Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 22:07:08
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 22:04:11
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door wob
Vandaag om 21:58:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 21:57:04
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:37:19
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 21:17:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 21:15:26
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
Vandaag om 21:02:48
Schrootplaats door 741230
Vandaag om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
  

Auteur Topic: BR64 digitaal stopt na 10 minuten, wordt gloeiend heet.  (gelezen 7297 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7405
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BR64 digitaal stopt na 10 minuten, wordt gloeiend heet.
« Reactie #15 Gepost op: 27 november 2014, 20:07:20 »
Theo: hoeveel spanning zet de MM op de rails? En wat is een "normale" waarde? Ik herinner me 18V van toen ik eens a/h googlen was, maar 'k zou niet weten of dat de MM of de normale waarde is.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: BR64 digitaal stopt na 10 minuten, wordt gloeiend heet.
« Reactie #16 Gepost op: 27 november 2014, 20:15:34 »
Tja, wat is normaal. De NMRA noemt in hun specificaties een typical spanning van 15V voor H0 en 12V voor N. Veel centralers staan wel wat hoger en is ook niet gek omdat op veel computergestuurde banen nog 1,4V over de spanningsdetectie valt. Maximale spanning die een centrale af mag geven is volgens de specs 22V. Maar zelfs daar zou geen decoder stuk van mogen gaan. Voor N moet een decoder minimaal 24V aan kunnen en voor H0 en groter zelfs 27V. Zie de NMRA DCC specificaties.

Helaas kan ik nergens gegevens van de MM booster vinden :(


Timo
« Laatst bewerkt op: 27 november 2014, 20:19:04 door Timo »
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re: BR64 digitaal stopt na 10 minuten, wordt gloeiend heet.
« Reactie #17 Gepost op: 27 november 2014, 20:22:51 »
Ruim 18 volt. Nu is dat niet ongewoon, maar de uitgangspanning is niet in te stellen, zoals bij veel andere centrales we. Nog niet erg, decoders worden geacht daar tegen te kunnen, maar de Zimo n-decoders houden er dus niet  van.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

TheovW

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: BR64 digitaal stopt na 10 minuten, wordt gloeiend heet.
« Reactie #18 Gepost op: 27 november 2014, 23:41:10 »
Reinout,

Digitale spanning is nooit zuiver te meten, maar als ik de multimeter op een MM zet zit op ca 23/25 volt
En doe ik dan bijv. Een Intellibox is het 18/20

Mvg Theo

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re: BR64 digitaal stopt na 10 minuten, wordt gloeiend heet.
« Reactie #19 Gepost op: 27 november 2014, 23:56:48 »
Digitale spanning is nooit zuiver te meten,
Het kan wel redelijk nauwkeurig als je de spanning eerst gelijkricht. Uitleg daarover staat op mijn website
Nog nauwkeuriger is een meetinstrument met true RMS meting, of een scoop met meetfunctie.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1973
Re: BR64 digitaal stopt na 10 minuten, wordt gloeiend heet.
« Reactie #20 Gepost op: 28 november 2014, 10:10:19 »
Reinout,

Digitale spanning is nooit zuiver te meten, maar als ik de multimeter op een MM zet zit op ca 23/25 volt
En doe ik dan bijv. Een Intellibox is het 18/20

Mvg Theo

Tenzij je weer een power4 achter de intellibox gooit, dan gaat de spanning ineens over de 25V heen. Volgens mij zijn die waarden voor de MM wel wat hoog. Heb die in het verleden ook wel eens aan de scoop gehad en waren die toch echt wel lager hoor. Die 25V achter de Power4 is ook gemeten met een scoop. En ook daarbij kun je niets regelen.

Wat decoders betreft. Ik heb dit probleem inderdaad met zimo gehad, maar alleen met de n decoders. Gebruik ook H0 decoder van Zimo en daar heb ik geen problemen mee gehad.

Nu ben ik intussen naar een lenz centrale gegaan, en daar kun je de spanning heel mooi zelf regelen. Die heb ik nu op 16V staan, en dat geeft de scoop ook precies aan als uitgangsspanning.

