BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Antoine. op 19 februari 2018, 14:50:13

Titel: Lokpilots en ontstoring
Bericht door: Antoine. op 19 februari 2018, 14:50:13
Beste hobbyisten,

Even kort voorstellen, ik ben Antoine, en ben na een jaar of 15 weer aan het hobbyen. Ik heb mijn locomotieven weer te voorschijn gehaald, en na het nodige service werk is loopt alles weer mooi. Na wat puzzelen en lezen en wat advies ingewonnen her en der besloten om digitaal te gaan. In afwachting van een Esu ECoS naar huis gegaan met twee Lokpilot v4 decoders een 54610 en een 54617. Deze ingebouwd in een Roco 73554 met PluX22 en een Fleischmann 4319 met 8 polige NEM. De handleiding die bij de Lokpilots zit, zegt duidelijk dat de ontstoor condensatortjes en spoeltjes uit de locs verwijderd moeten worden. Dit heb ik dan ook gedaan. Na inbouw van de decoders aangesloten op een dc voeding en ik merk dat de decoder de lastregeling netjes laat werken (ik heb nog geen centrale, ik wacht er nog op). Het viel me op dat de sluitseinen van de Roco 73554 niet correct werken, die zijn altijd aan ongeacht richting, de frontseinen wel. Maar dit kan nog een instelling zijn natuurlijk.

Waarom moeten die C'tjes er nou uit? Ik snap dat deze niet in de voeding van de decoders moet zitten i.v.m. sluiting voor de digitale wisselspanning, echter tussen decoder en motor is PWM gelijkspanning, me dunkt dat dit toch de nodige EMC gaat veroorzaken.

Ik heb ergens op dit forum een bericht gezien van iemand die zijn Lokpilot de nek heeft omgedraaid vanwege piekspanningen. Dus voordat ik verder ga wilde ik even zeker weten waarom dit gedaan moet worden. Als dit op de decoder voorzien is, zou het niet uit moeten maken als het op de loc NOG een keer gedaan is.

Daarnaast ben ik nog uit aan het vogelen welke decoders van ESU ik nou eigenlijk moet hebben, naast de interface stekkers (dat snap ik nog) maar welke protocolllen eigenlijk? Is M4 gelijk aan railcom? Of is voor de ECoS DCC genoeg voor railcom? Dan kan ik op zoek naar de andere decoders voor mijn 15 resterende hoofdzakelijk 90's Fleischmann locs.

Bedankt alvast voor jullie moeite om te reageren.
Titel: Re: Lokpilots en ontstoring
Bericht door: Timo op 19 februari 2018, 14:59:39
Tja, officieel is het netjes volgen wat de fabrikant zegt. Maar de meeste decoders willen ze er uit omdat ze de back EMF gebruiken voor de lastregeling. Condensatoren en spoelen maken het lastiger dit terug te lezen.

Nee, M4 is de alternatieve naam voor Marklin MFX, een naam die andere fabrikanten niet zomaar mogen gebruiken. RailCom is een uitbreiding op DCC. Voor met een ECoS is de DCC versie dus genoeg (/logische keuze) maar zowel de niet DCC versie als de M4 versie verstaan ook DCC. En tijdens DCC bedrijf ondersteund de LoPi 4 dan weer RailCom :)


Timo
Titel: Re: Lokpilots en ontstoring
Bericht door: ruudns op 19 februari 2018, 15:14:33
Die C'tjes geven een lage doorgang voor hoogfrequent signalen (soort van sluiting).
Ook voor rijden met DC kun je via de ESU lokProgrammer programmeren welke functies er geschakeld moeten worden.
Als je alleen ESU decoders gaat aanschaffen is het aanschaffen van een LokProgrammer zeker het overwegen waard.
Meeste oude loks volstaat een LokPilot V4.0 DCC, de 54611 (met 8 polige stekker) of 54613 (met fleischman 6 polige stekker). Voor oude loks zonder digitale voorbereiding gewoon de 54611 nemen en de stekker er af solderen. Alleen de iets nieuwere oude loks hadden een 6 polige contrastekker op de motor zitten.
Nieuwe loks kunnen een LokPilot V4.0 DC decoder type 54611, 51615 of 54617 hebben.
Gebruik je je loks niet op marklin of selectrix clubbanen, heb je beslist geen decoders nodig met LokPilot V4.0 of LokPilot V4.0 M4 of LokPilot V4.0 M4 MKL.
De LokPilot Standard is een uitgeklede LokPilot V4 met minder programmeer mogelijkheden en is dus goedkoper (zou ik zelf niet voor kiezen, maar dat is ieder zijn eigen....).

