Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
BartvD
Vandaag
om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk)
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Jeroen Water
Vandaag
om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024
door
bernhard67
Vandaag
om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO
door
tothebeach
Vandaag
om 08:21:31
US diorama in H0
door
Jelmer
Vandaag
om 08:19:18
De Hondsrugbaan
door
mass am see
Vandaag
om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
Vandaag
om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
door
J. Moors
Vandaag
om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag
door
WimM
Vandaag
om 00:42:50
Raadplaatje
door
Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
door
Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën...
door
MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet
door
Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0
door
Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais
door
Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange
door
puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen
door
Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem
door
brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan
door
nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt
door
teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1
door
FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking)
door
Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West
door
741230
27 maart 2024, 18:55:45
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Verschillen in DCC centrales
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Verschillen in DCC centrales (gelezen 4773 keer)
henk
Offline
Berichten: 21631
Re: Verschillen in DCC centrales
«
Reactie #15 Gepost op:
11 april 2018, 15:53:46 »
Behalve als je de baanspanning terugbrengt tot hetgeen voor n wordt geadviseerd.
Maarten heeft het weleens uitgelegd, soort van.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61825.msg3221516424#msg3221516424
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4656
Re: Verschillen in DCC centrales
«
Reactie #16 Gepost op:
11 april 2018, 16:10:27 »
Dat draadje was me niet bij gebleven
Aparte methode om te proberen in een decoder met motorstromen van >100mA de rest in warmte te verstoken
Timo
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
henk
Offline
Berichten: 21631
Re: Verschillen in DCC centrales
«
Reactie #17 Gepost op:
11 april 2018, 16:25:12 »
Nogmaals, de NMRA adviseert een baanspanning van 12 volt voor spoor n. Dan wordt er niks verstookt.
Het is overigens mogelijk de uitgangsspanning in de decoder op te hogen en aan te passen aan de baanspanning. Moet je het alleen wel weten.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Gijs
Offline
Berichten: 18
Re: Verschillen in DCC centrales
«
Reactie #18 Gepost op:
11 april 2018, 19:36:56 »
Even terug komen op de vraag:
Over de problemen met de Brelec decoders.
Is dit probleem met de FD400Multi of de FD300.
Met de Fd400 decoders heb ik het zelfde probleem gehad.
Deze knipperde ook.
Door ze opnieuw te programmeren werkte ze tijdelijk weer.
Maar bij de volgende keer inschakelen van het dcc systeem, weer knipperen.
Na overleg met Brelec (deze wist niets van het probleem).
Ik heb de decoders zelfs aan Brelec gestuurd ter controle.
Na enkele malen vragen of er al naar gekeken was, en wat het probleem was.
Kwam altijd het antwoord dat hij het te druk had en nog geen tijd.
Daarna nooit meer wat van gehoord.
Dus gebruik ik deze decoders nooit meer.
De FD300 decoder werken nog wel goed.
En over de dcc spanning:
Hierover word veel geepibreert, maar weinig zinnigs gezegd.
Maar gelukkig bestaat hiervoor een NEM norm.
NEM 641 Digitale Zugförderung - Elektrische Kennwerte N 2017
N = Verbindliche Norm
Gijs
Gelogd
borotof
Offline
Berichten: 677
Re: Verschillen in DCC centrales
«
Reactie #19 Gepost op:
11 april 2018, 20:49:16 »
"Maar gelukkig bestaat hiervoor een NEM norm.
NEM 641 Digitale Zugförderung - Elektrische Kennwerte N 2017
N = Verbindliche Norm"
Verbindlich is alleen de minimale spanning waarop het spul moet functioneren...
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 21631
Re: Verschillen in DCC centrales
«
Reactie #20 Gepost op:
13 april 2018, 15:22:11 »
Nog iets geks met decoders in combinatie met een centrale. Ik heb een paar Uhlenbrock functiedecoders 76900 in gebruik. Die dingen zijn multiprotocol en met mijn Motorola zelfbouwcentrale met een baanspanning van 18 volt merkte ik niks geks. Sinds een paar jaar een Lenzcenrale op 16 volt in gebruik en sindsdien schakelen die decoders met vertraging. Dus je drukt f0 in en 2 seconden later gaat de verlichting aan. Bij uitschakelen hetzelfde. Omschakelen tussen bijvoorbeeld front- en sluitverlichting gaat dan weer onmiddelijk.
