Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 16:42:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Nullus
Vandaag om 16:29:51
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 16:29:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Lokpilots en ontstoring  (gelezen 3788 keer)

Antoine.

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Lokpilots en ontstoring
« Gepost op: 19 februari 2018, 14:50:13 »
Beste hobbyisten,

Even kort voorstellen, ik ben Antoine, en ben na een jaar of 15 weer aan het hobbyen. Ik heb mijn locomotieven weer te voorschijn gehaald, en na het nodige service werk is loopt alles weer mooi. Na wat puzzelen en lezen en wat advies ingewonnen her en der besloten om digitaal te gaan. In afwachting van een Esu ECoS naar huis gegaan met twee Lokpilot v4 decoders een 54610 en een 54617. Deze ingebouwd in een Roco 73554 met PluX22 en een Fleischmann 4319 met 8 polige NEM. De handleiding die bij de Lokpilots zit, zegt duidelijk dat de ontstoor condensatortjes en spoeltjes uit de locs verwijderd moeten worden. Dit heb ik dan ook gedaan. Na inbouw van de decoders aangesloten op een dc voeding en ik merk dat de decoder de lastregeling netjes laat werken (ik heb nog geen centrale, ik wacht er nog op). Het viel me op dat de sluitseinen van de Roco 73554 niet correct werken, die zijn altijd aan ongeacht richting, de frontseinen wel. Maar dit kan nog een instelling zijn natuurlijk.

Waarom moeten die C'tjes er nou uit? Ik snap dat deze niet in de voeding van de decoders moet zitten i.v.m. sluiting voor de digitale wisselspanning, echter tussen decoder en motor is PWM gelijkspanning, me dunkt dat dit toch de nodige EMC gaat veroorzaken.

Ik heb ergens op dit forum een bericht gezien van iemand die zijn Lokpilot de nek heeft omgedraaid vanwege piekspanningen. Dus voordat ik verder ga wilde ik even zeker weten waarom dit gedaan moet worden. Als dit op de decoder voorzien is, zou het niet uit moeten maken als het op de loc NOG een keer gedaan is.

Daarnaast ben ik nog uit aan het vogelen welke decoders van ESU ik nou eigenlijk moet hebben, naast de interface stekkers (dat snap ik nog) maar welke protocolllen eigenlijk? Is M4 gelijk aan railcom? Of is voor de ECoS DCC genoeg voor railcom? Dan kan ik op zoek naar de andere decoders voor mijn 15 resterende hoofdzakelijk 90's Fleischmann locs.

Bedankt alvast voor jullie moeite om te reageren.
« Laatst bewerkt op: 19 februari 2018, 14:55:31 door Antoine. »

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Lokpilots en ontstoring
« Reactie #1 Gepost op: 19 februari 2018, 14:59:39 »
Tja, officieel is het netjes volgen wat de fabrikant zegt. Maar de meeste decoders willen ze er uit omdat ze de back EMF gebruiken voor de lastregeling. Condensatoren en spoelen maken het lastiger dit terug te lezen.

Nee, M4 is de alternatieve naam voor Marklin MFX, een naam die andere fabrikanten niet zomaar mogen gebruiken. RailCom is een uitbreiding op DCC. Voor met een ECoS is de DCC versie dus genoeg (/logische keuze) maar zowel de niet DCC versie als de M4 versie verstaan ook DCC. En tijdens DCC bedrijf ondersteund de LoPi 4 dan weer RailCom :)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6128
  • ***
Re: Lokpilots en ontstoring
« Reactie #2 Gepost op: 19 februari 2018, 15:14:33 »
Die C'tjes geven een lage doorgang voor hoogfrequent signalen (soort van sluiting).
Ook voor rijden met DC kun je via de ESU lokProgrammer programmeren welke functies er geschakeld moeten worden.
Als je alleen ESU decoders gaat aanschaffen is het aanschaffen van een LokProgrammer zeker het overwegen waard.
Meeste oude loks volstaat een LokPilot V4.0 DCC, de 54611 (met 8 polige stekker) of 54613 (met fleischman 6 polige stekker). Voor oude loks zonder digitale voorbereiding gewoon de 54611 nemen en de stekker er af solderen. Alleen de iets nieuwere oude loks hadden een 6 polige contrastekker op de motor zitten.
Nieuwe loks kunnen een LokPilot V4.0 DC decoder type 54611, 51615 of 54617 hebben.
Gebruik je je loks niet op marklin of selectrix clubbanen, heb je beslist geen decoders nodig met LokPilot V4.0 of LokPilot V4.0 M4 of LokPilot V4.0 M4 MKL.
De LokPilot Standard is een uitgeklede LokPilot V4 met minder programmeer mogelijkheden en is dus goedkoper (zou ik zelf niet voor kiezen, maar dat is ieder zijn eigen....).

Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Lokpilots en ontstoring
« Reactie #3 Gepost op: 19 februari 2018, 15:25:50 »
De handleiding die bij de Lokpilots zit, zegt duidelijk dat de ontstoor condensatortjes en spoeltjes uit de locs verwijderd moeten worden.
Waar zie je dat staan? Ik heb de handleiding gedownload, maar ik kan dat niet vinden.

Antoine.

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Lokpilots en ontstoring
« Reactie #4 Gepost op: 19 februari 2018, 15:28:31 »
Bedankt voor de onderbouwde (en snelle) reacties :D

@Timo,
M4==Märklin, duidelijk, daar heb ik dus niet veel (niets eigenlijk) mee van doen. Gezien mijn twee rail met op dit moment alleen maar Fleischmann en Roco.

En dat van de ontstoring. Tja... ze zullen het wel weten, ik vind het als elektronica ontwerper een beetje vreemd dit te vragen. Lastregeling kun je ook netter oplossen, want die tegen EMK is qua storing natuurlijk een drama. Hoe dan ook, duidelijk, dank je.

@Ruud,
Ik heb even gekeken, en kwam erachter dat ik een Roco heb waar een Lenz decoder inzit (nooit geweten), verder heb ik 2 Flm met een 6 polige stekker en zo'n "nieuw", stil motortje, 1 Flm met een 6 polige stekker en een oude ronde motor,  en dus 9 Flm zonder interface met de ronde motor, wel allemaal met een kunststof motorschild. Verder nog twee nieuwe Roco sikjes, daar kan een micro variant in.

Dat gedrag van de sluitseinen op de Roco 73554, is dat normaal als ze nog niet geprogrammeerd zijn? Aan de achterzijde branden deze altijd ongeacht de rijrichting (nu), aan de voorzijde nooit. Volgens de handleiding zou dit moeten kloppen, het ziet er alleen vreemd uit op analoog bedrijf natuurlijk.

Antoine.

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Lokpilots en ontstoring
« Reactie #5 Gepost op: 19 februari 2018, 15:34:49 »
@Klaas,
6.8.6.1 staat dat, zou kunnen dat ik het verkeerd geïnterpreteerd heb, staat Märklin bij zie ik nu  ::). Hoe dan ook, als bij een Märklin die C'tjes weg moeten, zal dat bij een Fleischmann of Roco niet anders zijn, lijkt me.

[edit]
Heb even gekeken op de versie die hier staat http://www.tsdbvba.be/handleidingen/LoPi4NL.pdf als je hier op "ontstoor" zoekt kom je wel de nodige waarschuwingen tegen...

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Lokpilots en ontstoring
« Reactie #6 Gepost op: 19 februari 2018, 15:46:08 »
Ik had al zo'n vermoeden dat je 6.8.6.1 bedoelde. Maar dat gaat alleen over een bepaald type Märklin motor. Aan die motoren zitten 3 condensatoren, 1 tussen de koolborstelaansluitingen, en  1 vanaf elke koolborstel naar de locmassa. De 2 naar de locmassa moeten er uit, die tussen de koolborstels blijft zitten.
Fleischmann en Roco hebben alleen maar een C tussen de koolborstels. Ik heb ik een handleiding van ESU nog nooit gezien dat die er uit moet.

Antoine.

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Lokpilots en ontstoring
« Reactie #7 Gepost op: 19 februari 2018, 15:48:58 »
Bij de twee locs die ik nu voorzien heb van een decoder (zowel de roco als fleischmann), zaten ook drie c'tjes. Eentje ertussen, en twee naar het motorhuis... Zijn beide wel nieuwere locs, en waren standaard analoog.

Moraal van het verhaal, de C'tjes naar massa moeten er dus uit? En die condensator ertussen, daar soldeer ik wel een nieuwe over ;D.

