Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
Vandaag om 22:55:21
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door grossraumwagen
Vandaag om 22:53:04
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39

Auteur Topic: ModelTrein Expo OntraXs 2018. De voorpret en napraat!  (gelezen 86619 keer)

Marc tramt

• Offline Offline
Re: ModelTrein Expo OntraXs 2018. De voorpret en napraat!
« Reactie #150 Gepost op: 10 March 2018, 21:35:45 »
Tja, daar zijn andere beurzen voor. Houten digitaal bijvoorbeeld maar daar zie je mij dan weer niet.

Respectloos om je eigen zooi daar te 'deponeren'.
Het blijft een bonk oud metaal. Om daar 'respect' voor te moeten tonen.. :-\
Ter informatie; dit is achter een baan, buiten het zicht van publiek.  (tenzij je héél véél moeite deed).

Verder wel genoten?  ???
No dress rehearsel, this is our life.

Martin Hornis

• Offline Offline
« Reactie #151 Gepost op: 10 March 2018, 21:57:32 »
Het blijft een bonk oud metaal. Om daar 'respect' voor te moeten tonen.. :-\
Industrieel erfgoed.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

R v/d Hoven

• Offline Offline
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
« Reactie #152 Gepost op: 10 March 2018, 22:00:39 »

Voor mij dé enige echte kandidaat voor de Ontraxs-award: Saint Tourbiére

VoorDeDok

Ergens achter het front (Ja, hij staat er naast, anders was een redelijk scherpe foto nauwelijks mogelijk: te weinig licht en toch een te  hoge snelheid. Hadden meer banen last van...)

De terugtocht (nee, niets met de foto gedaan, het licht was echt zo en dus passend bij de sfeer)

North Minneapolis

Vaerwegh Dok met een verdwaalde Luxemburger. Treinen reden ook hier meestal 'te hard' voor een foto, dus van deze baan komt nog een filmpje, later.

Roquaigras-Villion of die andere naam... Steentjes laden aan de ene kant en weer storten (op deze plek) aan de andere kant van de baan.

Geen fatsoenlijke foto kunnen maken van Trois-Ponts ondanks de fraaie uitbeelding. Treinen reden veel te hard en met slecht licht is er dan niets mee te doen. Bij sommige banen handig gebruik gemaakt van 'de dure fotografen met hun verlichting' want dan worden er treinen stil gezet om ze scherp op de foto te krijgen. Een trucje wat ik op elke beurs gebruik tijdens dergelijke "sta-in-de-weg-voor-bezoekers"-figuren. Ook van Cuberdon geen foto kunnen maken want het 'trucje" werd slechts 1 keer uitgevoerd en daarna ruim 30 minuten niet meer.... Ga het zien, om te begrijpen wat ik bedoel.

Conclusie: Minder banen (dacht ik, want sommige plekken leken leger dan anders) maar me toch weer prima vermaakt.  Met een zwart en witje als afsluiting:

Tot 2019!
Groet, Raymond v/d Hoven

http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #153 Gepost op: 10 March 2018, 22:12:41 »
Misschien moet er een ander soort On TraXS gehouden worden waarbij de techniek meer centraal staat en de aankleding echt bijzaak is. Maar ja, dat trekt (waarschijnlijk) (veel) minder bezoekers. Of is op de 'gewone' On TraXS ook plaats voor banen die spoortechnisch 'af' zijn, maar waarbij de aankleding geen/nauwelijks een rol speelt?
Ik vind beide belangrijk. De zaak moet technisch in orde zijn, maar ook mooi aangekleed. En aan het technisch aspect mankeert het nog wel eens.
Ik ga nu iets zeggen waarmee ik waarschijnlijk vreselijk op tenen ga staan. Saint Tourbiere is qua aankleding een meesterstuk, maar ik vond het spoor ronduit slordig gelegd. Op sommige plekken maakte elke wagen een huppeltje en meerdere malen moest een trein een duwtje krijgen omdat hij bleef steken. Ik vind dat erg jammer van zo'n prachtstuk.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Frank Bunnik

• Offline Offline
« Reactie #154 Gepost op: 10 March 2018, 23:15:34 »
Vandaag met mijn dochter geweest die met veel plezier 2 huisjes heeft geknutseld. Nogmaals dank aan degenen die daarbij assisteren.

Ik vond Ontraxs dit jaar, vergeleken met eerdere edities, wat tegenvallen. Minder banen dan andere keren en ook minder handelaren. De banen die er stonden waren allemaal erg mooi met enkele uitschieters.

