Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hans GJ
Vandaag om 12:24:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door basjuh1981
Vandaag om 12:21:49
Terschellinger Spoor door F Helm
Vandaag om 12:20:26
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 11:56:35
VERPLAATST: upload deleten door Duikeend
Vandaag om 11:49:52
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Ronald69
Vandaag om 11:46:35
Starter met spoor G door rjr
Vandaag om 11:40:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:39:26
Show je realistische treinsamenstelling door Benelux795
Vandaag om 11:12:08
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Peter J K
Vandaag om 10:46:26
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Eric B
Vandaag om 10:32:21
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:28:12
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door bellejt
Vandaag om 10:17:58
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 10:01:59
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 08:54:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 08:18:33
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 07:38:18
Goede wensen voor 2026 door dh3201
Vandaag om 07:31:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:35:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:33:34
3 januari NVBS oliebollenrit door Thom
Vandaag om 01:57:01
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:41:31
Hulp nodig bij: sleutelen aan Minitrix BR 01 (de oude versies) door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:21:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 December 2025, 23:00:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
15 December 2025, 22:41:19
De eerste versie van de Roco 1000 door Huup
15 December 2025, 22:06:39
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Kees-Jan
15 December 2025, 21:17:05
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
15 December 2025, 20:44:31
Onshape gebruikersgroep door Henk de Vlaam
15 December 2025, 19:47:25
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door spoorijzer
15 December 2025, 19:39:25
  

Auteur Topic: NS laadkistenwagens in h0  (gelezen 22965 keer)

Erik_omBC

  • Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • Berichten: 718
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: NS laadkistenwagens in h0
« Reactie #30 Gepost op: 15 March 2018, 13:08:29 »
Eerder Limburgs...

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 2007
Re: NS laadkistenwagens in h0
« Reactie #31 Gepost op: 15 March 2018, 14:38:35 »
Marklin maakt(e) vele Oostenrijkse uitvoeringen voor transport van melk . Ook Trix heeft er 1 .

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1283
Re: NS laadkistenwagens in h0
« Reactie #32 Gepost op: 15 March 2018, 15:11:28 »
De NS had alleen maar driestands en vierstands laadkistenwagens in eigendom.
De driestands werden gebouwd tussen 1921 en 1941.
De vierstands tussen 1941 en 1943 en gebouwd door Werkspoor.

Tussen 1948 en 1952 werden vele oude veewagens ontmanteld en aangepast voor het vervoer van 3 laadkisten.

Gerard

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5517
  • Modelspoor is emotie...
Re: NS laadkistenwagens in h0
« Reactie #33 Gepost op: 15 March 2018, 15:17:12 »
Zie ik iets geëtst aankomen in de loop van dit jaar op basis van een veewagen? ;)

Rob
Tbinnebarretije…

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22755
Re: NS laadkistenwagens in h0
« Reactie #34 Gepost op: 15 March 2018, 15:42:46 »
Tekening had ik wel gezien. Heb trouwens twee fraaie driestandsmodellen van Marklin (pas gekocht) en twee heel oude vierstandswagens waarvan ik het fabricaat niet weet cq er niet op staat.

Denk Liliput.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: NS laadkistenwagens in h0
« Reactie #35 Gepost op: 15 March 2018, 18:08:04 »
Zal ik wel niet erg nauwkeurig gekeken hebben en dus lopen wensdromen.
Iedereen bedankt om me uit mijn droom geholpen te hebben en vooral Gerard voor de nadere en precieze informatie.
Kijk trouwens reikhalzend uit naar het boek over de laadkisten. In alle Railmagazines en Railhobby's staan maar vier summiere dingetjes /foto's.

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6815
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS laadkistenwagens in h0
« Reactie #36 Gepost op: 15 March 2018, 18:40:56 »
Nee die spanbanden zijn te modern, de laadkisten werden indertijd met metalen stangen vastgezet.

Ik lees ook dat bij nieuwere type wagens de spanstangen vervielen en werden de kisten aan de onderzijde vastgezet met verzwaarde spanhaken.
Wanneer die nieuwe wagens kwamen weet ik niet maar ik lees ook het volgende: In 1957 kwamen er nieuwbouwwagens in dienst geschikt voor het vervoer van vier laadkisten. Misschien zijn dat de wagens zonder spanstangen want ik zie op diverse foto's hier in dit draadje op de wagens met vier laadkisten geen spanstangen meer zitten.

