Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Ronaldk
Vandaag om 21:31:18
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37

Auteur Topic: ModelTrein Expo OntraXs 2018. De voorpret en napraat!  (gelezen 86608 keer)

Dave.......

• Offline Offline
Re: ModelTrein Expo OntraXs 2018. De voorpret en napraat!
« Reactie #180 Gepost op: 11 March 2018, 17:23:54 »
Ik vond deze editie leuker dan de vorige.
Kleine baantjes, maar gelukkig ook wat grotere.
Saint Toubiere en die moderne Belgische baan waren mijn favorieten.

En bij Bentink goede tips gekregen hoe de oilbrush te gebruiken bij de demontafel.

Geslaagde dag!.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #181 Gepost op: 11 March 2018, 18:30:13 »
Om 15:00 even opgelet bij de uitreiking:
Ontaxs kids award ging naar St Tourbière.
Ontraxs award naar de Alpenweide-met-tandrad ("bach berg bahn" ofzo), St Tourbière tweede en blokpost 13 derde.

Nou ja, hoe je het ook wendt of keert: er stond veel moois dit jaar! Blij dat ik geweest ben :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Martino

• Offline Offline
  • RHB fan 1/87 12 mm smalspoor
« Reactie #182 Gepost op: 11 March 2018, 18:58:29 »
Wij ook erg genoten! vele mooie fraaie banen gezien! leuk gesproken met mensen van dit Forum(Met Jaap over de Max Verstappen kamer in zijn Villa) Saint Tourbiere in het echie....prachtig!!
Volgend jaar weer!!! (y)
Met vriendelijke groet,
Martijn

Rhb modelbaan schaal HO m.
Bemo treinen en rails.
Busch feldbahn HOf treinen en rails.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,57908.0.html

Edde

• N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
    • Mijn Flickr pagina
« Reactie #183 Gepost op: 11 March 2018, 19:16:40 »
Dit jaar weer twee dagen geweest en me prima vermaakt.
Absoluut hoogtepunt vond ik de Tsjecho-Slowaakse baan "Perstejn"
Groot compliment aan Maurice.
Voor iemand die nog nooit in Tsjechië is geweest heeft hij de sfeer
zeer goed getroffen!! Ik heb erg veel inspiratie opgedaan bij deze baan.

gr Ed.

« Laatst bewerkt op: 11 March 2018, 19:31:00 door Edde »

GerardvV

• Offline Offline
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
« Reactie #184 Gepost op: 11 March 2018, 19:21:15 »
Gewoon één van de vele mooie dingen.

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
145* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #185 Gepost op: 11 March 2018, 19:39:22 »
Leuke dag gehad samen met de echtgenote, veel mooie dingen gezien, leuke gesprekken gehad en de wereld was weer eens heel klein ook :)

@Samuel, leuk je eens gesproken te hebben, ondanks de uitermate vervelende gebeurtenissen met de aanhanger :( Succes met de afhandeling!

Me een aantal keren verbaasd bij "Blokpost 13", denk je alles gezien te hebben, zie je toch nog weer wat nieuws...de "obenleitungsblitz" bijvoorbeeld  ;D

De "ouwe zooi" van Floris Dilz bewonderd en wat ideeën en handigheidjes opgepikt bij de Mitropa workshop stand.

Als laatste de BMB opstelling nog bewonderd, het zag er fraai uit heren  (y)

Kortom... een geslaagde dag  :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Met een sik

• NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • mekkerend het leven door
« Reactie #186 Gepost op: 11 March 2018, 19:59:43 »
Het was een leuke tentoonstelling, mijn zoon en ik hebben het gezellig gehad en mooie banen gezien al hadden er wel wat meer Nederlandse banen mogen staan (persoonlijke voorkeur). Een aantal bekenden gesproken en wat langer met Ivo en Tom.
Genoten van de "soldeerles" van Erik (Ik ben je achternaam kwijt) zo tussen Ivo en Tom in.

Al met al was het weer de moeite van de reis vanuit Groningen waard.
Groet,

Gerard

iarnrod

• Offline Offline
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
« Reactie #187 Gepost op: 11 March 2018, 20:28:16 »
Gezien de ruimte die er was hadden de twee banen (IG Karst en BMB) ....

Met den BMB hadden we het anders best wel gezellig en waren ferm in ons sas op ons toegewezen plekje: We zijn in elk geval dankbaar voor de geboden kans en uitnodiging. Een dikke pluim voor de organisatie! En of we zelf genoten hebben! Ne goeie evaluatie als voorbereiding richting nieuwe editie toegewenst!

