Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Keska
Vandaag om 14:11:43
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
Vandaag om 14:07:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door sander1985
Vandaag om 14:07:35
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:03:38
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 14:00:08
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Reinout van Rees
Vandaag om 13:41:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 13:36:18
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Ellerman
Vandaag om 13:34:47
US diorama in H0 door Benrail
Vandaag om 13:03:59
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Bahn-AG
Vandaag om 12:55:27
NS 8400 van Werps door Gert Arkema
Vandaag om 12:10:55
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:57:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:55:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door aad52
Vandaag om 10:57:15
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
Mini baantje `` De visafslag`` door spoorijzer
Vandaag om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 09:28:35
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Gerard
Vandaag om 09:21:30
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
  

Auteur Topic: Mogelijke overstap van 3rail naar 2rail - hulp gevraagd  (gelezen 6625 keer)

flodder450

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Mogelijke overstap van 3rail naar 2rail - hulp gevraagd
« Gepost op: 11 februari 2018, 21:02:42 »
Hallo allemaal,

Mijn vader rijd al sinds jaar en dag content met Marklin.

Ikzelf ben een tweetal jaar geleden begonnen met Marklin digitaal met een MS2, om het simpele feit dat we al een aantal digitale/Delta locs hadden. Sindsdien hebben we een aantal van onze oude analoge locs omgebouwd naar digitaal en 2ehands ZGAN digitale locs gekocht. Ik bezit nu zelf 5 MM2 digitale locs (NS 1139, 1212, 6503, mP3020, V36) Ik wil op termijn ook overgaan op DCC, aangezien dit een open protocol is en ik daardoor niet meer vast zit aan de grillen van Marklin.

Echter bekruipt mij het gevoel steeds meer dat ik de verkeerde keuze heb gemaakt. Na jaren alléén maar naar Marklin te hebben gekeken heb ik nu ook andere fabrikanten en het 2rail systeem “ontdekt”, eigenlijk heb ik van kinds af aan al een dingetje met de slepers, nu helemaal met digitaal door de kortsluiting die kan ontstaan en de PuKo’s die de rails er niet fraaier op maken.

Voornamelijk zit ik in mijn maag met de bijbehorende prijzen van 3rail rijden, buiten de hoge nieuwprijzen van Marklin zelf kost een 3rail model van een andere fabrikant (denk een Roco of een Piko) toch al gauw een 25-40% meer dan hetzelfde 2rail model. Het verschil wat je in mijn ogen beter kunt besparen en uitgeven aan nóg meer materieel.

Zou ikzelf willen overstappen naar 2rail dan kan ik qua rollend materieel redelijk uit de voeten, van bijna alle wagons en rijtuigen die van mijzelf zijn kan ik de asjes vervangen.  Locs worden een ander verhaal, met mijn geringe kennis denk ik dat het in theorie volstaat om de asjes te isoleren en de sleper te vervangen door een wielcontact, omdat ikzelf maar 5 locs heb, waarvan 4 sowieso ook als 2rail (hamo danwel trix) zijn uitgebracht, is dit qua onderdelen nog te overzien.

Wat ik ook wil weten is hoe het zit met de meest voorkomende problemen van 2rail, ik had dingen gelezen over het polariseren van puntstukken van wissels, detectie van treinen, stroomtoevoer en het probleem van keerlussen maken, bij de c rails heb ik vooral last van slepers die sluiting maken en wisselaandrijvingen die het opeens niet meer doen.

