BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Eland op 06 april 2018, 21:10:02

Titel: Verschillen in DCC centrales
Bericht door: Eland op 06 april 2018, 21:10:02
Hallo

Ik ben nog niet zo lang bij dit forum maar wel al 18 jaar met een digitale modelbaan bezig.
Ik heb één van de eerste serie Intellibox en een veel later model.
Beiden functioneren naar tevredenheid op twee gescheiden banen.

Een paar weken geleden deed zich voor het een een bijzonder fenomeen voor.
Ik pakte een paar wagens waar ik jaren geleden een Brelec functie decoder in heb gebouwd.
Tot mijn schrik knipperde de binnenverlichting van de wagens dus meteen van de baan gehaald. Alles uit elkaar gehaald maar al was goed aangesloten. Weer op de baan knipperde de binnenverlichting weer.
Reset van de decoder loste niets op.
Een andere wagen set deed het helemaal niet. Ook hier was alles wel goed aangesloten.

Toen ik de wagens per ongeluk op de andere baan zette werkte alles wel gewoon
Hoe dat kan begrijp ik niet.

Beide banen worden met een Intellibox gestuurd. De één met de Intellibox zelf de ander via een Intelibox en booster (waarbij de Intellibox alleen de wissels stuurt en de booster de loks)
Nu is het probleem in de baan met de booster.
Het ligt voor de hand dan de booster de schuld te geven maar op het programmeerspoor dus meteen op de Intellibox bleef het probleem bestaan.
Hetzelfde gebeurd bij afgekoppelde booster.

Wie weet wat er hier aan de hand kan zijn?

Overigens heb ik nog niet gemerkt dat andere decoders een probleem zijn. En trouwens ook lang niet alle Brelec decoders geven problemen.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen

Rob

Titel: Rail dataformaat hetzelfde ?
Bericht door: trdl op 07 april 2018, 10:28:15
Rob,

de IB's kunnen meerdere rail dataformaten op het spoor zetten, DCC, Motorola en Selectrix.
Als je een adres met een ander rail dataformaat probeert, dan gaat de IB dat automatisch doen.

Sommige voertuigdecoders reageren niet goed als er meer dan 1 rail dataformaat op het spoor staat.
 
Groet, Willem
Titel: Re: Verschillen in DCC centrales
Bericht door: Eland op 07 april 2018, 22:03:33
Beste Willem

Dank voor je reactie.
Ik heb gekeken naar mojn IB instellingen. Beiden staan op alleen DCC,

In het verleden heb ik de oude IB destijds getweaked door te knoeien met de SO instellingen. Ik heb echter verzuimd dat te documenteren  :(

De IB die de problemen geeft is de nieuwste en daar heb ik ook de laatse firmware op gezet. Ik meen dat dit versie 5 is.
Op de andere IB staat firmware versie 3. Er is naar mijn weten nooit een versie 4 geweest.

Andere verschillen heb ik niet kunnen ontdekken.

Groet
Rob
Titel: Re: Verschillen in DCC centrales
Bericht door: Eland op 08 april 2018, 15:23:50
Hallo,

Het probleem heeft zich verergerd. Enkele wagens met fucntiedecoders van Brelec die aanvankelijk goed reageerden doen het nu op dezelfde wijze niet meer.
Dus knipperen op de ene centrale en functioneren goed op de andere.

Het lijkt wel of ze op de een of andere manier overbelast worden.
Enig meten levert op de spanning van de booster op de (dus de baan met de problemen) 14,5 volt is en de spanning op de andere 16,5 volt.  Natuurlijk niet echt maar zo ruw met een voltmeter.

Kan een decoder door een te lage digitale spanning kapot gaan of op de één of andere wij verziekt worden?
Ik dacht altijd van niet maar weet het nu niet zeker meer.

De versies firmware van mijn IB’s zijn 1.3 respectivelijk 2.0 en niet 3 en 5

Wie kan mij helpen met dit prlobleem. Ik bezit heel veel wagens met Brelec decoders en ik vrees het ergste.

