Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 20:44:22
De bouw van station Laarbeek H0 door cor_b
Vandaag om 20:42:04
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 20:27:24
TAMS PZS-2.2 door Ronald Halma
Vandaag om 20:24:29
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door orientexpress
Vandaag om 20:19:40
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 19:58:42
Eurostar in brand door Arjan6511
Vandaag om 19:29:41
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:26:57
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:08:37
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:08:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door GerardvV
Vandaag om 18:58:42
Roco modellen op aliexpress door maartenvdb
Vandaag om 18:30:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 18:23:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 18:13:22
Schroefkoppeling voor H0. door Eric B
Vandaag om 18:06:46
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 17:49:08
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 17:45:49
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Mar-Cas
Vandaag om 17:43:54
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
Vandaag om 17:25:26
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Miniature Holland
Vandaag om 17:19:21
sein decoder Z21 10837 programeren door kar
Vandaag om 16:15:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 15:50:54
mDDM, waarom 3 draaistellen? door j.ossebaar
Vandaag om 15:37:07
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:33:01
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
Vandaag om 14:40:38
Duits transport, waar in NL? door grossraumwagen
Vandaag om 14:30:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:21:35
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 13:13:20
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Besselspoor
Vandaag om 12:43:01
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 12:34:07
  

Auteur Topic: Bouw Br 01 226, Ersatzlok Henschel-Wegmann.  (gelezen 25723 keer)

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 6102
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Bouw Br 01 226, Ersatzlok Henschel-Wegmann.
« Reactie #75 Gepost op: 30 June 2019, 19:40:47 »
Ook nog even een update van de 01 226 zelf.

Zo is vandaag het meeste leiding werk er aan de stoker zijde op gekomen.
De omloop heeft zijn rode kleur onder de loopplaat terug gekregen en de zand val pijpen zitten er ook op.

P6300005 by Kees Borgers, on Flickr

P6300004 by Kees Borgers, on Flickr

Later meer.  ;D

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 6102
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Bouw Br 01 226, Ersatzlok Henschel-Wegmann.
« Reactie #76 Gepost op: 02 July 2019, 19:22:01 »
Kom ik dit tegen vandaag.

Ja het gaat ook over een stroomlijn locomotief.

https://youtu.be/0PnB5ymQVHY

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 6102
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Bouw Br 01 226, Ersatzlok Henschel-Wegmann.
« Reactie #77 Gepost op: 06 July 2019, 13:30:40 »
Vandaag weer eens een kleinen stap verder.

De keteldeur is voor zien van diverse ornamenten en de ketel zelf heeft ook weer wat aankleding gekregen.
Langzaam gaat deze dame de boeken in als af. ;D

Natuurlijk moet er nog het een en ander aan soldeerwerk gebeuren om haar rond te kunnen laten rollen.

Br 01 226 by Kees Borgers, on Flickr

Br 01 226 by Kees Borgers, on Flickr

Br 01 226 by Kees Borgers, on Flickr

Br 01 226 by Kees Borgers, on Flickr

Br 01 226 by Kees Borgers, on Flickr

Zoals jullie misschien is opgevallen is de tender iets matter van kleur dan de lok zelf, dit heeft te maken met de laag matte lak die dus wel over de tender
is gegaan.

Dit heb ik gedaan om mijn teksten op de zijkanten van de tender vast te zetten en te beschermen tegen het oppakken van haar.

Ook het schild achter op de tender is vv door die van Borsig.

Later meer.

Kees.
« Laatst bewerkt op: 07 July 2019, 16:13:32 door puntenglijder »
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 6102
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Bouw Br 01 226, Ersatzlok Henschel-Wegmann.
« Reactie #78 Gepost op: 07 July 2019, 15:26:47 »
Ook vandaag weer een stukje verder gekomen.

Zo zijn de treden op de ketel er bij gekomen en is de dame van een matte laag lak voorzien.