Lig er niet wakker van, maar iemand een idee hoe zoiets kan?
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Leen Kievit
Offline
Berichten: 137
NS tijdperk IVa (1973)
Re: Verschillen in DCC centrales
«
Reactie #21 Gepost op:
13 april 2018, 16:01:49 »
Ik ben net begonnen met digitaal, en heb alleen een Piko Digi-1. Ook daar merk ik een vertraging bij licht aan/uit. Alle andere functies reageren wel onmiddelijk.
Leen
Gelogd
Bouwt aan Everskerke (H0, 1973, Zeeuwse Lijn)
henk
Offline
Berichten: 21631
Re: Verschillen in DCC centrales
«
Reactie #22 Gepost op:
13 april 2018, 22:11:26 »
Inmiddels zelf ontdekt. Met vc54 en cv55 kan je dat soort vertragingen instellen. En laat dat nou net dezelfde cv’s zijn waarin bij de locdecoder in de betreffende treinstellen de lastregeling wordt ingesteld. Bij het experimenteren met de lastregeling onbedoeld ook zitten experimenteren met de verlichting in de bak met de Uhlenbrock.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Eland
Offline
Berichten: 10
Re: Verschillen in DCC centrales
«
Reactie #23 Gepost op:
15 april 2018, 22:40:37 »
Beste Gijs en anderen
Het was een drukke week en vandaar mijn wat late reactie op alles
De lage baanspanning maakte wel het één en ander los, maar deze is wel binnen de NEM 641 bij mij dus alles zou gewoon moeten werken
Terug naar het probleem. Het zit hem inderdaad in de Brelec decoders. Deze zijn klaarblijkelijk minder DCC proof dan anderen
Het enige wat ik nog wil uitzoeken wat dan het verschil is.
Door eleiminatie ben ik er wel achter gekomen dat het niet in de IB's zelf zit. Die werken in een kleine baan uitstekend samen met de Brelec. Pas wanneer de booster aan de IB hangt wordt het anders. Ook wanneer de booster niet aan de baan aangesloten is.
De booster heeft bij mij dus invloed op het signaal. En ik snap nog niet waarom
Dat ga ik dus maar uitzoeken.
Groet
Rob
Gelogd
meino
Offline
Berichten: 2087
Re: Verschillen in DCC centrales
«
Reactie #24 Gepost op:
15 april 2018, 23:25:16 »
Misschien een dom vraagje, hangen zowel de IB alswel de Booster tegelijkertijd aan de baan? en genereren ze beide het DCC signaal. Als dat het geval is zou het interferentie kunnen zijn tussen de 2 signaal bronnen.
groet Meino
Gelogd
A clean desk is a sign of an empty mind
Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3602
Als het maar elektrisch is.
Re: Verschillen in DCC centrales
«
Reactie #25 Gepost op:
16 april 2018, 10:16:05 »
Zeker niet dom. Maar bij gebruik van een booster is het aan te bevelen om voor de baan alleen boosters te gebruiken om de baan aan te sturen.
De uitgang van de centrale kan dan via een aparte ringleiding de seinen en wissels en overige apparatuur aansturen.
Een booster genereert overigens geen DCC signaal, hij versterkt het alleen (of is dit mieren**ken).
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
Gijs
Offline
Berichten: 18
Re: Verschillen in DCC centrales
«
Reactie #26 Gepost op:
16 april 2018, 10:46:04 »
Geachte Rob,
Mijn complimenten, dat je zover wilt gaan om de problemen op te lossen.
Dat de meeste antwoorden niet veel met het probleem functie decoder van doen hebben is een andere zaak.
Even voor de duidelijkheid, Nem 641 beschrijft de BENODIGDE spanning voor een motor met een spanning van 12V eff, om goed te werken er word niet gesproken minimaal of maximaal deze staan in andere normen.
Welke IB is het de IB I of de IB II
Maar wat voor booster is het.
En hoe stuur je de booster aan via CDE, Marklin connector of LocNet?