Alvast bedankt voor jullie gedachtes en hulp.
//Flodder

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6137
  • ***
Re: Mogelijke overstap van 3rail naar 2rail - hulp gevraagd
« Reactie #1 Gepost op: 11 februari 2018, 21:13:53 »
De keerlus is zo ongeveer het enige probleem.....is echter ook al opgelost met een module. Polariseren van wissels is naar mijn mening alleen nodig als je heel langzaam rijdt en dan ook nog met lokjes met een slechte stroomafname zoals de sik end.
Ook de andere marklin loks zijn vaak wel om te bouwen (voor stoomloks niet echt aan te raden). Heb zelf een oude V200 uit ca 1960 een ooit omgebouwd naar twee rail analoog. Hij is nog van mijn pa geweest en ik ga er dus ook nog weer eens een decoder inzetten tzt. Hopelijk gaat mijn pa het nog meemaken dat zijn lok straks weer op mijn baan gaat rijden 8).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8669
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Mogelijke overstap van 3rail naar 2rail - hulp gevraagd
« Reactie #2 Gepost op: 11 februari 2018, 21:17:15 »
Hoi,

Een naam is altijd handig. Veel aardiger dan "Flodder" te zeggen :)

Zou ikzelf willen overstappen naar 2rail dan kan ik qua rollend materieel redelijk uit de voeten, van bijna alle wagons en rijtuigen die van mijzelf zijn kan ik de asjes vervangen.  Locs worden een ander verhaal, met mijn geringe kennis denk ik dat het in theorie volstaat om de asjes te isoleren en de sleper te vervangen door een wielcontact,

Dat is de theorie. Mogelijk zal je per lok moeten bekijken of het echt zo is. Mogelijk kan je naar de 2rail-variant zoeken al dan niet tweedehands.

Wat ik ook wil weten is hoe het zit met de meest voorkomende problemen van 2rail, ik had dingen gelezen over het polariseren van puntstukken van wissels, detectie van treinen, stroomtoevoer en het probleem van keerlussen maken, bij de c rails heb ik vooral last van slepers die sluiting maken en wisselaandrijvingen die het opeens niet meer doen.

Veel "problemen" worden vooral gezien door echte fanatieke 3railers. In de praktijk valt het allemaal wel mee. Het polariseren is niet zo ingewikkeld, je zorgt ervoor dat treinen met een kleine basis probleemloos over het wissel gaan. Dat is even afhankelijk van soort wissel, merk wissel enzovoort :) Detectie van treinen: Alleen nodig als je met de PC wil gaan rijden. Dan is het minder ingewikkeld dan bij 3-rail  ;D  Stroomtoevoer: gewoon goede draden gebruiken, logisch nadenken en niet 1x 0,14mm2 gebruiken om een baan van 20 m2 aan te willen sluiten  ;D In de Encyclopedie is veel informatie te vinden: BNLS Encyclopedie.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Mogelijke overstap van 3rail naar 2rail - hulp gevraagd
« Reactie #3 Gepost op: 12 februari 2018, 01:55:33 »
Hi,

ik ga niet proberen je om te praten of je aan te moedigen. Ik ga wel reageren op wat je schrijft vanuit mijn eigen (3rail) ervaring.

Kortsluiting op C rail wissels door slepers ken ik eigenlijk alleen van heel oud Märklin materieel en van Piko slepers die niet goed zijn afgesteld. Spontaan overlijdende wisselaandrijvingen ken ik eigenlijk niet, maar mijn vermoeden zegt dat dit de aloude kwaal van de inbrandende mircoswitches is. Die overbruggen zou in principe dit probleem moeten verhelpen. Ik bouw ze bij oudere aandrijvingen standaard uit, alleen bij de allernieuwste, V2 of V3 zitten we inmiddels op, laat ik ze zitten. Daar zit zoveel randelektronica bij dat dit niet meer zou mogen gebeuren, dus heb ik de proef op de som genomen. Tot nu toe nog steeds succesvol. De wisseldecoders die ik gebruik zijn van Weichei en draaien bij mij ook op DCC.