Gr,
Jantje
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

iarnrod

• Offline Offline
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
« Reactie #188 Gepost op: 11 March 2018, 20:58:14 »
Agenda problemen? 2 gelijkaardige, maar niet dezelfde events dicht bijeen? Het werkt blijkbaar toch wel! Behoorlijk veel volk gezien passeren (het is maar wat de organisatie ervan verwacht). En tijdens het dagelijks rondje in de hal was het toch wel geduldig wachten om de banen wat dichterbij te kunnen bekijken... . Als liefhebber hoefde (volgens m'n persoonlijke voorkeur) meer volk echt niet. Al is het kiezen toch wat verliezen voor de liefhebbers van de beide genres...
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Frank Bunnik

• Offline Offline
« Reactie #189 Gepost op: 11 March 2018, 21:54:24 »
Ik vond Perstejn zelf ook de mooiste baan. Heb dan ook een zwak voor minilayouts.

Verstuurd vanaf mijn SM-A300FU met Tapatalk

thevandijks

• Offline Offline
« Reactie #190 Gepost op: 11 March 2018, 21:55:13 »
Doordat ik toch iets anders te doen had op zondag moest ik kiezen tussen Houten en OntraXs, aangezien mijn dochter graag mee wou naar OntraXs (Houten met al die oude zooi gelooft ze wel) is het OntraXs geworden, spijt? Nee was zeker de moeite waard, en het was gezellig met mijn dochter. Maar heb wel Houten gemist! De banen vielen wat tegen, is mijn persoonlijke mening hoor, veel treinen reden niet, of werden met 'DE HAND' op de baan gezet, en dan ging het nog niet helemaal goed. Maar toch wel de moeite waard hoor, toegang koste niets met de loterij kaart!
Ik heb wel een filmpje gemaakt: https://youtu.be/AHIKrHuaEEs

Groet Hans

Frank Bunnik

• Offline Offline
« Reactie #191 Gepost op: 11 March 2018, 21:57:12 »
Dit jaar weer twee dagen geweest en me prima vermaakt.
Absoluut hoogtepunt vond ik de Tsjecho-Slowaakse baan "Perstejn"
Groot compliment aan Maurice.
Voor iemand die nog nooit in Tsjechië is geweest heeft hij de sfeer
zeer goed getroffen!! Ik heb erg veel inspiratie opgedaan bij deze baan.

gr Ed.
Dit vond ik zelf ook de mooiste layout maar ik heb dan ook een zwak voor minilayouts.

Verstuurd vanaf mijn SM-A300FU met Tapatalk

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #192 Gepost op: 11 March 2018, 22:20:05 »
Die regel is dan toch iets aan de flexibele kant want getuige deze video (van de maker zelf): https://www.youtube.com/watch?v=soD4Z1KQLgQ was Blokpost 13 al eerder te zien tijdens de Gelderse Modelspoordagen in Herwen
De Belgische Baan met haven was 1,5 jaar geleden al te zien in Leuven (dat is dus wel buitenland)

Ik zal het nog 1 keer uitleggen en dan moet je het maar begrijpen Floris; je mag NIET op een van de grote Nederlandse shows hebben gestaan. Lees daarin Eurospoor, Rail en Rijswijk. Al de kleinere hebben wij geen last van en is voor ons geen probleem. Ook een baan zoals Vaerwegh Dok die al een keer in het buitenland heeft gestaan is ook geen probleem. Conclusie; al het geboden was nieuw en niet eerder te zien op de voornoemde tentoonstellingen. Dat is onze regel, en zo is deze ook nu weer toegepast.

Ben net thuis en heb met het hele team genoten van een prachtig mooie OntraXS. Veel bezoekers, we hebben bijna de 10.000 gehaald en dat is een geweldig mooi aantal. Last van Houten als conflicterende datum? Totaal niet! Overigens lag de datum van deze OT al veel eerder vast als die van Houten dus wie dat een probleem vond moet echt bij die organisatie zijn :)

Inderdaad was er wat meer open ruimte. Enerzijds door wat minder commercie, anderzijds door 3 afgezegde banen. Het zouden er 24 zijn, het waren er nu 21. Excuses daarvoor maar helaas was daar op deze korte termijn niets meer aan te veranderen. Volgende keer beter ;)

Enkele banen waren hinderlijk opgezet bij een op stakel. Uiteraard is de ruimte beperkt en heeft het gebouw steunpilaren e.d., en daarnaast staan er ook nog eens overal treinen in schaal 1:1. Maar hier denk ik door iets beter te plannen of door de organisatie aan te sturen bij het opbouwen van de baan dat het toch wel mogelijk moet zijn om hier nog iets beter op te letten.