Roelco

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: BR64 digitaal stopt na 10 minuten, wordt gloeiend heet.
« Reactie #21 Gepost op: 28 november 2014, 13:30:39 »
Zimo N-decoders kunnen een hoge spanning makkelijk aan, daar ligt het probleem niet.
Het probleem zit hem in de standaardinstelling van de decoders, namelijk 12 Volt aan de uitgang.
Dat betekent, dat de decoder bij een hogere ingangsspanning (zoals hier eerder gesteld met name het geval bij de MultiMaus), ook een hoger spanningsverschil moet opnemen. Dus zal die warmer worden, dus zal die eerder op zijn thermische beveiliging eruit gaan.

Oplossing:  de uitgangsspanning van de betreffende decoder verhogen.

Overigens geloof ik hier niet zo in, ik denk dat er meer aan de hand kan zijn, zoals:
- stiekeme kortsluiting in de loc (motor niet geheel massavrij)
- overbelasting  (zoals al eerder gevraagd:  wat trekt de motor + toebehoren ?)
- verkeerde instelling voor aansturing van de specifieke motor
- plaatsing van de decoder (op de motor ?) zodat die extra warmte ontvangt of zijn warmte niet kwijt kan.

Kortom: de decoder als eerste de schuld geven is altijd de gemakkelijkste oplossing, terwijl Zimo nou net die instelling zo gedaan heeft om N-locs tegen een te hoge motorspanning te beschermen.

Maar als een andere decoder ook goed is, dan weet je wat je doet ? Juist.

Maarten.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1973
Re: BR64 digitaal stopt na 10 minuten, wordt gloeiend heet.
« Reactie #22 Gepost op: 28 november 2014, 13:50:27 »
Als je dan ook even aangeeft hoe je die uitgangsspanning kunt verhogen dan is het waarschijnlijk makkelijk te testen.

Toch vreemd als je niets belast dit toch een probleem geeft.

Bij mij was het in elk geval opgelost door op dezelfde plaats, op dezelfde manier aangesloten Kuehn decoder voor in de plaats te zetten.

Roelco

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: BR64 digitaal stopt na 10 minuten, wordt gloeiend heet.
« Reactie #23 Gepost op: 28 november 2014, 14:01:10 »
Het probleem zit hem in de standaardinstelling van de decoders, namelijk 12 Volt aan de uitgang.
Kijk, dit is iets dat ik niet wist (en waarschijnlijk bijna niemand). Hier kan makkelijk een bult warmte ontstaan. Kan alleen niet vinden hoe je dit dan uit zet.

Kortom: de decoder als eerste de schuld geven is altijd de gemakkelijkste oplossing, terwijl Zimo nou net die instelling zo gedaan heeft om N-locs tegen een te hoge motorspanning te beschermen.
Tja, in mijn ogen is de decoder dan toch echt de schuldige. Het is iets dat de decoder doet. Dit had dan wel even in koeienletters in de handleiding mogen staan maar kan er niets over vinden. Maar goed, de Zimo handleidingen blinken niet echt uit in overzichtelijkheid. Welke i****t heeft bedacht 100 decoders in één handleiding te stoppen?

Maar goed, als die 12v regulatie uit te zetten is dan is er dus niets aan de hand om de decoder in H0 te gebruiken. De hoeveelheid functies en rijgedrag van Zimo decoders blijft mooi  :)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1973
Re: BR64 digitaal stopt na 10 minuten, wordt gloeiend heet.
« Reactie #24 Gepost op: 28 november 2014, 14:18:03 »
Kijk, dit is iets dat ik niet wist (en waarschijnlijk bijna niemand). Hier kan makkelijk een bult warmte ontstaan. Kan alleen niet vinden hoe je dit dan uit zet.

Timo

Hoe ontstaat hier dan warmte? Ja als je hem belast ben ik het met je eens. Maar als die uitgang niet belast wordt waar komt die warmte dan vandaan?

Maar heb er ook nog niets over kunnen vinden inderdaad. Had ook al eens even de documentatie gedownload.

Laat duidelijk zijn, heb niets tegen Zimo decoders. De echte H0 decoders doen het prima. Alleen de n decoders heb ik last mee gehad, en blijkbaar meer.

