Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Fleischmann Anna ombouw.
door
Erwin 054
Vandaag
om 12:30:03
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 12:28:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Montanbahn
Vandaag
om 12:24:04
Modeltreinwinkels in Berlijn.
door
Montanbahn
Vandaag
om 12:12:43
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
door
Eric v C
Vandaag
om 12:07:42
booster vraag
door
Montanbahn
Vandaag
om 12:02:50
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13
door
MaraNCS
Vandaag
om 12:01:27
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
spoorzeven
Vandaag
om 11:47:55
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 11:47:01
US diorama in H0
door
Bertje B
Vandaag
om 11:40:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Bertje B
Vandaag
om 11:39:28
LOC nummer wijzigen op een E-loc
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 11:25:04
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog)
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:19:17
Zolderbaan 2025
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:57:51
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 10:52:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 10:48:38
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132
door
joespoor
Vandaag
om 10:44:44
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 10:29:35
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 10:18:07
Lima Plan E ral kleuren vraag
door
ronaldvd2000
Vandaag
om 10:10:06
Artitec vierdeurs stalen D
door
sneek
Vandaag
om 10:03:38
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 09:58:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
MOVisser
Vandaag
om 09:26:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:07:57
BR-18.6 Schaal-0.
door
Benelux795
Vandaag
om 07:23:10
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer
door
Huup
Vandaag
om 07:09:48
Kranenberg, een exercitie in code 70
door
Ronald Halma
12 August 2025, 22:59:17
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Erwin 054
12 August 2025, 22:54:18
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
MarcoK1999
12 August 2025, 21:13:19
PB Models, ICR-rijtuigen
door
WesleyMunnik
12 August 2025, 20:50:30
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Zeeland - (Baanplan H0)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Zeeland - (Baanplan H0) (gelezen 7260 keer)
johant
Zeeland - (Baanplan H0)
«
Gepost op:
27 December 2007, 00:35:24 »
hallo allemaal,
heb ooit eens een spoorbaan gehad die ik toen heb opgebroken alleen wil ik weer opnieuw gaan beginnen waarbij er een hele hoop vernieuwd word e.d.
het ontwerp wil ik op papier zetten een dubbelspoor van vlissingen tot roosendaal waarbij van vlissingen eindstation tot goes zichtbaar zal zijn met industrie spoor naar de haven en de stoomtrein lijn van goes-borsele,voorbij goes was het de bedoeling om over het kanaal te gaan dmv een brug en van daaruit omlaag te gaan naar een niveau lager waar het rond gaat van de ene kant naar de andere zonder keerlus dus door het dubbelspoor principe met een schaduwstation waardoor de treinen kunnen stoppen en een ander treinstel kan vertrekken waardoor het lijkt alsof ze langer onderweg zijn.
is slechts een idee momenteel want de ruimte bedraagt 1,80mtr breed max. en 3,20mtr lang max. en de schaal bedraagt HO waardoor het al gauw ruimte in beslag neemt.
al met al rest ik met de vraag van wat er precies mogelijk is met die afmetingen?
het idee heb ik al vooral de stoomtrein lijn lijkt me leuk en de havenlijn waarbij er verder een personentrein dienst onderhouden word.
mvg johan
«
Laatst bewerkt op: 28 December 2007, 10:30:11 door Hans van de Burgt
»
genincr
Gast
Re: plannen nieuwe spoorbaan van zeeland.
«
Reactie #1 Gepost op:
27 December 2007, 06:22:45 »
Uitgaande van de afmetingen van jouw beschikbare ruimte kun je een gebied weergeven dat in werkelijkheid 278m lang is en 156m breed, dus dat wordt keuzes maken......
Kijk eens naar de foto's van de site van Railz. Daarop zijn jouw onderwerpen te zien maar ze hebben er wel een enorme ruimte voor.
Waarschijnlijk wordt het hier en daar wat strepen in je plannen, en dan een schets maken van het baanplan.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
«
Reactie #2 Gepost op:
27 December 2007, 10:47:57 »
KIjk ook eens in de Railhobby Spacial "Raccordementen" Hier staat het hele traject wat jij voor ogen heb beschreven. Inc de lijn door de zak van Zuid Beveland.