Ik kan er maar 1 bedenken en dat was Saint Tourbiere. Hier was idd te weinig ruimte en dat nemen we zeker mee. De rest stond vrij genoeg opgesteld en er was meer dan voldoende ruimte overal. Uiteraard is het 4000 man in huis wat drukker ;)

Daarnaast de toegangsprijs, wat ik persoonlijk echt aan de hoge kant vind. Nu zal de gemiddelde hobbyist dit meenemen in zijn jaarlijkse hobby begroting, maar van een breder publiek kan ik mij voorstellen dat dit mensen thuis laat. Het was voor mij echt de overweging een museumkaart aan te schaffen.

Die discussie is er elk jaar en ik kan je zeggen dat er meer dan genoeg kortingsacties waren van o.a. het museum zelf (online/passe-partout), Railhobby, de Belgische Modelbouwer, NS spoorvoordeel en ANWB ledenkorting. En uiteraard de museumjaarkaart en ook hier werd goed gebruik van gemaakt.

Verder weer een groot compliment aan de organisatie(Mitropisten?)Mooie banen, wel minder grote banen dan voorgaande jaren, maar een heel goede kwaliteit
Gezien de ruimte die er was hadden de twee banen(IG Karst en BMB)bij de ingang wat mij betreft ook in het museum deel kunnen staan. Maar ontzettend genoten van alweer mijn 10e OntraXs. Elk jaar zie ik weer nieuwe banen (voor het eerst in Nederland} van hoge kwaliteit en denk ik aan de speurtocht die de organisatie daarvoor moet hebben uitgevoerd. Dank mannen en spoorwegmuseum

Dank Hans. De BMB en IGM Kaarst banen vallen onder verenigingsbanen en zij staan in het Maliebaanstation. Dat is omdat ze net niet voldoen aan de OT standaard en zo hebben we toch de mogelijkheid deze verder kwalitatief goede banen bij ons tentoon te stellen. Beiden waren overigens meer dan tevreden over hun aanwezigheid :)

In het buitenland dan zeker want op Ontraxs is de regel dat ze nog niet in Nederland te zien zijn geweest.
Voor het merendeel zal het allemaal nieuw geweest zijn.

Klopt :)

Ver van te voren moeten afspraken worden gemaakt voor welk evenement ook,dus dan is er ruimte in agenda's om dingen op andere tijdstippen af te spreken zodat het dubbele evenementen gaat geven.

Zoals ik al aangaf moet je bij "die ander organisatie" zijn.

De baan met de klassieke ruïnes vond ze mooi. We hebben een minuut of vijf staan kijken hoe pogingen werden ondernomen om een railbus zo gek te krijgen zich over de rails te gaan bewegen, maar helaas. Die railbus was denk ik een rustig weekend beloofd.  ;D

De Vallei van de tempels.... erg mooi, zeker weten. Zij hadden echter ernstige transportschade na hun rit vanuit ver onder in Italië (15 uur!). Idd hebben zij de hele vrijdag gevochten om de baan goed aan het rijden te krijgen. Voor zover ik het gezien heb heeft het de rest van het weekeinde redelijk doorgereden. Het is hen vergeven door de moeite die zij genomen hebben e.e.a. toch goed aan het rijden te krijgen.

Het was een leuke tentoonstelling, mijn zoon en ik hebben het gezellig gehad en mooie banen gezien al hadden er wel wat meer Nederlandse banen mogen staan (persoonlijke voorkeur).

We zouden graag willen als ze er waren. Wie weet voor een volgende editie? ;)

Het dieptepunt was idd de diefstal van de aanhanger van Samuel bij het hotel afgelopen nacht. Het laat helaas weer zien dat niet iedereen met zijn poten van andermans spullen af kan blijven. triest, heel triest.... In zoverre is het opgelost dat 2 collega Belgen de spullen van Samuel en Wouter meegenomen hebben terug naar België. We gaan komende week kijken wat we voor de mannen nog kunnen betekenen. Wordt vervolgd.

Iedereen (Team Mitropa / Museum / vrijwilligers / deelnemers / etc etc) bedankt voor een mooie On traXS!!!!! Op naar 2019 (y)

Grtz, Ronald.

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #193 Gepost op: 11 March 2018, 22:38:07 »
Mooi betoog heer Halma!

Er was echter nog een dieptepunt te betreuren... en dat was de onderwerping van de "Trevithick" van Jaap (JaJo) aan de onverbiddelijke wetten der zwaartekracht en de daar onlosmakelijk aan verbonden zwaartekrachtversnelling en de invloeden van de daaruit volgende kinetische energie.
Ik wens Jaap veel succes bij het herstel van de ontstane schade!
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #194 Gepost op: 11 March 2018, 22:52:32 »
Mooi betoog heer Halma!

Dank u. Jammer dat ik je gemist hebt. Volgende keer beter :)