Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Mogelijke overstap van 3rail naar 2rail - hulp gevraagd  (gelezen 6580 keer)

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5642
Re: Mogelijke overstap van 3rail naar 2rail - hulp gevraagd
« Reactie #15 Gepost op: 13 februari 2018, 11:23:25 »
Welke tijd en plaats (land) had je gedacht voor je nog te bouwen baan?
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Mogelijke overstap van 3rail naar 2rail - hulp gevraagd
« Reactie #16 Gepost op: 13 februari 2018, 18:15:20 »
Wat weerhoud je ervan om de overstap te maken?
Zoek contact met een modelbouwclub in je eigen regio. Leen eens wat 2-rail rails van een ander en probeer een testbaantje uit met wat wissels en een keerlus.
Erover lezen kan hier op het forum, en in de encyclopedie, en op tal van forums wereldwijd, maar je kunt het beter gewoon doen, en kijken of je je er prettiger bij voelt.

Ieder kiest z'n/haar eigen koers, en de daarbij horende eigen puzzels.
 Aan jouw het besluit om te bepalen of je ervoor gaat.

Andere hulp dan een polsstok aanreiken om te springen, kun je niet verwachten,
leesvoer wel.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: Mogelijke overstap van 3rail naar 2rail - hulp gevraagd
« Reactie #17 Gepost op: 13 februari 2018, 19:52:25 »
Iedereen heeft zo zijn voorkeuren en meningen, en het leuke aan dit forum is dat niemand verlegen is om deze te vertellen :D Wat niet werkt voor mij kan voor een ander juist een uitkomst zijn. Maar hoewel mensen voor of tegen kunnen zijn voor je beslissing is waarschijnlijk iedereen wel bereid je te helpen.

Ik heb zelf ooit wel eens een Märklin locomotief omgebouwd naar tweerail. Ik had alleen het juiste gereedschap niet om de wielen perfect recht op te boren en daardoor waggelde de loc een beetje. Bij stoomlocomotieven is het ombouwen veel lastiger doordat je de drijfstangen ook weer netjes op een lijn moet krijgen aan beide kanten. Het simpelste is inderdaad om de locs te verkopen en Hamo/Trix (of welk ander merk dan ook) exemplaren terug te kopen. Mocht je wegens nostalgie of andere gevoelens de huidige treinen willen behouden, dan kan je wellicht de assen/wielen/aandrijvingen ruilen met de Hamo/Trix modellen.

Mocht je ergens mee zitten, dan kan je altijd hier een foto of artikelnummer plaatsen en dan kan iemand er naar kijken. Als je eenmaal door de harde korst van verstokte AC/DC rijders heen bent dan wil iedereen wel helpen, daar is het forum voor :)

Zoals velen al gezegd hebben zijn er makkelijke oplossingen voor de 'problemen' die aangedragen worden ten aanzien van 2-rail gelijkstroom. Zeker als je digitaal wilt rijden. Iedereen zegt steeds: jamaar bij 2 rails heb je steeds kortsluiting vanwege keerlussen. Ik heb nog nooit de behoefte gehad om een keerlus te maken en heb er ook nog nooit een per ongeluk gemaakt. Dus ik zou er gewoon voor gaan als ik jou was en wij zullen je er dan bij helpen.

Veel plezier met de hobby.

Mvg,

Robert

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Mogelijke overstap van 3rail naar 2rail - hulp gevraagd
« Reactie #18 Gepost op: 14 februari 2018, 02:03:12 »
1) Aan de ene kant Märklin met puntcontacten tussen de rails; aan de andere kant Tillig met wissels zonder scharnierpunten (y).
2) Bij digitaal rijden: Aan de ene kant volledige detectie via massa (= goedkoper) (y); aan de andere kant veelal onvolledige detectie tenzij je alle wagons van een 'verbruiker': verlichting/weerstand/weerstandslak gaat voorzien.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Mogelijke overstap van 3rail naar 2rail - hulp gevraagd
« Reactie #19 Gepost op: 14 februari 2018, 10:03:56 »
Volledige detectie is niet nodig. Treindetectie dient twee doelen:

1. Een trein arriveert op een bepaald punt, en dan moet er een actie worden gestart, b.v. beginnen met afremmen. Daarvoor hoef je alleen maar het voorste voertuig te detecteren.

