Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dordrechtse Dwarsliggerwagens door j.ossebaar
Vandaag om 17:00:14
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door Rob Ellerman
Vandaag om 16:22:52
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:12:43
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 16:00:15
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
  

Auteur Topic: Emplacement Mijdrecht  (gelezen 237481 keer)

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: Emplacement Mijdrecht
« Reactie #120 Gepost op: 03 January 2008, 13:59:34 »
Maar wat doe je nog met al die koppen van combispoor nu je zelf koppen op Lima hondekop basis maakt? Ooit verwerken in treinstellen op Lima Mat'46 basis?

Grtz, Marcel

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8987
  • Hengelooo 1:160
Re: Emplacement Mijdrecht
« Reactie #121 Gepost op: 03 January 2008, 14:06:48 »

Ondanks dat ze voor Limahondekopbakken bedoeld waren, qua maatvoering, zijn ze goed bruikbaar voor een treinstel op basis van mat. '46 van Lima. Door de zijwand dunner te vijlen is gelijk de bolling eruit, en door aan de onderkant materiaal weg te vijlen, zit de onderkant van de cabine ramen op een beter hoogte.


Hoewel oorspronkelijk bedoeld voor Lima Hondekop zijn ze ze daarvoor eigenlijk te smal en voor Lima mat 46 iets te breed. Dat maakt dat ze na aanpassing inderdaad voor beide te gebruiken. Ik heb eens een setje Hoek van Hollanders (prototype mat.'36: 201-208) gemaakt op basis van mat 46. Uiteraard één met bagageruimte en één zonder.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8987
  • Hengelooo 1:160
Re: Emplacement Mijdrecht
« Reactie #122 Gepost op: 03 January 2008, 14:17:52 »
Maar wat doe je nog met al die koppen van combispoor nu je zelf koppen op Lima hondekop basis maakt? Ooit verwerken in treinstellen op Lima Mat'46 basis?


Bewaren en wachten tot iemand die er iets aan heeft zich meldt.....
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: Emplacement Mijdrecht
« Reactie #123 Gepost op: 03 January 2008, 14:20:31 »
Weer wat geleerd, kortom deze koppen blijven bij mij voorlopig maar op de brandstapel liggen ;D

Maar je kunt de cabine van een Lima Mat'46 toch ook wel aanpassen? Zoveel verschil is er niet met een Mat'36 of '40. Er heeft ooit in de RM een keer een artikel gestaan (ik geloof van Arjen Dijkgraaf) over de bouw van een DE5 op basis van die ouwe Piko Vliegende Hamburgers.

Grtz, Marcel

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2406
Re: Emplacement Mijdrecht
« Reactie #124 Gepost op: 03 January 2008, 14:27:24 »
Ik heb eens een setje Hoek van Hollanders (prototype mat.'36: 201-208) gemaakt op basis van mat 46. Uiteraard één met bagageruimte en één zonder.

Toevallig ook een foto gemaakt van die Hoek van Hollanders??  8)

mvg,

Matthijs

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: Emplacement Mijdrecht
« Reactie #125 Gepost op: 03 January 2008, 14:30:58 »
We dwalen te ver af van het onderwerp ;D

Grtz, Marcel

Gert1

  • Gast
Re: Emplacement Mijdrecht
« Reactie #126 Gepost op: 03 January 2008, 14:33:28 »


Earl Tupper had eens moeten weten waar zijn bakjes nog eens voor gebruikt zouden worden!   ;D

@Marcel: Leuk draadje; ik lees met plezier mee.

mvg,
Gert

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8987
  • Hengelooo 1:160
Re: Emplacement Mijdrecht
« Reactie #127 Gepost op: 03 January 2008, 14:34:57 »
Weer wat geleerd, kortom deze koppen blijven bij mij voorlopig maar op de brandstapel liggen ;D

Maar je kunt de cabine van een Lima Mat'46 toch ook wel aanpassen? Zoveel verschil is er niet met een Mat'36 of '40. Er heeft ooit in de RM een keer een artikel gestaan (ik geloof van Arjen Dijkgraaf) over de bouw van een DE5 op basis van die ouwe Piko Vliegende Hamburgers.

