Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Bartje81
Vandaag om 22:15:39
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Frank 123
Vandaag om 22:14:13
Roco traxx 'Eurocity' door Rob Ellerman
Vandaag om 22:05:11
Roco wagon openen door FreekH
Vandaag om 21:49:35
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
Vandaag om 21:49:10
Acme nieuwe ICNG door Huup
Vandaag om 21:41:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door barry1972
Vandaag om 21:14:20
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:08:51
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 21:06:11
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 19:57:19
WD 73755 Longmoor in 00 door Eelco Storm
Vandaag om 19:26:20
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:22:14
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 19:08:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:37:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door g-j
Vandaag om 17:25:32
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 17:16:31
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 16:50:20
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 16:47:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 14:52:36
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 14:25:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:48:33
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 12:30:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
Vandaag om 11:36:20
Raar Motor geluid Piko NS 1100 spoor N door Ronald Halma
Vandaag om 11:31:24
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:18:14
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Gerard van de Weijer
Vandaag om 09:26:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:55
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Bert Senden
Vandaag om 08:46:50
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Lolke Bijlsma
Vandaag om 05:34:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
30 September 2025, 22:56:41
  

Auteur Topic: ESU LokPilot, wat zijn de verschillende varianten?  (gelezen 1989 keer)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2699
  • Wel Belg, niet gek !
ESU LokPilot, wat zijn de verschillende varianten?
« Gepost op: 26 February 2018, 13:38:12 »
Ben bezig met wat oude Roco loks te digitaliseren.
Ik gebruik steeds de ESU lokpilots, voor de nieuwere zijn dat die met de Plux22 connectie, voor de rest steeds de 8 pins connector.
Tevens de "simpele" variant, met enkel DCC protocol, meestal dus de ESU 54611.

Nu heb ik enkele oude Roco loks waar net niet genoeg plek is om de gewone standaard decoder in weg te moffelen, tenzij je begint te boren/frezen etc in het chasis van de lok zelf etc. Heb ik niet veel zin in.
Ik heb gezien dat ESU ook enkele kleinere varianten heeft, namelijk de V4 micro ( ESU 54683 ) en de V4 nano (ESU 53661 ).
Buiten de grote van het printplaatje is er wat verschil ivm de stroom die ze kunnen trekken :

Daar waar de standaard V4 1,1A continues kan trekken, doet de micro 0,75A en de nano 0,5A
Ook de verschillende extra outputs kunnen bij de micro en nano minder stroom aan, maar ik gebruik deze outputs nooit, dus op zich is daar geen probleem.

Men vraag is nu vooral : wat is die continue stroom die ze trekken ? Hoe weet je hoeveel je decoder aan stroom gaat trekken ?
In de gevallen van mijn oude loks, is het enkel de wisselende voor en achterverlichting van de lok zelf, de ene lok gaat een personenwagon of 4 verder trekken, de andere is een BR181, dus die krijgt wel een sleep koolwagons achter zich mee. Vermoed dat deze laatste dus iets meer stroom zal trekken als de eerste, maar heeft iemand enig idee hoeveel dit gaat zijn, en dus welke decoder ik ga moeten kiezen ?
« Laatst bewerkt op: 27 February 2018, 00:46:15 door Bert van Gelder »

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6352
  • ***
Re: Verschil ESU lokpilot
« Reactie #1 Gepost op: 26 February 2018, 13:44:43 »
Gaat die micro niet halen. Is iets voor een sikje of ander klein lokje in H0 of N loks. Wordt gewoon ff een stukje uit het frame zagen ;D.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26808
    • Pagina van klaas
Re: Verschil ESU lokpilot
« Reactie #2 Gepost op: 26 February 2018, 13:45:53 »
Het is vooral de motor die bepaalt hoeveel stroom de decoder moet doorgeven. Als je dat zeker wil weten zal je moeten meten. Loc in analoge toestand op het spoor zetten, analoge regelaar aansluiten met een stroommeter opgenomen in één van de aansluitdraden. Dan de regelaar vol open en de loc tegenhouden zodat hij met slippende wielen blijft staan. Stroom aflezen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6238
Re: Verschil ESU lokpilot
« Reactie #3 Gepost op: 26 February 2018, 15:48:54 »
Zo'n oude Roco (vooral die met de reuzenmotor) gaat zo naar de 1A met een flinke last  :)
Vooral bij het optrekken.
Als je gaat meten ben ik wel even benieuwd naar de resultaten.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2699
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Verschil ESU lokpilot
« Reactie #4 Gepost op: 26 February 2018, 18:29:13 »
Op algemene aanvraag, en aangezien het me wel eens leuk leek dat inderdaad uit te meten, bij deze : meetresultaten :)

Eerste slachtoffer de E18 van Roco ( kapje al beetje van de lok gedaan ) :



Zonder kap :



En dat geeft op volle toeren :



0,42A ofte 420 mA. Al ging ie bij de start even tot 0,5A.

Dan de volgende meid : de BR 181 Saar van Roco :



Kapje af geeft dit :



En op volle kracht draait ie :



390 mA, al ging ie ook net even tot net geen 400 mA.

Beiden zijn zonder een sleep wagons aan.

Uitgaand daarvan zou ik durven dat de micro LOPI misschien wel eens zou lukken met 0,75 A
Wat denken jullie ?

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6352
  • ***
Re: Verschil ESU lokpilot
« Reactie #5 Gepost op: 26 February 2018, 19:07:27 »
Das dus op de rollenbank gemeten................en niet zoals Klaas zei ;). Zal het beslist een stuk hoger worden.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: Verschil ESU lokpilot
« Reactie #6 Gepost op: 26 February 2018, 20:51:34 »
Bovendien zal de motor bij het begin van draaien een hoge aanzetstroom hebben. Een decoder kan dat wel kortstondig hebben, maar niet te lang. Meestal staat dat wel aan gegeven in de gebruiksaanwijzing van de decoder in kwestie.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

RobertH

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
Re: Verschil ESU lokpilot
« Reactie #7 Gepost op: 26 February 2018, 21:11:53 »
hoi,

Er zijn ook kleinere decoders die 1 amp kunnen hebben. bv trix 66841/d&h .

groet rob
Charles Bukowski — 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: ESU LokPilot, wat zijn de verschillende varianten?
« Reactie #8 Gepost op: 27 February 2018, 10:52:40 »
Dat klopt wel, maar ik had begrepen dat de persoon waar het om draait, alleen ESU decoders wil hebben.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

RobertH

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
Re: ESU LokPilot, wat zijn de verschillende varianten?
« Reactie #9 Gepost op: 27 February 2018, 12:47:13 »
Hoi,

Ja,zo begrijp ik het ook. ik wilde alleen aangeven dat er een (goed) alternatief is voor de esu micro. (ben zelf een grote esu fan)

rob
Charles Bukowski — 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
Re: ESU LokPilot, wat zijn de verschillende varianten?
« Reactie #10 Gepost op: 27 February 2018, 13:13:08 »
Hoi,

Bij de BR181 kun je volgens mij de normale  Lopi4 DCC gebruiken.
Deze kun je in de verdieping boven het rechterdraaistel vastplakken met dubbelzijdig tape.

en klaar is Saar....   ;)

mvg spock