Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

19 Toen door Rick
Vandaag om 11:38:25
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Remunj
Vandaag om 11:36:53
Ridder Gerco van Beelen door Rob Bennis
Vandaag om 11:31:30
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 11:24:22
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door MaraNCS
Vandaag om 11:20:31
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:39
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 11:11:36
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 11:08:54
Motorpost ombouwen ? door ronaldvd2000
Vandaag om 10:44:51
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 10:29:06
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
US diorama in H0 door DV modelspoor
Vandaag om 10:14:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
  

Auteur Topic: Fleischmann BR 50 Kabinentender in schaal N - wat zijn de rijeigenschappen?  (gelezen 1111 keer)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Hallo allemaal,

Even een snelle vraag. Ik zit al een tijdje te denken aan een stoomlok van Fleischmann in schaal N, een BR 50 met kabinetender (artikelnummer 718402). Die wordt momenteel niet meer door de gebroeders Flm gemaakt, maar her en der zijn ze nog te koop. Mijn vraag is: wat zijn de rijeigenschappen van deze lok?

Het is een al wat oudere lok en ik vraag me af hoe die 5 drijfassen door mijn krappe keerlus komen (R2 / 225 mm straal). Ik zie her en der wel wat opmerkingen over beperkte trekkracht, maar ik heb geen hellingen op mijn baan. Mijn railmateriaal is Peco 55 in het zichtbare deel en Fleischmann in het schaduwstation.
Oh ja, ik rij (voorlopig nog) analoog.

De lok zou mooi op mijn Westerwald baantje passen, maar ja, als hij niet goed rijdt, hoef ik hem niet...
Alvast bedankt voor de info!
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

lare0008

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Fleischmann BR 50 Kabinentender in schaal N - wat zijn de rijeigenschappen?
« Reactie #1 Gepost op: 26 maart 2018, 15:46:25 »
ik heb een br 052 geluid 5 asser met tender rijd goed op de grotere r3 radiussenen groter en de 24gr wissels kleiner kan problemen opleveren hoeft niet
bij de stoomloc op kleine radiussen draaien de wielen en de aandrijvingen slecht verder een mooie lok vooral op de grotere banen ik heb er 21 kleine hoogbord wagens achter hangen succes

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 536
Re: Fleischmann BR 50 Kabinentender in schaal N - wat zijn de rijeigenschappen?
« Reactie #2 Gepost op: 26 maart 2018, 19:35:56 »
Beperkingen wat betreft minimum radius was vroeger niet aan de orde, bij zo'n oud Fleischmann model kun je ervan uitgaan dat die probleemloos ook door R1 (192mm) kan.
De 5 assen kunnen zijdelings bewegen en het drijfwerk heeft veel speling.
Als je een model uit de jaren 70 hebt, dan heeft ie zelfs 8 antislipbandjes, alle aangedreven wielen.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Fleischmann BR 50 Kabinentender in schaal N - wat zijn de rijeigenschappen?
« Reactie #3 Gepost op: 26 maart 2018, 21:14:00 »
Joop, Victor,
Bedankt voor jullie reactie! Het model dat ik op het oog heb, is van een nieuwere bouwserie (vanaf eind jaren 90 geproduceerd). Het is beter gedetailleerd dan die oude modellen uit de jaren 70. Maar de rijeigenschappen zullen/kunnen dus ook anders zijn. Ik gebruik Peco code 55 rails in het zichtbare deel van mijn modelbaan (met lange en middel radius wissels). Fleischmann Picolo in de ondergrondse trajecten (met 15 graden wissels in het schaduwstation). De R2 bogen zijn alleen in het onzichtbare deel. Het ziet er uiteraard niet uit om zo'n lange stoomlok door zo'n krappe boog te sturen, maar dat is dus niet in het zichtbare deel. Het gaat mij er om dat de lok technisch gezien zonder problemen door de R2 boog komt en niet ontspoort of traktieproblemen krijgt.

Volgens de Fleischmann website zijn alle 4 tenderassen aangedreven (waarvan 2 met antislipbandjes):
http://www.fleischmann.de/de/product/179376-718402-0-0-0-0-0-002001/products.html

Mocht iemand ervaring hebben met de nieuwere bouwserie van deze lok, dan hoor ik dat graag. Alvast bedankt! :)
Groet, Wim

Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256