Groet
Rob
Titel: Re: Verschillen in DCC centrales
Bericht door: jerrytrein op 08 april 2018, 17:09:49
Misschien het aantal stappen (14/28  )van invloed
Titel: Re: Verschillen in DCC centrales
Bericht door: meino op 08 april 2018, 18:01:22
Hallo

ik zou me eens concentreren op het feit dat de ene combinatie een lagere spanning (14.5v) dan de andere (16.5v) heeft. Ik neem aan dat je tenminste led verlichting hebt in de rijtuigen. Een led heeft een minimale spanning nodig om te ontbranden, de stroom limiteer je met de voorloop weerstand. Het zou kunnen zijn dat in het geval van de 14.5v situatie je op de grens van de nominale spanningval van de led zit en dat kleine fluctuaties in de voedingspanning in de wagon (door wisselend wiel contact etc) je steeds net onder of net boven die situatie komt. De vraag is, heeft dit in het verleden wel goed gewerkt en zo ja is er iets gewijzigd?. Ik ken de Intellibox niet, maar hoe worden ze gevoed, met aparte stekkervoedingen, zo ja, zijn die bijvoorbeeld het zelfde?

Groet Meino
Titel: Re: Verschillen in DCC centrales
Bericht door: Weerd op 08 april 2018, 22:22:35
Ik denk dat het aan de Brelec functie decoder zelf ligt.
Vroeger reed ik digitaal met een TAMS digitale regelaar en daar knipperden de Brelecs allemaal.
Ik heb toen ook met Brelec contact gehad en volgens hem functioneerde alles normaal, hij had nog nooit van deze klacht gehoord.
De Brelecs heb ik eruit gehaald en vervangen door Zimo, Uhlenbrock en ESu, deze reageerden wel naar volle tevredenheid.
Sinds die tijd gebruik ik maar geen Brelecs meer.

Gerard
Titel: Re: Verschillen in DCC centrales
Bericht door: Eland op 09 april 2018, 22:08:56
Allen

Dank voor de reacties
Ik heb nog een en ander uitgeprobeerd en de IB’s omgewisseld.

Het blijkt dus niet aan de IB te liggen want op de baan zonder booster functioneren beide Intelliboxen even goed. Dus werken de Brelec decoders goed.

Wat mij het meest irriteert is dat de Brelec decoders aanvankelijk goed werken en na een paar dagen, een week ineens niet goed meer inschakelen.
Meestal heeft de verlichting al die tijd aangestaan en gewerkt en dan opeens na uit- en inschakelen gaat de hele verlichting knipperen.  En dat gaat niet meer weg.

Pas op een andere baan is het verholpen.

Het lijkt door de lage spanning te komen maar ook als ik de spanning op de probleembaan verhoog naar 16 volt door een stuk via de IB  te schakelen blijft het probleem bestaan.

Tot nu toe gebeurt dit alleen met de Brelec decoders
Misschien toch maar wegdoen zoals Gerard zegt. Ik heb er alleen best veel en dan moeten al die wagens weer open.

Ik zal ook nog eens kijken of ik de spanning op de baan wat kan opkrikken. Ik had het juist bewust teruggeschroefd want de meeste decoders zetten de hoge spanning alleen maar om in warmte.

Ik hou jullie op de hoogte en ben nog steed in voor goede tips

Groet  Rob
Titel: Re: Verschillen in DCC centrales
Bericht door: borotof op 10 april 2018, 09:13:52
'Ik had het juist bewust teruggeschroefd want de meeste decoders zetten de hoge spanning alleen maar om in warmte.'

Hoe kom je daar zo bij ?

mvgrt Rob
Titel: Re: Verschillen in DCC centrales
Bericht door: Eland op 10 april 2018, 23:31:54
Hi Rob
Volgens mij zet de decoder alle volts boven de 16 om in warmte.
Met PWM wordt weliswaar de hoeveelheid energie geregeld maar alleen onder de 16 volt.
Dus als ik zoals standaard IB of MM ca. 20 volt op de baan zet gaat een deel in wamte omgezet worden.
Misschien zie ik da helemaal fout maar dan hoor ik het graag.
Mvg
Rob
Titel: Re: Verschillen in DCC centrales
Bericht door: Remunj op 11 april 2018, 06:28:55
Volgens mij zet de decoder alle volts boven de 16 om in warmte.
Met PWM wordt weliswaar de hoeveelheid energie geregeld maar alleen onder de 16 volt.
Leg dat eens uit.  ::)

De uitgangen worden PWM geregeld maar ongeacht de spanning gaat dat over het hele bereik.
Over alleen een stukje boven 16 volt heb ik nog nooit van gehoord.