De mooiste baan voor mij was Perstejn. Realistisch, mooi afgewerkt en verlicht en er kwamen regelmatig treinen voorbij. Dat laatste vond ik bij enkele grote banen tegenvallen. De keren dat ik bij die Franse baan kwam kijken reed er alleen een rangeerlocje op het station en heel af en toe kwam er eens een trein langs. Schitterende scenery maar lege rails. Dat gold helaas ook voor die grote baan vlak voor de stand van Fleischmann/Roco, mooie scenery maar wederom weinig treinen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A300FU met Tapatalk

Noordpool

• Offline Offline
    • https://sites.google.com/site/omroepmodelspoorclub/home
« Reactie #155 Gepost op: 11 March 2018, 06:56:12 »
Ik had geluk, in deze voor mij persoonlijk drukke periode ben ik een weekend "vrij" geroosterd. Zaterdag ben ik in mijn uppie naar het Spoorwegmuseum afgereisd. Doordat ik met mijn vrouw kon meerijden, die een andere activiteit in de buurt had, stond ik al om 09:30uur voor de deur en was niet de enige. Er had zich al een rij ontwikkeld en door veel wachtenden om mij heen werd Duits gesproken. Hieruit kan je concluderen dat OnTraxs dus ook een zeer geliefde beurs is voor onze Oosterburen!
De deuren van het museum ging al lekker vroeg open zodat ik mij om 09:45 uur al in de grote hal kon begeven en een aantal banen kon zien voordat de grote drukte los zou barsten. En dat gebeurde, een uurtje later moest je om een baan te zien al tussen de mensen door kruipen, en tegen de middag was het goed druk geworden, en behalve het eerder genoemde Duits, hoorde ik nu ook Vlaams, Frans en Engels, wat aangeeft dat het echt een Internationale Beurs is.
Ik vind alle banen echt van enorme grote kwaliteit, en ja natuurlijk spreekt het éne onderwerp mij meer aan dan de andere, maar dat zegt niets over de banen zelf. Alle bouwers zijn gepassioneerd en dat de beurs laat goed zien dat de ene bouwer opgaat in de fijn techniek en de andere bouwer opgaat in het creëren van een zo realistisch mogelijk landschap. Daarnaast wordt de hele beurs versterkt door de passende bijna natuurlijke omgeving als het spoorwegmuseum. Goed waren ook de kinderbanen, ik zag vele blije kindergezichten als ze met de hand aan de trafo hun trein rondjes laten rijden. Zo zijn we toch allemaal begonnen! Prettig is ook dat er een aantal importeurs aanwezig waren en dat de nieuwigheden voor 2018 getoond worden.

Puntjes van kritiek heb ik ook. Als eerste zijn het de filmende en fotograferende medebezoekers die mij storen, enkele denken daarvan het alleenrecht te hebben om een baan te bekijken en buigen zij zich zo over de baan dat de mouwen of andere persoonlijke zaken rakelings langs de fraaie scenery gaat, soms hou ik echt mijn hart vast, en verplaatst mij dan in de bouwer die na afloop van de beurs weer enkele uren herstelwerk te doen heeft. Tijd wat misschien wel ten koste gaat van een ander nieuw project.
Enkele banen waren hinderlijk opgezet bij een op stakel. Uiteraard is de ruimte beperkt en heeft het gebouw steunpilaren e.d., en daarnaast staan er ook nog eens overal treinen in schaal 1:1. Maar hier denk ik door iets beter te plannen of door de organisatie aan te sturen bij het opbouwen van de baan dat het toch wel mogelijk moet zijn om hier nog iets beter op te letten.
Daarnaast de toegangsprijs, wat ik persoonlijk echt aan de hoge kant vind. Nu zal de gemiddelde hobbyist dit meenemen in zijn jaarlijkse hobby begroting, maar van een breder publiek kan ik mij voorstellen dat dit mensen thuis laat. Het was voor mij echt de overweging een museumkaart aan te schaffen.

In het algemeen vind ik het een zeer fijne beurs, waarvan ik wel het gevoel had dat er dit jaar in vergelijk met voorgaande edities minder banen en handel aanwezig waren. Wat mij betreft op naar een elfde editie!
En ja zondag mag ik weer, maar dan met vrouw en kinderen, uiteraard allen met museumkaart en gesmeerde bolletjes en pakjes drinken in het rugzakje en dan krijgt ook de rest van het museum aandacht die het verdient.
Lid: OMC Hilversum.
Gebouwde banen: KBS 562, Ergernisse I & II, Numéro 4, Less is More en in aanbouw Baan 6 (Nog Naamloos).

sdz1976

• Offline Offline
  • ovmv.be
    • ovmv.be
« Reactie #156 Gepost op: 11 March 2018, 07:36:25 »
Breng je voor ons dan ook een bolletje mee  ;D ;D

Grtz,

Samuel.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #157 Gepost op: 11 March 2018, 08:13:04 »
Citaat
Conclusie: Minder banen (dacht ik, want sommige plekken leken leger dan anders) maar me toch weer prima vermaakt.  Met een zwart en witje als afsluiting:
Nope. Minder handel, waardoor het allemaal wat minder op elkaar staat. Aantal banen is al jaren zo rond de 25, plus of min een paar.

Zo! En dan ga ik nu wachten op de positieve opmerkingen van alle kritikasters van de afgelopen jaren die vonden dat er te veel hanel was op OT.  ;D
No dress rehearsel, this is our life.