Eventueel kan de SO instelling van de Uhlenbrock nog helpen.
Van de IB II heb ik geen SO lijst kunnen vinden.
Voor de IB I heb ik de IBXSO lijst gevonden.
De SO 901 is voor de booster aansluiting.
SO 901
booster signal control
1*..100 Asymmetry factor of digital signal on booster connection.
3 When Märklin boosters 6015 or 6017 are used to control DCC decoders.
En eventueel
SO 902
Function decoder control
12 Default
14 to control the Märklin crane (46715).
16 (up to about 18) to correct failing command transmission to the Märklin measurement car.
Verder weet ik het ook niet.
Ik hoop dat dit je wat verder kan helpen.
Gijs
Gelogd
Eland
Offline
Berichten: 10
Re: Verschillen in DCC centrales
«
Reactie #27 Gepost op:
17 april 2018, 00:06:06 »
Beste Gijs,
Ik moet het wel uitzoeken. Ik heb meer dan 50 Brelec decoders in gebruik.
Dus het wordt of uitzoeken wat de oorzaak is, of alle Brelec decoders vervangen.
Beiden is niet is waar ik naar uitkijk
Ik bezit zelf twee IB I de oude versie dus
Ik ben er ook wel een beetje op los en ik heb ook de SO lijst.
Mijn lijst is wel van software versie 1.5 maar een groot deel geldt ook voor verise 2.0
Mijn centrales staan op alleen DCC dus SO 907 is gezet op DCC
Ik weet niet uit mijn hoofd waar SO 902 op staat. Of ik die ook heb aangepast, geen idee.
In ieder geval een goed idee om naar te kijken (thanx).
Verder heb ik voor oude Lenz decoders wat aanpassingen gedaan, alleen ben ik niet zo zorgvuldig in het documenteren van de wijzgingen geweest.
Ik moet misschien maar weer eens een nieuwe dump maken.
Als booster gebruik ik momenteel een Fleischmann booster. Of die helemaal identiek aan de Power 3 is weet ik niet.
Ik weet wel dat er ook meerdere versies van de Power 3 zijn (bijv. met een potmeter voor de spanning en zonder potmeter)
De booster is met de standaard connector 6 polig met de IB verbonden
Zijn er ook SO's voor de booster? Ik weet dat ze er zijn voor de IB Control en de IB Switch maar voor de booster weet ik het niet.
Nog genoeg te proberen
Groet
Rob
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 21631
Re: Verschillen in DCC centrales
«
Reactie #28 Gepost op:
17 april 2018, 07:11:06 »
Zespolig, dus via Loconet?
Tja, probeer eens een cde kabeltje.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Gijs
Offline
Berichten: 18
Re: Verschillen in DCC centrales
«
Reactie #29 Gepost op:
17 april 2018, 11:24:17 »
Geachte Rob,
Volgens mij is de beste optie SO 901 booster signal control.
Maar de probleem is naar alle waarschijnlijkheid de decoder zelf.
De FD300 de eerste generatie is een puur DCC decoder.
DE FD400xxxx deze decoder is Multiprotocol DCC en Motorola.
Maar in de CV instellingen zit er tussen deze twee niet veel verschil behalve een functie uitgang meer.
Maar ik mis wel in de CV instellingen van de FD400 de voorkeur instelling voor een protocol.
Dit is wel mogelijk bij ander merken.
Dus decoder moet zelf herkennen welk protocol?
Misschien gaat het hier wel fout, met de gebruikte booster.
Maar om dit verschil in signaal en vorm zichtbaar te maken.
Heb je een goede scoop nodig, of iemand die er een heeft om je te helpen.
Ik kan alleen nog adviseren proberen contact op te nemen met Brelec.
De site is (
https://ilightshop.com
)
Als dit lukt, op de site van Brelec staat een contact button maar er komt niets.
Je kan het eventueel proberen bij Phildie (
https://www.phildie.nl/Phildie/start.htm
)
Deze heeft Brelec in zijn assortiment.
Maar zijn er nog andere mensen die problemen hebben met deze decoders?
Veel succes met het zoeken naar een oplossing van het probleem.
Gijs
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Verschillen in DCC centrales