Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Welke Vallejo kleur? door Ronald69
Vandaag om 15:20:31
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Even helemaal opnieuw (Baanplan H0)  (gelezen 4877 keer)

iDave

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
  • Zoldermeer H0
Even helemaal opnieuw (Baanplan H0)
« Gepost op: 11 maart 2018, 20:44:51 »
Al mijn vorige ideeën van de afgelopen jaren opzij gezet en helemaal opnieuw begonnen met een baanplan.
Het vorige idee van Soetermeer gaat het niet meer worden Soetermeer H0

Dit maal was de beschikbare ruimte bekend en dat maakt het allemaal veel makkelijker om wat te bedenken.
De ruimte die beschikbaar is is 420cm breed bij 180cm diep.
Omdat ik er maar van een zijde bij kan wordt de diepte van 180cm niet benut en hou ik dit op 120cm.

Omdat ik in de tussentijd een redelijke partij Fl Profi-rails heb verzameld is dat ook het gene wat ik wil gaan gebruiken.
Met het tijdperk wil ik niet al te nauwkeurig zijn, ongeveer het beeld van de afgelopen 40 jaar van wat er op het Nederlandse spoor te vinden was/is.
De besturing nu loopt nog via mijn Z21 centrale met de bijbehorende app en een MultiMaus.
In de toekomst wil ik eventueel op de hoofdsporen automatisch kunnen gaan rijden.

Nu aardig wat uren in dilemma te hebben gezeten en genoeg sporenplannen te hebben bekeken ben ik uitgekomen bij het oude station van Maarsbergen.
Het baanplan wat ik nu heb is daar een directe inspiratie van, al dan wel in spiegelbeeld.





Het idee is dat er voornamelijk reizigers vervoer plaatsvindt met geregeld een goederentrein ertussendoor.
Van de 4 hoofdsporen in het perron is het bovenste bestemd voor goederen.
De andere 3 sporen dienen het reizigersvervoer. Tussen spoor 2 en 3 komt een eilandperron en bij spoor 4 komt er eentje aan de onderzijde.

De krappe bogen wil ik verbergen onder 2 viaducten, het station ligt dus verlaagt in vergelijking met de achtergrond.
De ideeën zitten allemaal al redelijk in mijn hoofd, weet ze alleen moeilijk op papier te zetten.
Maar het idee mag duidelijk zijn lijkt mij.

Het enige waar ik nog niet helemaal over uit ben is het goederen gebeuren.
Nu heb ik het zo bedacht dat er op spoor 1 altijd een trein binnen kan komen, als hij vanaf de rechterzijde binnenkomt kan hij gelijk doorrijden tot het stootjuk en kan daarna zijn wagons op 1 van de 2 sporen neerzetten, vanuit de andere zijde gezien kan een Sik voor het nodige rangeerwerk zorgen.

Omdat ik nog een beetje in dubio zit heb ik de goederensporen ook nog parallel aan de hoofdsporen gelegd.


Het idee bij deze versie is dat er een laad en losperron gebouwd gaat worden langs de 2 goederensporen


Het schaduwstation bestaat uit 2 sporen per rijrichting, ik denk dat hier nog wel wat verbetering haalbaar is, maar weet op dit moment nog even niet hoe.
Grtn. David

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3055
    • Zwetdorf in model
Re: Even helemaal opnieuw (Baanplan H0)
« Reactie #1 Gepost op: 11 maart 2018, 21:06:04 »
Ha David,

een nieuw plan, het onderste sporenplan lijkt mij iets werkelijker. De uiteinde van de goederensporen komen zo niet dicht bij de doorgaande sporen aan de bovenzijde van je plan.
Ben benieuwd naar je vorderingen.

Groeten,

Christoph

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5176
Re: Even helemaal opnieuw (Baanplan H0)
« Reactie #2 Gepost op: 12 maart 2018, 08:56:41 »
Je kunt het makkelijk nog wat vereenvoudigen: het wissel in het tweede goederenspoor op de plaats van het naastgelegen Engelse wissel leggen en dat Engelse wissel uitsparen. De verbinding voegt niets toe (want neem aan dat je niet van dat rangeerspoor wilt vertrekken, maar van spoor 1). Aan het rechter spoor aan spoor 1 kun je bijvoorbeeld een VAM station plaatsen. Omdat je ook een viaduct wilt maken, kun je zelfs voor het Zandvoortse model kiezen, waar de vuilnisauto's op de eerste etage binnenreden.
Groet, Frank

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: Even helemaal opnieuw (Baanplan H0)
« Reactie #3 Gepost op: 12 maart 2018, 09:30:57 »
Word het een vaste baan of bestaat het uit modules? Dit ivm de diepte van 120cm die je wilt gebruiken en je al aangeeft dat je er slechts van één kant bij kunt.

