Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 19:30:50
Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:59:26
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:16:48
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 18:15:56
Dat overkomt mij niet. door wob
Vandaag om 17:48:21
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 16:11:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 16:02:05
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 15:36:58
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 10:54:45
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
  

Auteur Topic: NS laadkistenwagens in h0  (gelezen 21543 keer)

Erik_omBC

  • Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • Berichten: 714
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: NS laadkistenwagens in h0
« Reactie #30 Gepost op: 15 March 2018, 13:08:29 »
Eerder Limburgs...

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1974
Re: NS laadkistenwagens in h0
« Reactie #31 Gepost op: 15 March 2018, 14:38:35 »
Marklin maakt(e) vele Oostenrijkse uitvoeringen voor transport van melk . Ook Trix heeft er 1 .

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1280
Re: NS laadkistenwagens in h0
« Reactie #32 Gepost op: 15 March 2018, 15:11:28 »
De NS had alleen maar driestands en vierstands laadkistenwagens in eigendom.
De driestands werden gebouwd tussen 1921 en 1941.
De vierstands tussen 1941 en 1943 en gebouwd door Werkspoor.

Tussen 1948 en 1952 werden vele oude veewagens ontmanteld en aangepast voor het vervoer van 3 laadkisten.

Gerard

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5381
  • Modelspoor is emotie...
Re: NS laadkistenwagens in h0
« Reactie #33 Gepost op: 15 March 2018, 15:17:12 »
Zie ik iets geëtst aankomen in de loop van dit jaar op basis van een veewagen? ;)

Rob
Tbinnebarretije…

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re: NS laadkistenwagens in h0
« Reactie #34 Gepost op: 15 March 2018, 15:42:46 »
Tekening had ik wel gezien. Heb trouwens twee fraaie driestandsmodellen van Marklin (pas gekocht) en twee heel oude vierstandswagens waarvan ik het fabricaat niet weet cq er niet op staat.

Denk Liliput.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: NS laadkistenwagens in h0
« Reactie #35 Gepost op: 15 March 2018, 18:08:04 »
Zal ik wel niet erg nauwkeurig gekeken hebben en dus lopen wensdromen.
Iedereen bedankt om me uit mijn droom geholpen te hebben en vooral Gerard voor de nadere en precieze informatie.
Kijk trouwens reikhalzend uit naar het boek over de laadkisten. In alle Railmagazines en Railhobby's staan maar vier summiere dingetjes /foto's.

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

prutser

  • Online Online
  • Berichten: 6709
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS laadkistenwagens in h0
« Reactie #36 Gepost op: 15 March 2018, 18:40:56 »
Nee die spanbanden zijn te modern, de laadkisten werden indertijd met metalen stangen vastgezet.

Ik lees ook dat bij nieuwere type wagens de spanstangen vervielen en werden de kisten aan de onderzijde vastgezet met verzwaarde spanhaken.
Wanneer die nieuwe wagens kwamen weet ik niet maar ik lees ook het volgende: In 1957 kwamen er nieuwbouwwagens in dienst geschikt voor het vervoer van vier laadkisten. Misschien zijn dat de wagens zonder spanstangen want ik zie op diverse foto's hier in dit draadje op de wagens met vier laadkisten geen spanstangen meer zitten.

Stephan.

ReneN

  • Gast
Re: NS laadkistenwagens in h0
« Reactie #37 Gepost op: 15 March 2018, 21:14:59 »
De constructie van de laadkisten is inderdaad meerdere keren veranderd, waardoor de spanstangen later vervielen. Zowel de lossers als het bevestigingssysteem bleken vrij ingewikkeld en daardoor hebben de Duitsers het niet 1:1 overgenomen. We hebben niet uitvoerig gekeken naar buitenlandse systemen, wel zijn foto's opgedoken van Zwitsers die bij DAF een eigen trekker van het merk Berna hebben laten ombouwen voor laadkistenvervoer. Het Belgische systeem leek nog het meest op dat van NS, of eigenlijk Van Gend & Loos. Een aantal Fords is namelijk aan de NMBS overgedaan, met name voor het vervoer van kolen.

Aan de meeste hierboven vermelde wensen wordt in het boek tegemoetgekomen met veel fotomateriaal, materieelbeschrijvingen en schaaltekeningen en jawel, de belevenissen van de chauffeurs. Hans Nahon tekent voor het spoorgedeelte, Erikjan Sachse voor de logistiek, ondergetekende met een kleiner deel voor het autovervoer. DAF heeft, omdat ze de nodige documentatie aanleverden, een deel van het boek inmiddels beoordeeld. We hopen zowel de trein- als autoliefhebbers een plezier te doen. En uiteraard houden we Artitec op de hoogte van de mogelijkheden voor een model van een laadkistenwagen, uiteindelijk zijn ze zelf als eerste met de prachtige losser en DAF trekker gekomen. 

Groeten, René
« Laatst bewerkt op: 15 March 2018, 21:26:14 door ReneN »

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1280
Re: NS laadkistenwagens in h0
« Reactie #38 Gepost op: 15 March 2018, 21:41:52 »
Zie ik iets geëtst aankomen in de loop van dit jaar op basis van een veewagen? ;)

Rob

Neen.

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 968
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: NS laadkistenwagens in h0
« Reactie #39 Gepost op: 16 March 2018, 01:51:09 »
Ride On

Rino

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8950
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: NS laadkistenwagens in h0
« Reactie #40 Gepost op: 16 March 2018, 08:54:12 »
Interessant verhaal het laadkistgebeuren, maar voor tijdperk IV te laat dus, als ik goed lees.

Gr Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1379
Re: NS laadkistenwagens in h0
« Reactie #41 Gepost op: 16 March 2018, 10:08:12 »
Interessant verhaal het laadkistgebeuren, maar voor tijdperk IV te laat dus, als ik goed lees.

Geen idee hoe het in Nederland zit, maar in Duitsland waren de "von Haus zu Haus"-wagens nog tot ver in de jaren negentig in dienst:

http://www.dybas.de/dybas/gw/gw_l_5/g589.html

Ook de versies met 3 beladingen hebben het nog best lang uitgehouden:

http://www.dybas.de/dybas/gw/gw_l_5/g588.html

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3338
  • Bricolage français.
Re: NS laadkistenwagens in h0
« Reactie #42 Gepost op: 16 March 2018, 12:11:18 »
In 1977 heb ik de open laadkisten nog gezien op in de giederentrein Onnen-Delfzijl.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

prutser

  • Online Online
  • Berichten: 6709
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS laadkistenwagens in h0
« Reactie #43 Gepost op: 16 March 2018, 16:55:00 »
Ik haal mijn teksten trouwens uit; "150 jaar Op de Rails"

Over het einde van de laadkisten staat: Eind jaren zestig was het vrijwel doodgebloed (i.v.m. concurrentie van de wereldwijd gestandaardiseerde containers) maar een klein aantal wagens voor vier laadkisten bleef tot het einde van de jaren zeventig werkzaam in een vast vervoer.

Stephan.

ReneN

  • Gast
Re: NS laadkistenwagens in h0
« Reactie #44 Gepost op: 16 March 2018, 17:13:03 »
Eigenlijk is de laadkist als intermodaal concept nooit helemaal uit beeld verdwenen, het is in gewijzigde vorm bijvoorbeeld teruggekeerd in het ACTS-vervoer.