Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door VAM65
Vandaag om 07:56:34
Line-up foto's van modellen door 1200blauw
Vandaag om 07:43:35
Pimpen Rivarossi DD-AR door StefanNL_Plays
Vandaag om 05:54:25
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 02:28:46
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Lobomotion69
Vandaag om 02:25:44
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 00:27:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
31 July 2025, 22:52:29
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
31 July 2025, 22:48:52
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
31 July 2025, 22:17:32
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
31 July 2025, 22:00:00
Nieuw Vlieringen door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:45:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:34:35
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
31 July 2025, 21:29:05
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
31 July 2025, 21:25:54
US diorama in H0 door gdh
31 July 2025, 21:11:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
31 July 2025, 21:00:16
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
31 July 2025, 20:58:47
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
31 July 2025, 20:54:32
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
31 July 2025, 20:52:41
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Overet
31 July 2025, 20:43:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
31 July 2025, 20:42:08
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur door Rick
31 July 2025, 20:35:07
Mooi weer om buiten te spelen door Vroeger
31 July 2025, 20:15:18
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
31 July 2025, 19:23:30
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door nighttrain1
31 July 2025, 18:43:04
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
31 July 2025, 18:41:36
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Eric v C
31 July 2025, 18:36:39
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
31 July 2025, 18:17:40
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
31 July 2025, 17:33:48
spoorboekje zomerdienstregeling 1983 Luxemburg door MaraNCS
31 July 2025, 17:18:57
  

Auteur Topic: Exact centrisch boren van gaten?  (gelezen 5600 keer)

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7478
Re: Exact centrisch boren van gaten #hoedan?
« Reactie #15 Gepost op: 25 March 2018, 16:34:07 »
Dat is precies het punt. Ik probeer mij te redden met de middelen die ik heb. Een draai-freesbank is gaaf, maar voor mij niet bedrijfseconomisch interessant.

Gelukkig is het goed afgelopen!
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7110
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Exact centrisch boren van gaten #hoedan?
« Reactie #16 Gepost op: 25 March 2018, 18:37:42 »
Bedrijfseconomisch is mijn "hobby" nooit geweest. ;D
Ik doe uiteindelijk hetzelfde als je aan geeft.
En toch zou je het met de vijl gedaan kunnen hebben.
Asje in de boormachine, draaien maar en vijlen .....

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3450
    • Mijn van-alles website
Re: Exact centrisch boren van gaten?
« Reactie #17 Gepost op: 25 March 2018, 19:56:35 »
Op zich kan dat (dat heb ik wel eens gedaan ja), maar mijn ervaring is dat de meeste wiel-assen werkelijk keihard zijn en de meeste vijlen daar alleen met heeel veel geduld verandering brengen. Een draaibank doet dat beter en hoewel ik er graag 1 zou bezitten, heb ik er de ruimte helaas niet voor.

Edit: de bankwerker die vroeger mijn collega was had enkele speciale boren voor moeilijke gaten: Aan de boor zat dan een stuk zonder snijvlakken dat precies in een al geboord gat paste. Na 1,5 centimeter of zo kwam dan pas het snijgedeelte om het gat groter te boren.
Geen idee hoe die dingen heten... (en of ze wel bestaan in onze maten (en als ze bestaan, zullen ze wel een klein fortuin kosten))
« Laatst bewerkt op: 25 March 2018, 19:58:42 door Menno »

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7478
Re: Exact centrisch boren van gaten?
« Reactie #18 Gepost op: 25 March 2018, 20:03:15 »
Dat lijkt mij een briljant type boor. Doe maar een doosje!

Wat trouwens vast ook niet meehelpt bij geïsoleerde wielen is dat je niet in een messing wiel, maar in een taai stuk Delrin aan het boren bent. Als het los komt tijdens het opboren is het al vaak mis.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Wicher

  • Offline Offline
  • Berichten: 241
Re: Exact centrisch boren van gaten?
« Reactie #19 Gepost op: 25 March 2018, 20:41:46 »
.... de bankwerker die vroeger mijn collega was had enkele speciale boren voor moeilijke gaten: Aan de boor zat dan een stuk zonder snijvlakken dat precies in een al geboord gat paste. Na 1,5 centimeter of zo kwam dan pas het snijgedeelte om het gat groter te boren.
Geen idee hoe die dingen heten... (en of ze wel bestaan in onze maten (en als ze bestaan, zullen ze wel een klein fortuin kosten))

Heet dat niet een centreerboor ?
Hoewel ik wellicht een ander beeld heb bij "fortuin" valt me dat mee.

Wicher.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6710
  • Spaar ze allemaal.
Re: Exact centrisch boren van gaten?
« Reactie #20 Gepost op: 25 March 2018, 23:08:35 »
Ik denk dat je boren bedoeld die gemaakt zijn om bijvoorbeeld een verdiept gat voor een inbusboutkop te maken, omdat de kop van de bout aan de onderkant vlak is is de boor ook vlak en heb je het centreergedeelte nodig omdat hij anders gaat slingeren.
Verder heb je nog meerfasenboren maar dat is weer wat anders.

Stephan.

