Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Frans diorama (Spoor 0e)  (gelezen 61108 keer)

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #60 Gepost op: 22 mei 2018, 14:25:43 »
Al speurend over het internet doe ik nog wel eens wat inspiratie op en daar zijn echt hele mooie voorbeelden bij. Als ik alle 1:35 oorlogsdiorama's even links laat liggen, dan bouwen veel bouwers in een veel grotere schaal en meestal is dat 1:12 of soms in 1:24 of zelf in 1:6. Voor mij is dat natuurlijk veel en veel te groot.


▲ Een voorbeeld van een prachtig uitgevoerd diorama, maar wel in een veel grotere schaal.


▲ Even terug naar mijn werkelijkheid: ik ben bezig geweest een schildersezel in elkaar te fröbelen. Op zolder heb ik precies zo'n ezel van mijn vader staan dus had ik een mooi voorbeeld. Hij staat nu te drogen en als-ie klaar is dan geef ik wel een update.


▲ Wel geinig al die losse Franse huizen, maar op een gegeven moment moeten ze ook op een soort van grondplaat worden gezet. Ik ben dus bezig geweest met het leggen van wat rails. Het zijn oude Fleischmann-rails met een hoog rail-profiel. En en gezien de schaalverhouding komt dat mooier uit dat al dat moderne spul.


▲ Tsja, nu denken jullie vast: "Wat is die sukkel nou weer aan het doen; dat blauwe plaat hoort toch onder de rails om het geluid te isoleren?" Een beetje geluid deert me niet, maar dat blauwe plaat is wèl precies even dik als de hoogte van de spoorbielzen. Over dat blauwe plaat komt dan weer een dunne laag styreenplaat dat precies zo dik is als de railstaven hoog zijn. Op die manier denk ik een trambaantje te krijgen dat netjes is weggewerkt in het wegdek.  8)
Vandaag of morgen ga ik eens een stukje wegdek uitproberen. Ik denk dat het voornamelijk asfalt wordt met veel reparatieplekken en hier en daar wat weggesleten stukken waar de kinderkopjes tevoorschijn komen.

En nu ik toch zit na te denken over dat wegdek: zou je daar een magneetstrip in kunnen wegwerken zodat daar 1:48-autootjes overheen kunnen rijden?  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #61 Gepost op: 23 mei 2018, 14:34:30 »
Kleine update


▲ Het dak staat inmiddels in de verf en de glaszetter moet natuurlijk nog wel langskomen.


▲ Om het een beetje realistisch te houden denk ik dat ik deze bovenste glaspartij wel wat ga vervuilen. Ik denk niet dat een glazenwasser zijn leven waagt om deze ruiten schoon te houden. En inderdaad; eigenlijk zou hier draadglas in moeten komen... maar dan zie je niks meer.


▲ Ook de schildersezel staat in de verf. Aan de ezel ontbreekt nog een verschuifbaar nokje om het schilderij in vast te klemmen. Maar dat doe ik pas als ik zeker weet welk schilderij er op de ezel komt te staan.


▲ Het zijaanzicht. Met het vastzetten van de zijmuur wacht ik nog even zodat ik overal makkelijker bij kan.


▲ Ik ben vast een beetje begonnen om die tafel te vullen met wat verfspullen.
Tot zover even.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #62 Gepost op: 23 mei 2018, 17:45:29 »
Wim,

Het is werkelijk een prachtig diorama dat je hier bouwt. Door beknopt te bouwen en warme tinten te gebruiken, creëer je een warme en intieme sfeer. Chapeau! (y) (y)
Wat je zegt over "klein denken" is zeker waar, want ook op deze schaal draait het om de juiste onderlinge verhoudingen. Ik bouw zelf zowel in 1:160 als in 1:12 en ook in die laatste schaal komt het vaak neer op ontwerpen en bouwen op de vierkante millimeter, want het gaat juist in die grote schalen om de details.
In ieder geval is dit Modelbouw met een gróte M! :laugh: :laugh:

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1753
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #63 Gepost op: 23 mei 2018, 20:51:17 »
Hallo

Wou ik vind het schilder atelier heel goed gedaan  (y) echt top mooi stukje spoor nul bouwkunst. Hoop dat je met deze schaal door gaat.