Toch zie ik op vele sites dat iedereen ze eruit haalt...

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Lokpilots en ontstoring
« Reactie #8 Gepost op: 19 februari 2018, 15:54:26 »
Toch zie ik op vele sites dat iedereen ze eruit haalt...
Dat zal best, en het kan ook goed zijn dat het niks uitmaakt. Maar omdat er in de handleidingen niks over wordt gezegd kan je aannemen dat ze net zo goed kan laten zitten.

Antoine.

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Lokpilots en ontstoring
« Reactie #9 Gepost op: 19 februari 2018, 16:44:18 »
Heren, bedankt voor jullie antwoorden, daar kan ik wat mee :D

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4133
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Lokpilots en ontstoring
« Reactie #10 Gepost op: 19 februari 2018, 16:52:09 »
Citaat
Dat gedrag van de sluitseinen op de Roco 73554, is dat normaal als ze nog niet geprogrammeerd zijn? Aan de achterzijde branden deze altijd ongeacht de rijrichting (nu), aan de voorzijde nooit. Volgens de handleiding zou dit moeten kloppen, het ziet er alleen vreemd uit op analoog bedrijf natuurlijk.

Ik denk Roco de achterlichten heeft doorgesoldeerd. Waarschijnlijk moet je een baantje of draadje doorknippen. Het mooiste is dan om de sluitlampen op de groene en de paarse draad aan te sluiten. Dan kun je ze met f1 en f2 inschakelen als er geen trein achter zit.

RobertH

  • Offline Offline
  • Berichten: 159
Re: Lokpilots en ontstoring
« Reactie #11 Gepost op: 19 februari 2018, 17:22:33 »
@vam 65

Roco 73554 = met PluX22,  welke draden? :)
Zal functiemappen worden

rob
Charles Bukowski — 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6128
  • ***
Re: Lokpilots en ontstoring
« Reactie #12 Gepost op: 19 februari 2018, 21:50:14 »
Citaat
Dan kun je ze met f1 en f2 inschakelen als er geen trein achter zit.

Tis een oude discussie, maar je kunt ze ook beide richting afhankelijk mappen naar F1. Zo doe ik het tenminste op al mijn loks.
Sommige willen het niet voor trek/duw loks.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Lokpilots en ontstoring
« Reactie #13 Gepost op: 20 februari 2018, 09:39:51 »
@Antoine., zo gek vind ik het niet hoor. Zonder extra sensoren is back EMF toch echt de mooiste manier om een lastregeling te realiseren. En ESU zegt er inderdaad niets over (wist ik ook niet meer zeker, andere merken wel). Ben zelf meer van het uit team :angel: De motor zelf wordt immers ook al op +30kHz aangestuurd. Wat de decoder zelf al doet om te filteren weet ik niet maar ook met software kom je daar al ver :angel: En de boel beschermen tegen pieken is ook niet zo heel lastig, heb je toch al nodig voor de PWM. :police:

En ja, ik ben ook van het team verlichting per zijde richting afhankelijk maken. Heb je er, nadat je hem juist hebt ingesteld, geen omkijken maar naar tijdens het rijden welke kant je ook op rijdt. (y)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Lokpilots en ontstoring
« Reactie #14 Gepost op: 20 februari 2018, 10:11:39 »
Net als zoveel mensen heb ik al de nodige decoders ingebouwd en eigenlijk ben ik nergens in een handleiding tegengekomen dat een condensator die tussen beide motorpolen zit geschakeld per se eruit moet. In de ESU handleidingen staat bijvoorbeeld wel dat een condensator die tussen motorpool en stroomafname zit geschakeld, eruit moet. Piko heeft daar bijvoorbeeld een handje van en dat kan daadwerkelijk de lastregeling nadelig beïnvloeden.

Daarnaast zijn er bekende ervaringsvoorbeelden. De Trix 6400 rijdt beroerd met een ESU totdat je de condensator verwijdert. De Roco plan V rijdt niet optimaal met de ingebouwde Zimo en dat wordt beter als je de spoeltjes overbrugt.
Maar overigens haal ik een condensator die tussen beide motorpolen zit geschakeld eigenlijk nooit weg, omdat ze ook nooit in de weg zitten. De spoelen vaak wel, omdat je dan in één keer de motor isoleert.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.