Stephan.

ReneN

  • Gast
Re: NS laadkistenwagens in h0
« Reactie #37 Gepost op: 15 March 2018, 21:14:59 »
De constructie van de laadkisten is inderdaad meerdere keren veranderd, waardoor de spanstangen later vervielen. Zowel de lossers als het bevestigingssysteem bleken vrij ingewikkeld en daardoor hebben de Duitsers het niet 1:1 overgenomen. We hebben niet uitvoerig gekeken naar buitenlandse systemen, wel zijn foto's opgedoken van Zwitsers die bij DAF een eigen trekker van het merk Berna hebben laten ombouwen voor laadkistenvervoer. Het Belgische systeem leek nog het meest op dat van NS, of eigenlijk Van Gend & Loos. Een aantal Fords is namelijk aan de NMBS overgedaan, met name voor het vervoer van kolen.

Aan de meeste hierboven vermelde wensen wordt in het boek tegemoetgekomen met veel fotomateriaal, materieelbeschrijvingen en schaaltekeningen en jawel, de belevenissen van de chauffeurs. Hans Nahon tekent voor het spoorgedeelte, Erikjan Sachse voor de logistiek, ondergetekende met een kleiner deel voor het autovervoer. DAF heeft, omdat ze de nodige documentatie aanleverden, een deel van het boek inmiddels beoordeeld. We hopen zowel de trein- als autoliefhebbers een plezier te doen. En uiteraard houden we Artitec op de hoogte van de mogelijkheden voor een model van een laadkistenwagen, uiteindelijk zijn ze zelf als eerste met de prachtige losser en DAF trekker gekomen. 

Groeten, René
« Laatst bewerkt op: 15 March 2018, 21:26:14 door ReneN »

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1283
Re: NS laadkistenwagens in h0
« Reactie #38 Gepost op: 15 March 2018, 21:41:52 »
Zie ik iets geëtst aankomen in de loop van dit jaar op basis van een veewagen? ;)

Rob

Neen.

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: NS laadkistenwagens in h0
« Reactie #39 Gepost op: 16 March 2018, 01:51:09 »
Ride On

Rino

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9107
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: NS laadkistenwagens in h0
« Reactie #40 Gepost op: 16 March 2018, 08:54:12 »
Interessant verhaal het laadkistgebeuren, maar voor tijdperk IV te laat dus, als ik goed lees.

Gr Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Johnny Cash: All I do is drive.

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1471
Re: NS laadkistenwagens in h0
« Reactie #41 Gepost op: 16 March 2018, 10:08:12 »
Interessant verhaal het laadkistgebeuren, maar voor tijdperk IV te laat dus, als ik goed lees.

Geen idee hoe het in Nederland zit, maar in Duitsland waren de "von Haus zu Haus"-wagens nog tot ver in de jaren negentig in dienst:

http://www.dybas.de/dybas/gw/gw_l_5/g589.html

Ook de versies met 3 beladingen hebben het nog best lang uitgehouden:

http://www.dybas.de/dybas/gw/gw_l_5/g588.html

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3386
Re: NS laadkistenwagens in h0
« Reactie #42 Gepost op: 16 March 2018, 12:11:18 »
In 1977 heb ik de open laadkisten nog gezien op in de giederentrein Onnen-Delfzijl.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6815
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS laadkistenwagens in h0
« Reactie #43 Gepost op: 16 March 2018, 16:55:00 »
Ik haal mijn teksten trouwens uit; "150 jaar Op de Rails"

Over het einde van de laadkisten staat: Eind jaren zestig was het vrijwel doodgebloed (i.v.m. concurrentie van de wereldwijd gestandaardiseerde containers) maar een klein aantal wagens voor vier laadkisten bleef tot het einde van de jaren zeventig werkzaam in een vast vervoer.

Stephan.

ReneN

  • Gast
Re: NS laadkistenwagens in h0
« Reactie #44 Gepost op: 16 March 2018, 17:13:03 »
Eigenlijk is de laadkist als intermodaal concept nooit helemaal uit beeld verdwenen, het is in gewijzigde vorm bijvoorbeeld teruggekeerd in het ACTS-vervoer.