Met spoorse groeten,

bernard

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #64 Gepost op: 26 mei 2018, 10:34:21 »
Heren, bedankt voor de mooie complimenten.

...en warme tinten te gebruiken, creëer je een warme en intieme sfeer.
Ben, die warme tinten waar je zo mooi over schrijft komt voor een deel door de kleuren verf die ik heb gebruikt maar natuurlijk ook door de witbalans van de foto's. Het zijn onbewerkte foto's, maar doordat ze bij kunstlicht zijn gemaakt krijg je al een wat warmere kleurbalans. Ik zal dezelfde foto's een keer maken bij daglicht om te zijn hoe of het er dan gaat uitzien.

Citaat
Ik bouw zelf zowel in 1:160 als in 1:12 en ook in die laatste schaal komt het vaak neer op ontwerpen en bouwen op de vierkante millimeter...
Poeh, dat is wel een héél groot verschil in schaalgrootte.  ;)


▲ Ikzelf vind het wel een voordeel dat ik in 1:48/1:43 ook H0-onderdelen kan gebruiken om bijvoorbeeld raamkozijnen te maken. De spijlen in een raamkozijn blijft ook in een wat grotere schaal een prutswerk en het werkt lekker snel als ik H0-onderdelen zó van een gietboom kan trekken.

Hoop dat je met deze schaal door gaat.
H0 blijft toch de schaalgrootte waarin ik blijf doorgaan. Dit Frans diorama in 1:48 is inmiddels wat meer geworden dan een tussendoortje en als dit project zo'n beetje is afgerond dan zit ik alweer stiekum te denken aan een 1:35-project.
Maar voorlopig heb ik aan dit diorama mijn handen vol.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

daempfer

  • Offline Offline
  • Berichten: 311
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #65 Gepost op: 26 mei 2018, 13:17:47 »
Hoi Wim,

Dat is een heel fraai atelier geworden! Nog wel een beetje steriel, want ik weet uit ervaring dat de zooi er zich snel opstapelt. Denk aan lappen, flessen terpentine, medium, olie, potten met penselen kwasten, rollen linnen, spieramen, lege wijnflessen (voor de inspiratie). Oude zetel voor t model.
Wit vel aan de wand met kleurproeven... T'is maar een idee natuurlijk.
Erg leuk dat je een atelier hebt gekozen!
Complimenten,
Groet,
René

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #66 Gepost op: 28 mei 2018, 14:39:02 »
Dat is een heel fraai atelier geworden! Nog wel een beetje steriel, want ik weet uit ervaring dat de zooi er zich snel opstapelt.
René, dank voor de complimenten. Zoals je ziet is dit atelier op dit moment nog niet veel meer dan een atelier en een schildersezel. De verdere aankleding volgt nog.
Maar voordat ik verder ga met het atelier, vond ik het tijd worden om een beetje te bekijken hoe of het verder moet met de verdere invulling van dit diorama en het pand rechts naast de slager. Want het is goed om een beetje aan planning te doen. Nog veel meer dan bij H0 is het passen, meten en worstelen met de beschikbare ruimte.


▲ Aanvankelijk had ik bedacht dat er een schuine hoek in het pand naast de slager zou komen, maar zelfs met die schuine hoek zou het pand teveel ruimte innemen. Bovendien wilde ik op die schuine hoek, boven de ingang een balcon maken. Het ziet er vast allemaal erg gezellig en Frans uit, maar ik moet kleiner denken.
Dus heb ik inmiddels gekozen voor een pand met een rechte 90° hoek en een balcon en een winkelpui aan de voorzijde.