Br 01 226 DRG by Kees Borgers, on Flickr

Br 01 226 DRG by Kees Borgers, on Flickr

Br 01 226 DRG by Kees Borgers, on Flickr

Br 01 226 DRG by Kees Borgers, on Flickr

De cilinders gaan nog wel vv worden, deze zijn van het verkeerde type. :'(

Natuurlijk komt er daar ook een update van, het mooie is ook dat de fabrikant op de cilinders staat en is tevens de juiste ( Henschel )

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
    • Avontuur in Miniatuur
Re: Bouw Br 01 226, Ersatzlok Henschel-Wegmann.
« Reactie #79 Gepost op: 07 July 2019, 20:05:07 »
Prachtige en machtige machine, Kees!
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

LeFennec

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Bouw Br 01 226, Ersatzlok Henschel-Wegmann.
« Reactie #80 Gepost op: 16 December 2020, 10:27:48 »
Even dit er zijn verschillende stroomlijn loco motieven gebouwd .

De info van de "Eisenbahn Stiftung" is niet correct en onvolledig.

De 03 154 was een proef locomotief die was omgebouwd voor het testen van mogelijke stroomlijn beplating. De tender aan deze lok is nooit een stroomlijn tender geweest maar een 2'2'T30 nietentender.

De 03 193 heeft dan wel een stroomlijntender gehad maar deze was gelijk aan die van de latere BR 01.10 een vijf assige tender 2'3 T 38 St waar bij de St staat voor stroomlijn en niet stoker!

De 01 226 is in 1937 door henschel en zn geleverd compleet met stroomlijn tender en direkt aan Bw Dresden Altbahnhof afgeleverd dus de tender is door Henschel gebouwd!
« Laatst bewerkt op: 16 December 2020, 10:46:04 door LeFennec »

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 6102
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Bouw Br 01 226, Ersatzlok Henschel-Wegmann.
« Reactie #81 Gepost op: 16 December 2020, 20:28:03 »
Hallo Dinges.

Laten we even beginnen bij het begin, wat is je naam, gewoon uit fatsoen ?

De 01 226 is idd geleverd door Henschel, maar de tender is er later pas bij gekomen, zie hier :

http://www.albert-gieseler.de/dampf_de/lokdaten14/lokdet140359.shtml

Ook is het zo dat de tender ( 4 assig ) de zelfde uitvoering was als achter de 03 10, deze zijn nooit door Henschel gebouwd, zie:

https://nl.wikipedia.org/wiki/DRB_Baureihe_03.10

De 03 154 is vanaf Borsig geleverd met stroomlijn bekleding, zie hier:

http://www.albert-gieseler.de/dampf_de/lokdaten14/lokdet140536.shtml

Het zou kunnen dat deze tijdelijk met een gestroomlijnde tender heeft rond gereden bij het Versuchs Amt Grünewald of Göttingen.

Dan nog de 03 193 ( 1935 ), deze kreeg de zelfde tender als de 05 (1934) die een jaar er voor er al was.
In 1939 werd door Schwartzkopff pas de 01 10 gebouwd en kreeg dus de zelfde tender als de 05 en de 03 193.

Ik weet niet waar je al die onzin vandaan haalt maar als je het kan onderbouwen, laat dat dan even zien. ;D

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

LeFennec

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Bouw Br 01 226, Ersatzlok Henschel-Wegmann.
« Reactie #82 Gepost op: 21 March 2023, 20:05:25 »
Wel wat laat maar ik reageer toch even.

De BR 01 226 werd niet gebouwd  en geleverd in 1937.
Deze lok werd vanaf werk geleverd met een prototype stroomlijntender direkt aan het BW Dresden-alt op 6 april 1938 (!!!).
Dat Borsig de 03.10 bouwde wil nog niet zeggen dat Henschel deze eenheidstender niet kon bouwen!
En nee het is niet dezelfde tender als achter de 03.10 maar een prototype tender die achter de 03.10 zou komen

Hier maakt Albert Giesler de eerste fout

De 03 154 is niet geleverd met een volledige stroomlijn beplating maar een gedeeltelijke stroomlijn beplating die in de loop van de jaren veranderd of werd aangepast.
De stroomlijn beplating bestond daar in dat onder de omloop van de lok een gesloten zijwand met rolluiken was aangebracht. Aan de keteldeur van de standaard ketel was een parabolische kegel aangebracht. Onder de buffer waren afgeronde platen aangebracht. Het machinisten huis was pijlfomig beplaat. De tender was een standaard 2'2'T32 geklonken tender.

