Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 17:58:17
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door linquenda2
Vandaag om 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 17:54:25
Spoor- en tramweg parafernalia door Duikeend
Vandaag om 17:46:49
Modellbau Lingen 2026 door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:57
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:38:27
Resin kits best met of zonder grondlaag door Duikeend
Vandaag om 17:37:14
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:36:02
Station Steenwijk poging 2 door Duikeend
Vandaag om 17:25:22
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:30:51
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 16:01:20
Probleem met inloggen door Joz
Vandaag om 15:55:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:52:23
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Onshape gebruikersgroep door MOVisser
Vandaag om 13:23:37
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Piko EUROCITY 2969 traxx door Rob Ellerman
Vandaag om 12:34:56
Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 12:10:22
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen door BrightonBelle
Vandaag om 12:07:36
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 11:30:05
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Ronald Halma
Vandaag om 10:22:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:20:24
Probleem met Trix wagon door klusser
Vandaag om 09:17:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:40:48
  

Auteur Topic: NS 500/600 Fluit of hoorn  (gelezen 3847 keer)

De eerste Ivo

  • Offline Offline
  • Berichten: 865
NS 500/600 Fluit of hoorn
« Gepost op: 05 April 2018, 21:31:16 »
Allen,

Ik wil een Zimo geluidsdecoder kopen voor in mijn roco hippel. Nu kan daar een fluit of hoorn in. Iemand enig idee wat er origineel in een NS 500/600 zit/

Ivo

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3883
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: NS 500/600 Fluit of hoorn
« Reactie #1 Gepost op: 05 April 2018, 21:35:37 »
Ivo,

Vanuit het hoofdreservoir worden de remmen, fluit en dodeman inrichting voorzien van lucht.  ;)

grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 253
    • Spoorhistorie
Re: NS 500/600 Fluit of hoorn
« Reactie #2 Gepost op: 05 April 2018, 21:52:05 »
De locserie 500/600 had/heeft een luchtfluit. Zit rechts voor op de cabine aan de buitenkant, dat kleine langwerpige fluitje. Inderdaad met lucht gevoed.
Later werd deze vervangen door een kleine luchthoorn. Ik geloof dat de meeste museumlocs en locs die nog bij particuliere bedrijven in dienst zijn allen de hoorn hebben.

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 253
    • Spoorhistorie
Re: NS 500/600 Fluit of hoorn
« Reactie #3 Gepost op: 05 April 2018, 21:57:15 »
Even gekeken op foto's als voorbeeld, de 521 van de SGB heeft een luchtfluit, de MBS 660 een kleine luchthoorn evenals de 636 van de VSM. De Railpro 603 heeft twee hoorns links op het dak van de cabine.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4088
Re: NS 500/600 Fluit of hoorn
« Reactie #4 Gepost op: 05 April 2018, 22:29:20 »
De locserie 500/600 had/heeft een luchtfluit. Zit rechts voor op de cabine aan de buitenkant, dat kleine langwerpige fluitje. Inderdaad met lucht gevoed.
Later werd deze vervangen door een kleine luchthoorn. Ik geloof dat de meeste museumlocs en locs die nog bij particuliere bedrijven in dienst zijn allen de hoorn hebben.
Een 5/600 had een fluit, en als ze voorzien werden van radio bediening kwam daar een set typhoons bij op het dak die in radiobedrijf gebruikt worden ipv de fluit die alleen vanuit de cabine te bedienen is.

De eerste Ivo

  • Offline Offline
  • Berichten: 865
Re: NS 500/600 Fluit of hoorn
« Reactie #5 Gepost op: 05 April 2018, 22:31:56 »
Ok. Ik wil de groene uitvoering voorzien. Dus wordt dat de fluit.


WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 253
    • Spoorhistorie
Re: NS 500/600 Fluit of hoorn
« Reactie #6 Gepost op: 05 April 2018, 22:44:42 »
De 500/600 kan als niet radio loc een fluit of een hoorn rechts voor op de cabine hebben. Aanvankelijk was dit een fluit later is hier wel degelijk soms een hoorn geplaatst bediend vanuit de cabine. Heb er lang zat mee gereden. Ook vele foto's van niet radiolocs tonen dit duidelijk.
Radioloc's kregen twee hoorns links boven op de cabine. Kijk de foto's maar na.
« Laatst bewerkt op: 05 April 2018, 22:54:33 door WilcoV »

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 253
    • Spoorhistorie
Re: NS 500/600 Fluit of hoorn
« Reactie #7 Gepost op: 05 April 2018, 22:48:04 »
Ivo, ook de groene kan een kleine hoorn hebben, maar de meeste Roco modellen hebben deze niet dus een fluit is denk ik het beste.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4088
Re: NS 500/600 Fluit of hoorn
« Reactie #8 Gepost op: 05 April 2018, 23:02:55 »
Ik was al even aan het googelen, maar ik kom alleen een VSM groene 600 tegen met een typhoon op die plek, maar die vind ik nou niet erg maatgevend daarvoor eigenlijk :)

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1018
Re: NS 500/600 Fluit of hoorn
« Reactie #9 Gepost op: 06 April 2018, 00:19:25 »
geknutsel her en daar nagelaten hebben niet-radio locs alleen een fluit gehad. Radio's hadden wel hoorns, twee stuks op linker zijde van de cabine.

(overigens is de Railpro 603 de vormalige RRF-1, wat weer de voormalige NS-684 is, dus een radio-loc met typhoons op het dak)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3372
Re: NS 500/600 Fluit of hoorn
« Reactie #10 Gepost op: 06 April 2018, 08:58:56 »
De 643, een van de laatste bakkies die in 1994 op RMO dienstdeed had nog zo'n tramachtige luchtfluit, mooi effect bij het oversteken van straten en op straat zelf. Het was volgens mij geen radiolok.
Groeten,
Richard

spoorfan

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re: NS 500/600 Fluit of hoorn
« Reactie #11 Gepost op: 13 April 2018, 10:57:50 »
Weet iemand of de 633 met schrikstrepen ook een fluit had?

Spoorfan

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
Re: NS 500/600 Fluit of hoorn
« Reactie #12 Gepost op: 13 April 2018, 14:12:18 »
Weet iemand of de 633 met schrikstrepen ook een fluit had?

Spoorfan

De Feyenoordse 700 serie met schrikstrepen hadden wel iets op het dak.
http://www.feijenoordsemeesters.nl/DER700.htm
Geen idee of de 633 dat ook had?
Mvg jamie

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4088
Re: NS 500/600 Fluit of hoorn
« Reactie #13 Gepost op: 13 April 2018, 18:03:08 »
Weet iemand of de 633 met schrikstrepen ook een fluit had?

Spoorfan

Ja:

geknutsel her en daar nagelaten hebben niet-radio locs alleen een fluit gehad. Radio's hadden wel hoorns, twee stuks op linker zijde van de cabine.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8398
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: NS 500/600 Fluit of hoorn
« Reactie #14 Gepost op: 13 April 2018, 22:12:44 »
In een geluidsdecoder kun je toch gewoon een fluit én een toeter doen? Gewoon allebei dus, kan je zelf kiezen welke je het liefst gebruikt.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.