Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

3,51° ofzoiets 😉 door rudi van der Craats
Vandaag om 13:48:54
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
Vandaag om 13:21:26
Motorpost ombouwen ? door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:09:55
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 13:04:45
US diorama in H0 door Mark D.
Vandaag om 12:30:18
Ridder Gerco van Beelen door Edsko Hekman
Vandaag om 12:20:38
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Martijn193
Vandaag om 12:19:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:59:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 11:46:00
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 11:24:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:39
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 11:11:36
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 11:08:54
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
  

Auteur Topic: NS laadkistenwagens in h0  (gelezen 19243 keer)

Erik_omBC

  • Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • Berichten: 696
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: NS laadkistenwagens in h0
« Reactie #30 Gepost op: 15 maart 2018, 13:08:29 »
Eerder Limburgs...

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1918
Re: NS laadkistenwagens in h0
« Reactie #31 Gepost op: 15 maart 2018, 14:38:35 »
Marklin maakt(e) vele Oostenrijkse uitvoeringen voor transport van melk . Ook Trix heeft er 1 .

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1261
Re: NS laadkistenwagens in h0
« Reactie #32 Gepost op: 15 maart 2018, 15:11:28 »
De NS had alleen maar driestands en vierstands laadkistenwagens in eigendom.
De driestands werden gebouwd tussen 1921 en 1941.
De vierstands tussen 1941 en 1943 en gebouwd door Werkspoor.

Tussen 1948 en 1952 werden vele oude veewagens ontmanteld en aangepast voor het vervoer van 3 laadkisten.

Gerard

Rob Ellerman

  • Online Online
  • Berichten: 4849
  • Modelspoor is emotie...
Re: NS laadkistenwagens in h0
« Reactie #33 Gepost op: 15 maart 2018, 15:17:12 »
Zie ik iets geëtst aankomen in de loop van dit jaar op basis van een veewagen? ;)

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21680
Re: NS laadkistenwagens in h0
« Reactie #34 Gepost op: 15 maart 2018, 15:42:46 »
Tekening had ik wel gezien. Heb trouwens twee fraaie driestandsmodellen van Marklin (pas gekocht) en twee heel oude vierstandswagens waarvan ik het fabricaat niet weet cq er niet op staat.

Denk Liliput.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: NS laadkistenwagens in h0
« Reactie #35 Gepost op: 15 maart 2018, 18:08:04 »
Zal ik wel niet erg nauwkeurig gekeken hebben en dus lopen wensdromen.
Iedereen bedankt om me uit mijn droom geholpen te hebben en vooral Gerard voor de nadere en precieze informatie.
Kijk trouwens reikhalzend uit naar het boek over de laadkisten. In alle Railmagazines en Railhobby's staan maar vier summiere dingetjes /foto's.

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6529
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS laadkistenwagens in h0
« Reactie #36 Gepost op: 15 maart 2018, 18:40:56 »
Nee die spanbanden zijn te modern, de laadkisten werden indertijd met metalen stangen vastgezet.

Ik lees ook dat bij nieuwere type wagens de spanstangen vervielen en werden de kisten aan de onderzijde vastgezet met verzwaarde spanhaken.
Wanneer die nieuwe wagens kwamen weet ik niet maar ik lees ook het volgende: In 1957 kwamen er nieuwbouwwagens in dienst geschikt voor het vervoer van vier laadkisten. Misschien zijn dat de wagens zonder spanstangen want ik zie op diverse foto's hier in dit draadje op de wagens met vier laadkisten geen spanstangen meer zitten.

Stephan.

ReneN

  • Gast
Re: NS laadkistenwagens in h0
« Reactie #37 Gepost op: 15 maart 2018, 21:14:59 »
De constructie van de laadkisten is inderdaad meerdere keren veranderd, waardoor de spanstangen later vervielen. Zowel de lossers als het bevestigingssysteem bleken vrij ingewikkeld en daardoor hebben de Duitsers het niet 1:1 overgenomen. We hebben niet uitvoerig gekeken naar buitenlandse systemen, wel zijn foto's opgedoken van Zwitsers die bij DAF een eigen trekker van het merk Berna hebben laten ombouwen voor laadkistenvervoer. Het Belgische systeem leek nog het meest op dat van NS, of eigenlijk Van Gend & Loos. Een aantal Fords is namelijk aan de NMBS overgedaan, met name voor het vervoer van kolen.

Aan de meeste hierboven vermelde wensen wordt in het boek tegemoetgekomen met veel fotomateriaal, materieelbeschrijvingen en schaaltekeningen en jawel, de belevenissen van de chauffeurs. Hans Nahon tekent voor het spoorgedeelte, Erikjan Sachse voor de logistiek, ondergetekende met een kleiner deel voor het autovervoer. DAF heeft, omdat ze de nodige documentatie aanleverden, een deel van het boek inmiddels beoordeeld. We hopen zowel de trein- als autoliefhebbers een plezier te doen. En uiteraard houden we Artitec op de hoogte van de mogelijkheden voor een model van een laadkistenwagen, uiteindelijk zijn ze zelf als eerste met de prachtige losser en DAF trekker gekomen. 

Groeten, René
« Laatst bewerkt op: 15 maart 2018, 21:26:14 door ReneN »

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1261
Re: NS laadkistenwagens in h0
« Reactie #38 Gepost op: 15 maart 2018, 21:41:52 »
Zie ik iets geëtst aankomen in de loop van dit jaar op basis van een veewagen? ;)

Rob

Neen.

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: NS laadkistenwagens in h0
« Reactie #39 Gepost op: 16 maart 2018, 01:51:09 »
Ride On

Rino

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8531
    • Midland
Re: NS laadkistenwagens in h0
« Reactie #40 Gepost op: 16 maart 2018, 08:54:12 »
Interessant verhaal het laadkistgebeuren, maar voor tijdperk IV te laat dus, als ik goed lees.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1086
Re: NS laadkistenwagens in h0
« Reactie #41 Gepost op: 16 maart 2018, 10:08:12 »
Interessant verhaal het laadkistgebeuren, maar voor tijdperk IV te laat dus, als ik goed lees.

Geen idee hoe het in Nederland zit, maar in Duitsland waren de "von Haus zu Haus"-wagens nog tot ver in de jaren negentig in dienst:

http://www.dybas.de/dybas/gw/gw_l_5/g589.html

Ook de versies met 3 beladingen hebben het nog best lang uitgehouden:

http://www.dybas.de/dybas/gw/gw_l_5/g588.html

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: NS laadkistenwagens in h0
« Reactie #42 Gepost op: 16 maart 2018, 12:11:18 »
In 1977 heb ik de open laadkisten nog gezien op in de giederentrein Onnen-Delfzijl.

Wolter
Moins mais mieux.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6529
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS laadkistenwagens in h0
« Reactie #43 Gepost op: 16 maart 2018, 16:55:00 »
Ik haal mijn teksten trouwens uit; "150 jaar Op de Rails"

Over het einde van de laadkisten staat: Eind jaren zestig was het vrijwel doodgebloed (i.v.m. concurrentie van de wereldwijd gestandaardiseerde containers) maar een klein aantal wagens voor vier laadkisten bleef tot het einde van de jaren zeventig werkzaam in een vast vervoer.

Stephan.

ReneN

  • Gast
Re: NS laadkistenwagens in h0
« Reactie #44 Gepost op: 16 maart 2018, 17:13:03 »
Eigenlijk is de laadkist als intermodaal concept nooit helemaal uit beeld verdwenen, het is in gewijzigde vorm bijvoorbeeld teruggekeerd in het ACTS-vervoer.