek waarbij U buizen allemaal dezelfde stroom moesten trekken.

Jay Jay
« Laatst bewerkt op: 31 December 2007, 09:10:18 door Casey Jones »
12x Fleischmann MSF 6735   25x 2N3035

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #17 Gepost op: 31 December 2007, 10:16:31 »
Jay Jay,

ik vind het hele verhaal ongeloofwaardig. Henk heeft een aantal leds in serie (ik neem even aan dat ze identiek zijn) en dan zegt hij dat er soms een niet brandt. Daar kan ik even niet bij. Zoals je zelf zegt, bij een serieschakeling voeren ze allemaal evenveel stroom, en aangezien een led een stroomgestuurd ding is zouden ze dus allemaal ongeveer evenveel licht moeten geven. Als er een bij is die geen licht geeft, dan is er een grote kans dat die gewoon kapot is.

De spanning is bij een led van ondergeschikt belang. Er staat wel spanning over de led, dat is het gevolg van de z.g. sperlaag die in elke diode doorbroken moet worden om er überhaupt stroom door te krijgen.

Een led heeft een zeer steile stroom-spanningskarakteristiek. D.w.z. dat een kleine variatie in de spanning een grote verandering in de stroom veroorzaakt. Of andersom gezegd, een verandering van de stroom veroorzaakt een zeer kleine verandering van de spanning. En dat is dus de reden dat je bij een led altijd de stroom moet beheersen, d.m.v. een weerstand of een elektronische stroomregelaar.

De wet van ohm heeft hier ook weinig toepassing. Die werkt alleen maar voor weerstanden waarbij het verband tussen stroom en spanning praktisch lineair is. En dat is bij leds absoluut niet het geval.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

henk

• Online Online
« Reactie #18 Gepost op: 31 December 2007, 10:49:44 »
Jay Jay,

ik vind het hele verhaal ongeloofwaardig. Henk heeft een aantal leds in serie (ik neem even aan dat ze identiek zijn) en dan zegt hij dat er soms een niet brandt. Daar kan ik even niet bij. Zoals je zelf zegt, bij een serieschakeling voeren ze allemaal evenveel stroom, en aangezien een led een stroomgestuurd ding is zouden ze dus allemaal ongeveer evenveel licht moeten geven. Als er een bij is die geen licht geeft, dan is er een grote kans dat die gewoon kapot is.

Tja, je mag zelf weten wat je gelooft Klaas. Maar ik heb twee identieke ledjes, gehaald uit zo'n bandverpakking voor smd. In serie geschakeld brandde er eentje wel en eentje niet. Niet soms, maar altijd. Ze staan nu parallel en branden beide prima.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Wim Donker

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 31 December 2007, 10:50:16 »
Klaas,

toch zie ik dit verschijnsel ook bij mijn Kruidvat-ledjes.
Zet ik er 4 in serie en sluit ik ze als test aan op een 9V spanning dan branden ze niet allemaal. Verhoog ik de spanning dan doen ze het wel alle 4.
Dat lijkt er toch op dat het ene ledje meer spanning of stroom nodig heeft dan het andere, toch?

Gr. Wim

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #20 Gepost op: 31 December 2007, 10:56:47 »
Klaas,

Zet ik er 4 in serie en sluit ik ze als test aan op een 9V spanning dan branden ze niet allemaal. Verhoog ik de spanning dan doen ze het wel alle 4.
Dat lijkt er toch op dat het ene ledje meer spanning of stroom nodig heeft dan het andere, toch?

Gr. Wim

Wat zegt Klaas hier dan?