Staar je niet blind op de prijs. Voor de gemiddelde digitale Rocolok, zeker met geluidsdecoder, betaal je evenveel voor de 2rail uitvoering als voor de 3railuitvoering. Bij Piko, bijvoorbeeld bij de nieuwe serie Vectrons voor 2018, zit er gemiddeld zo'n 20 euro tussen de 2railversie en de 3railversie. Echter, de 3railversie is standaard voorzien van multiprotocol decoder, die zul je er bij de 2railversie nog in moeten zetten. Voordeel: Je kan exact kiezen welke decoder je erin wilt zetten. Nadeel: dat red je vaak niet voor twee tientjes, een lopi doet immers al 30 euro.

Pak ik bij Roco de nieuwe V200 erbij, de 73822/823/79823, dan zie ik dat de eerste 75 euro goedkoper is dan de laatste twee versies. De laatste twee zijn respectievelijk de AC en DC digitaal uitvoeringen en zijn beide op UVP €234 gezet. Beide hebben een PLUX16 Sounddecoder aan boord en waarschijnlijk, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen, spreken beide decoders zowel MM als DCC.

Ik vind de hobby überhaupt steeds duurder worden... ::) ::)

Motorola is een protocol dat ik zo min mogelijk gebruik. Alles dat de mogelijkheid tot DCC heeft, gaat op DCC. Jouw MS2 moet dat ook al ondersteunen. Nieuwe (dure) Märklinloks hebben een multiprotokoldecoder aan boord die behalve MFX en MM, ook DCC spreekt. Dan moet je wel een echt nieuwe lok hebben, een paar jaar terug hadden ze het nog niet. Die heb ik nog niet. De nieuwste generatie inbouwdecoders, MLd3 en MSd3, spreken ook gewoon DCC, MM en MFX, daarvan heb ik er eentje in een naar 3rail omgebouwde Trix Trax zitten ;D (waarom Trix? Die heeft wel schaargeleiding). En wellicht ook nog SX, maar dat heb niet getest, weet überhaupt niet of mijn CS dat kan.

Ik merk aan mijzelf dat ik de laatste tijd meer loks van andere merken koop dan van Märklin. Van de laatste 4 Taurussen die ik aan de collectie heb toegevoegd, zijn er 3 van Roco, eentje zelfs als 2rail analoog, en was slechts de eerste van deze 4 van Märklin. De 5 die daar weer voor zaten waren van Roco (3) en van RailAd (2). Mijn 103? Piko. Mijn Vectron van Lokomotion? Piko. Die was goedkoper dan de Märklin en heeft wel een kortkoppelmechanisme met schaargeleiding. Alles gewoon voorzien van mooi hoog DCC Adresje en alle functies beschikbaar op mijn CS3 (i.t.t. MM, dan heb ik er max. 4 en zal ik er 2 of 3 adressen aan moeten koppelen).

Wagons zoek ik ook steeds meer in 1:87, alhoewel ik al een flinke berg 1:100 heb van Roco, Piko, Klein Modellbahn en uiteraard ook van Märklin. En ik zal vast nog merken vergeten. Maarja, dat switchen is ook een redelijk prijzige aangelegenheid.

Over de Puko's wel of niet mooi vinden kan ik niet mee praten. Ik erger mij er vooralsnog niet aan, maar dat is een kwestie van smaak (en zin om kosten te maken om over te stappen welleicht :P ). Waar ik mij meer aan erger is het incomplete C Rail programma. Daar ben ik inmiddels voor aan het zelfbouwen gegaan, waardoor ik in bepaalde wissels ook aan de polarisatie ben begonnen of ga beginnen. Anders gaat het niet, bepaalde spoorstaven moeten ook als middenrail kunnen dienen.

Vanwege het geringe prijsverschil van andere merken, het feit dat alles op zowel 2rail als 3rail rijdt, ik een multiprotocol centrale heb en teveel heb om een overstap lonend te laten zijn, blijf ik lekker bij 3rail. Mocht jij wel willen switchen, moet je dat lekker doen. (y)

Groet en succes met je keuze,
Laurent
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2018, 01:59:51 door laurent »
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5814
Re: Mogelijke overstap van 3rail naar 2rail - hulp gevraagd
« Reactie #4 Gepost op: 12 februari 2018, 07:36:20 »

Echter bekruipt mij het gevoel steeds meer dat ik de verkeerde keuze heb gemaakt. Na jaren alléén maar naar Marklin te hebben gekeken heb ik nu ook andere fabrikanten en het 2rail systeem “ontdekt”, eigenlijk heb ik van kinds af aan al een dingetje met de slepers, nu helemaal met digitaal door de kortsluiting die kan ontstaan en de PuKo’s die de rails er niet fraaier op maken.