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Paul VT 11.5
«
Reactie #3 Gepost op:
27 December 2007, 11:08:00 »
Johan,
Om het realistisch te houden in schaal H0 denk ik dat je je zou moeten beperken (Wat ik zelf heel moeilijk vindt
) tot het havendeel (of een ander deel van deze spoorlijn? Misschien kun je op de site van Sven Seegers (
http://www.sporenplan.nl/
) verdere inspiratie opdoen. Sporenplan van Vlissingen staat hier ook op.
Gr. Paul
johant
«
Reactie #4 Gepost op:
27 December 2007, 12:25:33 »
oke dat word dus heel wat wegstrepen,zou dan bijna over stappen naar N maar goed een havengebied uitwerken van bv vlissingen is ook leuk maar zit dan met het feit dat de treinen niet rond kunnen rijden of valt daar ook iets op te verzinnen?ben er namelijk al heel lang niet meer mee bezig geweest,de vorige baan was 2,49mtr bij 1,22mtr maar was redelijk simpel opgezet met een baan die rond liep een tunnel,station met wat rangeerspoortjes en een bruggetje maar was toen heel wat jonger.
nu lijkt het me leuk om wat na te bouwen van zeeland alleen is dat heel wat moeilijker,het zal iets moeten afwijken van de realiteit ivm de ruimte,een goederenspoor zal het al gauw gaan worden in HO,zal straks wel eens een schetsje maken dan kunnen jullie me misschien als ervaren bouwers op weg helpen.
Klaas Zondervan
«
Reactie #5 Gepost op:
27 December 2007, 13:27:59 »
Je oorspronkelijke plan lijkt me nogal ambitieus.
Kijk alleen eens naar het emplacement van Vlissingen. Vanaf de voorgevel van het stationsgebouw tot aan de overweg in de Edisonweg is het ongeveer 1200 meter. In H0 wordt dat bijna 14 meter. Nou kun je dat met wat kunstgrepen wel verkorten tot zo'n 4 meter, maar dan ben je al aan het einde van je ruimte van 3,20 m.
Plak Middelburg er tegen, van overweg tot overweg is dat ook ruim een kiloimeter. Kun je ook wel comprimeren, maar korter dan 3 meter kun je dat niet maken als je het een beetje geloofwaardig wilt houden. En dan ligt Souburg daar nog tussen, en naar de andere kant de Arnebrug, Arnemuiden, de Sloedam, en dan nog een heel eind naar Goes.
Kortom, dat krijg je nooit weg op de ruimte die je hebt.
Wat misschein een goed idee is, beeld de Sloedam uit, met de hoofdlijn, en laat die achterlangs achter de coulissen een rondje draaien. En maak in de Sloedam de aftakking naar het industriegebied. Die aftakking is nu nog in aanbouw, maar als je een beetje snel bent kun je je model eerder klaar hebben dan de werkelijkheid.
Voor informatie over de industrieaftakking:
www.sloelijn.nl
Ook daar zul je nog behoorlijk wat keuzes moeten maken, want het hele industriespoor van Thermphos tot aan Cobelfret is ook vele kilometers lang.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Sander
«
Reactie #6 Gepost op:
27 December 2007, 13:50:06 »
Johan,
ik had ook een schitterend plan wat omgerekend niet paste op mijn zolder.
Ik heb consessies gedaan en uit eindelijk gekozen voor 1 groot station en daaromheen een stadje met wat landschap, de overige stations die ik had willen bouwen heb ik allemaal gebouwd als zijnde een schaduwstation zodat ik op dat ene station toch kon maken wat ik voor ogen had. Zij het dat de stationssporen zeer erg ingekort zijn! Mijn H0 treinen kunnen er in ieder geval prima op staan.
mvg,
Sander
mvg,
Sander
johant
«
Reactie #7 Gepost op:
27 December 2007, 16:23:47 »
heb er nog eens over nagedacht en wat geschetst,word een stukje sloedam waarover af een toe een personen trein rijd zoals de dienstregeling een beetje.
een aftakking van de sloedam met de nieuwe sloelijn en de andere kant op de oude sloelijn en er komt dan een stukje haven met alleen het basis emplacement zodat er toch wat goederen treinen kunnen rangeren en vetrekken of aankomen.
de bedoeling is dan wel te werken met een schaduwstation met legio opstelsporen om zo de mogelijkheden te vergroten voor personen en goederen.
de hoofdbaan word dan wel dubbel uitgevoerd.
zal er bij deze een schetsje erbij doen en ben dan erg benieuwd wat ik er nog aan moet veranderen want het zal nog niet helemaal oke zijn denk ik.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00068_1.jpg
[/img]
Frank!