Misschien klok en klepel  :angel:
Titel: Re: Verschillen in DCC centrales
Bericht door: borotof op 11 april 2018, 14:05:10
Zoals Eric al aangeeft. Ik ben van mening hoe hoger de spanning (binnen bepaalde grenzen...) hoe beter, immers, er gaan kleinere stromen lopen, je wissels schakelen beter als je ze vanuit de baan voedt en ook op verder gelegen stukken van je baan houd je voldoende over.

disclaimer, ik ben geen electrotechneut, en heb m'n baan niet aangelegd met op elke 3 meter een aparte booster en een ringleiding van 2,5mm2 :-)
Titel: Re: Verschillen in DCC centrales
Bericht door: gvandersel op 11 april 2018, 15:40:12
Baanspanning en werking decoder:
Hogere spanning zal de decoder beter werken, doordat deze de cruisecontrol volledig kan inzetten.
Hogere spanning leidt niet tot een grotere warmte afgifte, doordat er met PWM gewerkt wordt. PWM is een soort van aan uit regeling.
Wat wel iets meer warmte zal geven is de voeding op de decoder.
Lagere spanning zal de werking van de decoder zeker beïnvloeden, maar dan zit je met spanningen onder de 10V.

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re: Verschillen in DCC centrales
Bericht door: henk op 11 april 2018, 15:48:09
Er zijn wel decoders die eerst de spanning terugbrengen en dan pas de PWM toepassen. De kleine decoders van Zimo en Tran hebben standaard die instelling. Die brengen eerst de spanning terug tot 12 volt. Dan moet de decoder toch wel de nodige warmte kwijt.
Titel: Re: Verschillen in DCC centrales
Bericht door: Timo op 11 april 2018, 15:52:23
Eigenlijk heel onlogisch om juist bij een kleine decoder eerst de spanning terug te brengen ::)

Hebben ze niet de PWM begrenst om max effectief 12V uit te geven?


Timo
Titel: Re: Verschillen in DCC centrales
Bericht door: henk op 11 april 2018, 15:53:46
Behalve als je de baanspanning terugbrengt tot hetgeen voor n wordt geadviseerd.
Maarten heeft het weleens uitgelegd, soort van.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61825.msg3221516424#msg3221516424 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61825.msg3221516424#msg3221516424)
Titel: Re: Verschillen in DCC centrales
Bericht door: Timo op 11 april 2018, 16:10:27
Dat draadje was me niet bij gebleven ::) Aparte methode om te proberen in een decoder met motorstromen van >100mA de rest in warmte te verstoken :o


Timo
Titel: Re: Verschillen in DCC centrales
Bericht door: henk op 11 april 2018, 16:25:12
Nogmaals, de NMRA adviseert een baanspanning van 12 volt voor spoor n. Dan wordt er niks verstookt.
Het is overigens mogelijk de uitgangsspanning in de decoder op te hogen en aan te passen aan de baanspanning. Moet je het alleen wel weten.  ;D
Titel: Re: Verschillen in DCC centrales
Bericht door: Gijs op 11 april 2018, 19:36:56
Even terug komen op de vraag:
Over de problemen met de Brelec decoders.
Is dit probleem met de FD400Multi of de FD300.

Met de Fd400 decoders heb ik het zelfde probleem gehad.
Deze knipperde ook.
Door ze opnieuw te programmeren werkte ze tijdelijk weer.
Maar bij de volgende keer inschakelen van het dcc systeem, weer knipperen.
Na overleg met Brelec (deze wist niets van het probleem).
Ik heb de decoders zelfs aan Brelec gestuurd ter controle.
Na enkele malen vragen of er al naar gekeken was, en wat het probleem was.
Kwam altijd het antwoord dat hij het te druk had en nog geen tijd.
Daarna nooit meer wat van gehoord.

Dus gebruik ik deze decoders nooit meer.
De FD300 decoder werken nog wel goed.