Ik kan je als ex 3railer alleen maar aanmoedigen de overstap te maken. Ik had een redelijk grote 3rail baan (Marklin k-rail), technisch "af" en heb op enig moment mijn verlies genomen: alle nog bruikbare flexrail en wissels verkocht. Mijn grootste ergernis was de rail geometrie van Marklin, de sleper en stroomafname perikelen en natuurlijk het aanzicht.

Marklin rijdend materieel had ik nauwelijks maar v.n.l. van de overige merken die 3rail uitbrachten. Alles is omgebouwd naar 2rail door assen een aandrijvingen te ruilen met anderen, enkele exemplaren heb ik verkocht en hetzelfde in 2rail aangeschaft. Zo ook alles wat getrokken wordt: honderden assen wisselen door te ruilen met 3railers.

Over geld: een 3rail model versus hetzelfde 2rail model van bijvoorbeeld Roco, Piko of Artitec maakt in prijs niet zo veel uit. Een 2railer wordt zonder decoder geleverd. De lol is wel dat je vrije decoder keuze hebt.

Mijn belevenissen na de bekering  ;D kun je hier volgen: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=50376.0

Gr, Ben.
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2018, 08:07:37 door Ben »

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2659
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Mogelijke overstap van 3rail naar 2rail - hulp gevraagd
« Reactie #5 Gepost op: 12 februari 2018, 08:08:39 »
Ik heb afgelopen jaar beetje de omschakeling gedaan van Marklin naar 2-rail.

Ik zat wel met het probleem dat ik nogal veel "speciale modellekes" had van Marklin, die ervoor zorgden dat ombouwen niet mogelijk was.
Gelukkig was een deel wel verkrijgbaar als gelijkstroommodel van Trix, anderen waren ook uitgebracht door andere 2-rail fabrikanten ( bv de Bollo diesellok bij Roco ).

Heb zelf lang getwijfeld over de overschakeling, maar ben er niet rouwig om.
Moet nog wel een aantal loks terug zien te vinden in de Trix variant voor 2-rail.
Nog een tweetal loks zou ik zelf nog moeten ombouwen van 3-rail naar 2-rail. Zijn niet verkocht geweest, wegens niet beschikbaar in 2-rail bij andere fabrikanten, maar wel mogelijk om nog om te bouwen.

Werk zelf in al men 2-rails met ESU DCC decoders, momenteel super tevreden van.

Mijn reden van omschakeling was ook de sleeper bij Marklin, pukos op de rails, "beperkt" in rijdend materiaal, waar je bij 2-rail veel makkelijker, zonder extra ombouwkosten, verschillende varianten/soorten loks vind. En ook omwille de kosten van het Marklin rijdend materiaal.

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4005
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Mogelijke overstap van 3rail naar 2rail - hulp gevraagd
« Reactie #6 Gepost op: 12 februari 2018, 10:53:06 »
Ik rij al jaren 3 rail.

Ik ga niet over stappen naar 2 rail, het 3 rail systeem werkt perfect en sluiting op wissels het ik al helemaal niet.
over het rail programma van M ga ik het niet hebben wat dat is idd summier.

Maar ook daar kun je zelf wat aan doen door bijvoorbeeld zelf 3 rail rails te gaan bouwen van de firma Peko.

Zelf koop ik regelmatig 2 rail locomotieven die ik zelf ombouw naar 3 rail, dit is makkelijker dan een 3 rail
ombouwen naar een 2 rail.
Dit houd dus in dat het aanbod in 3 rail groter is dan 2 rail maar je zult er zelf wat voor moeten doen.