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 524
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: Exact centrisch boren van gaten?
« Reactie #21 Gepost op: 25 March 2018, 23:12:16 »
Dat lijkt mij inderdaad te gaan om een centreerboor.Zelf gebruikt ik vaak een centreerboor in de boor- of freeskolom om te zorgen dat de boor die het eigenlijke gat gaat boren goed terecht komt.Het probleem met een gewone spiraalboor is dat deze altijd wat flexibel is.Hierdoor kan deze ofwel uitglijden op het oppervlak wanneer er geen putje in het materiaal geslagen is met een centerpunt ofwel wanneer dit putje er wel is gaan happen en dan naast dit putje beginnen met boren.Een centreerboor is veel stijver en zal niet gaan zwabberen.Als met de centreerboor een begin gemaakt is kan deze verwisseld worden voor de spiraalboor met de juiste diameter.Wanneer het gat goed rond en op een nauwkeurig bepaalde diameter moet komen gebruik ik hier ook eerst een spiraalboor met een kleinere diameter en dan pas de boor met de gewenste diameter.



enkele centreerboren

Overigens gaat het uitboren van een asgat van een (tand)wiel altijd het best in een draaibank.Het meest nauwkeurig gaat dit met het (tand)wiel in een komtang en met een binnendraaibeitel.Voor de juiste diameter vervolgens een ruimer gebruiken.De precieze diameter van een asgat is namelijk alleen met speciaal meetgereedschap te meten.Bij gebruik van een ruimer krijgt het gat exact de diameter die op de ruimer staat.Dit kan van belang zijn wanneer je een wiel op een as wilt bevestigen middels een zgn. klempassing of perspassing.

Het afdraaien van een geharde stalen as is niet zo eenvoudig.Die moet geslepen worden.Je kan een stalen as ook zachter maken door het staal uit te gloeien.Daarbij kan het echter ook krom trekken en dan heb je een ander probleem.

Of een draaibank bedrijfseconomisch verantwoord is voor een hobbyist is natuurlijk een vraag.Je kan je dat ook afvragen bij de aanschaf van het kleinste schroefje ten behoeve  van de hobby.Wat is het nut ervan?Voor mij persoonlijk is de modelspoorwegbouw al enkele decennia een belangrijke manier om mij te ontspannen en heeft er aan bijgedragen dat ik mijn eigenlijke beroep uitgerust en met plezier kan uitoefenen.En dat mag wat mij betreft "iets"kosten.

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1750
Re: Exact centrisch boren van gaten?
« Reactie #22 Gepost op: 25 March 2018, 23:20:59 »
Hallo

Gaten zuiver opboren doe je met een 3 lippenboor. Daarna eventueel nog een ruimer erdoor.

Steeds grotere stapjes, centerboren en de rest wat hier beschreven wordt is "hobby gepruts". 8)
Wat niet wil zeggen dat dit voor een stuk speelgoed niet goed genoeg zou zijn, overigens. :D

Bart

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6710
  • Spaar ze allemaal.
Re: Exact centrisch boren van gaten?
« Reactie #23 Gepost op: 25 March 2018, 23:29:34 »
Juist, maar de boor waar ook over gesproken wordt is een penverzinkboor, echter niet geschikt hiervoor.
(kon even niet op de naam komen)

Stephan.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26672
    • Pagina van klaas
Re: Exact centrisch boren van gaten?
« Reactie #24 Gepost op: 25 March 2018, 23:42:11 »
Gaten zuiver opboren doe je met een 3 lippenboor.
Ik had nog nooit van zo'n boor gehoord. Dus even gaan googelen. De kleinste diameter die ik vond is 4,8 mm. Niet erg geschikt voor het probleem waar het hier over gaat. Bovendien kost zo'n boor 4 tientjes, daar zou ik wel even voor terugschrikken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7478
Re: Exact centrisch boren van gaten?
« Reactie #25 Gepost op: 26 March 2018, 07:13:56 »
Ik ben ook even gaan googelen en vond er eentje van 625 euro. Alleen het boortje dus....

En het is inderdaad hobby gepruts. Het ís een prutshobby that’s the point.  :)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Exact centrisch boren van gaten?
« Reactie #26 Gepost op: 26 March 2018, 09:39:23 »
Al eens gekeken naar een conische ruimer?
Als je een conische ruimer neemt en van beide kanten het gat voorzichtig ruimt tot de gewenste maat kun je daarna met een boortje heel makkelijk het gat aan de maat brengen, zonder risico dat het alsnog gaat slingeren.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7478
Re: Exact centrisch boren van gaten?
« Reactie #27 Gepost op: 26 March 2018, 13:38:22 »
Ik denk dat dat met harde materialen (messing tandwielen) een goed idee is. Bij geïsoleerde wielen (Delrin of nylon bussen) weet ik het niet. Volgens mij moet je daar juist snel doorheen om niet nog meer brokken te maken.

In de RM heeft ooit een zesdelige serie over boren in de modelbouw gestaan. Goede basisinformatie. ik ga het nog eens opzoeken.

Groeten, Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Exact centrisch boren van gaten?
« Reactie #28 Gepost op: 26 March 2018, 16:58:19 »
Conisch ruimen handmatig werkt in alle materialen prima : of het nu RVS of kunststof is.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1558
Re: Exact centrisch boren van gaten?
« Reactie #29 Gepost op: 26 March 2018, 17:04:16 »
Paul, ik denk dat in het algemeen het beschikbare gereedschap de gewenste bewerking en nauwkeurigheid bepaalt. Vanzelfsprekend is daarbij ook de specifieke materiaalkennis nodig. Zo vereisen materialen zoals roestvast staal boren met verschillende snijhoeken; die vind je niet bij de reguliere bouwmarkten. Dit geldt ook voor ruimers welke in stappen van 0,01 mm verkrijgbaar zijn. Voor zo'n ruimer ben je al gauw 35 Euro kwijt.

Maar goed, je wilt het asgat van een wiel vergroten met als eis dat het wiel niet slingert en/of eiert, om na bewerking klemvast op de as gemonteerd kan worden. Eigenlijk kan dit alleen met goed gevolg met een draaibank waarbij het wiel in een spantang geklemd wordt. Zelf rust ik klokankermotoren met vliegwielen uit waarbij precisie onontbeerlijk is. Een slingerend vliegwiel is funest voor de motorlagers.

Silvolde