Frank Bunnik

• Offline Offline
« Reactie #158 Gepost op: 11 March 2018, 08:45:50 »
Persoonlijk stoor ik mij bij dit soort evenementen aan de fotografen die grote statieven met forse camera's voor de banen opstellen en daarmee anderen het zicht belemmeren. Soms staan er zelfs meerdere tegelijk. Zeker bij de kleinere banen is dat behoorlijk irritant. Wat mij betreft mogen die statieven bij dit soort shows verboden worden.

« Laatst bewerkt op: 11 March 2018, 08:48:41 door Frank Bunnik »

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
« Reactie #159 Gepost op: 11 March 2018, 08:52:18 »
Zodra die loc vertrekt waait het er wel vanaf.

Ja lekker is dat voor het milieu!
Viel ook al op dat er weer op veel te veel baantjes met diesel werd gereden, dus het mag allemaal wel wat groener!  ;D ;)  :police:

Nu vond ik alles erg mooi en heel veel banen erg origineel, maar erg verwonderd was ik over de baan met al die rijdende auto's, vooral die 2 auto's die elkaar passeren.

Erg leuk was natuurlijk ook het tuinspoor

Maar mijn vrouw was hier niet weg te slaan;

Ze was niet de enige  ;D

Vonden we A4 formaat al klein, het kan nog veel kleiner!  :o

Wat handelaren betreft, die zaten iets verderop in Houten  ;)
Vr. groeten,
Bob

haes

• Offline Offline
  • Hellendoorn en NAM Schoonebeek in FiNe
« Reactie #160 Gepost op: 11 March 2018, 09:15:39 »
De keren dat ik bij die Franse baan kwam kijken reed er alleen een rangeerlocje op het station en heel af en toe kwam er eens een trein langs. en.
Hi Frank.
Vraag aan jou: sta je wel eens langs een spoorlijn en zo ja om de hoeveel tijd rijdt een trein voorbij?
Ik denk dat bij deze baan volgens een spoorboekje werd gereden.. Ik persoonlijk heb genoten van deze baan: spoorlijn in landschap ipv andersom.

Verder weer een groot compliment aan de organisatie(Mitropisten?)Mooie banen, wel minder grote banen dan voorgaande jaren, maar een heel goede kwaliteit
Gezien de ruimte die er was hadden de twee banen(IG Karst en BMB)bij de ingang wat mij betreft ook in het museum deel kunnen staan. Maar ontzettend genoten van alweer mijn 10e OntraXs. Elk jaar zie ik weer nieuwe banen (voor het eerst in Nederland} van hoge kwaliteit en denk ik aan de speurtocht die de organisatie daarvoor moet hebben uitgevoerd. Dank mannen en spoorwegmuseum
Gr Hans
Hellendoorn station en Schoonebeek Olieverlading in FiNescale/Fremo N normen

Frank Bunnik

• Offline Offline
« Reactie #161 Gepost op: 11 March 2018, 09:29:25 »
Smaken verschillen Hans. Ook ik vond het qua scenery een schitterende baan maar op een show mogen er wat mij betreft wel wat meer treinen rijden.

Ik kreeg niet de indruk dat men er volgens een dienstregeling reed. Ik stond er op een gegeven moment te kijken en degene van het team die voor de baan stond riep naar een van de anderen dat er maar niets reed. Daarop ging men even kijken waarna er een railbus het station binnen reed en kort daarna weer via dezelfde kant vertrok. Vervolgebs echter weer een hele tijd niets.

Falcon10

• Offline Offline
  • Wel Belg, niet gek !
« Reactie #162 Gepost op: 11 March 2018, 09:39:15 »
Heb al mooie filmpjes en fotos gezien van de verschillende banen die aanwezig waren.
Leuk te zien dat een aantal ervan je hier op het forum mee hebt zien opbouwen in hun eigen draadje :)

Heb nog getwijfeld om gisteren door te rijden van Houten naar Ontraxs, maar de 17 euro hielden me eerlijk gezegd tegen. Men vrouw vind modeltreinen wel heel leuk, maar 2x17 euro en een aantal banen die we ook reeds elders hebben gezien, had ik niet verkocht gekregen.
Tevens leuk dat het in een spoormuseum is, maar eerlijkheidshalve zegt NS me niets, en van wat ik begrijp, mag je het CIWL rijtuig dat er staat niet in, wat me misschin nog wel over de lijn zou getrokken hebben, en ook men vrouw had daar op dat vlak eigenlijk een stuk minder interesse.

sdz1976

• Offline Offline
  • ovmv.be
    • ovmv.be
« Reactie #163 Gepost op: 11 March 2018, 09:41:48 »
100 maal *** aanhangwagen gestolen op bewaakte parking van het hotel.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

Ben

• Offline Offline
« Reactie #164 Gepost op: 11 March 2018, 09:43:04 »
Oei, da's flink balen. >:(