En over de dcc spanning:
Hierover word veel geepibreert, maar weinig zinnigs gezegd.
Maar gelukkig bestaat hiervoor een NEM norm.
NEM 641 Digitale Zugförderung - Elektrische Kennwerte N 2017
N = Verbindliche Norm

Gijs
Titel: Re: Verschillen in DCC centrales
Bericht door: borotof op 11 april 2018, 20:49:16
"Maar gelukkig bestaat hiervoor een NEM norm.
NEM 641 Digitale Zugförderung - Elektrische Kennwerte N 2017
N = Verbindliche Norm"

Verbindlich is alleen de minimale spanning waarop het spul moet functioneren...
Titel: Re: Verschillen in DCC centrales
Bericht door: henk op 13 april 2018, 15:22:11
Nog iets geks met decoders in combinatie met een centrale. Ik heb een paar Uhlenbrock functiedecoders 76900 in gebruik. Die dingen zijn multiprotocol en met mijn Motorola zelfbouwcentrale met een baanspanning van 18 volt merkte ik niks geks. Sinds een paar jaar een Lenzcenrale op 16 volt in gebruik en sindsdien schakelen die decoders met vertraging. Dus je drukt f0 in en 2 seconden later gaat de verlichting aan. Bij uitschakelen hetzelfde. Omschakelen tussen bijvoorbeeld front- en sluitverlichting gaat dan weer onmiddelijk.

Lig er niet wakker van, maar iemand een idee hoe zoiets kan?  ???
Titel: Re: Verschillen in DCC centrales
Bericht door: Leen Kievit op 13 april 2018, 16:01:49
Ik ben net begonnen met digitaal, en heb alleen een Piko Digi-1. Ook daar merk ik een vertraging bij licht aan/uit. Alle andere functies reageren wel onmiddelijk.

Leen
Titel: Re: Verschillen in DCC centrales
Bericht door: henk op 13 april 2018, 22:11:26
Inmiddels zelf ontdekt. Met vc54 en cv55 kan je dat soort vertragingen instellen. En laat dat nou net dezelfde cv’s zijn waarin bij de locdecoder in de betreffende treinstellen de lastregeling wordt ingesteld. Bij het experimenteren met de lastregeling onbedoeld ook zitten experimenteren met de verlichting in de bak met de Uhlenbrock.  ;D
Titel: Re: Verschillen in DCC centrales
Bericht door: Eland op 15 april 2018, 22:40:37
Beste Gijs en anderen

Het was een drukke week en vandaar mijn wat late reactie op alles

De lage baanspanning maakte wel het één en ander los, maar deze is wel binnen de NEM 641 bij mij dus alles zou gewoon moeten werken

Terug naar het probleem. Het zit hem inderdaad in de Brelec decoders. Deze zijn klaarblijkelijk minder DCC proof dan anderen
Het enige wat ik nog wil uitzoeken wat dan het verschil is.

Door eleiminatie ben ik er wel achter gekomen dat het niet in de IB's zelf zit. Die werken in een kleine baan uitstekend samen met de Brelec. Pas wanneer de booster aan de IB hangt wordt het anders. Ook wanneer de booster niet aan de baan aangesloten is.
De booster heeft bij mij dus invloed op het signaal. En ik snap nog niet waarom  :-X :-[
Dat ga ik dus maar uitzoeken.

Groet
Rob
Titel: Re: Verschillen in DCC centrales
Bericht door: meino op 15 april 2018, 23:25:16
Misschien een dom vraagje, hangen zowel de IB alswel de Booster tegelijkertijd aan de baan? en genereren ze beide het DCC signaal. Als dat het geval is zou het interferentie kunnen zijn tussen de 2 signaal bronnen.

groet Meino
Titel: Re: Verschillen in DCC centrales
Bericht door: gvandersel op 16 april 2018, 10:16:05
Zeker niet dom. Maar bij gebruik van een booster is het aan te bevelen om voor de baan alleen boosters te gebruiken om de baan aan te sturen.
De uitgang van de centrale kan dan via een aparte ringleiding de seinen en wissels en overige apparatuur aansturen.
Een booster genereert overigens geen DCC signaal, hij versterkt het alleen (of is dit mieren**ken).

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re: Verschillen in DCC centrales
Bericht door: Gijs op 16 april 2018, 10:46:04
Geachte Rob,

Mijn complimenten, dat je zover wilt gaan om de problemen op te lossen.
Dat de meeste antwoorden niet veel met het probleem functie decoder van doen hebben is een andere zaak.

