Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Hans Reints
Vandaag om 13:15:48
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:03:03
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 12:42:42
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:27:17
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door Henk Veenstra
Vandaag om 12:22:25
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Bert Jolink
Vandaag om 12:16:06
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:00:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door Eric v C
Vandaag om 11:50:56
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door grossraumwagen
Vandaag om 10:18:47
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
Update: baan in de tropen door tuurtje
Vandaag om 09:30:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 09:15:54
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
  

Auteur Topic: Emplacement Mijdrecht  (gelezen 224109 keer)

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re:Emplacement Mijdrecht
« Reactie #645 Gepost op: 09 februari 2010, 12:51:47 »
Citaat
Ha! We gaan eindelijk verstoppertje spelen!

Jeeej! Ik hoop dat deze kraan zo mooi wordt dat ie geen verstoppertje hoeft te spelen  :P

Citaat
[Bedelmode aan](wat ga je eigenlijk met de oude truckkraan doen... [Bedelmode uit/]

Naar de sloop  8)

Nee geintje, die krijgt een cosmetische opknapbeurt en blijft behouden. Kan moeilijk steeds eerder gemaakte modellen demonteren voor onderdelen omdat ik beter ben gaan bouwen in de loop der tijd. Maar als je ook een model wilt van deze Hollandse hijskraan wil ik er best eentje voor je bouwen hoor Frank. Op een Nederlandse modelbaan TP3/4 misstaat deze allerminst. Stoof Breda, het latere Mammoet had ook een 30 tons IMHA en een 35 tons RaKo Hercules :-)  

Citaat
ik ben erg benieuwd naar de bouw van de kranen. Het begin is veelbelovend! Ik ben heel nieuwsgierig naar het eindresultaat, vooral een vergelijk tussen beide kranen

Ik ga deze keer proberen tussentijds steeds foto's te plaatsen van de bouw, zodat te zien is hoe deze modellen tot stand komen.
« Laatst bewerkt op: 09 februari 2010, 12:54:37 door Drent »

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re:Emplacement Mijdrecht
« Reactie #646 Gepost op: 09 februari 2010, 13:20:38 »
Hoi,

dit draadje heeft al een tijdje me interesse, en ik kan dan ook niet anders zeggen dan dat het er allemaal erg goed uit ziet.  (y)

Ben benieuwd naar de verdere vorderingen en hoop dat er nog vele mooie foto's gepost gaan worden.  :)

Mvg,

Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

john 56

  • Offline Offline
  • Berichten: 196
Re:Emplacement Mijdrecht
« Reactie #647 Gepost op: 09 februari 2010, 13:36:46 »
Ik kwam er vroeger vaak met de vrachtwagen ijzer brengen,
ik ben er al jaren niet geweest,Maar als ik dit zie is het net of ik er weer ben.
Ik herken alles weer.

Geweldig mooi gedaan.

Groet John.
Baan De Molenwerf 
ITrain
HO Z21 roco
DCC
loconet

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re:Emplacement Mijdrecht
« Reactie #648 Gepost op: 17 februari 2010, 19:02:07 »
Hier een kleine update van de vorderingen van de IMH truckkraan, inmiddels is de onderwagen grotendeels klaar. Alleen de cabine moet nog aangepast worden.

Eerst worden alle los te monteren onderdelen gemaakt uit styreen:



Hier zijn o.a. de vijzels gemonteerd:





De vijzels zijn voorzien van decals afkomstig van een Kibri kitje en de rest van de onderwagen is 'engine black' geschilderd:


« Laatst bewerkt op: 22 februari 2014, 18:25:17 door guest7823 »

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re:Emplacement Mijdrecht
« Reactie #649 Gepost op: 17 februari 2010, 19:06:56 »
Zoals eerder gezegd werk ik deze keer in serie. Dus er worden drie soortgelijke machines gebouwd, alleen steeds een wat zwaardere uitvoering. De 30 tonner komt op de sloperij te staan. De andere twee krijgen een plekje elders.



De achterste onderwagen wordt de 30 tons IHM van koek, ervoor staat het de opbouw zijnde onderwagen van de 50 tons RaKo Goliath. Links de onderwagen van de 35 tons RaKo Hercules.