Titel: Re: Lokpilots en ontstoring
Bericht door: Klaas Zondervan op 19 februari 2018, 15:25:50
De handleiding die bij de Lokpilots zit, zegt duidelijk dat de ontstoor condensatortjes en spoeltjes uit de locs verwijderd moeten worden.
Waar zie je dat staan? Ik heb de handleiding gedownload, maar ik kan dat niet vinden.
Titel: Re: Lokpilots en ontstoring
Bericht door: Antoine. op 19 februari 2018, 15:28:31
Bedankt voor de onderbouwde (en snelle) reacties :D

@Timo,
M4==Märklin, duidelijk, daar heb ik dus niet veel (niets eigenlijk) mee van doen. Gezien mijn twee rail met op dit moment alleen maar Fleischmann en Roco.

En dat van de ontstoring. Tja... ze zullen het wel weten, ik vind het als elektronica ontwerper een beetje vreemd dit te vragen. Lastregeling kun je ook netter oplossen, want die tegen EMK is qua storing natuurlijk een drama. Hoe dan ook, duidelijk, dank je.

@Ruud,
Ik heb even gekeken, en kwam erachter dat ik een Roco heb waar een Lenz decoder inzit (nooit geweten), verder heb ik 2 Flm met een 6 polige stekker en zo'n "nieuw", stil motortje, 1 Flm met een 6 polige stekker en een oude ronde motor,  en dus 9 Flm zonder interface met de ronde motor, wel allemaal met een kunststof motorschild. Verder nog twee nieuwe Roco sikjes, daar kan een micro variant in.

Dat gedrag van de sluitseinen op de Roco 73554, is dat normaal als ze nog niet geprogrammeerd zijn? Aan de achterzijde branden deze altijd ongeacht de rijrichting (nu), aan de voorzijde nooit. Volgens de handleiding zou dit moeten kloppen, het ziet er alleen vreemd uit op analoog bedrijf natuurlijk.
Titel: Re: Lokpilots en ontstoring
Bericht door: Antoine. op 19 februari 2018, 15:34:49
@Klaas,
6.8.6.1 staat dat, zou kunnen dat ik het verkeerd geïnterpreteerd heb, staat Märklin bij zie ik nu  ::). Hoe dan ook, als bij een Märklin die C'tjes weg moeten, zal dat bij een Fleischmann of Roco niet anders zijn, lijkt me.

[edit]
Heb even gekeken op de versie die hier staat http://www.tsdbvba.be/handleidingen/LoPi4NL.pdf als je hier op "ontstoor" zoekt kom je wel de nodige waarschuwingen tegen...
Titel: Re: Lokpilots en ontstoring
Bericht door: Klaas Zondervan op 19 februari 2018, 15:46:08
Ik had al zo'n vermoeden dat je 6.8.6.1 bedoelde. Maar dat gaat alleen over een bepaald type Märklin motor. Aan die motoren zitten 3 condensatoren, 1 tussen de koolborstelaansluitingen, en  1 vanaf elke koolborstel naar de locmassa. De 2 naar de locmassa moeten er uit, die tussen de koolborstels blijft zitten.
Fleischmann en Roco hebben alleen maar een C tussen de koolborstels. Ik heb ik een handleiding van ESU nog nooit gezien dat die er uit moet.
Titel: Re: Lokpilots en ontstoring
Bericht door: Antoine. op 19 februari 2018, 15:48:58
Bij de twee locs die ik nu voorzien heb van een decoder (zowel de roco als fleischmann), zaten ook drie c'tjes. Eentje ertussen, en twee naar het motorhuis... Zijn beide wel nieuwere locs, en waren standaard analoog.

Moraal van het verhaal, de C'tjes naar massa moeten er dus uit? En die condensator ertussen, daar soldeer ik wel een nieuwe over ;D.

Toch zie ik op vele sites dat iedereen ze eruit haalt...
Titel: Re: Lokpilots en ontstoring
Bericht door: Klaas Zondervan op 19 februari 2018, 15:54:26
Toch zie ik op vele sites dat iedereen ze eruit haalt...
Dat zal best, en het kan ook goed zijn dat het niks uitmaakt. Maar omdat er in de handleidingen niks over wordt gezegd kan je aannemen dat ze net zo goed kan laten zitten.
Titel: Re: Lokpilots en ontstoring
Bericht door: Antoine. op 19 februari 2018, 16:44:18
Heren, bedankt voor jullie antwoorden, daar kan ik wat mee :D
Titel: Re: Lokpilots en ontstoring
Bericht door: VAM65 op 19 februari 2018, 16:52:09
Citaat
Dat gedrag van de sluitseinen op de Roco 73554, is dat normaal als ze nog niet geprogrammeerd zijn? Aan de achterzijde branden deze altijd ongeacht de rijrichting (nu), aan de voorzijde nooit. Volgens de handleiding zou dit moeten kloppen, het ziet er alleen vreemd uit op analoog bedrijf natuurlijk.