Even voor de duidelijkheid, Nem 641 beschrijft de BENODIGDE spanning voor een motor met een spanning van 12V eff, om goed te werken er word niet gesproken minimaal of maximaal deze staan in andere normen.

Welke IB is het de IB I of de IB II
Maar wat voor booster is het.
En hoe stuur je de booster aan via CDE, Marklin connector of LocNet?
Eventueel kan de SO instelling van de Uhlenbrock nog helpen.
Van de IB II heb ik geen SO lijst kunnen vinden.
Voor de IB I heb ik de  IBXSO lijst gevonden.

De SO 901 is voor de booster aansluiting.
SO 901
booster signal control
1*..100 Asymmetry factor of digital signal on booster connection.
3 When Märklin boosters 6015 or 6017 are used to control DCC decoders.
En eventueel
SO 902
Function decoder control
12 Default
14 to control the Märklin crane (46715).
16 (up to about 18) to correct failing command transmission to the Märklin measurement car.

Verder weet ik het ook niet.

Ik hoop dat dit je wat verder kan helpen.

Gijs
Titel: Re: Verschillen in DCC centrales
Bericht door: Eland op 17 april 2018, 00:06:06
Beste Gijs,

Ik moet het wel uitzoeken. Ik heb meer dan 50 Brelec decoders in gebruik.
Dus het wordt of uitzoeken wat de oorzaak is, of alle Brelec decoders vervangen.
Beiden is niet is waar ik naar uitkijk

Ik bezit zelf twee IB I de oude versie dus
Ik ben er ook wel een beetje op los en ik heb ook de SO lijst.
Mijn lijst is wel van software versie 1.5 maar een groot deel geldt ook voor verise 2.0

Mijn centrales staan op alleen DCC dus SO 907 is gezet op DCC

Ik weet niet uit mijn hoofd waar SO 902 op staat. Of ik die ook heb aangepast, geen idee.
In ieder geval een goed idee om naar te kijken (thanx).
Verder heb ik voor oude Lenz decoders wat aanpassingen gedaan, alleen ben ik niet zo zorgvuldig in het documenteren van de wijzgingen geweest.
Ik moet misschien maar weer eens een nieuwe dump maken.

Als booster gebruik ik momenteel een Fleischmann booster. Of die helemaal identiek aan de Power 3 is weet ik niet.
Ik weet wel dat er ook meerdere versies van de Power 3 zijn (bijv. met een potmeter voor de spanning en zonder potmeter)
De booster is met de standaard connector 6 polig met de IB verbonden

Zijn er ook SO's voor de booster? Ik weet dat ze er zijn voor de IB Control en de IB Switch maar voor de booster weet ik het niet.

Nog genoeg te proberen

Groet
Rob
Titel: Re: Verschillen in DCC centrales
Bericht door: henk op 17 april 2018, 07:11:06
Zespolig, dus via Loconet?
Tja, probeer eens een cde kabeltje.
Titel: Re: Verschillen in DCC centrales
Bericht door: Gijs op 17 april 2018, 11:24:17
Geachte Rob,

Volgens mij is de beste optie SO 901 booster signal control.

Maar de probleem is naar alle waarschijnlijkheid de decoder zelf.
De FD300 de eerste generatie is een puur DCC decoder.
DE FD400xxxx  deze decoder is Multiprotocol DCC en Motorola.
Maar in de CV instellingen zit er tussen deze twee niet veel verschil behalve een functie uitgang meer.
Maar ik mis wel in de CV instellingen  van de FD400 de voorkeur instelling voor een protocol.
Dit is wel mogelijk bij ander merken.
Dus decoder moet zelf herkennen welk protocol?
Misschien gaat het hier wel fout, met de gebruikte booster.
Maar om dit verschil in signaal en vorm zichtbaar te maken.
Heb je een goede scoop nodig, of iemand die er een heeft om je te helpen.

Ik kan alleen nog adviseren proberen contact op te nemen met Brelec.
De site is ( https://ilightshop.com )
Als dit lukt, op de site van Brelec staat een contact button maar er komt niets.

Je kan het eventueel proberen bij Phildie ( https://www.phildie.nl/Phildie/start.htm )
Deze heeft Brelec in zijn assortiment.

Maar zijn er nog andere mensen die problemen hebben met deze decoders?

Veel succes met het zoeken naar een oplossing van het probleem.

Gijs