Grtz, Marcel

Mat 36 is veel te rond om van mat 46 te maken, mat 40 kan wel. Ik heb ooit omBC's gebouwd op basis van mat 46, ga ik binnenkort weer doen.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=7274.msg112025#msg112025

(sorry ik weet nog steeds niet hoe ik die linken kleiner krijg, wacht thans op PDF-bestand met uitleg van Chris)
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Gert1

  • Gast
Re: Emplacement Mijdrecht
« Reactie #128 Gepost op: 03 January 2008, 14:38:24 »
Frank,
Links kleiner krijgen kan heel eenvoudig m.b.v. Tiny URL.
Kijk hier maar eens: http://tinyurl.com/create.php

mvg,
Gert

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8987
  • Hengelooo 1:160
Re: Emplacement Mijdrecht
« Reactie #129 Gepost op: 03 January 2008, 14:38:42 »
We dwalen te ver af van het onderwerp ;D

Aantal Hoek van Hollanders zijn ook bij Koek gesloopt!  :P

Toevallig ook een foto gemaakt van die Hoek van Hollanders??  8)

mvg,

Matthijs
Vast wel maar het Werkspoorarchief is thans een puinhoop. Wellicht na het installeren van negatiefscanner vanavond al eerste plaatjes!

Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: Emplacement Mijdrecht
« Reactie #130 Gepost op: 03 January 2008, 15:03:44 »
Dat zijn dus de Mat'35 stellen die de Tweede Wereldoorlog overleefd hebben dan neem ik aan? Of er moet nog iets bij van Dijk/Heuvelman in Veenendaal terecht gekomen zijn? Heb trouwens nu een aardig idee waar deze laatste ongeveer gezeten moet hebben in Veenendaal.

Grtz, Marcel 

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2406
Re: Emplacement Mijdrecht
« Reactie #131 Gepost op: 03 January 2008, 15:06:25 »
Citaat
Mat '35 (voluit: Materieel '35), is de naam van elektrisch stroomlijnmaterieel voor personenvervoer, zoals door de Nederlandse Spoorwegen aangeschaft in 1935.

De naam is, zoals bij een aantal andere series, afgeleid van het jaar waarin het materieel ontworpen en besteld werd. De vorm was gebaseerd op die van de dieselelektrische treinstellen van het type Mat '34, ook wel bekend als Diesel-drie.

De serie bestond uit een voorserie van acht tweewagenstellen voor de lijn Hoek van Holland – Rotterdam (in dienst eind 1935) en een aantal vervolgseries, die geleverd werden als Mat '36.
Bron: wikipedia

Ik ben van plan om ooit nog een mat35 in model te maken omdat ze hier vroeger op de lijn Hoek van Holland - Rotterdam gereden hebben.

mvg,

Matthijs

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 935
Re: Emplacement Mijdrecht
« Reactie #132 Gepost op: 03 January 2008, 15:37:09 »
Hey Marcel,

Heb jij toevallig al een overzicht van wat er aan materieel allemaall gesloopt is in Mijdrecht? Ben vooral benieuwd naar de diesellocs  ;)

Groet, Edwin

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: Emplacement Mijdrecht
« Reactie #133 Gepost op: 03 January 2008, 15:55:43 »
Hoi Edwin,

Een complete lijst heb ik helaas niet. Want, zoals je wellicht weet heb ik zelf niet het absolute bewijs dat alle in de jaren 70 gesloopte 22/2300-en ook daadwerkelijk naar Koek gegaan zijn. Van de 24/2500 is wel zo'n beetje elke loc daar gesloopt, tot 1986 wel te verstaan. Ik denk wel dat de eerste afgevoerde 22/2300-en naar Mijdrecht zijn gegaan, maar een foto ervan heb ik nog nooit gezien. Alleen de 2288 en 2237 zijn er zeker weten gesloopt. De restanten van locs die in WpH Tilburg gesloopt zijn gingen uiteindelijk ook naar Mijdrecht. Ik hoop dat iemand er bij deze duidelijkheid in kan verschaffen ;D

Grtz, Marcel

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Re: Emplacement Mijdrecht
« Reactie #134 Gepost op: 03 January 2008, 16:24:06 »
Helaas onderweg naar Koek :'(



Gaat wel langs de haringpandjes van hofleverancier Van der Drift. (voor kenners)
« Laatst bewerkt op: 20 February 2014, 23:33:03 door guest7823 »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.