2. Je wil weten of een blok helemaal vrij is, dus of er geen wagens zijn achtergebleven. Daarvoor hoef je alleen maar de laatste wagen te detecteren.

Wil je beide doelen bereiken, dan moet je dus het voorste en het achterste voertuig detecteren. Alle tussenliggende zijn niet nodig.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Mogelijke overstap van 3rail naar 2rail - hulp gevraagd
« Reactie #20 Gepost op: 14 februari 2018, 10:52:48 »
Maar Klaas,
Dat geldt alleen als je met vaste treincombinaties rijdt. Als je veel rangeert, bv met een buurtgoederentrein, dan is de trein iedere keer anders. Dan moet iedere wagen dus te detecteren zijn.

Zelf ben ik ook overgestapt van 3rail naar 2rail, maar eigenlijk omdat ik nu in een andere schaal bouw: N ipv h0.
Ik heb al mijn h0 spullen nog. Mocht ik ooit nog een keer weer in h0 gaan bouwen, dan ga ik waarschijnlijk gewoon verder met mijn 3rail spullen. Al vind ik die puntcontacten eigenlijk ook erg lelijk...

Wat betreft geluid: fluisterslepers helpen behoorlijk goed :)

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5762
Re: Mogelijke overstap van 3rail naar 2rail - hulp gevraagd
« Reactie #21 Gepost op: 14 februari 2018, 11:04:47 »
De drang naar "volledige detectie" komt voort uit de angst onderweg wagons te verliezen. Maar als je aandacht besteedt aan het materieel komt dat nauwelijks voor. En mocht het voorkomen zie je dat meteen en uit het zicht duwt een volgende trein de boel wel vooruit. ;D

Voor de besturing is volledige detectie niet nodig, zie wat Klaas daar over schrijft. Verder heeft het vind ik niet zo veel van doen met de keuze 2 of 3rail, dat is vooral emotie en weinig ratio.

En ja: stroomdetectie kost wat meer in vergelijk met massadetectie maar als je een meter K of C-rail in prijs vergelijkt met een meter Tillig, Roco of Peco rail is dat "voordeel" snel beslecht.

Gr, Ben.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Mogelijke overstap van 3rail naar 2rail - hulp gevraagd
« Reactie #22 Gepost op: 14 februari 2018, 11:05:29 »
Als je veel rangeert, bv met een buurtgoederentrein, dan is de trein iedere keer anders. Dan moet iedere wagen dus te detecteren zijn.
Daar heb je gelijk in, als je alle combinaties mogelijk wil maken. Maar je kan ook voor een tussenweg kiezen. Je maakt een beperkt aantal wagens detecteerbaar en je zorgt dat er altijd zo'n wagen achterop loopt.
Als een trein eenmaal is samengesteld en de achterste wagen wordt gedetecteerd, dan is het onbelangrijk of de tussenliggende wagens ook te detecteren zijn.

En ja, de benadering van Ben spreekt me ook wel aan. Hoe vaak verlies je nou een wagen en als het gebeurt, hoe erg is dat? Een andere benadering is dat je de laatste wagen detecteert om vast te stellen dat de trein het blok helemaal heeft verlaten.

Ik vind dat het wel te maken heeft met de keuze voor 2-rail of 3-rail. Volgens mij heeft 3-rail twee voordelen: keerlussen geven geen problemen en met massadetectie is het veel eenvoudiger om alle voertuigen te detecteren.
Daarmee wil ik absoluut niet pleiten voor 3-rail. Ben zelf een overtuigd 2-rail rijder en zou niet anders willen. De zogenaamde problemen bij 2-rail bestaan volgens mij alleen in de hoofden van 3-railers en er zijn eenvoudige oplossingen voor beschikbaar.
« Laatst bewerkt op: 14 februari 2018, 11:16:51 door Klaas Zondervan »

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3375
    • Zeedoorn
Re: Mogelijke overstap van 3rail naar 2rail - hulp gevraagd
« Reactie #23 Gepost op: 14 februari 2018, 12:07:37 »
Verder heeft het vind ik niet zo veel van doen met de keuze 2 of 3rail, dat is vooral emotie en weinig ratio.