«
Reactie #8 Gepost op:
27 December 2007, 16:31:19 »
Misschien kun je beter iets met het thema 'Zandhoek' doen. Dat is namelijk wel mogelijk op de genoemde afmetingen. Bovendien komt het thema wel wat overeen.
klik klik klik
Succes,
Frank
«
Laatst bewerkt op: 12 February 2008, 19:27:47 door Peter Korsten. Reden: Link ingekort.
»
johant
«
Reactie #9 Gepost op:
27 December 2007, 17:18:11 »
dankje frank,wil alleen wel iets met de haven hier uitbeelden dus geen zandhoek.er is denk ik wel een mouw aan te passen wat betreft afmetingen maar ben er nog niet erg over uit hoe ik het precies wil hebben en wat ik ervoor moet laten liggen.
de bedoeling is om toch diverse mogelijkheden te creeren met een kleinere baan ook dmv meerdere niveaus waardoor er treinen kunnen rondrijden en zelf wat rangeerwerk kan doen.
Reinier Z.
«
Reactie #10 Gepost op:
27 December 2007, 18:04:22 »
Ik denk dat je je behoorlijk verkijkt op de hoeveelheid ruimte die je nodig hebt. Op zo'n schetsje past het altijd, maar je kunt beter eens proberen om het op maat uit te tekenen, met het juiste formaat wissels, juiste wisselhoeken, juiste boogstralen etc. Kan gewoon op papier of anders met een programmaatje op de PC. Je zal zien dat alleen al het emplacement vreselijk veel ruimte kost.
Reinier
marcel
«
Reactie #11 Gepost op:
27 December 2007, 18:38:32 »
Hey,
Een mooi plan, mooie ruimte tot je beschikking, maar vergis je niet in hetgene dat je wilt uit beelden.
Een haven, 1 van de kleinste maten in de binnenvaart meet 50 X 6,6 mtr.
Reken dat maar eens om naar model in H0.
De gebruikelijke vloot van tegenwoordig gaat steeds meer naar de maten tussen de 85 en 110 mtr lengte.
Op jou oppervlakte is een mooie modelbaan uit te beelden met wat jij wilt.
Alleen dan zul je bijvoorbeeld twee spiralen moeten maken om naar je schaduw station te komen, er tussenin een paradebaan.
Met op de paradebaan een aftakking naar je goederen emplacement.
Kan ook met 1 spiraal eventueel.
Maar je moet wel creatief worden met de ruimte die je hebt .
Mvg, Marcel
Mvg, Marcel
johant
Re: Zeeland - (Baanplan H0)
«
Reactie #12 Gepost op:
28 December 2007, 22:50:18 »
hallo heb bij deze een ander schetsje van de doorgaande lijn roosendaal-vlissingen alleen dan ter hoogte van het station goes met het emplacement van de sgb(stoomtrein goes borsele)en een stukje spoor tot zover als mogelijk is.eronder zou ik een schaduwstation kunnen maken.
mijn schetsjes zijn niet zo goed maar dan krijgen je een beetje idee en ikzelf ook van wat er mogelijk is of anders beter kan doen e.d.
gr johan[/img]https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00070_1.jpg[/img]
johant
«
Reactie #13 Gepost op:
28 December 2007, 23:01:31 »
nog een keer de link
johant
«
Reactie #14 Gepost op:
30 December 2007, 22:44:30 »
hallo,
ben nog steeds aan het na denken hoe en wat en aan het stuntelen met trackplanner,valt niet mee maar toen kwam ik het volgende plaatje tegen wat me wel leuk lijkt om uit te beelden maar rest de vraag zal dat gaan in H0,zo ja dan is het denk ik wel een leuk plan dan heb ik een stukje doorgaand en het terrein van de stoomtrein goes borsele.
zie verder:
http://www.destoomtrein.nl/cms/pix/routekaart.jpg
«
Laatst bewerkt op: 31 December 2007, 10:37:49 door Hans van de Burgt
»
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1