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 677
Re: Even helemaal opnieuw (Baanplan H0)
« Reactie #4 Gepost op: 12 maart 2018, 13:12:20 »
Ik zou die 1,80 wel volledig gebruiken, en dan met een opening in het midden, heb je wat meer rij-lengte en je kunt de boel visueel beter scheiden.

iDave

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
  • Zoldermeer H0
Re: Even helemaal opnieuw (Baanplan H0)
« Reactie #5 Gepost op: 12 maart 2018, 20:05:30 »
@Christoph: helemaal gelijk in, ik was er zelf nog niet helemaal uit. Heb dan in ieder geval meer ruimte voor de scenery rondom het emplacementen daar.

@spoorzeven: klopt, ben niet van plan om van de twee goederenspoorlijn te vertrekken. Het baanplan is ook mede gebaseerd op het rails wat ik nu ook al heb.
Dat VAM station is een erg gaaf idee, heb het even opgezocht. Dat valt zeker in te passen denk ik.

@Edsko: Ik zit te denken aan een vaste baan. Hij komt deels onder een schuin dak, hij staat dan straks ook deel van de rand af, dus bij het schaduw station valt dan wel bij te komen, maar erachter staan wordt wat lastiger. Met modules weet ik niet of het zo kan krijgen zoals ik het in gedachten heb.

@borotof: je bedoelt een inspectieluik neem ik aan? De rij lengte die ik erbij zou krijgen zou dan alleen uit het zicht zijn omdat ik de krappe bogen aan de voorzijde ook niet in het zicht wil hebben, daarom eigenlijk ook gekozen voor maximaal 120cm

Grtn. David

iDave

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
  • Zoldermeer H0
Re: Even helemaal opnieuw (Baanplan H0)
« Reactie #6 Gepost op: 14 maart 2018, 08:47:47 »
Sporenplan weer een beetje aangepast, met de tip van Spoorzeven en ook even wezen spelen met ander rails in anyrail.
Ik heb het emplacement ook met Peco code 100 rails.

Het gele emplacement wordt pakweg 30cm langer, maar het oogt allemaal veel vloeiender.


Grtn. David

iDave

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
  • Zoldermeer H0
Re: Even helemaal opnieuw (Baanplan H0)
« Reactie #7 Gepost op: 04 februari 2019, 15:24:02 »
En weer terug, net geen jaar  ::)

Ondertussen opgeruimd en meer plek gemaakt.
Nu kan ik tot 523cm breedte gaan en 190cm diepte. Dit wil ik echter niet op alle plekken vol benutten, de baan wil ik in een U vorm gaan bouwen met aan beide zijden een helix.
Het baanplan zelf is weer gewijzigd door de beschikbaar gekomen ruimte en wil nu aan de rechter zijde een dubbelsporige hoofdlijn en een enkelsporige zijlijn bijeen laten komen op het station.
Weet nog niet zeker of ik dat stukje ook op de helix wil laten uitkomen of dat ik bovenop de helix een keer sectie maakt met 3 sporen om het een en ander af te kunnen wisselen.

Het hoofdstation bevat dus 3 perronsporen, deze staan er al op, daaronder wil ik nog wat rangeerwerk kunnen verrichten, maar ben er nog niet helemaal uit wat.

Enige tips, op of aanmerkingen zijn welkom!

Volgende week ga ik dan ook daadwerkelijk met de onderbouw beginnen en het schaduwstation. Tegen die tijd een nieuw topic in 'wat zijn we aan het bouwen'.

Grtn. David

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3055
    • Zwetdorf in model
Re: Even helemaal opnieuw (Baanplan H0)
« Reactie #8 Gepost op: 04 februari 2019, 21:22:54 »
Hoi David,

wel een link hier plaatsen hoor, dat zoekt wat gemakkelijker.

Groeten,

Christoph

iDave

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
  • Zoldermeer H0
Re: Even helemaal opnieuw (Baanplan H0)
« Reactie #9 Gepost op: 06 februari 2019, 13:32:55 »
Hoi Christoph, zodra de eerste poot van de onderbouw staat zal ik een nieuw topic openen en de link hier plaatsen.
Voor nu ben ik nog bezig met het uitwerken van het bovenliggende baanplan en straks het schaduwstation.


Het geheel nu wat schuiner geplaatst en wat opstel sporen gemaakt voor de zijlijn vanaf het hoofdstation. Dit moet een aparte pendelbaan worden.
Aan de onderzijde wat rangeer/industriesporen, dit is vast en zeker nog niet de definitieve invulling hiervan omdat er nog geen echte omloop mogelijkheid is en ik nog niet precies weet wat ik ermee wil.

Grtn. David