Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
De (3d) knutsels van Ronald. door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 07:51:56
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: 1e echte baanplan, wat vinden jullie ervan?  (gelezen 5841 keer)

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2206
  • Duitsland TP III
Re: 1e echte baanplan, wat vinden jullie ervan?
« Reactie #15 Gepost op: 02 februari 2019, 17:56:49 »


Ik zie een rondje en niet meer als dat. Gaat op den duur vervelen. Opstelsporen? Vertrekken is mogelijk maar binnenkomen?

Ter verduidelijking wat pijlen in het plan gezet. Tenzij je achterwaarts via de hoofdbaan naar opstel/rangeersporen gaat is het alleen mogelijk.
Grt, Ronald.

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1190
Re: 1e echte baanplan, wat vinden jullie ervan?
« Reactie #16 Gepost op: 02 februari 2019, 18:08:12 »
Hallo,

Ik vind het zo wel aardig. je kunt prima omlopen om het binnenste spoor te bedienen. dat kwam in de werkelijkheid ook regelmatig voor. tegenwoordig kan dat niet meer(In nederland) maar op een zijlijntje in duitsland is dat geen probleem en het geeft leuke rangeerbewegingen. Een containeroverslag zou niet mijn eerste keus zijn op zon klein emplacement.
je zou ook kunnen kiezen voor de overslag  van boomstammen, gezaagd hout, huisbrandolie voor de plaatselijke brandstoffenhandel die een klein depot heeft om maar wat te noemen

succes jandcargo

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2206
  • Duitsland TP III
Re: 1e echte baanplan, wat vinden jullie ervan?
« Reactie #17 Gepost op: 03 februari 2019, 00:08:46 »
Jan, leg mij eens uit d.m.v. een tekening wat jij bedoeld met omlopen. Zoals ik uitgelegd heb door pijlen toe te voegen kan je alleen vertrekken vanaf de opstelsporen maar nooit meer terugkeren tenzij je achterwaarts terug gaat. Waar kan je omlopen?
Grt, Ronald.

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
Re: 1e echte baanplan, wat vinden jullie ervan?
« Reactie #18 Gepost op: 03 februari 2019, 08:13:23 »
Hoi,

Ik zou aan de achterzijde nog een tweede spoor aanleggen. Dat wordt dan iets van een schaduwstation/ omloop/ opstel.
Dan kun je ook gaan nadenken over het rijden in de andere richting.

Zomaar een snelle bevinding

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: 1e echte baanplan, wat vinden jullie ervan?
« Reactie #19 Gepost op: 03 februari 2019, 15:42:54 »
Ronald,
Ik begrijp dat je nog niet bekend bent met alle terminologie. Dat geeft niks, we zijn allemaal zonder deze kennis geboren. :)

Even een snelle uitleg:
Een rangeerspoor wordt (oa) voor het opstellen van wagens gebruikt (bv om ze te laden of lossen). Er vinden daar alleen zogenaamde rangeerbewegingen plaats, geen treinbewegingen.
Voor de volledigheid (en enigzins versimpeld voorgesteld); een treinbeweging is als een trein van een station de vrije baan op rijdt (en dan verder naar het volgende station). Of andersom, van de vrije baan een station inrijdt. Alleen de hoofdsporen worden voor treinbewegingen gebruikt. In dit baanplan zouden dat de 2 doorgaande sporen in het station zijn. Er kan (mag) niet vanuit een rangeerspoor direct de vrije baan op worden gereden. De reden (in het grootbedrijf) is dat de beveiliging (mbv seinen) dat niet toelaat.
(Uiteraard moet iedereen zelf beslissen in hoeverre je het grote voorbeeld volgt).

Ter illustratie: op een losspoor staat een wagen die met een passerende goederentrein mee moet.
Die trein zal dan eerst binnenkomen op 1 van de hoofdsporen. Vervolgens koppelt de lok af, rijdt naar het losspoor om de wagen op te pikken. Daarna rijdt hij met wagen terug naar de rest van de goederentrein op het hoofdspoor. Er wordt aangekoppeld waarna de trein klaar is voor vertrek. Nu met 1 wagen extra.
 
Het omlopen van een lok is een ander type rangeerbeweging: hierbij beweegt een locomotief naar de andere kant van de trein die hij trekt (hij "loopt" er omheen). In een kopsstation is dat noodzakelijk, omdat je anders nooit meer weg kunt. Maar ook in een doorgangsstation als dit kan het nodig zijn:
De goederentrein komt bv van links binnen op 1 van de hoofdsporen. De lok staat dus aan de rechterkant van de trein. Echter, om een wagen op te halen bij de containeroverslag, moet hij eerst terug naar de linkerkant. Hij moet dus omlopen. Vervolgens kan hij de wagen ophalen en deze aan de trein op het hoofdspoor koppelen. Tenslotte rijdt de lok via het parallelspoor naar de voorkant van de trein (en loopt dus opnieuw om) en koppelt daar weer aan. Tenslotte vervolgt de trein zijn reis naar rechts.