Komt hier natuurlijk nog bij dat als je een lok laat ombouwen en dit staat fout dan is het misschien niet de schuld van de decoder of van Zimo, maar wel van de winkel die de decoder er ingezet heeft. Die had het dan of moeten aanpassen, of je er op z'n minst op moeten wijzen dat dit eventueel aangepast moet worden afhankelijk van je centrale.

Roelco

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: BR64 digitaal stopt na 10 minuten, wordt gloeiend heet.
« Reactie #25 Gepost op: 28 november 2014, 14:32:25 »
@rjr, was meer algemeen bedoelt. Dit omdat meer mensen warmteproblemen met de decoder melden. Maar als het echt om stilstaan op de rails gaat zonder functies aan (geen licht, geen rook, niets) en de boel wordt dan nog heet dan is er echt wat anders fout. Helaas blijf de starter nu wat stil. Oplossing blijft gelijk, terug naar de winkel.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re: BR64 digitaal stopt na 10 minuten, wordt gloeiend heet.
« Reactie #26 Gepost op: 28 november 2014, 14:51:18 »
Kortom: de decoder als eerste de schuld geven is altijd de gemakkelijkste oplossing, terwijl Zimo nou net die instelling zo gedaan heeft om N-locs tegen een te hoge motorspanning te beschermen.

Nou ja, los van dit specifieke geval, Zimo schaal n decoders worden heet in combinatie met een Multimaus en zo bijzonder is 18 volt voor een centrale nu ook weer niet. Andere n-decoders vertonen die extreme warmteontwikkeling dan niet en vernielen bij mijn weten ook geen motortjes in schaal n locs. Is dit feature van een Zimo decoder eigenlijk wel zo hard nodig? Sterker, is het wel verstandig? Ook bij een uitgangsspanning van 16 volt moet er dan altijd de nodige energie in warmte worden omgezet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BR64 digitaal stopt na 10 minuten, wordt gloeiend heet.
« Reactie #27 Gepost op: 28 november 2014, 15:00:39 »
Mijn MultiMaus ( met dikke trafo ) levert onbelast 22 Volt af  :o :o :o

Stel dat de TS dat ook heeft, dan moet er dus door de decoder-spanningsregelaar 10 Volt 'verbrand' worden... stel de lampjes nemen 100mA --> stook je al 1 Watt aan warmte weg... en dat is voor zo'n minidingetje wel heel veel....

Grtzz,

Karst

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: BR64 digitaal stopt na 10 minuten, wordt gloeiend heet.
« Reactie #28 Gepost op: 28 november 2014, 16:35:59 »
Dank dank voor alle hulp en meedenken!

Nadat ik de loc nog enkele keren op de rails heb gezet, merk ik dat hij langzamer heet wordt, dan als de bijbehorende wagens met ingeschakelde binnenverlichting wel op de treinrails staan. De decoder zit onder aan de zijkant van het machinistenhuis, rechtop. De loc wordt vooral warm aan de zijde waar de decoder zit.
Ik vind het erg jammer en ben bang dat de loc of decoder beschadigd wordt, als ik hem langer op de rails laat staan. Daarom zend ik de set terug, en hoop dat het probleem eventueel met plaatsen van een andere decoder opgelost kan worden.
Het lijkt me niet, dat de Roco transormator teveel stroom geeft. Diverse N banen worden toch ook bestuurd met een Roco MultiMaus en een Roco transformator? Het zou eventueel kunnen zijn, dat er in de decoder, of in de bijbehorende wagens een condensator of stroomverbinding aanwezig is, waardoor de decoder te heet wordt. Het is een prachtige set, maar het zou zonde zijn als er op deze manier iets kapot gaat. Laten we zien wat het doet als er een andere Decoder in zit.

Met vriendelijke groet, Jake

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: BR64 digitaal stopt na 10 minuten, wordt gloeiend heet.
« Reactie #29 Gepost op: 28 november 2014, 16:41:14 »
De set is de Altmark express van Schirmer. Een pendeltrein bestaande uit een BR64 en twee wagens waarvan de voorste stuurstand verlichting heeft dat wisselt met de rijrichting.
Deze BR64 heeft een ander nummer dan zijn voorgangers en heeft een pulsometer.  Ziehier nog een paar fotootjes. 



Groeten, Jake


P.s. volg de bouw van mijn TT baantje; http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,53117.0.html