Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
27 maart 2024, 18:22:53
  

Auteur Topic: Fleischmann BR 50 Kabinentender in schaal N - wat zijn de rijeigenschappen?  (gelezen 1096 keer)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Hallo allemaal,

Even een snelle vraag. Ik zit al een tijdje te denken aan een stoomlok van Fleischmann in schaal N, een BR 50 met kabinetender (artikelnummer 718402). Die wordt momenteel niet meer door de gebroeders Flm gemaakt, maar her en der zijn ze nog te koop. Mijn vraag is: wat zijn de rijeigenschappen van deze lok?

Het is een al wat oudere lok en ik vraag me af hoe die 5 drijfassen door mijn krappe keerlus komen (R2 / 225 mm straal). Ik zie her en der wel wat opmerkingen over beperkte trekkracht, maar ik heb geen hellingen op mijn baan. Mijn railmateriaal is Peco 55 in het zichtbare deel en Fleischmann in het schaduwstation.
Oh ja, ik rij (voorlopig nog) analoog.

De lok zou mooi op mijn Westerwald baantje passen, maar ja, als hij niet goed rijdt, hoef ik hem niet...
Alvast bedankt voor de info!
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

lare0008

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Fleischmann BR 50 Kabinentender in schaal N - wat zijn de rijeigenschappen?
« Reactie #1 Gepost op: 26 maart 2018, 15:46:25 »
ik heb een br 052 geluid 5 asser met tender rijd goed op de grotere r3 radiussenen groter en de 24gr wissels kleiner kan problemen opleveren hoeft niet
bij de stoomloc op kleine radiussen draaien de wielen en de aandrijvingen slecht verder een mooie lok vooral op de grotere banen ik heb er 21 kleine hoogbord wagens achter hangen succes

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 534
Re: Fleischmann BR 50 Kabinentender in schaal N - wat zijn de rijeigenschappen?
« Reactie #2 Gepost op: 26 maart 2018, 19:35:56 »
Beperkingen wat betreft minimum radius was vroeger niet aan de orde, bij zo'n oud Fleischmann model kun je ervan uitgaan dat die probleemloos ook door R1 (192mm) kan.
De 5 assen kunnen zijdelings bewegen en het drijfwerk heeft veel speling.
Als je een model uit de jaren 70 hebt, dan heeft ie zelfs 8 antislipbandjes, alle aangedreven wielen.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Fleischmann BR 50 Kabinentender in schaal N - wat zijn de rijeigenschappen?
« Reactie #3 Gepost op: 26 maart 2018, 21:14:00 »
Joop, Victor,
Bedankt voor jullie reactie! Het model dat ik op het oog heb, is van een nieuwere bouwserie (vanaf eind jaren 90 geproduceerd). Het is beter gedetailleerd dan die oude modellen uit de jaren 70. Maar de rijeigenschappen zullen/kunnen dus ook anders zijn. Ik gebruik Peco code 55 rails in het zichtbare deel van mijn modelbaan (met lange en middel radius wissels). Fleischmann Picolo in de ondergrondse trajecten (met 15 graden wissels in het schaduwstation). De R2 bogen zijn alleen in het onzichtbare deel. Het ziet er uiteraard niet uit om zo'n lange stoomlok door zo'n krappe boog te sturen, maar dat is dus niet in het zichtbare deel. Het gaat mij er om dat de lok technisch gezien zonder problemen door de R2 boog komt en niet ontspoort of traktieproblemen krijgt.

Volgens de Fleischmann website zijn alle 4 tenderassen aangedreven (waarvan 2 met antislipbandjes):
http://www.fleischmann.de/de/product/179376-718402-0-0-0-0-0-002001/products.html

Mocht iemand ervaring hebben met de nieuwere bouwserie van deze lok, dan hoor ik dat graag. Alvast bedankt! :)
Groet, Wim

Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256