▲ De eerste opzet het ik gemaakt uit een dikkere plaat styreen. De planken en het houtwerk heb ik er ingesneden en de houtnerven zijn gedaan met een staalborstel. Ik heb met opzet gekozen voor styreenplaat omdat dat niet zo kwetsbaar is als geëxpandeerd polystyreen. In een later stadium plak ik boven de winkelpui dan een dunne laag EPS (piepschuim) om de structuur van cement in de gevel te krijgen.


▲ Door flinterdunne laagjes styreen over elkaar heen te plakken maak ik een soort van lijstwerk. Dat lijstwerk wil ik wat meer detailleren dan de winkelpui van de slager. Inderdaad lijkt het nu nog een beetje op een 1:12 schoorsteenmantel.


▲ Deze kroonlijst moet een beetje verhullen dat het deel van de gevel boven de lijst wat dikker wordt omdat daar nog die laag geëxpandeerd polystyreen op wordt gelijmd.


▲ Bij de vorige foto kwam ik niet zo mooi uit met de plaats van het balcon boven de winkelpui. Ik heb die lijst er dus weer afgehaald en het balcon geïntegreerd in een nieuwe lijst. Op deze manier wordt het volgens mij veel meer één geheel.


▲ De verhouding van het totaalplaatje komt nog goed als er een deel van de bovenkant wordt afgesneden én onder de winkelpui komt nog een rand, zodat de pui wat hoger wordt. Bovenin komt nog een dakgoot die afwatert naar het stuk regenpijp dat tegen de zijgevel van de slagerij zit.


▲ Een elegant stukje smeedijzer moet de schijn van ondersteuning geven.


▲ Ik heb H0-raampjes gebruikt om de ramen van de winkelpui op te bouwen. Het laagje geëxpandeerd polystyreen zit inmiddels ook op de gevel.


▲ Eigenlijk valt het nauwelijks op dat het bovenste deel van de gevel wat dikker is. Voordat ik aan het hekwerk kan beginnen moeten eerst de balcondeuren er in met de luiken.


▲ Tussendoor heb ik nog even een fatsoenlijke afvoer gemaakt voor de afvoer van het hemelwater. De buren kunnen bovenin de pijp een aansluiting maken.


▲ Dit wordt denk ik zo'n beetje het uiteindelijke plaatje, met hier en daar nog een aanpassing. De uitvoering van het dak daar moet ik nog even over nadenken. Maar ikzelf zit te denken aan iets met leistenen.
Enfin, tot zover even.
« Laatst bewerkt op: 30 mei 2018, 13:59:02 door Wim Corduwener. Reden: Hoezo? »
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #67 Gepost op: 30 mei 2018, 14:02:12 »
Eigenlijk is het veel te warm op de zolder. Aan de andere kant droogt de verf nu wel lekker snel.


▲ Heb even gezweet op het pand dat op de hoek komt. De winkelpui heb ik wat hoger gemaakt, waardoor de verhoudingen beter lijken te kloppen. Daardoor moest ik het lijstwerk natuurlijk ook aanpassen. Verder ben ik wat aan het experimenteren met wat loslatend cement waardoor de achterliggende stenen zichtbaar worden.
Het moge duidelijk zijn dat het rechterdeel van de gevel later haaks op de voorgevel komt te staan. Maar daar wacht ik nog even mee.


▲ Na nog een laag verf heeft het cement z'n uiteindelijke kleur gekregen. De winkelpui is nog nat van de donkere wetwash. Als dat helemaal droog is gaat er nog een aantal lagen drybrush overheen -van donker naar licht- zodat de kleur van het houtwerk een beetje meer Grieks-blauw wordt.
In de zijgevel komt nog een deur met bovenlicht.