Ik denk Roco de achterlichten heeft doorgesoldeerd. Waarschijnlijk moet je een baantje of draadje doorknippen. Het mooiste is dan om de sluitlampen op de groene en de paarse draad aan te sluiten. Dan kun je ze met f1 en f2 inschakelen als er geen trein achter zit.
Titel: Re: Lokpilots en ontstoring
Bericht door: RobertH op 19 februari 2018, 17:22:33
@vam 65

Roco 73554 = met PluX22,  welke draden? :)
Zal functiemappen worden

rob
Titel: Re: Lokpilots en ontstoring
Bericht door: ruudns op 19 februari 2018, 21:50:14
Citaat
Dan kun je ze met f1 en f2 inschakelen als er geen trein achter zit.

Tis een oude discussie, maar je kunt ze ook beide richting afhankelijk mappen naar F1. Zo doe ik het tenminste op al mijn loks.
Sommige willen het niet voor trek/duw loks.
Titel: Re: Lokpilots en ontstoring
Bericht door: Timo op 20 februari 2018, 09:39:51
@Antoine., zo gek vind ik het niet hoor. Zonder extra sensoren is back EMF toch echt de mooiste manier om een lastregeling te realiseren. En ESU zegt er inderdaad niets over (wist ik ook niet meer zeker, andere merken wel). Ben zelf meer van het uit team :angel: De motor zelf wordt immers ook al op +30kHz aangestuurd. Wat de decoder zelf al doet om te filteren weet ik niet maar ook met software kom je daar al ver :angel: En de boel beschermen tegen pieken is ook niet zo heel lastig, heb je toch al nodig voor de PWM. :police:

En ja, ik ben ook van het team verlichting per zijde richting afhankelijk maken. Heb je er, nadat je hem juist hebt ingesteld, geen omkijken maar naar tijdens het rijden welke kant je ook op rijdt. (y)


Timo
Titel: Re: Lokpilots en ontstoring
Bericht door: henk op 20 februari 2018, 10:11:39
Net als zoveel mensen heb ik al de nodige decoders ingebouwd en eigenlijk ben ik nergens in een handleiding tegengekomen dat een condensator die tussen beide motorpolen zit geschakeld per se eruit moet. In de ESU handleidingen staat bijvoorbeeld wel dat een condensator die tussen motorpool en stroomafname zit geschakeld, eruit moet. Piko heeft daar bijvoorbeeld een handje van en dat kan daadwerkelijk de lastregeling nadelig beïnvloeden.

Daarnaast zijn er bekende ervaringsvoorbeelden. De Trix 6400 rijdt beroerd met een ESU totdat je de condensator verwijdert. De Roco plan V rijdt niet optimaal met de ingebouwde Zimo en dat wordt beter als je de spoeltjes overbrugt.
Maar overigens haal ik een condensator die tussen beide motorpolen zit geschakeld eigenlijk nooit weg, omdat ze ook nooit in de weg zitten. De spoelen vaak wel, omdat je dan in één keer de motor isoleert.
Titel: Re: Lokpilots en ontstoring
Bericht door: ruudns op 20 februari 2018, 10:47:53
Ook dat blijft een discussie punt. Zelf sloop ik de ik de c'tjes eruit en overbrug de spoelen. Altijd goed ;D.
Titel: Re: Lokpilots en ontstoring
Bericht door: Antoine. op 20 februari 2018, 15:36:04
@Timo,
Het is de goedkoopste manier inderdaad, gezien er op zo'n lokpilot "maar" een atmega644 zit, is het toch knap gemaakt op zo'n lage clockrate. V.w.b. verlichting, ik wacht geduldig op een telefoontje wanneer ik mijn ECoS mag ontvangen en tot die tijd mogen de locs nog even uitrusten in hun doosjes. Nadat ik de Roco "ontkapt" had viel het me op, dat deze twee witte LEDs per "lamp" heeft. Terwijl er hier maar eentje van oplicht (zowel met als zonder decoder). Is die tweede LED dan te gebruiken voor rangeerseinen? Hij lijkt wel aangesloten te zitten namelijk, alleen doet het niet. Zonder centrale weinig over te zeggen natuurlijk. Er zitten dus per zijde, 6 witte en 3 rode LEDs, waarvan er nu 3 van de 6 witte per zijde oplichten. Hoe dan ook, we zullen het meemaken (hopelijk) binnenkort.

@Henk, Ruud,
Na de nodige informatie gelezen te hebben en filmpjes gekeken, zie ik ook overal dat iedereen die C's er uit slopen. Levert niet altijd goede eigenschappen op als ze er nog inzitten namelijk.
Titel: Re: Lokpilots en ontstoring
Bericht door: Timo op 20 februari 2018, 15:52:18
Heb je een foto van die 9 ledjes per zijde? Dat heb ik nog nooit eerder gezien.