Hopelijk is het nu iets duidelijker.
De diverse laad/lossporen zijn dus prima te bedienen door de passerende treinen.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Stoines

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
  • N spoor~ beginner
Re: 1e echte baanplan, wat vinden jullie ervan?
« Reactie #20 Gepost op: 03 februari 2019, 16:23:27 »
Hallo allemaal,

Bedankt voor de reacties! Ik denk dat dit mijn baanplan wordt! Ik ben nog een beginner, dus dit baanplan is prima voor mij! Ik zag een aantal mensen vragen naar mijn echte naam. Dit kan ik helaas niet geven. Ik ben nog geen 18 jaar. Mijn ouders weten dat ik op dit forum zit, dit vinden ze ook goed. Alleen een voorwaarde was dat ik niet mijn echte naam moest vertellen. Ik hoop dat jullie dit begrijpen.

Met vriendelijke groet,

Stoines

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2206
  • Duitsland TP III
Re: 1e echte baanplan, wat vinden jullie ervan?
« Reactie #21 Gepost op: 03 februari 2019, 21:47:40 »
Wim,

Ik ben heel bewust van alle terminologie en spoorse termen. Ben zelf werkzaam bij een 1:1 spoorbedrijf! Alleen begrijp jij niet wat ik allemaal bedoel. Zoals jij het beschrijft ga je rangeren op de hoofdbaan terwijl dit niet logisch is. En personentreinen? Waar laat je die in de tussen tijd? Op een plaat(je) van +/- 122 x 55 cm?


En rijrichting andersom.


Dit is wat jij verteld, en toen?

"Stoines", waarom mag jij je (voor)naam hier niet vermelden? Waarschijnlijk ben je wel actief op de diverse sociale media onder je echte naam maar hier mag dat niet?
Grt, Ronald.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: 1e echte baanplan, wat vinden jullie ervan?
« Reactie #22 Gepost op: 04 februari 2019, 07:36:51 »
Goedemorgen Stoines en anderen,

Een beetje voorzichtigheid op internet is denk ik altijd wel verstandig. Dus als je ouders willen dat je niet je echte naam gebruikt, zou ik me daar zeker aan houden. Wat je ook zou kunnen doen is gewoon een willekeurige naam te gebruiken (bv Stef), ipv een Nickname. "Stoines" is vrij ongebruikelijk en zal door degenen die je wel kennen weer worden herkend.

Maar goed, terug naar het baanplan.
Ronald, blijkbaar heb ik je verkeerd begrepen. Uit je reacties leek ik te proeven dat je niet wist wat een opstelspoor of omlopen was.
Je schrijft nu echter dat rangeren op de hoofdbaan niet logisch is. Waarom dan niet? Het werd en wordt veelvuldig gedaan. Zeker in Duitsland, maar ook in Nederland of andere landen. Bedenk dat het hier slechts op een rustig enkelsporig lijntje gaat. Het is geen hoofdverbinding waar elke 5 minuten een IC of ICE doorraast...
Ik begrijp het probleem van je pijlenschemas nog steeds niet. Je wilt blijkbaar nog steeds vanaf een losspoor direct als trein de hoofdbaan op, dan een rondje rijden. Zoals ik al beschreef, zijn alleen de 2 doorgaande sporen in het station voor het normale treinverkeer bedoeld. De 3 kopsspoortjes zijn voor laden/lossen en worden alleen met rangeerbewegingen bediend.

Het sporenplan van het station lijkt me dus prima aan de eisen van Stoines te voldoen. Het enige wat ik zou toevoegen (zie mijn 1e bericht in dit draadje) is een passeerspoor aan de achterzijde. Aangezien dit toch door landschap zal worden overdekt, kan dat prima als mini-schaduwstation dienen. Dan is er ook direct plaats voor een personentrein. Die heeft hij nu nog niet, maar over 2 jaar misschien wel.
En ja, een plaat van 120 x 60 is niet groot (ook niet in N), maar er is best een baanplan te bedenken waar je toch een interessant treinverkeer krijgt. Voorbeelden zijn genoeg te vinden hier op de site of elders op internet. Je hoeft het absoluut niet te beperken tot slechts 1 trein. :)

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Stoines

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
  • N spoor~ beginner
Re: 1e echte baanplan, wat vinden jullie ervan?
« Reactie #23 Gepost op: 04 februari 2019, 08:20:57 »
Goedemorgen allemaal,

Zoals Wim al zei voldoet dit baanplan aan mijn eisen. Het hoeft ook niet een super grote baan te worden. Ik wil dus iedereen bedanken die mij heeft geholpen!

Ik hou mijn toch naam liever, zoals ik eerder had gezegd is dit een echte bijnaam van mij. Mijn vrienden en sommige leraren noemen mij "Stoines". Dus dit is voor mij een tweede soort naam en dus vindt ik het niet erg om deze "schuil" naam te dragen.

Met vriendelijke groet,

Stoines