Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Hasenwald
Vandaag om 14:04:42
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door stoombr38
Vandaag om 14:01:09
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door daempfer
Vandaag om 13:54:15
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:51:18
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 13:50:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim1969
Vandaag om 13:25:48
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Sven VG
Vandaag om 13:10:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Huup
Vandaag om 13:00:09
Rocrail terugstel tijd wissels door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:15
23 augustus modelspoorbeurs Houten door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:48:52
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:41:47
Veevervoer ss/ ns door Edsko Hekman
Vandaag om 12:32:22
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 12:31:48
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door hervé
Vandaag om 12:25:19
Artitec goederenwagen door Peter45
Vandaag om 12:14:36
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:08:59
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 12:08:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door PeterV
Vandaag om 12:04:40
Duitser met hoedje (Beurs Houten) door thevandijks
Vandaag om 11:58:08
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 11:21:17
Wat spoor 1 brouwsels door FritsT
Vandaag om 11:11:51
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door meino
Vandaag om 11:10:02
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:47:27
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door MathynK
Vandaag om 10:43:46
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door bernhard67
Vandaag om 09:33:23
Liliput L382003 Wagen set Rheingold HO - Handleiding door grossraumwagen
Vandaag om 08:41:29
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 08:15:40
PB models: koplopers (voorbespreking) door hmmglaser
Vandaag om 01:32:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 00:18:49
Magneet koppelingen voor Bemo door martijn v m
23 August 2025, 23:45:55
  

Auteur Topic: NS 500/600 Fluit of hoorn  (gelezen 3687 keer)

De eerste Ivo

  • Offline Offline
  • Berichten: 837
NS 500/600 Fluit of hoorn
« Gepost op: 05 April 2018, 21:31:16 »
Allen,

Ik wil een Zimo geluidsdecoder kopen voor in mijn roco hippel. Nu kan daar een fluit of hoorn in. Iemand enig idee wat er origineel in een NS 500/600 zit/

Ivo

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: NS 500/600 Fluit of hoorn
« Reactie #1 Gepost op: 05 April 2018, 21:35:37 »
Ivo,

Vanuit het hoofdreservoir worden de remmen, fluit en dodeman inrichting voorzien van lucht.  ;)

grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
    • Spoorhistorie
Re: NS 500/600 Fluit of hoorn
« Reactie #2 Gepost op: 05 April 2018, 21:52:05 »
De locserie 500/600 had/heeft een luchtfluit. Zit rechts voor op de cabine aan de buitenkant, dat kleine langwerpige fluitje. Inderdaad met lucht gevoed.
Later werd deze vervangen door een kleine luchthoorn. Ik geloof dat de meeste museumlocs en locs die nog bij particuliere bedrijven in dienst zijn allen de hoorn hebben.

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
    • Spoorhistorie
Re: NS 500/600 Fluit of hoorn
« Reactie #3 Gepost op: 05 April 2018, 21:57:15 »
Even gekeken op foto's als voorbeeld, de 521 van de SGB heeft een luchtfluit, de MBS 660 een kleine luchthoorn evenals de 636 van de VSM. De Railpro 603 heeft twee hoorns links op het dak van de cabine.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: NS 500/600 Fluit of hoorn
« Reactie #4 Gepost op: 05 April 2018, 22:29:20 »
De locserie 500/600 had/heeft een luchtfluit. Zit rechts voor op de cabine aan de buitenkant, dat kleine langwerpige fluitje. Inderdaad met lucht gevoed.
Later werd deze vervangen door een kleine luchthoorn. Ik geloof dat de meeste museumlocs en locs die nog bij particuliere bedrijven in dienst zijn allen de hoorn hebben.
Een 5/600 had een fluit, en als ze voorzien werden van radio bediening kwam daar een set typhoons bij op het dak die in radiobedrijf gebruikt worden ipv de fluit die alleen vanuit de cabine te bedienen is.

De eerste Ivo

  • Offline Offline
  • Berichten: 837
Re: NS 500/600 Fluit of hoorn
« Reactie #5 Gepost op: 05 April 2018, 22:31:56 »
Ok. Ik wil de groene uitvoering voorzien. Dus wordt dat de fluit.


WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
    • Spoorhistorie
Re: NS 500/600 Fluit of hoorn
« Reactie #6 Gepost op: 05 April 2018, 22:44:42 »
De 500/600 kan als niet radio loc een fluit of een hoorn rechts voor op de cabine hebben. Aanvankelijk was dit een fluit later is hier wel degelijk soms een hoorn geplaatst bediend vanuit de cabine. Heb er lang zat mee gereden. Ook vele foto's van niet radiolocs tonen dit duidelijk.
Radioloc's kregen twee hoorns links boven op de cabine. Kijk de foto's maar na.
« Laatst bewerkt op: 05 April 2018, 22:54:33 door WilcoV »

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
    • Spoorhistorie
Re: NS 500/600 Fluit of hoorn
« Reactie #7 Gepost op: 05 April 2018, 22:48:04 »
Ivo, ook de groene kan een kleine hoorn hebben, maar de meeste Roco modellen hebben deze niet dus een fluit is denk ik het beste.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: NS 500/600 Fluit of hoorn
« Reactie #8 Gepost op: 05 April 2018, 23:02:55 »
Ik was al even aan het googelen, maar ik kom alleen een VSM groene 600 tegen met een typhoon op die plek, maar die vind ik nou niet erg maatgevend daarvoor eigenlijk :)

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: NS 500/600 Fluit of hoorn
« Reactie #9 Gepost op: 06 April 2018, 00:19:25 »
geknutsel her en daar nagelaten hebben niet-radio locs alleen een fluit gehad. Radio's hadden wel hoorns, twee stuks op linker zijde van de cabine.

(overigens is de Railpro 603 de vormalige RRF-1, wat weer de voormalige NS-684 is, dus een radio-loc met typhoons op het dak)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3296
Re: NS 500/600 Fluit of hoorn
« Reactie #10 Gepost op: 06 April 2018, 08:58:56 »
De 643, een van de laatste bakkies die in 1994 op RMO dienstdeed had nog zo'n tramachtige luchtfluit, mooi effect bij het oversteken van straten en op straat zelf. Het was volgens mij geen radiolok.
Groeten,
Richard

spoorfan

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re: NS 500/600 Fluit of hoorn
« Reactie #11 Gepost op: 13 April 2018, 10:57:50 »
Weet iemand of de 633 met schrikstrepen ook een fluit had?

Spoorfan

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1448
Re: NS 500/600 Fluit of hoorn
« Reactie #12 Gepost op: 13 April 2018, 14:12:18 »
Weet iemand of de 633 met schrikstrepen ook een fluit had?

Spoorfan

De Feyenoordse 700 serie met schrikstrepen hadden wel iets op het dak.
http://www.feijenoordsemeesters.nl/DER700.htm
Geen idee of de 633 dat ook had?
Mvg jamie

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: NS 500/600 Fluit of hoorn
« Reactie #13 Gepost op: 13 April 2018, 18:03:08 »
Weet iemand of de 633 met schrikstrepen ook een fluit had?

Spoorfan

Ja:

geknutsel her en daar nagelaten hebben niet-radio locs alleen een fluit gehad. Radio's hadden wel hoorns, twee stuks op linker zijde van de cabine.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8343
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: NS 500/600 Fluit of hoorn
« Reactie #14 Gepost op: 13 April 2018, 22:12:44 »
In een geluidsdecoder kun je toch gewoon een fluit én een toeter doen? Gewoon allebei dus, kan je zelf kiezen welke je het liefst gebruikt.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.