En ja, het is al knap wat ze er mee doen. (y) En met back EMF is het vooral mogelijk door alles te doen met gewoon de twee (bestaande) motordraden.


Timo
Titel: Re: Lokpilots en ontstoring
Bericht door: Antoine. op 20 februari 2018, 16:16:08
Als ik het niet vergeet :angel: zal ik er vanavond een foto van maken. Heb er nog geen multimeter tussen gestoken om eens te kijken hoe het nu zit.
Titel: Re: Lokpilots en ontstoring
Bericht door: Dave....... op 20 februari 2018, 16:40:38
https://youtu.be/dFvwAz16QhU

Het kan ook “ Fernlicht” zijn.
Titel: Re: Lokpilots en ontstoring
Bericht door: Antoine. op 20 februari 2018, 22:56:35
Heb een paar foto's van gemaakt, maar volgens mij kan ik op dit forum geen bijlagen toevoegen. Heb zo ook geen ruimte online waar ik ze even kan neerzetten  :(

@Dave, idd, je hebt gelijk, als ik bij de 73555 kijk http://www.roco.cc/doc/cv/1/de/8072421922.pdf staat daar onder F5 "fernlicht", wel weer apart dat er drie sluitseinen aan elke kant zitten...
Titel: Re: Lokpilots en ontstoring
Bericht door: 72sonett op 20 februari 2018, 23:14:30
Citaat van: Antoine
... volgens mij kan ik op dit forum geen bijlagen toevoegen.
Jawel, zie menu links; Plaatje uploaden (https://images.beneluxspoor.net/).
Titel: Re: Lokpilots en ontstoring
Bericht door: Antoine. op 20 februari 2018, 23:26:15
Bedankt voor de tip  (y)
Duidelijk te zien dat er drie ledjes per "lamp" zijn. Ook het derde sluitsein is wel bijzonder. Alles lijkt aangesloten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_1862.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_1862.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_1865_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_1865_2.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_1866_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_1866_2.jpg)
Titel: Re: Lokpilots en ontstoring
Bericht door: Timo op 21 februari 2018, 09:44:11
Grappig :) Maar denk inderdaad dat Dave het goede antwoord heeft gegeven. Lijkt er ook op dat er een Plux decoder in zit, klopt dat? Dat komt wel overeen met extra functies :) Al geprobeerd alle functies te testen? En zou ook verwachten dat de handleiding er iets over zegt.


Timo
Titel: Re: Lokpilots en ontstoring
Bericht door: hmmglaser op 21 februari 2018, 12:36:47
Heeft het niks met een Zwitserse schakeling te maken?
Ben hier niet helemaal thuis in omdat ik alleen met Nederlands materiaal rij.
Titel: Re: Lokpilots en ontstoring
Bericht door: Antoine. op 22 februari 2018, 16:16:44
@Timo,
Klopt, dat is een ESU 54617 met PluX22, die heb ik er zelf ingezet. Toen ik deze loc kocht (in Innsbruck), was ik van mening dat ik toch nooit digitaal zou gaan ::), gevolg is dat ik hem analoog gekocht heb, de 73554. Volgens de Roco site is zijn digitale broertje de 73555, heeft deze inderdaad Fernlicht. Ik hoop dit weekend eindelijk digitaal te kunnen gaan prutsen, dus ik heb verder nog helemaal niets kunnen testen. Morgen eerst lekker een dagje naar Rail2018 in Houten  :D, zin in.

@hmmglaser,
ÖBB is Oostenrijk natuurlijk :), maar ik geloof je op je woord.
Titel: Re: Lokpilots en ontstoring
Bericht door: Timo op 22 februari 2018, 16:19:46
De digitale versie zal niets anders zijn dan deze loc + een oem decoder 8) Qua functies etc heb je er dan goed aan gedaan de analoge te kopen en zelf te bepalen welke decoder je plaatst. En dan denk ik dat je nog leuke dingen gaat vinden achter de functie toetsen ;D


Timo
Titel: Re: Lokpilots en ontstoring
Bericht door: Antoine. op 22 februari 2018, 16:27:44
Ik ben ook benieuwd, ik moet zeggen dat dit samen met mijn twee Roco Sikjes mijn nieuwste (2017) loc is. De eerste die daarna komt is een Fleischmann BR39 (2002), en de rest is allemaal 90's. Deze ÖBB loc pas eigenlijk totaal niet in mijn tijdperk (of land), maar ik vond hem een (te mooi) souvenir ;). Heb nog een paar containerwagens waar ie mooi voor past. Ben niet zo'n tijdperk fetisjist haha.