Dit is de tweede fout van A Giesler.

De 03 193 kreeg net als de 01 226 een prototype tender die later achter de 01.10 zou komen. Het verschil in de tender was de opbouw van de 05 tender die achter op twee platen had die de lucht zijwaarts weg leiden. Tevens waren de trappen vrij aan de achterzijde aangebracht en niet als bij de 03 193 in de  ombouw verborgen!
Even dit terzijde betreffende de 01.10 om iets duidelijk te maken. De DRG begon in begin 1935 al met het ontwerpen van de 3 cylinder 01.10 en 03.10 maar pas 4  jaar later werden de eersten uit deze serie locomotieven afgeleverd.

De tender van de 03 193 was wat de inhoudsmaten gelijk aan de 05 tender maar was ook een prototype gelijk aan die van de 01.10

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1779
Re: Bouw Br 01 226, Ersatzlok Henschel-Wegmann.
« Reactie #83 Gepost op: 21 March 2023, 21:08:33 »
Wel wat laat maar ik reageer toch even.

De BR 01 226 werd niet gebouwd  en geleverd in 1937.
Deze lok werd vanaf werk geleverd met een prototype stroomlijntender direkt aan het BW Dresden-alt op 6 april 1938 (!!!).

6 april was de afname door de DRG. Geleverd werd de lok op 1 april van dat jaar.

Bart

LeFennec

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Bouw Br 01 226, Ersatzlok Henschel-Wegmann.
« Reactie #84 Gepost op: 22 March 2023, 18:12:44 »
ja klopt 1938

Stefan88

  • Offline Offline
  • Berichten: 765
Re: Bouw Br 01 226, Ersatzlok Henschel-Wegmann.
« Reactie #85 Gepost op: 14 January 2024, 23:31:54 »
Kees er is er nog een geboren . ;D






puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 6102
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Bouw Br 01 226, Ersatzlok Henschel-Wegmann.
« Reactie #86 Gepost op: 15 January 2024, 18:51:10 »
Veel plezier met je 01 226 Stefan. (y)

Mooie dame overigens.

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Stefan88

  • Offline Offline
  • Berichten: 765
Re: Bouw Br 01 226, Ersatzlok Henschel-Wegmann.
« Reactie #87 Gepost op: 15 January 2024, 23:06:10 »
Dankje Dankje

Omdat ik meeste rijd van net voor de oorlog ook gekozen voor de lok zonder adelaar en verduistering op de lampen.
Ja dit was zoals te zien nog de 01 196 aangezien die als loc uit dezelfde fabriek en vanaf dezelfde tekeningen komt als de 226 leek dit mij de beste ombouw,
Dus dat scheelt mij gezien jou ombouw erg veel werk.
Inmiddels is hij ik gok ongeveer klaar
Dak is zwart gespoten en gouden ring om de schoorsteen ook
Juiste schildjes van beckert zitten erop
En vandaag ook de hwz kunnen aanschaffen,







« Laatst bewerkt op: 15 January 2024, 23:08:00 door Stefan88 »

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 6102
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Bouw Br 01 226, Ersatzlok Henschel-Wegmann.
« Reactie #88 Gepost op: 21 January 2024, 07:37:06 »
Stefan.

Bezit je ook de beide stroomlijn dames ? ( 61 001 en de 61 002 )
Zijn de rijtuigen van Rivarossi of Matrix ?

Br 61 002 mit zug re by Kees Borgers, auf Flickr

Br 61-001 und Br 61-002 by Kees Borgers, auf Flickr

Het blijft een mooie set. ;D

Kees.
« Laatst bewerkt op: 21 January 2024, 07:40:48 door puntenglijder »
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

bosje77

  • Offline Offline
  • Berichten: 2838
Re: Bouw Br 01 226, Ersatzlok Henschel-Wegmann.
« Reactie #89 Gepost op: 21 January 2024, 11:11:21 »
Ziet er goed uit Edward 👍🏻
Hoe gaat het airbrushen je af ? Ik zie gelukkig mooie loks met minder dikke lagen verf voorbij komen ☺️👍🏻.

Gr. Robin