Citaat
Een led heeft een zeer steile stroom-spanningskarakteristiek. D.w.z. dat een kleine variatie in de spanning een grote verandering in de stroom veroorzaakt. Of andersom gezegd, een verandering van de stroom veroorzaakt een zeer kleine verandering van de spanning. En dat is dus de reden dat je bij een led altijd de stroom moet beheersen, d.m.v. een weerstand of een elektronische stroomregelaar.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #21 Gepost op: 31 December 2007, 11:02:55 »
Hier is het wel belangrijk te weten wat de verdere gegevens zijn. Welke kleur leds? Heb je ook nog een weerstand in serie, en hoe groot is die?
Bij 4 leds in serie is 9V toch wel een beetje krap. Je zou ook eens kunnen meten hoeveel stroom er daadwerkelijk loopt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Wim Donker

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 31 December 2007, 11:19:33 »
Het zijn witte kruidvat-ledjes en natuurlijk is 9V te weinig, was ook alleen even om te kijken of ik de ledjes niet verkeerd om had ingesoldeerd.
Maar het geeft wel aan dat het ene ledje eerder licht geeft dan het andere (althans zichtbaar), want door alle 4 loopt toch dezelfde stroom.

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
« Reactie #23 Gepost op: 31 December 2007, 11:21:22 »

Foute conclusie. In dat geval heeft het ledje wat niet brandt al een optater gehad, laat keurig stroom door maar brandt niet meer. Bij opvoeren van de stroom gaat ie het mogelijk wel weer doen, maar het is een onbetrouwbaar ding geworden. Stel die ledjes hebben allemaal een brandspanning van 2.25V, dan kom je met 4 stuks keurig aan de 9V. Over de stroom moet je het niet hebben, die kan 10mA zijn maar net zo goed 50mA, wat voor die dingen gewoon te veel is. Er zit nog steeds verschil in brandspanning van simpele rode, groene en gele ledjes, dan heb je nog low-current types om niet te spreken over die hi-intensity dingen die vaak 3.5 tot 4V nodig hebben. Ook al zet je leds in serie, nooit opvullen tot je bronspanning maar een restant spanning gebruiken om dmv een serieweerstand je stroom te begrenzen.
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

Wim Donker

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 31 December 2007, 12:19:43 »
Foute conclusie.

Lijkt me niet. Jouw verklaring kan best waar zijn maar dan nog heeft het ledje met die optater dus blijkbaar meer stroom nodig om het nog te doen. Meer zei ik toch niet?

MRP_Peter

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: 01 January 2008, 08:12:34 »
Grappig allemaal om te lezen over dezelfde soort leds waarvan sommigen het wel en niet doen, met de daarbij genoemde mogelijke oorzaken.

Ook de meeste SMD leds zijn gevoelig voor ESD, solderen met een on-geaarde soldeerbout is dan ook veelal de boosdoener om de led in kwestie omzeep te helpen wat je zo op het eerste gezicht niet ziet.
Elke led, hoe groot of hoe klein ook heeft een zogezegde PN-overgang.
Deze PN-overgang kan zelfs al door alleen maar beetpakken met de handen beschadigd raken waardoor de led niet meer goed functioneert.
De ontlading van ESD zie je niet omdat het veel te snel gaat om met het menselijk oog waar te nemen maar de mogelijke schade die ermee veroorzaakt wordt is meestal afdoende om een led niet meer goed te laten functioneren.
De PN-overgangen in leds verschillen iets per aangemaakte ' batch ' in de fabriek.
Ook is het zo dat er afgekeurde leds in omloop zijn voor de verkoop.
Deze leds functioneren wel maar hebben niet het 'class 1' waarborg certifikaat.
Hierdoor kan de levensduur van dergelijke bijna-goede leds ook niet gegarandeerd worden.
Deze afkeur-leds worden massaal bij de fabrieken opgekocht tegen elk aannemelijk bod door een opkoper en worden dan vervolgens tegen dump-prijzen verkocht op de markt, of worden in artikelen verwerkt waar men snel geld mee wil verdienen, helaas maar het is zo.
Hier in zuid-oost Azie (lees Maleisie) ondervinden vele mensen de nadelen van spotgoedkope led-produkten.
De prijzen die voor dergelijke afkeur-leds in de winkel gevraagd worden zijn dezelfde als dat ik voor 1e klas kwaliteit gegarandeerde leds betaal bij de fabrieken waar ze gemaakt worden.
Dus voor mij is de keuze erg makkelijk denk ik  ;)