« Laatst bewerkt op: 22 februari 2014, 18:25:27 door guest7823 »

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re:Emplacement Mijdrecht
« Reactie #650 Gepost op: 17 februari 2010, 19:32:52 »
Alledrie op een rij:



Inmiddels is ook de 50 tons onderwagen bijna gereed, alleen de vijzels en cabine moeten nog gemaakt, cq bevestigd worden:





Als dit gedaan is begint de bouw van de kranen zelf, toch wel het leukste karweitje vind ik zelf :-)
« Laatst bewerkt op: 22 februari 2014, 18:25:48 door guest7823 »

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2520
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:Emplacement Mijdrecht
« Reactie #651 Gepost op: 17 februari 2010, 19:35:34 »
Dat worden flinke machines, zo te zien! (y)

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re:Emplacement Mijdrecht
« Reactie #652 Gepost op: 17 februari 2010, 19:41:48 »
Zekers, en nog meer werk om het te maken. Een dag voor drie chassis, en een halve dag per opbouw per onderwagen. Dan komen de cabines, die in het geval van de twee RaKo's geheel zelfbouw worden. Das ook minimaal een dag werk. Dan komen de eigenlijk kranen nog..... Dan is het berekenen en vooronderzoek niet meegerekend.

Dit zijn wat foto's van de kranen, 'geleend' van het bouwmachineforum. Het eigendomsrecht van deze plaatjes komt diegene die de foto's daar geplaatst heeft toe:

RaKo Goliath 50 tons autokraan:



RaKo Hercules 35 tons autokraan: (Stoof Breda)



« Laatst bewerkt op: 22 februari 2014, 18:26:06 door guest7823 »

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re:Emplacement Mijdrecht
« Reactie #653 Gepost op: 27 februari 2010, 16:52:56 »
Als 'tussendoortje' heb ik vandaag de Volvo truck van Koek geassembleerd. Aangezien dit model niet in de handel te verkrijgen is heb ik het uit verschillende onderdelen samengesteld. De basis is een chassis van een Mercedes truck van Kibri, verfraaid met onderdelen uit de rommeldoos. De cabine + onderbouw komen van Herpa. Deze is zowel van binnen als van buiten opnieuw geschilderd. De HIAB-autokraan is een exemplaar van Roco. De container komt weer van Kibri.

Resultaat:





Als de verf droog is kan het geheel inelkaar gezet worden, waarna de truck verder verfraaid kan worden met kleine onderdeeltjes, bedrijfsopschriften etc.
« Laatst bewerkt op: 22 februari 2014, 18:26:22 door guest7823 »

THSfan

  • Lid Houtense koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 1244
  • Steinwegsik
Re:Emplacement Mijdrecht
« Reactie #654 Gepost op: 28 februari 2010, 09:23:45 »
Je kranen zien er nu al goed uit, kwam laatst in een blaadje ook nog wat foto's tegen van dat soort kranen.
Lag op mijn werk en is er helaas niet meer, plots verdwenen. >:(
Bouw je ze nu echt van een tekening of aan de hand van fotomateriaal, super in elk geval! (y)

En die Volvo is ook een mooi bakkie aan het worden.
Maar wat voor afzetsysteem komt erop?
Wordt het een lier- of kettingsysteem, of maak je later het oog aan de container voor de haakarm?

Groeten,
Oscar
Als je heel erg je best doet om ergens in te falen en je slaagt daarin, wat heb je dan gedaan?

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re:Emplacement Mijdrecht
« Reactie #655 Gepost op: 28 februari 2010, 11:23:28 »
Citaat
Je kranen zien er nu al goed uit, kwam laatst in een blaadje ook nog wat foto's tegen van dat soort kranen

Als dat foto's waren van IMH/RAKO's zijn ze behoorlijk zeldzaam, dat is een origineel Nederlands fabrikaat waar er maar weinig van gemaakt zijn. Vandaar mijn motivatie om juist deze machines na te maken. Op een Nederlandse modelbaan misstaan ze daarom ook niet. Een Menck kraantje van Kibri zie je al op elke andere modelbaan, dus vandaar dat ik als kranenliefhebber liever iets origineels op mijn baan wil zetten :-)

Citaat
Bouw je ze nu echt van een tekening of aan de hand van fotomateriaal

Beiden, maar het materiaal wat ik heb is dun gezaaid. Waarschijnlijk bestaat er anno 2010 ook geen exemplaar meer van dit merk.

Citaat
Maar wat voor afzetsysteem komt erop?

Een Multiliftsysteem, dus met een lier. Het systeem met de beugel en de haak zat er standaard op van Kibri. Dat heet dan weer het Meiller-systeem :-)

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re:Emplacement Mijdrecht
« Reactie #656 Gepost op: 28 februari 2010, 11:47:42 »
En hier staat de Volvo bij Koek, naast de afgebouwde loods die naast het station komt te staan......



Deze Volvo had in het echt een frame op het dak van de cabine met Flipje Tiel poppen erop, dat is vast niet te krijgen in 1:87  ::)



En op de foto met de Babcock/Marion dragline.....