Dit is denk ik ook inherent aan hobby's en zie je niet alleen bij 2 en 3 rail. Kijk eens op een gemiddeld audioforum (alleen al discussies over invloed van kabels in een audiosysteem).

Veel keuzes worden uit emotie gemaakt en dan worden alle argumenten al snel uitgelegd vanuit de emotie en niet ratio (keerlussen zijn zo opgelost in 2rail). Of de emotie wordt gebruikt om je eigen keuze te verdedigen.

Voor de TS: Ik zou lekker voor 2rail gaan. Geen pukko's maakt het visueel gewoon mooier. Succes in elk geval met kiezen!

Groet,
Chris

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Mogelijke overstap van 3rail naar 2rail - hulp gevraagd
« Reactie #24 Gepost op: 14 februari 2018, 12:26:05 »
En ja, de benadering van Ben spreekt me ook wel aan. Hoe vaak verlies je nou een wagen en als het gebeurt, hoe erg is dat? Een andere benadering is dat je de laatste wagen detecteert om vast te stellen dat de trein het blok helemaal heeft verlaten.
Die benadering volg ik zelf ook: bij mijn 3 rail baan detecteerde ik alleen loks op de schaduwsporen (lampje op mijn controle paneel om aan te geven dat een spoor bezet was). Aan wagendetectie deed ik niet. Ik zag zelf wel of alles er nog aan hing. En als ik dat niet zag, dan werd de wagen wel door een volgende trein naar boven geduwd  ;D

Als je het helemaal netjes doet, moet natuurlijk ook elke trein sluitseinen hebben op de laatste wagen, zodat je zelf visueel kunt vaststellen dat er niets is achtergebleven. Net als in het echt :)
Het wordt wel een gepriegel om die sluitseinborden in de oogjes van de goederenwagen te frutten. In h0 al, maar helemaal in N... ;)
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

hmmglaser

  • Offline Offline
  • Berichten: 241
Re: Mogelijke overstap van 3rail naar 2rail - hulp gevraagd
« Reactie #25 Gepost op: 14 februari 2018, 13:06:07 »
De meeste goederentreinen die ik zie rijden hebben geen sluitseinen dus de vlieger gaat niet echt op ;D
De enigste reden die ik zo kan verzinnen om over te stappen naar 2rail zou zijn de puko's/sleper(staat lelijk en maakt lawaai)alle andere zaken zijn een persoonlijk mening,materiaal keuze vind ik zelf een slecht excuus alles is om te bouwen en voor  wissel aandrijving bestaan zo veel andere oplossingen van Servo tot micromotor ;)
En de laatste jaren zie je dat steeds meer fabrikanten 3rail materiaal uitbrengen omdat ook de 3rail markt groot is.
Alle voor en nadelen heffen elkaar op zullen we maar zeggen.
« Laatst bewerkt op: 14 februari 2018, 13:49:28 door hmmglaser »
Mvg Mark

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
  • Gotthardbahn
Re: Mogelijke overstap van 3rail naar 2rail - hulp gevraagd
« Reactie #26 Gepost op: 14 februari 2018, 13:53:48 »
De meeste goederentreinen die ik zie rijden hebben geen sluitseinen dus de vlieger gaat niet echt op ;D

Ook geen sluitseinborden? Ik hoop toch van wel... :-\.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Mogelijke overstap van 3rail naar 2rail - hulp gevraagd
« Reactie #27 Gepost op: 14 februari 2018, 14:01:58 »
Wel borden, maar die hebben geen stroom nodig.

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5642
Re: Mogelijke overstap van 3rail naar 2rail - hulp gevraagd
« Reactie #28 Gepost op: 14 februari 2018, 14:06:34 »
Waar is flodder450 zelf gebleven?
Toch niet bezweken aan keuzestress hoop ik...
« Laatst bewerkt op: 14 februari 2018, 14:08:25 door NS1220 »
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6338
Re: Mogelijke overstap van 3rail naar 2rail - hulp gevraagd
« Reactie #29 Gepost op: 14 februari 2018, 14:09:59 »
Zal niet de eerste zijn die met een openingspost het hele forum overhoop trekt en daarna nooit meer inlogt...
Boomshanka!