Tot slot wens ik hierbij alle forum-gebruikers en moderators een goed 2008 toe  :)

Met vriendelijke groet,

Peter.

henk

• Online Online
« Reactie #26 Gepost op: 01 January 2008, 09:43:27 »
Het is inderdaad best grappig.
Maar ik heb er verder geen bijzondere kennis over en kan slechts mededelen wat ik waarneem.
Ik heb een strip smd-leds bij Conrad gekocht en bepaald niet tegen dumpprijzen.
Ze moeten onder een erg lage stroom werken en ik heb een voorschakelweerstand geprobeerd van 10K tot 15K.
Twee stuks in serie geschakeld en dan doet één led het wel en één led het niet.
Parallel geschakeld doen beide leds (dezelfde exemplaren) het prima en geven zo op het oog evenveel licht.

Ik heb overigens al heel vaak leds in serie geschakeld en daar verder nooit een probleem mee gehad.
« Laatst bewerkt op: 01 January 2008, 09:50:49 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
« Reactie #27 Gepost op: 01 January 2008, 10:50:38 »
Goedemorgen en iedereen natuurlijk de beste wensen.

Peter, je hebt helemaal gelijk. Gisteren nog bij de lokale elektronikaboer geweest voor een nieuw zootje 3mm groen en rood leds. Die man plukt ze stuk voor stuk uit z'n voorraadbakje, telt ze nog eens af voor de zekerheid en dat gaat gewoon met z'n vingers en hij heeft echt niet een geaard polsbandje om. Als ik een zootje Sunny Whites bij Conrad bestel, en die kosten echt iets meer, dan vrees ik dat het net zo gaat.
M.a.w.: als het spul bij jouw op de werktafel ligt kan het goed al tig keer "gemolesteerd" zijn en is je eventuele garantie al lang vervallen. En om je de waarheid te zeggen: ik doe het zelf ook nooit hoor, geaard werken. Valt met menig priegelwerk ook niet echt lekker meer te doen ook.

En Henk, ik heb een aantal jaar geleden van die 15,000 mcd dingen (4 volt brandspanning) in serie op 16 volt geprikt. Dat ging een tijdje prima, vervolgens ging ik ze los met weerstandjes gebruiken op 12V en toen kwam ik rare dingen tegen. Niet branden, wel 15-20mA stroom eten. Vervolgens ging ik een 5k potmeter gebruiken om te kijken wat ik voor weerstand moest gebruiken bij 12V, regelde het ding in op 20mA, verving de pot door een vaste weerstand, sloot 'm aan en dan brandde ie weer niet. Nog steeds 20mA eten. Ze liggen nu in een rommelbakkie, eigenlijk moet ik ze gewoon wegflikkeren maar ja, ze hebben wel ooit 4 euro gekost en we zijn tenslotte Hollander, nietwaar?  ;D
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #28 Gepost op: 01 January 2008, 11:01:50 »
Ook de meeste SMD leds zijn gevoelig voor ESD,

Nog nooit van gehoord. Geldt dat alleen voor SMD leds? Waarin verschillen die dan elektrisch van gewone leds?
En waarom zijn gewone diodes dan niet ESD gevoelig? Die hebben toch ook een PN overgang?
Kortom, ik zou wel eens wat meer "bewijs" willen zien.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

MRP_Peter

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: 01 January 2008, 12:36:37 »
Komt ie dan Klaas:

https://images.beneluxspoor.net/bnls/general_info_leds.gif

Bron: Huey Jann Electronics Ltd. Taiwan

Ter info: Bijna alle (super)heldere leds bevatten het genoemde materiaal, ook de SMD leds.
Overtuigd?

Met vriendelijke groet,

Peter.
« Laatst bewerkt op: 01 January 2008, 12:38:55 door Peter (MRP) »