Nog een fotootje van de loods, de asbestplaten op het dak zijn van verschillende tinten grijs voorzien, en vervolgens vervuild.
« Laatst bewerkt op: 22 februari 2014, 18:26:45 door guest7823 »

THSfan

  • Lid Houtense koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 1244
  • Steinwegsik
Re:Emplacement Mijdrecht
« Reactie #657 Gepost op: 28 februari 2010, 12:11:53 »
Als dat foto's waren van IMH/RAKO's zijn ze behoorlijk zeldzaam

Als ex-kraanmachinist en vrachtwagenchauffeur heb ik ook interesse in dit soort bouwsels.
Op de machinisten opleiding heb ik ook nog leren draaien (bedienen) op een Lokomo (was ook Nederlands geloof ik).
Maar terug naar het krantje/boekje.
Het waren foto's van deze kranen, ook een paar andere foto's dan dat jij geplaatst hebt.
Ook foto's waarop de grootste op een kade stond te trekken aan een bovenloopkraan als ik me niet vergis.
Stond dacht ik ook bij dat de kraan het niet had overleefd na het zwenken. ::)
Krantje was volgens mij iets van Bouwmachine Krant oid.
Misschien kan je er nog navraag over doen op het bouwmachine forum of bij de redactie van die krant.

Beiden, maar het materiaal wat ik heb is dun gezaaid. Waarschijnlijk bestaat er anno 2010 ook geen exemplaar meer van dit merk.

Daar kan je wel vanuit gaan denk ik, hoewel je er zomaar tegenaan kan lopen op een scheepswerf.

Een Multiliftsysteem, dus met een lier. Het systeem met de beugel en de haak zat er standaard op van Kibri. Dat heet dan weer het Meiller-systeem :-)

Ik ken het, haakarm is er ook van Marrel en in Nederland ook wel onder de naam Burg bekend.
Om je containers kloppend te krijgen aan het systeem wat je gebruikt moet je nog wel een paar ogen aan de slede onder je bak maken.
Daar kan je dan de lierkabels aan vast haken om ze op de wagen te trekken. ;)

En volgens mij zijn de flipjes best te koop in H0.
Er zijn zoveel onderdelen te krijgen dat iemand ze vast wel zal maken.
Modelautobeurs in Houten een idee?

Groeten,
Oscar
Als je heel erg je best doet om ergens in te falen en je slaagt daarin, wat heb je dan gedaan?

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re:Emplacement Mijdrecht
« Reactie #658 Gepost op: 28 februari 2010, 12:33:36 »
Citaat
Als ex-kraanmachinist en vrachtwagenchauffeur heb ik ook interesse in dit soort bouwsels

Same here, alleen mijn 'zwaartransportcarriere' heeft maar twee jaar geduurd (o.a. Saan). Treinmachinist is meer mijn ding dan kraanmachinist, maar het blijft nogsteeds mijn interesse wekken. Lokomo was geloof ik niet Nederlands, ben ff kwijt waar het nou vandaan kwam.

Citaat
Krantje was volgens mij iets van Bouwmachine Krant

Mammoet/Stoof had 'Lastpost' als blaadje :-)

Citaat
Daar kan je wel vanuit gaan denk ik, hoewel je er zomaar tegenaan kan lopen op een scheepswerf


Ik sluit niets uit, daar vind je nog weleens leuke oude machines terug. Die Marion (met Rolce Royce motor!) van Koek was ook een appart ding en stond tot 2002 gewoon op het sloopterrein te Mijdrecht. De IMH van Pothuizen (ex Koek) heeft jaren lang in de picture gestaan bij binnenrijden van Amstelhoek/Uithoorn over de N201. Met kerst notabene met een joekel van een kerstboom bovenop de giek! Ik was in 2000 net optijd voor het schieten van een fotoserie, korte tijd later was ie pleite. Gezien de staat zal ie wel verschroot zijn :-(

 

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re:Emplacement Mijdrecht
« Reactie #659 Gepost op: 28 februari 2010, 12:36:21 »
Citaat
Ik ken het, haakarm is er ook van Marrel en in Nederland ook wel onder de naam Burg bekend.
Om je containers kloppend te krijgen aan het systeem wat je gebruikt moet je nog wel een paar ogen aan de slede onder je bak maken.
Daar kan je dan de lierkabels aan vast haken om ze op de wagen te trekken.

Ik weet niet of ik het zover in detail ga doorvoeren, er staat waarschijnlijk full time een schrootcontainer op de truck.

Citaat
En volgens mij zijn de flipjes best te koop in H0.
Er zijn zoveel onderdelen te krijgen dat iemand ze vast wel zal maken.
Modelautobeurs in Houten een idee?

Toch maar weer een keer naartoe gaan. Wie weet is het gewoon verkrijgbaar. Die autokraan van de Volvo is ook niet echt makkelijk aan te komen. Dezelfde als op de Roco Sik geloof ik.
« Laatst bewerkt op: 28 februari 2010, 12:37:55 door Drent »