Jay Jay,ik vind het hele verhaal ongeloofwaardig. Henk heeft een aantal leds in serie (ik neem even aan dat ze identiek zijn) en dan zegt hij dat er soms een niet brandt. Daar kan ik even niet bij. Zoals je zelf zegt, bij een serieschakeling voeren ze allemaal evenveel stroom, en aangezien een led een stroomgestuurd ding is zouden ze dus allemaal ongeveer evenveel licht moeten geven. Als er een bij is die geen licht geeft, dan is er een grote kans dat die gewoon kapot is.
Klaas,toch zie ik dit verschijnsel ook bij mijn Kruidvat-ledjes.Zet ik er 4 in serie en sluit ik ze als test aan op een 9V spanning dan branden ze niet allemaal. Verhoog ik de spanning dan doen ze het wel alle 4.Dat lijkt er toch op dat het ene ledje meer spanning of stroom nodig heeft dan het andere, toch?Gr. Wim
Een led heeft een zeer steile stroom-spanningskarakteristiek. D.w.z. dat een kleine variatie in de spanning een grote verandering in de stroom veroorzaakt. Of andersom gezegd, een verandering van de stroom veroorzaakt een zeer kleine verandering van de spanning. En dat is dus de reden dat je bij een led altijd de stroom moet beheersen, d.m.v. een weerstand of een elektronische stroomregelaar.
Zet ik er 4 in serie en sluit ik ze als test aan op een 9V spanning dan branden ze niet allemaal. Verhoog ik de spanning dan doen ze het wel alle 4.
toch zie ik dit verschijnsel ook bij mijn Kruidvat-ledjes.Zet ik er 4 in serie en sluit ik ze als test aan op een 9V spanning dan branden ze niet allemaal. Verhoog ik de spanning dan doen ze het wel alle 4.Dat lijkt er toch op dat het ene ledje meer spanning of stroom nodig heeft dan het andere, toch?
Foute conclusie.
Ook de meeste SMD leds zijn gevoelig voor ESD,