Ik bouw alles om, van Piko ,Roco,Fleischmann, Liliput,Brawa tot Micro-Metakit en alles loopt op K rails.

Kees.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3829
Re: Mogelijke overstap van 3rail naar 2rail - hulp gevraagd
« Reactie #7 Gepost op: 12 februari 2018, 11:29:43 »
Als 3-railer zeg ik:

Doen, als dat beter aansluit bij je wensen. Alle technische bezwaren zijn er om opgelost te worden (en hier al genoemd). Het enige wat moeilijk(er) kan worden is misschien dat sommige 3-rail modellen lastig om te bouwen zijn naar 2-rail. Maar dan kan je ze altijd verkopen en een 2-rail exemplaar terugkopen.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2454
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Mogelijke overstap van 3rail naar 2rail - hulp gevraagd
« Reactie #8 Gepost op: 12 februari 2018, 11:52:20 »
TS wil volgens mij gewoon hulp bij overstappen. Met veel van de gebruikte argumenten ben ik het ook niet eens omdat ze in mijn ogen niet waar zijn, maar dat is de vraag niet.

Als ik zou overstappen naar 2-rail (maar dat doe ik niet) dan zou ik per loc bekijken of het de moeite van het ombouwen waard is. Voor veel modellen loont dat niet omdat de complicaties niet opwegen tegen het geldelijk verlies bij aanschaffen van een gelijk model 2-railer. Misschien kun je de 3-railers verpatsen aan je vader ;) Rijtuigen en goederenwagons kun je vrij eenvoudig van geïsoleerde assen voorzien zoals je schrijft, evt. verlichting natuurlijk ook ombouwen. Qua techniek zul je massadetectie moeten vervangen door stroomdetectie.

Maar goed: Ben is inderdaad een goed voorbeeld van wat je te wachten staat en zo zijn er hier een paar meer.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5814
Re: Mogelijke overstap van 3rail naar 2rail - hulp gevraagd
« Reactie #9 Gepost op: 12 februari 2018, 12:28:07 »
Argumenten zijn altijd waar 1200blauw echter zij gelden niet voor een ieder. ;)

Gr, Ben.

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1023
Re: Mogelijke overstap van 3rail naar 2rail - hulp gevraagd
« Reactie #10 Gepost op: 12 februari 2018, 12:44:41 »
quote "Wat ik ook wil weten is hoe het zit met de meest voorkomende problemen van 2rail, ik had dingen gelezen over het polariseren van puntstukken van wissels, detectie van treinen, stroomtoevoer en het probleem van keerlussen maken, bij de c rails heb ik vooral last van slepers die sluiting maken en wisselaandrijvingen die het opeens niet meer doen."


puntstuk polariseren is leuk bij korte locs of slechte stroom afname, nodig? nee niet echt en ook geen probleem. (polariseren doet de wissel aandrijving voor je)
detectie is hetzelfde als bij metalen marklin rails
keerlus is op te lossen, voordeel in de dcc tijd is dat je geen richting probleem meer hebt.
en de stroom afname is veel beter bij twee rail., want uiteindelijk maakt die sleper maximaal met maar twee pukkels contact.

ombouwen loks ben ik niet aan begonnen, vind maar lage flenzen voor die hamo's.

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 838
Re: Mogelijke overstap van 3rail naar 2rail - hulp gevraagd
« Reactie #11 Gepost op: 12 februari 2018, 17:06:50 »
Jaren met 3-rail gereden, een baan van ongeveer 150 l/m. wegens horendol worden van het sleper geratel alles verkocht en overnieuw begonnen met 2-rail. Dat heeft me een hoop verlies gekost, maar het was dat of niet meer met treintjes spelen. Nu weer een jaartje aan het bouwen, dat is voor een 3-rail rijder wel technisch een hele nieuwe denkwijze, maar dankzij dit forum heb ik er weer fun in. Nog geen minuut spijt gehad. Eindelijk kan ik weer langer dan 10 minuten met de baan  bezig zijn zonder me te ergeren aan die ratelende slepers. Ik heb nu zelfs sounddecoders waar ik van kan genieten. Rails zijn stukken goedkoper, ik heb alles van Peco, gekocht bij Hattons. Prima service en levering.