Aanvankelijk wilde ik in dit pand een Café -Tabac maken, maar de uitvoerbaarheid wordt nogal bewerkelijk. Omdat ik geen 3D-printer heb zou ik bijvoorbeeld flessen en wijnglazen zelf in elkaar moeten fröbelen en daar gaat nogal wat tijd inzitten. Kopen kan natuurlijk ook, maar dat duurt weken voordat ik spul in huis heb.
Dus heb ik gekozen voor een épicerie; een soort van kruidenier waarin ik meer variatie kan brengen: kistjes met groente en fruit en meer zooi dat zoal wordt verkocht in zo'n detailhandel.


▲ Inmiddels heb ik dus ook al vast wat verkoopbare voorraad verzameld.


▲ Waar zouden we zijn zonder een beetje behoorlijke laserprinter.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #68 Gepost op: 30 mei 2018, 17:07:31 »
Poeh, dat is wel een héél groot verschil in schaalgrootte.  ;)

Dat valt wel mee hoor! 1:12 x 1:160 = 1:13 trein in een 1:1 huis  ;D ;D ;D:


Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

JeanR

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #69 Gepost op: 30 mei 2018, 22:48:49 »
Heel fraai, Wim.  (y) (y)

Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #70 Gepost op: 31 mei 2018, 11:51:00 »
Erg gaaf gemaakt die keuken! Ziet er heel vet uit...
Vind de trein op de tafel ook leuk. Gaat de eigenaar verlichting inbouwen?  :D

Groetjes, Wouter

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #71 Gepost op: 31 mei 2018, 12:23:55 »
Nee Wouter, de keuken is niet vet!  ;D ;D Hij wordt dagelijks geboend en geschrobt en is kraakhelder  :P
Verlichting in de wagon? Een goed idee  :)

Maar ik wil Wims draadje niet langer vervuilen.

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 2214
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #72 Gepost op: 31 mei 2018, 12:28:26 »
Man, man man wat een kunstenaars!!! (y) 8) (y) 8)


Grtz,

Samuel.



Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #73 Gepost op: 31 mei 2018, 13:37:23 »
Terwijl jullie gezellig in het poppenhuis aan de keukentafel zitten te keuvelen, ga ik nog even door.  :)


▲ Door de warmte droogt de verf al op m'n penseel, maar ja het balconhekje moest nog even in de verf. Die plantenbak maskeert de onvolkomenheden in het smeedijzer. De pui moet nog een laagje verf als het minder warm is.


▲ Tegen de zijmuur had ik een poort bedacht. Die poort komt vrijwel tegen de achterkant van dit diorama te staan. Erg veel ruimte achter die poort is er niet, dus verwacht geen doorkijkje op een pittoresk straatje dat langzaam omhoog meandert. Het wordt een poort met twee gesloten deuren en de wereld houdt hier dus op.




▲ Alweer een hele tijd terug heb ik al eens geprobeerd een poort te maken van losse baksteentjes, gesneden uit zo'n blauwe isolatieplaat. Ontzettend veel snij- en plakwerk met maar een matig resultaat.
Deze poort gaan we anders aanpakken.


▲ Met uitelkaar gevallen penselen van de Action heb ik een paar mallen gemaakt: eentje voor de grotere brokken en eentje voor de bakstenen om het zaakje op te vullen. Door al dat gestempel trekt het plaatje foamboard (pluimkarton) natuurlijk krom...


▲ Dus heb ik er maar gelijk een achterkant tegenaan gezet. De voorkant heb ik volgesmeerd met verdunde houtlijm. Als die laag droog is krijg je een soort krokant beschermlaagje en tegelijkertijd lopen de voegen een beetje vol.
Als het spul droog is dan krijgt deze muur een leuk cementkleurtje en dan ga ik helemaal los met steentjes schilderen.  :D
« Laatst bewerkt op: 02 juni 2018, 11:16:29 door Wim Corduwener »
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #74 Gepost op: 31 mei 2018, 14:24:58 »
Terwijl jullie gezellig in het poppenhuis aan de keukentafel zitten te keuvelen, ga ik nog even door.  :)
Sorry Wim, wilde je draadje niet vervuilen, volg je verhaal met veel enthousiaste!
Wouter