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5662
Re: Mogelijke overstap van 3rail naar 2rail - hulp gevraagd
« Reactie #12 Gepost op: 12 februari 2018, 22:08:13 »
Mijn favoriete railsysteem is RocoLine met de rubberen bedding (dus niet de GeoLine van Roco!). Enige jaren hadden ze de rechten niet meer voor die mooie bedding maar volgens mij is deze weer terug in het assortiment.
RocoLine heeft ook de juiste maten; ProfiRail van Fleischmann heeft kleinere dwarsliggers en een smallere bedding.
Voor weinig heb je een nieuwe MultiMaus uit een startset en je kunt beginnen  (y)
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2018, 22:16:09 door NS1220 »
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
  • Gotthardbahn
Re: Mogelijke overstap van 3rail naar 2rail - hulp gevraagd
« Reactie #13 Gepost op: 12 februari 2018, 22:44:54 »
Hallo Flodder,

Ik heb, net als o.a. Ben, ook zo'n twee jaar terug de overstap gemaakt van 3-rail naar 2-rail. Voor mij was de belangrijkste reden inderdaad het gebrek aan mooie rails. En die lelijke puntcontacten vond ik niet waarheidsgetrouw. Na mijn 'bekentenis' heb ik een vriend van me ook bekeerd tot 2-rail ;D.

De meeste van mijn wagons waren al 2-rail, omdat ik geen Märklin verkorte rijtuigen kocht. De locomotieven heb ik grotendeels verkocht en weer teruggekocht in 2-rail-variant. Enkele locomotieven kon ik omruilen in Duitsland met iemand die juist de overstap andersom maakte.

Ik ben zo blij dat ik destijds die keuze heb gemaakt: met de hoeveelheid materieel die ik inmiddels heb verzameld was een overstap nu onmogelijk geweest. Van de zomer ga ik starten met de bouw van mijn baan. Het enige is denk ik de keerlusmodules wat even wennen wordt, maar ik heb er al een technische oplossing voor gevonden. Mijn advies: het feit dat je dit draadje opent betekent dat je het graag wilt... doen dus!

Met vriendelijke groet,
Dennis

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: Mogelijke overstap van 3rail naar 2rail - hulp gevraagd
« Reactie #14 Gepost op: 13 februari 2018, 04:55:57 »
Ik heb zo'n 14j terug de overstap gemaakt van 3R wissel naar 2R=.
Gewoon vanwege de mooiere modellen en betere rijeigenschappen. (Maar ook de start met 00-schaal)
De wisselstroom modellen waren van de fabriek uit voorzien van een digitaaldecoder of voorbereid met ompoolrelais en een 8p stekker. Door die aansturing sneuvelde al eens een van de aandrijfassen om die de herbergen.

Ik bouw niks om, maar wanneer ik een gelijkaardig 2-Rail model kan bemachtigen, probeer ik het wisselstroom model te verpatsen.
De 'M' Hamo versies uit de oude blauwe dozen (30** & 31** series) zijn iets moeilijker digitaal te maken dan die vanaf de 33** series en hoger (witte en grijze dozen).
Het voordeel van de pre-digitale gelijkstroom modellen is dat je zelf kan kiezen welke decoder je wenst te gebruiken.

Ik gebruik nu de Bachmann EZ Command Dynamis centrale. Een enkel NMRA dcc afgeleide van de ESU Navigator (nu eigenlijk verouderd, maar wel Ecos compatible. ).

Gr,
Jan(tje)
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal